Aktualnie czytasz:
Skuter i Motorower: Budowa i Różnice
5

Obecnie, nie wiedzieć czemu, stało się powszechne nazywanie motorowerów skuterami. Przecież mamy takiego Burgmana 650, lub Gilerę GP 800, a one żadnym sposobem motorowerem się nie staną. Raczej nie powinny, jednak w niektórych Wydziałach Komunikacji potrafiono na widok wpisu na fakturze w rubryce „rodzaj pojazdu” skuter, zarejestrować takiego Burgmana 400, lub Aprilię Scarabeo 500 jako motorower – widziałem to na własne oczy!

Pomijam nagminne przekręty przy rejestracji skuterów klasy 125 ccm jako motorowery i to takie, które nigdy nie występują w wersji z silnikiem 50 ccm. Przypominam, że w prawie o Ruchu Drogowym nie istnieje rodzaj pojazdu skuter, ale jest motorower! Skuter to tylko rodzaj nadwozia, tak jak w samochodach kombi, limuzyna itd. Następną ciekawostką, o której w zasadzie wszyscy wiedzą, jest to, że nie ma możliwości prawnej sprawdzenia jaką rzeczywiście pojemność skokową ma silnik w rejestrowanym pojeździe. Ważny jest wpis w dokumentach, zaś sprawdzenie, czy taki skuter występował z motorowerowym silnikiem przekracza możliwości urzędników. Również diagności nie mają możliwości i mocy prawnej dokonania kontroli jaką ma pojemność skokową silnik badanego motoroweru. Jedynie prędkość maksymalną można zmierzyć, ale to odbywa się przypadkowo, gdy akurat policjanci z WRD, lub SM lub ITD. dokonują pomiarów prędkości i zorientują się, że ten jednoślad jest motorowerem i jedzie dużo szybciej, niż mu wolno. Należy więc przypomnieć co to takiego motorower, otóż jest to pojazd napędzany silnikiem o pojemności skokowej nie przekraczającej 50 ccm i prędkości maksymalnej nie przekraczającej 45 km/h.

Zobacz skuter, będący motocyklem o pojemności 500 ccm.

 
Czytaj
REKLAMA

Weź udział w konkursie Motul Azja Tour. Poznaj proste zasady.

Wygraj wyprawę motocyklową po górskich szlakach Kirgistanu. Dzika przyroda, adrenalina i spartańskie warunki gwarantowane! Sprawdź swoje siły na trasie wiodącej przez kaniony, przełęcze oraz wzdłuż górskich jezior. Sprawdź również setki innych nagród od Motul.

Ogólnie motorowery ze względu na rodzaj „nadwozia” można podzielić na: skutery, motorowery o wyglądzie motocykli różnego rodzaju, czyli sportowe, terenowe, nakedy, choppery itp, oraz klasyczne motorowery o prostej konstrukcji i wyglądzie zbliżonym do roweru. Cechą charakterystyczną skutera jest nadwozie chroniące jeźdźca przed wiatrem, deszczem, bryzgami z kałuż. Co prawda trafiają się takie wynalazki, jak Honda Zoomer, w zasadzie pozbawiona osłon, ale jak widać nie zawojowała świata i jest bardzo niszowym skuterem mimo wielu bardzo nowoczesnych rozwiązań. Podobnie było z Gilerą ICE, fajna, ale nie praktyczna, a to się liczy w skuterach. Cechą charakterystyczną skutera są schowki, szczególnie przydatny jest ten pod kanapą, gdzie zazwyczaj zmieścimy kask, rękawiczki itp. Koła skuterów zazwyczaj maja sporo mniejszą średnicę kół, obecnie dominują koła 12 – 13 calowe. Są również skutery na dużych kołach 16-17 cali, prowadzą się lepiej, ale ich kufer pod siedzeniem jest sporo mniejszy. Do napędu zaprzęgnięte są zarówno silniki dwusuwowe i czterosuwowe. Pierwsze są bardziej dynamiczne ale bardziej paliwożerne, drugie mają mniej werwy, ale spalają o około 1,5 do 2,5 litra paliwa mniej na setkę. W prawie wszystkich skuterach zastosowana jest przekładnia automatyczna bezstopniowa CVT. Skutery w porównaniu do pozostałych motorowerów wygrywają łatwością obsługi podczas jazdy, skuterem jedzie się prościej, niż rowerem z przerzutką! Jednak zwolennicy motocykli, nie posiadający jeszcze prawka mają w odwodzie całą plejadę motorowerów wyglądających jak prawdziwy motocykl. One również są napędzane dwu i czterosuwami, ale posiadają normalną skrzynie biegów i dźwignię sprzęgła.

Klasyczne motorowery konstrukcyjnie oparte na kultowej Hondzie Cub są wyposażone w sprzęgło odśrodkowe i manualną skrzynię biegów. Biegi się zmienia, ale nie używa dźwigni sprzęgła, bo jej brak. Sprawę załatwia sprzęgło odśrodkowe. Moto-zwolennikom motorowery przypominające motocykle dają większą przyjemność i radość z jazdy. Młody człowiek jadąc, wykonuje te same czynności co dojrzały motocyklista i może sobie wyobrażać jakim to jest riderem. Jest również duży plus wynikający z jazdy motorowerami podobnymi konstrukcyjnie do motocykli. Otóż na kursie na prawo jazdy nie ma już problemów typu: a po co to sprzęgło, lub jak i kiedy zmieniać biegi.

 
Czytaj
REKLAMA

Torba motocyklowa Junak. Kup teraz

Jesteś fanem marki Junak i szukasz uniwersalnej torby, którą możesz zabierać ze sobą wszędzie gdzie tylko zechcesz.

Typowy motorower o pojemności 50 ccm: Romet Zetka 50.

Obsługa codzienna zarówno skuterów i motorowerów jest podobna. Należy przed rozpoczęciem jazdy sprawdzać ciśnienie w ogumieniu, poziom oleju w silniku 4T, lub w zbiorniku 2T, czy wszystkie punkty świetlne działają. W przypadku motorowerów jest jeszcze obsługa łańcucha napędowego, czyli kontrola naciągu i ewentualna regulacja, czyszczenie i smarowanie. W tym punkcie skutery są bezobsługowe.

(jagra)
Jaka jest Twoja reakcja?
8%
0%
8%
  • Zdjęcie profilowe
    23 maja 2013 at 06:09

    Łał to Amerykę przed Tobą odkryła… A wiesz, że św. Mikołaj nue roznosi prezentów, tylko dostajesz je od rodziców? 🙂

  • Zdjęcie profilowe
    Dawidsuper8
    23 maja 2013 at 07:35

    A mi pani w wydziale komunikacji powiedziała ze nie ma czegoś takiego jak skuter jest tylko motorower 🙂 i kazała skreślić w dokumentach i przeprawić ze skuter na motorower 🙂

  • Zdjęcie profilowe
    maxell
    23 maja 2013 at 08:09

    „Należy więc przypomnieć co to takiego motorower, otóż jest to pojazd napędzany silnikiem o pojemności skokowej nie przekraczającej 50 ccm i prędkości maksymalnej nie przekraczającej 45 km/h.”

    I tu kolego się mylisz, mała poprawka, bo motorower to:
    pojazd, wyposażony w silnik spalinowy o pojemności do 50 cm³ lub niewielki silnik elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

    Jazda z prędkością 45 km/h a ograniczenie konstrukcyjne uniemożliwiające przekroczenie tej prędkości to mała różnica 🙂

  • Zdjęcie profilowe OShon
    23 maja 2013 at 15:38

    No to powiem raz jeszcze. Mam skuter/motorower 50c w dokumentacji w rubryce blokady ma kreski (fabrycznie brak). Chciałem go zarejestrować jako motor, bo mam A a ów skuter spokojnie jedzie z prędkością 70k/h. Na przeglądanie gość powiedział ze pojemność silnika jest nadrzędna wiec nic z tego. W urzędzie że przegląd to określa. Wiec ten dopisek: „ograniczenie konstrukcyjne uniemożliwiające przekroczenie tej prędkości” to jakiś chory wymysł. Bo fabrycznej maszyny nie będę przecież ograniczał.

  • Zdjęcie profilowe
    Raven
    23 maja 2013 at 21:43

    No to pan na przeglądzie słabo się orientował w przepisach. Motocykl ma prawo mieć 50 ccm, żeby był motorowerem musi mieć ograniczenie uniemożliwiające jazdę pow. 45km/h i oba warunki muszą być spełnione łącznie. O żadnej nadrzędności samej pojemności prawo nie wspomina.