Ochraniacze motocyklowe – rodzaje, różnice i poziomy [KOMPENDIUM WIEDZY]

Mają chronić, ale mają tez sporo najróżniejszych wytycznych

W skrócie
  • Jak wybrać odpowiednie protektory motocyklowe?
  • Rodzaje, różnice i poziomy bezpieczeństwa - wszystko o ochraniaczach motocyklowych
  • Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na www.jednoslad.pl

Pomimo tego, że obowiązkowym elementem ubioru motocyklisty w Polsce jest jedynie kask to zdecydowana większość i tak decyduje się zakupić dedykowaną odzież, która wyposażona jest w wiele najróżniejszych ochraniaczy. Wszystko oczywiście po to, aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo nie tylko w przypadku niebezpiecznych kolizji, ale również wstydliwych paciaków.

Nadal zauważalny jest proceder jazdy w samych koszulkach, jednakże w dużej mierze dotyczy to posiadaczy motocykli, którzy nie do końca rozumieją zagrożenia i niebezpieczeństwo, które wiąże się z jazdą jednośladem. Ci, którzy są świadomi doskonale wiedzą, że warto jest zainwestować w konkretną odzież motocyklową z niezbędnymi ochraniaczami, które zadbają o nasze bezpieczeństwo w momencie kolizji lub kontaktu z asfaltem. Obecnie rynek przepełniony jest najróżniejszymi produktami posiadającymi jeszcze bardziej zróżnicowane protektory stworzone z diametralnie różnych tworzyw, które dodatkowo oznaczone są dziwnymi symbolami, literkami i cyferkami.

Jak zatem odnaleźć się w gąszczu ochraniaczy i protektorów? Jak wybrać odpowiedni rodzaj, który spełni swoją funkcję w momencie kolizji? O wszystkich różnicach oraz certyfikatach dowiesz się w poniższym artykule, a tym samym mam nadzieję, że zdecydowanie ułatwi wam to poszukiwanie nowej odzieży na zbliżający się wielkimi krokami sezon 2024.

Najważniejsze informacje:

  1. Protektory motocyklowe dzielą się ze względu na budowę, ale także klasyfikowane są na dwóch poziomach ze względu na maksymalną liczbę kiloniutonów, które mogą przepuścić w momencie uderzenia.
  2. Ochraniacze motocyklowe dzielą się na poziom 1 oraz poziom 2.
  3. Jakie są typy protektorów i na co zwrócić szczególną uwagę podczas kupna nowej odzieży motocyklowej

Przeczytaj również:

Prawo drogowe 2024: Najważniejsze zmiany i przepisy, które musisz znać

O tym, że ochraniaczy na rynku jest mnóstwo to z pewnością wiecie. Każdy z nich dedykowany jest zupełnie innemu segmentowi i tym samym jego konstrukcja będzie chroniła poszczególne części ciała w zupełnie inny sposób. Przecież zupełnie innej ochrony potrzebuje motocyklista upalający w terenie, a jeszcze innego turysta, który przemierza najpiękniejsze drogi na całym świecie. Wobec tego wyróżnić przede wszystkim możemy:

  • ochraniacze zintegrowane z odzieżą – pomimo tego, że ukryte są bezpośrednio w odzieży to nie ma problemu z tym, aby je wyjąć.
  • ochraniacze dodatkowe –  nie są częścią odzieży, ale możemy dokupić je osobno, aby jeszcze bardziej zmaksymalizować ochronę.

Każda poszczególna część ciała wymaga zupełnie innej ochrony w przypadku różnych motocykli i ich zastosowania, dlatego nie wszystkie kurtki będą posiadały chociażby ochraniacz pleców czy spodnie nie będą wyposażone w dodatkowe protektory na kolanach. Wszystko zależy od tego, na jakim motocyklu jeździmy.

Podział protektorów

Przechodząc dalej i oglądając różna odzież szybko okazuje się, że ochraniacze nie tylko różnią się sposobem montażu, ale przede wszystkim użytymi materiałami. Możemy je zatem również podzielić ze względu na strukturę:

Ciąg dalszy pod materiałem wideo
  • piankowe –  to najprostsza forma ochrony, która w dużej mierze służy raczej utrzymaniu poprawnego kształtu i kroju odzieży. Tego typu protektory stosowane są zazwyczaj w przypadku tańszej odzieży, gdyż w zdecydowanej większości przypadków nie spełnia ona norm bezpieczeństwa. Najczęściej znajdziecie je zamiast specjalistycznego ochraniacza pleców lub na biodrach.
  • miękkie – to zdecydowanie najbardziej popularny rodzaj ochraniaczy, który obecnie znajdziecie w praktycznie wszystkich kurtkach i spodniach. Wyprodukowane są z elastomerów, czyli polimerowych tworzyw sztucznych lub naturalnych, które cechuje zdolność do odwracalnej deformacji pod wpływem działania sił mechanicznych, z zachowaniem ciągłości ich struktury. Oznacza to, że w momencie normalnego użytkowania są wyjątkowo miękkie i komfortowe, jednakże natychmiast robią się twarde w momencie uderzenia. Dzięki temu energia kinetyczna jest skutecznie rozpraszana, a po wypadku można z nich nadal korzystać.
  • twarde – mają zazwyczaj dwa różne zadania –  odebrać punktowe uderzenie i rozproszyć je po powierzchni lub odebrać uderzenie, ale dodatkowo muszą być odporne na tarcie i wysoką temperaturę. Do ich produkcji używa się najczęściej kompozytów i twardych metali, jednakże pod samą skorupą znajduje się miękka pianka, która dodatkowo tłumi uderzenie.

Certyfikacja ochraniaczy motocyklowych

Użyte do produkcji ochraniaczy materiały to jednak dopiero początek, gdyż każdy z nich dodatkowo musi posiadać odpowiedni certyfikat bezpieczeństwa, która w Unii Europejskiej nazywa się EN1621 i dzieli się na:

  • EN1621-1 (ochrona stawów, np. łokcie i kolana),
  • EN1621-2 (ochrona pleców),
  • EN1621-3 (ochrona klatki piersiowej).

W momencie testów dokładnie sprawdzana jest ich reakcja na kontakt z podłożem, odporność na temperaturę i tarcie, ale również określana jest maksymalna siła, która wyrażana jest w kiloniutonach. Różnica między nimi przede wszystkim jest w gęstości elastomerowego składnika. Podczas testu między innymi z wysokości 1 metra zrzucany jest element ważący 5 kg, a głowica pomiarowa rejestruje jak dużo siły przedostało się do wewnątrz. Co ciekawe protektory chroniące stawy mogą maksymalnie przepuścić 35 kN, ochraniacz pleców przy poziomie 1 może przepuścić maksymalnie 18 kN, jednakże jest to średnia wartość z aż pięciu uderzeń, a z poziomem 2 maksymalnie 9 kN.

Ochraniacze dzielą się na dwa poziomy:

  • Level 1 – może przenieść siłę nie większą niż wartość równą 18 kN, a maksymalna jednostkowa nie może przekraczać 24 kN.
  • Level 2 – może przenieść siłę nie większą niż wartość równą 9 kN, a maksymalna jednostkowa nie może przekraczać 12 kN.

W powyższego wynika, że ochraniacze Level 2 przenoszą dwukrotnie mniejszą siłę, a to oznacza, że są znacznie bezpieczniejsze, ale również droższe. Zazwyczaj stosowane są one w odzieży z wyższej półki.

Jak poprawnie wybrać ochraniacze motocyklowe?

Wybór odpowiedniej odzieży motocyklowej nie jest wbrew pozorom taki prosty – przede wszystkim na bok powinniśmy odrzucić kwestie wizualne i skupić się przede wszystkim na bezpieczeństwie oraz komforcie. Pamiętajcie, że ochraniacze muszą ściśle przylegać do materiału i nie powinny się ruszać, co jest kluczowe w momencie wypadku. Warto jest również rozważyć opcję kupna odzieży, która posiada regulowane protektory za pomocą najczęściej rzepów. Dzięki temu jeszcze lepiej będziemy mogli dopasować je do naszego ciała i tym samym zwiększyć nasz komfort jazdy. Podczas samego przymierzania koniecznie usiądźcie na motocyklu, aby dokładnie sprawdzić czy nie będą się one przemieszać przy wsiadaniu i tym samym nie będą was uwierać. Dodatkowo znając już różnice pomiędzy poszczególnymi rodzajami oraz levelami koniecznie zapoznajcie się z broszurą informacyjną.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button