125 ccm
Aktualnie czytasz:
O badaniu technicznym motoroweru i swapie na 125 ccm
0

Nadszed艂 czas kolejnego przegl膮du mojej maszyny 50 ccm. Pojecha艂em na stacj臋 diagnostyczn膮, w kt贸rej dwa lata temu zrobi艂em go po raz pierwszy. Ciekawy by艂em jak b臋dzie tym razem przebiega艂.

Przy pierwszym, dwa lata temu wjecha艂em do hali gdzie diagnosta sprawdzi艂 numery ramy, sprawdzi艂 艣wiat艂a i naciskaj膮c tylko na klamki sprawdzi艂 hamulce, i podpisa艂 przegl膮d. 呕adnych pyta艅 o pojemno艣膰 silnika i osi膮gan膮 pr臋dko艣膰. Wtedy posz艂o szybko i bezbole艣nie a dzisiaj, czy co艣 si臋 zmieni艂o. Tak, przegl膮d wygl膮da艂 inaczej. Sta艂em na parkingu przed stacj膮. Podszed艂 mechanik diagnosta, sprawdzi艂 zgodno艣膰 numeru ramy z numerem w dowodzie i... usiad艂 na skuterze, odpali艂 go i zacz膮艂 je藕dzi膰 po placu sprawdzaj膮c g艂贸wnie efektywno艣膰 hamulc贸w, tak przedniego jak i tylnego. Po sprawdzeniu 艣wiate艂 i kierunkowskaz贸w odstawi艂 skuter i wypisa艂 papiery.

Tu r贸wnie偶 偶adnych pyta艅 o pojemno艣膰 silnika i osi膮gane pr臋dko艣ci, tak jak by to nie mia艂o dla niego 偶adnego znaczenia. I tak jak dwa lata temu, tak i teraz zap艂aci艂em 50 z艂. - a wi臋c cena si臋 nie zmieni艂a. Po zako艅czeniu cz臋艣ci oficjalnej postanowi艂em wykorzysta膰 sw贸j pobyt tutaj i wda艂em si臋 w pogaw臋dk臋 z diagnost膮.

Moje pytanie dotyczy艂o mo偶liwo艣ci przerejestrowania 50tki na motocykl przez zwi臋kszenie pojemno艣ci cylindra lub wymian臋 na silnik o pojemno艣ci 125 cm3. I prawd臋 powiedziawszy jego reakcja wcale mnie nie zaskoczy艂a. By艂 przeciwny takim zmianom argumentuj膮c to mi臋dzy innymi tym, 偶e 50tki nie s膮 fabrycznie przystosowane do osi膮gania 鈥瀌u偶ych鈥 pr臋dko艣ci 聽a co zatem idzie, przeci膮偶e艅, kt贸re temu towarzysz膮. Maj膮 za s艂abe ramy, s艂abe hamulce i resory, i s艂abe 艣wiat艂a. Osobi艣cie nie wzi膮艂 by odpowiedzialno艣ci za tak膮 przer贸bk臋 i nie podpisa艂 by przegl膮du takiego motoroweru umo偶liwiaj膮cego zmian臋 jego zaszeregowania do klanu 125tek. Uwa偶am, 偶e jego argumenty s膮 racjonalne i trudne do obalenia w przypadku wi臋kszo艣ci motorower贸w 鈥 ale, 聽w艂a艣nie ale. Jest grupa motorower贸w, kt贸re opr贸cz pojemno艣ci 50 cm3 wyst臋powa艂y tak偶e w pojemno艣ci 125cm3. S膮 tak偶e motorowery 鈥 skutery o du偶ych masywnych konstrukcjach dysponuj膮ce dobrym resorowaniem, dobrymi hamulcami i niez艂ymi 艣wiat艂ami. I tu za przyk艂ad poda艂em swojego T-rexa, skuter, 聽na kt贸rym co dopiero je藕dzi艂 po placu. Spojrza艂 na mnie, 聽wzi膮艂 miark臋 i podszed艂 do swojego skutera. Tak, mia艂 skuter - je藕dzi czterosuwow膮 125tk膮. Zmierzy艂 艣rednic臋 przedniej tarczy hamulcowej. Wysz艂o ca艂e 19 centymetr贸w. Tylnej tarczy nie mierzy艂 bo jej nie posiada艂, z ty艂u by艂 hamulec b臋bnowy. Teraz przysz艂a kolej na m贸j skuter. 艢rednia tarczy przedniego ko艂a w T-rexe to 22 cm a przecie偶 jest jeszcze tarcza tylnego ko艂a o 艣rednicy 19 cm. Stwierdzi艂, 偶e efektywno艣膰 hamowania w moim skuterze jest niepor贸wnywalnie lepsza ni偶 w jego skuterze a jego b臋bnowy hamulec tylnego ko艂a to nie hamulec, a raczej jego namiastka i jak stwierdzi艂 awaryjne hamowanie z pr臋dko艣ci 100 km jest prze偶yciem z du偶膮 dawk膮 adrenaliny.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Przyzna艂, 偶e s膮 skutery, kt贸re mo偶na by przekwalifikowa膰 na 125tk臋, i 偶e jak b臋d臋 chcia艂 to zrobi膰 z jego strony nie b臋dzie problemu. Radzi艂 mi tylko by jednak za艂o偶y膰 czterosuwowy silnik o pojemno艣ci 125cm3 jako rozwi膮zanie racjonalne i realnie podnosz膮ce osi膮gi. Jest tylko jedno ale, okaza艂o si臋, 偶e nie mam tabliczki znamionowej, a bez takowej nici z przerejestrowania. Czy偶bym j膮 zgubi艂. Musia艂bym wyrobi膰 now膮 - gdzie, oczywi艣cie na stacji diagnostycznej. Po powrocie do domu rozpocz臋艂o si臋 poszukiwanie nieszcz臋snej blaszki. Przejrza艂em wszystkie pud艂a z cz臋艣ciami i oczywi艣cie jak zawsze w ostatnim 聽le偶a艂a sobie ta nieszcz臋sna aluminiowa tabliczka znamionowa, kt贸r膮 sam odkr臋ci艂em by si臋 nie zgubi艂a i oczywi艣cie o tym zapomnia艂em.

Skoro si臋 znalaz艂a to teraz tylko wi臋kszy cylinder lub聽nowy聽silnik, przegl膮d inowy聽wpis w dowodzie rejestracyjnym a potem wizyta w wydziale komunikacji i awansuj臋 do kategorii motocyklowej. Czy偶by ca艂a procedura przerejestrowania w moim przypadku by艂a taka prosta? No c贸偶 mimo wszystko mam w膮tpliwo艣ci, 偶e to b臋dzie takie 艂atwe. Po偶yjemy, zobaczymy. Na pewno w tym roku niczego nie b臋d臋 zmienia艂 i dalej pod siedzeniem b臋dzie burcza艂a moja stara dobra 50tka.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Sprawd藕 r贸wnie偶 nasze nowe forum: Motocykle i Skutery 125 ccm

Jaka jest Twoja reakcja?
70%
10%
0%