
- Tani, dobry motocykl na samochodowe prawo jazdy (kat.B). Czy to możliwe? Oczywiście, że tak!
Wyobraź sobie, że możesz kupić nowy motocykl prosto z salonu za równowartość zaledwie czterech wypłat najniższej krajowej. Brzmi jak sen? A jednak to rzeczywistość. W pierwszym półroczu 2025 roku najniższa krajowa netto wynosi 3510,92 zł, co daje dokłandnie 14 043,68 zł po czterech miesiącach pracy. To oznacza, że za 14 tysięcy złotych (lub mniej) w zasięgu ręki masz zupełnie nowy motocykl 125 cm³, na który wystarczy Ci prawo jazdy kategorii B (o ile posiadasz je od 3 lat) lub A1.
Dlaczego to się opłaca? Samochód z natury jest droższy, zarówno w zakupie, jak i eksploatacji. Średnie spalanie to około 7-8 l/100 km, podczas gdy motocykl 125 zadowoli się zaledwie 2,5 l/100 km. Do tego dochodzą tańsze serwisy, niższe koszty części eksploatacyjnych i ubezpieczenie OC na poziomie, który nie przyprawia o ból głowy. A skoro wiosna tuż za rogiem, wyobraź sobie poranne dojazdy do pracy bez korków, co jest równoznaczne z tym, że z dłuższym snem każdego poranka.
Ranking najlepszych i najtańszych motocykli na samochodowe prawo jazdy (kat. B). Zestawienie TOP 6 125-tek na szóstkę
W dzisiejszym rankingu przedstawiamy różne typy motocykli 125 cm³: nakedy, cruisery, choppery i klasyczne maszyny. Poniższe propozycje to doskonała opcja dla tych, którzy chcą cieszyć się wolnością na dwóch kołach za niewielkie pieniądze, posiadając jedynie prawo jazdy kategorii B lub A1.
1. Zontes 125 C
- Cena: 13 999 PLN
- Moc: 14,7 KM @ 9000 RPM
- Masa: 153 kg
- Pojemność zbiornika: 16 L
- Prędkość maksymalna: 99 km/h
Zontes 125 C to zdecydowany hit sprzedaży. Pierwsze dostawy w Polsce rozeszły się jak ciepłe pączki w Tłusty Czwartek, a na kolejne zebrała się długa lista oczekujących. Niska cena, niemal maksymalna moc dla 125-tek, nowoczesne technologie, niezwykły design i nisko położone siedzenie (700 mm), uczyniły ubiegłoroczną nowość ciekawą pozycją dla osób ceniących wygodę i styl. W fabrycznej wersji za niecałe 14 tysięcy złotych dostajemy cyfrowy wyświetlacz, ABS, sprzęgło antyhoppingowe, pojemny zbiornik paliwa i światła Full-LED. Nie ma co ukrywać: brzmi to bardzo dobrze.
Co ciekawe, dystrybutor zapowiada także nadejście nowej wersji tej wiosny: czy Zontes 125 C2 wyprzedzi w statystykach sprzedaży starszego brata? Na odpowiedź musimy poczekać. Zontes 125 C2 ma być dostępny w Polsce od czerwca 2025 roku i będzie równo 500 zł droższy od 125 C. Różnice? Na tylnym kole dodano błotnik i zmieniono kształt tylnej lampy. Jest bardziej klasycznie, mniej customowo. Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj i obejrzyj:
2. Junak RSL 125
- Cena: 12 999 PLN
- Moc: 12,94 KM @ 9500 RPM
- Masa: 149 kg
- Pojemność zbiornika: 13 L
- Prędkość maksymalna: 96 km/h
Junak RSL 125 to dynamiczny naked, który łączy sportowy charakter z codzienną funkcjonalnością. Za 12 999 PLN dostajemy niemal 13 KM mocy z czterosuwowego, jednocylindrowego silnika chłodzonego cieczą, z wtryskiem paliwa i wałkiem wyrównoważającym, co pozwala na osiągnięcie prędkości do 96 km/h. Motocykl waży 149 kg, ma zbiornik o pojemności 13 litrów i jest ekonomiczny w eksploatacji. Zawieszenie typu upside-down z przodu oraz wałek wyrównażający gwarantują stabilność, a kanapa na wysokości 800 mm oraz neutralna pozycja za kierownicą zapewniają wygodę podczas codziennej jazdy.
Nowoczesny design przyciąga wzrok – ostre linie, krótki układ wydechowy i oświetlenie Full-LED podkreślają sportowy styl. Przedni reflektor LED zapewnia dobrą widoczność w nocy, a ciekłokrystaliczny wyświetlacz jest czytelny i dostarcza najważniejsze informacje o prędkości, obrotach, poziomie paliwa i przebiegu.
RSL 125 będzie dobrym wyborem dla młodych adeptów dwóch kółek i kierowców kategorii B. Łatwy w obsłudze, dynamiczny i tani w utrzymaniu, doskonale sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na dłuższych trasach. Więcej o tym motocyklu przeczytasz (i obejrzysz) tutaj:
Junak RSL 125 – do tańca i do różańca [TEST, VIDEO, WADY, ZALETY, OPINIA]
3.Benelli BN 125
- Cena: 11 990 PLN
- Moc: 11,1 KM @ 9500 RPM
- Masa: 142 kg
- Pojemność zbiornika: 13,5 L
- Prędkość maksymalna: około 95 km/h
Benelli BN 125 to kompaktowy motocykl, który oferuje więcej, niż można by się spodziewać po jego cenie. Dzięki przemyślanej konstrukcji motocykl jest niezwykle zwrotny, co czyni go idealnym wyborem dla początkujących kierowców. Układ zwieszenia składa się z przedniego 35 mm widelca upside-down oraz tylnego wahacza z centralnym amortyzatorem z regulacją napięcia wstępnego. Mocne hamulce tarczowe i ergonomiczne siedzenie zapewniają komfort i bezpieczeństwo.
Jednocylindrowy, czterozaworowy silnik jest oszczędny, ale dostarcza wystarczającej mocy do dynamicznej jazdy. Średnie spalanie wynosi mniej niż 2,5 l/100 km. Design to klasyczna mieszanka włoskiej elegancji i sportowego zacięcia, które podkreśla charakterystyczna kratownicowa rama nakeda.
4. Barton GT 125
- Cena: 11 499 PLN
- Moc: 10,8 KM @ 8500 RPM
- Masa: 123 kg
- Pojemność zbiornika: 11 L
- Prędkość maksymalna: 90 km/h
Prosta konstrukcja i autentyczność. Barton GT 125 to doskonały wybór dla początkujących motocyklistów.
Barton GT 125 to motocykl dla tych, którzy cenią sobie prostotę i niezawodność. Nie znajdziesz tu zbędnych dodatków – liczy się funkcjonalność. Jest lekki, zwrotny i idealnie sprawdza się nie tylko w miejskiej dżungli, ale i podczas dłuższych wypraw. Jego przygodowe przeznaczenie podkreślają podwyższony prześwit, wysoka szyba, uchwyty przygotowane do zamocowania bagażu czy możliwość zamontowania stelażu z kuframi. Dzięki niskiej masie i stosunkowo nisko umiejscowionej kanapie (770 mm), będzie dobrym wyborem dla początkujących i niższych kierowców.
Ciekawy design, kolorowe grafiki i LED-owy przedni reflektor doprawia motocykl dozą nowoczesności.
5. Junak RAW 125
- Cena: 8 999 PLN
- Moc: 11,57 KM @ 8000 RPM
- Masa: 118 kg
- Pojemność zbiornika: 13,5 L
- Prędkość maksymalna: 92 km/h
Junak RAW 125 to kwintesencja klasycznego motocykla w minimalistycznym klimacie. Ponadczasowa linia, dopracowany design i detale, które sprawiają, że cafe racer przypomina maszyny sprzed 50 lat. To jednak tylko wygląd – pod klasyczną skorupą kryje się nowoczesny silnik, który gwarantuje niezawodność i niskie zużycie paliwa. To motocykl, który niczego nie udaje. Prosty w obsłudze, lekki i zwrotny, idealny dla fanów oldschoolowego stylu. Co więcej, jest niezwykle wytrzymały: w lecie na holu zaciągnęliśmy nim Simsona S51 Enduro z Gdańska do Zakopanego. Spisał się bez zarzutu, bijąc nieoficjalny rekord Polski i Guinnessa w holowaniu jednośladu innym motocyklem.
Junakiem RAW 125 zaciągnęliśmy na lince holowniczej motorower z Gdańska do Zakopanego (700 km w dwa dni)
6. Junak M12 Vintage 125
- Cena: 13 999 PLN
- Moc: 9,53 KM
- Masa: 143 kg
- Pojemność zbiornika: 13,5 L
- Prędkość maksymalna: 90 km/h
Klasyczny wygląd połączony z nowoczesnymi rozwiązaniami. Duże koła, wygodne siedzenie i przemyślane zawieszenie zapewniają komfort na każdej trasie.
Junak M12 Vintage 125 to praktyczny motocykl o retro charakterze, który zyskał uznanie dzięki swojemu klasycznemu wyglądowi i przemyślanym rozwiązaniom technologicznym, będzie więc dobrym wyborem dla tych, którzy cenią sobie styl vintage połączony z nowoczesnymi technologiami. Szprychowe koła, prosta kierownica i klasyczna kanapa podkreślają oldschoolowy charakter, a solidna konstrukcja zapewnia niezawodność: jesteśmy o tym przekonani. Ten model wpadł w nasze ręce między innymi po roku intensywnego testowania w różnych redakcjach, gdzie nie miał taryfy ulgowej. Po takim czasie eksploatacji motocykl udowodnił swoją trwałość, o czym możecie przekonać się oglądając poniższe filmy.
Stan Junaka M12 Vintage po roku katowania
Junakiem M12 Vintage 125 na offroad? Czemu nie!
Który z nich wybrać? Czym kierować się przy zakupie motocykla? Tabela porównawcza.
To jaki motocykl wybierzesz będzie zależeć od Twoich indywidualnych potrzeb.
Zastanów się nad tym, do czego będziesz go używać. Czy planujesz codzienne dojazdy do pracy w miejskim korku, czy może weekendowe wypady poza miasto? A może marzy Ci się coś, co pozwoli Ci poczuć większą adrenalinę?
Kolejna kwestia to Twoje doświadczenie. Jeśli dopiero zaczynasz, lepiej postawić na maszynę, która wybaczy drobne błędy – lekką, zwrotną i niezbyt mocną. Zbyt duża moc na start może okazać się przepisem na kłopoty, zwłaszcza gdy brakuje Ci jeszcze nawyków i refleksu wyćwiczonego w realnych sytuacjach.
Nie zapominaj o wzroście i budowie ciała. Ergonomia jest kluczowa. Musisz czuć się pewnie, dosięgać stopami do ziemi i bez problemu kontrolować maszynę na postoju. Nawet najlepszy motocykl świata nie da Ci frajdy, jeśli będziesz się z nim siłować.
Budżet to kolejny filtr. I nie chodzi tylko o samą cenę motocykla, ale też o koszty eksploatacji: paliwo, serwis, opony, ubezpieczenie. Oczywiście, trzeba doliczyć także odzież ochronną: kask, kurtkę, rękawice, spodnie z protektorami. To jednak nie wydatek, a inwestycja w Twoje bezpieczeństwo i komfort.
Na koniec – styl i emocje. Motocykl to nie tylko środek transportu. To przedłużenie Twojej osobowości, więc powinien do Ciebie pasować.
Motocykl za cztery wypłaty, który dostarczy Ci codziennych emocji, wolności i radości z jazdy? Tego się po prostu nie da przeliczyć na pieniądze. Warto! Aby łatwiej było Ci podjąć decyzję, poniżej poniżej przedstawiamy wszystkie modele w jednej tabeli. Kolejność w naszym rankingu jest zupełnie przypadkowa.
Model | Cena (PLN) | Moc (KM) | Masa (kg) | Pojemność zbiornika (L) | Prędkość maksymalna (km/h) |
---|---|---|---|---|---|
Zontes 125 C | 13 999 | 14,7 | 153 | 16 | 99 |
Junak RSL 125 | 12 999 | 12,94 | 149 | 13 | 96 |
Benelli BN 125 | 11 990 | 11,1 | 142 | 13,5 | 95 |
Barton GT 125 | 11 499 | 10,8 | 123 | 11 | 90 |
Junak RAW 125 | 8 999 | 11,57 | 118 | 13,5 | 92 |
Junak M12 Vintage 125 | 13 999 | 9,53 | 143 | 13,5 | 90 |