Aktualnie czytasz:
Nowe Testy na Prawo Jazdy 2013/2014. Jak zda膰?
5

Przera偶enie i聽lament granicz膮cy z p艂aczem! To najcz臋stszy stan w jakim pokazywani s膮 w mediach kandydaci na kierowc贸w. Co ciekawe ich stan rozedrgania聽jest identyczny przed egzaminem jak i zaraz po. W艂a艣ciwie trudno聽si臋聽dziwi膰 skoro w niekt贸rych o艣rodkach w Polsce zalicza go nie聽wi臋cej聽ni偶 10 procent os贸b. Pozostaje pytanie dlaczego?

Pyta艅 rzeczywi艣cie w nowych testach jest wi臋cej ale聽prawdopodobie艅stwo "celnego strza艂u" jest znacznie wi臋ksze ni偶 dawniej聽bo tylko jedna odpowiedz jest w艂a艣ciwa (wcze艣niej mog艂o by膰 kilka). Absolutn膮 super nowo艣ci膮 s膮 filmy pokazuj膮ce realne sytuacje na kt贸re nale偶y szybko zareagowa膰 ale i tak czasu na to jest znacznie wi臋cej ni偶 w "realu" w kt贸rym w 15-cie sekund聽(tyle przeznaczono na odpowiedz w te艣cie) mo偶na sobie zrobi膰 krzywd臋 nawet kilka razy! Obserwuj臋聽 i s艂ucham 聽i wydaje si臋, 偶e ten czas a wi臋c i nerwy 聽to jedna z g艂贸wnych przyczyn obla艅.

Id藕my dalej z聽 list膮 pretensji do tw贸rc贸w nowej formu艂y egzaminu: dzi艣, ju偶 nie mo偶na wr贸ci膰, zreflektowa膰 si臋 i poprawi膰 raz udzielonej odpowiedzi. Ale przecie偶 na prawdziwej drodze takiej szansy nie ma si臋 NIGDY鈥 Ze zdumieniem wys艂ucha艂em jednego z kursant贸w kt贸ry twierdzi艂, 偶e niekt贸re pytania s膮 鈥瀙odchwytliwe鈥. Na przyk艂ad: 鈥瀙o zaj臋ciu miejsca w samochodzie w 聽jakiej kolejno艣ci ustawiamy fotel, lusterka i zapinamy pasy bezpiecze艅stwa鈥??? Nie trzeba by膰 mistrzem logistyki by wiedzie膰, 偶e gdy przesuniemy fotel k膮t patrzenia w lusterko si臋 zmieni.聽Je艣li to ma by膰 wyraz perfidii autor贸w pyta艅 to ja鈥 wola艂bym nie spotka膰 owego nowego kierowcy na drodze.

Zw艂aszcza, 偶e przecie偶 ludzie przyst臋puj膮cy do teorii 鈥 przynajmniej w teorii 鈥 powinni mie膰 za sob膮 przynajmniej kilkana艣cie godzin jazd, prawdziwym autem po prawdziwej drodze z jak najbardziej namacalnym instruktorem! I tu chyba dochodzimy do sedna. Od wielu lat w Polsce kursy na prawo jazdy mia艂y si臋 nijak do prawdziwej nauki. M贸wi膮c precyzyjnie, kurs przygotowywa艂 do鈥 zdania egzaminu niczym korepetycje w gimnazjum. Nie wiele mia艂y wsp贸lnego z nabywaniem konkretnych umiej臋tno艣ci, nie m贸wi膮c 聽ju偶 o intuicyjnych reakcjach bez kt贸rych jazda po naszych ( zw艂aszcza naszych ) drogach to jak wystawianie si臋 na strza艂聽z armaty聽z 5-ciu metr贸w.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Jest jeszcze 聽jeden aspekt marno艣ci wynik贸w zdaj膮cych. Wytworzona przez lata atmosfera strachu w o艣rodkach egzaminacyjnych. Marsowe miny pan贸w 聽egzaminator贸w, sprawiaj膮cych wra偶enie jakby w艂a艣nie decydowali o tym czy kogo艣 zes艂a膰 do 艂agru na sto lat czy mo偶e jednak u艂askawi膰. Wieczny t艂ok w korytarzach, ludzie k艂臋bi膮cy si臋 jak przed odjazdem ostatniego poci膮gu do raju. Wielkie problemy z terminami, bo mimo, 偶e tzw. WORD-y pracuj膮 od 艣witu do nocy, nadal jest ich za ma艂o a powtarzanie kolejnych egzamin贸w tylko zag臋szcza atmosfer臋, podobnie jak 艣wiadomo艣膰, 偶e przecie偶 ka偶dy kolejny raz to kolejne wydatki. Nikt o tym g艂o艣no nie m贸wi ale przecie偶 kursy i egzaminy to nie dzia艂alno艣膰 k贸艂ka r贸偶a艅cowego tylko ca艂kiem dochodowy biznes a zatem im wi臋cej podej艣膰, tym lepiej dla 鈥瀘rganizatora鈥.

Nowa forma egzaminu z punktu widzenia p贸藕niejszej praktyki wydaje si臋 ma艂ym ale jednak krokiem w dobr膮 stron臋聽jednak i tutaj 鈥瀔to艣鈥 zadba艂 by wprowadzano 聽j膮 w atmosferze wielkiej tajemnicy. To podgrzewane przez media napi臋cie czy system komputerowy wytrzyma, czy聽 poszczeg贸lne klocki informatycznych puzzli b臋d膮 鈥瀞ztymowa膰鈥 czy konkret贸w kto艣 wcze艣niej, 聽jeszcze przed premier膮 nie wpu艣ci do internetu鈥 wreszcie obecne dochodzenie prokuratorskie, dlaczego systemy informatyczne stworzone przez dwie firmy nie s膮 ze sob膮 odpowiednio 鈥瀞pi臋te鈥. Znaj膮c tempo dzia艂a艅 odpowiednich s艂u偶b, niepr臋dko dowiemy si臋, kto za by艂o nie by艂o, pa艅stwowe (a mo偶e bardziej kursant贸w) pieni膮dze winny jest kolejnej afery ale, 偶e dzi艣 cz艂owiek bez prawa jazdy i samochodu w niekt贸rych kr臋gach traktowany jest jak dziwad艂o z pewno艣ci膮 tak偶e i to otuchy podczas kolejnych podej艣膰 kandydatom nie doda. Co zatem doda膰 mo偶e?

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Podobnie jak na zat艂oczonej drodze, tak i na nowym egzaminie 鈥 tylko spok贸j granicz膮cy z wyrachowaniem mo偶e przynie艣膰 spodziewany efekt. A na koniec najwa偶niejsze. Jak m贸wili mi Ci nieliczni, kt贸rym jednak zda膰 si臋 uda艂o: - wiele pyta艅 b臋dzie banalnie prostych je艣li damy sobie spok贸j z szukaniem cudownych recept, a solidnie poznamy鈥ODEKS DROGOWY.

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%
  • Zdj臋cie profilowe Szymon
    1 marca 2013 at 21:50

    艢wietny artyku艂, a偶 z przyjemno艣ci膮 si臋 czyta 馃檪

  • Zdj臋cie profilowe SlashGaming
    3 marca 2013 at 18:08

    Czy maj膮c 13 lat mog臋 jako艣 to zda膰 ??

  • Zdj臋cie profilowe
    3 marca 2013 at 18:10

    Skoro jest od 14 lat to jak chcesz to zrobi膰? Nie rozumiem takich pyta艅, wszystko czarno na bia艂ym, a mimo to w膮tpliwo艣ci.

  • Zdj臋cie profilowe mazda1309
    24 marca 2013 at 10:02

    Tu mo偶ecie pobra膰 aktualne testy kategorie A,B,C,D,T
    http://nowetestynaprawojazdy.pl/

  • Zdj臋cie profilowe ad2013
    29 kwietnia 2013 at 18:18

    Czy administrator w og贸le sprawdza linki umieszczane w komentarzach. Link od mazda1309 to zwyk艂y wy艂udza膰 numer贸w telefon贸w. Potem otrzymuje si臋 sms-y z niechcianymi wysoko p艂atnymi wiadomo艣ciami.

    Co do artyku艂u to autor powiela stereotypy gdzie艣 tam co艣 us艂yszane i powiela nie sprawdzone i przestarza艂e informacje. Wida膰, 偶e nie ma wielkiego poj臋cia na dany temat, pisze pod publik臋 i nie zna tematu dog艂臋bnie. Wi臋c jak mo偶na si臋 wypowiada膰 na temat na kt贸ry ma si臋 nik艂a wiedz臋.

    Tak jak w ka偶dym biznesie tak i w OSK kszta艂c膮cych kierowc贸w mo偶na znale藕膰 r贸偶nej ma艣ci ludzi, kt贸rzy lepiej lub gorzej przyk艂adaj膮 si臋 do pracy, ale w wi臋kszo艣ci przypadkach kursant, kt贸ry przychodzi na kurs oczekuje od instruktora, 偶e instruktor nauczy go jak zda膰 egzamin a nie oczekuje, 偶e nauczy go poruszanie si臋 po drodze. Brak podstaw teoretycznych i zbyt ma艂a liczba wyje偶d偶onych godzin (bo ka偶da dodatkowa godzina jazdy to spory koszt dla kursanta) to podstawowe elementu wyniku negatywnego. Wielu z nich nie wie co oznacza linia ci膮g艂a, ale wie tylko tyle, 偶e nie wolno jej przekracza膰 i to jest ca艂a wiedza kursanta na temat linii ci膮g艂ej. Takich przypadk贸w mo偶na by mno偶y膰. Brak logicznego my艣lenia, brak odpowiednich predyspozycji i odpowiednich reakcji na drodze, kt贸re mo偶na sobie wyrobi膰 tylko przez jazd臋 po drogach o r贸偶nym nat臋偶eniu ruchu. Ale kursant mo偶e tylko o 20.00 wi臋c jak ma si臋 nauczy膰 w艂a艣ciwych reakcji. To, 偶e naros艂o wok贸艂 egzamin贸w atmosfera strachu to mog臋 si臋 z tym zgodzi膰, ale to znowu egzaminowany nie zna swoich praw i nie zna obowi膮zk贸w egzaminatora. Osoba, kt贸ra idzie na egzamin bardzo cz臋sto nie wie jakie elementy przerywaj膮 egzamin, cz臋sto nie jest 艣wiadoma czy obla艂a egzamin s艂usznie. Bardzo rzadko egzaminatorzy „wkr臋caj膮” (oblewaj膮 nies艂usznie), cho膰 pewnie to si臋 czasami zdarza. Cz臋sto zdarza si臋, 偶e egzaminowany mino, 偶e zosta艂 oblany nies艂usznie z obawy przed zemsta egzaminatora nie odwo艂uje si臋 od jego decyzji tym samym potwierdzaj膮c swoj膮 niewiedze i brak umiej臋tno艣ci, a egzaminatorowi daje poczucie bezkarno艣ci. Mo偶na by na ten temat napisa膰 nowy artyku艂.

    W brew powszechnej wiedzy w innych krajach nie zdaje si臋 tak 艂atwo jak u nas. Na przyk艂ad w Norwegii szkolenie jest wieloetapowe zaczyna si臋 od kursu podstawowego potem jest kurs zasadniczy, jazda na p艂ytach po艣lizgowych i w ko艅cu przejechanie 2000 km w ruchu drogowym. Instruktor na ka偶dym z tych etap贸w decyduje czy osoba szkolona mo偶e przej艣膰 do kolejnego etapu szkolenia je艣li nie dany etap jest powtarzany a偶 do skutku.

    Proponowa艂 bym autorowi bardziej zag艂臋bi膰 si臋 w tematyk臋 zdoby膰 troch臋 informacji z „pierwszej r臋ki”.