Nowe motocykle BMW G 310 R i G 310 GS 2021 już w salonach dealerskich [zdjęcia, opinie, dane techniczne]

Większa dynamika, lepsze wyposażenie i dużo atrakcyjnych detali

Dobra dynamika, odpowiednia kultura pracy i bardzo umiarkowany apetyt na paliwo, to jedne z tych cech, które stanowią o sukcesie najmniejszych pojemnościowo motocykli w gamie BMW Motorrad. W tym sezonie jest jeszcze ciekawiej, bo BMW G 310 R oraz G 310 GS doczekały się sporej modernizacji. Co się zmieniło i dlaczego nowe „trzystadziesiątki” są jeszcze lepsze?

Seria G podbiła rynkowy segment 250-500 cm3 tuż po premierze motocykli, czyli w 2015 roku. Przyszedł zatem najwyższy czas by odświeżyć modele. Tak się też stało, a efekty widoczne są już na pierwszy rzut oka. Nadwozie otrzymało zauważalne zmiany nie tylko w stylistyce. Jest teraz bardziej dynamicznie, nowocześnie i ciekawie – zwłaszcza w wersji malowania Sport w przypadku G 310 R oraz Rallye i 40 Years GS w przypadku G 310 GS. Nowe linie nadwozia uzupełniane są przez nowoczesne oświetlenie w technologii Full-LED, wyznaczające wyższy standard w kwestii bezpieczeństwa i widoczności. Ma to także wpływ na poprawioną prezencję obydwóch motocykli. Światła oferują teraz trzy funkcje, czyli mijania, drogowe oraz świateł DRL do jazdy dziennej. Nowoczesne oświetlenie uzupełniane jest przez dające wyraźny sygnał ledowe kierunkowskazy.

BMW G 310 R i G 310 GS 2021: Zmiany na jeszcze lepsze

Sercem nowego BMW G 310 R oraz G 310 GS wciąż pozostaje niezawodny jednocylindrowy czterozaworowy silnik chłodzony cieczą o pojemności 313 cm3 z rozrządem DOHC i elektronicznym wtryskiem paliwa. Charakterystyczną cechą konstrukcyjną nadal jest pochylony do tyłu cylinder odwrócony o 180° ze stroną ssącą z przodu, a wydechową z tyłu. Taki układ odpowiada logice optymalnego prowadzenia powietrza do komory spalania, skutkując wyjątkowo zwartą budową motocykla. Moc 25 kW (34 KM) przy 9500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 28 Nm przy 7500 obr/min dają nowym motocyklom BMW serii G optymalny napęd gwarantujący dynamiczną i zarazem oszczędną jazdę. Całość została odpowiednio przygotowana tak by spełniać najnowszy normy homologacyjne. Silnik nowego BMW G 310 R i G 310 GS został wyposażony w tak zwany „elektroniczny uchwyt przepustnicy” (elektroniczne sterowanie przepustnicą), który zapewnia teraz jeszcze bardziej czułą reakcję na ruchy manetką gazu. To rozwiązanie pozwala także na automatyczne podwyższanie prędkości obrotowej biegu jałowego podczas ruszania, co zapobiega nagłemu zgaśnięciu silnika. Nowością jest także sprzęgło antyhoppingowe. Redukuje ono moment hamujący silnika, zwiększając tym samym bezpieczeństwo jazdy i zapobiega niechcianym uślizgom tylnego koła podczas gwałtownego hamowania silnikiem. Kolejną z zalet nowego rozwiązania w serii G jest znacznie mniejsza siła jaka jest potrzebna do obsługi jego dźwigni.

BMW G 310 R i G 310 GS 2021: Jest jeszcze ciekawiej

Nowe odsłony motocykli BMW serii G to także poprawiona ergonomia. Wśród wyposażenia standardowego znajdziemy teraz dźwignie hamulca i sprzęgła z 4-stopniową regulacją. Dzięki temu każdy motocyklista i motocyklistka odnajdą wygodne dla siebie ustawienie, uwzględniając różne wielkości naszych dłoni i długości palców.

Nowe BMW G 310 GS zachwyca lekkością linii i ciekawymi dla oka stylistycznymi detalami. Osłony bloku silnika – alternatora, sprzęgła i pompy wody są teraz lakierowane w eleganckim kolorze szarego tytanu, a nowe schematy kolorystyczne podkreślają atrakcyjność i funkcjonalność tego modelu.

Motocykle BMW z rocznika 2020 w akcji promocyjnej. Korzystaj, póki jeszcze są dostępne!

Również stylistyka nowego BMW 310 R emanuje dynamiką i zwinnością. Choćby w kolorystyce Dynamic Roadstera wyraźnie widać przy tym także pokrewieństwo ze sportowymi członkami rodziny, takimi jak BMW S 1000 R. Wspólne dla wszystkich trzech wariantów kolorystycznych BMW G 310 R są osłony bloku silnika – tu także postawiono na kolor szarego tytanu.

Szybki i zwinny w mieście, niezawodny i wystarczająco mocny poza miastem. Tak można by podsumować motocykle BMW serii G. teraz dostajemy to wszystko w jeszcze ciekawszej wizualnie i zmodyfikowanej technologicznie formie, która znów potrafi urzec. I to nie tylko tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z motocyklami.

Najlepiej jeśli sam lub sama sprawdzisz to w praktyce zapisując się na jazdy testowe wybranym przez siebie modelem u najbliższego dealera BMW Motorrad.

BMW G 310 R 2021: Dane techniczne:

Silnik
Konstrukcja
Chłodzony wodą jednocylindrowy silnik czterosuwowy z czterema zaworami na każdy cylinder napędzany dźwigniami zaworowymi, dwoma górnymi wałkami rozrządu i smarowaniem miski olejowej na mokro
Średnica cylindra x skok tłoka
80 mm x 62,1 mm
Pojemność skokowa
313 cm3
Moc znamionowa
25 kW (34 KM) przy 9250 obr./min.
Maks. moment obrotowy
28 Nm przy 7500 obr./min.
Stopień sprężania
10,9 : 1
Wzbogacenie paliwa
Elektroniczny wtrysk paliwa
Oczyszczanie spalin
Regulowany katalizator trójdrożny, norma emisji spalin EU-5
Osiągi/ zużycie paliwa
Prędkość maksymalna
143 km/h
Zużycie paliwa na 100 km zgodnie z WMTC
3,3 l
Emisja CO2 wg WMTC
77 g/km
Rodzaj paliwa
Benzyna bezołowiowa, minimalna badawcza liczba oktanowa 91 (RON)
Instalacja elektryczna
Alternator
Generator trójfazowy o mocy 308 W
Akumulator
12 V / 8 Ah, bezobsługowy
Przeniesienie napędu
Sprzęgło
Sprzęgło wielopłytkowe w kąpieli olejowej (Anti-Hopping) z funkcją samowzmacniania
Skrzynia biegów
Pazurowa sześciobiegowa skrzynia biegów
Napęd wtórny
Zamknięty łańcuch X-ring, z amortyzatorem wstrząsów w tylnej piaście
Zawieszenie/hamulce
Rama
Rama z kratownicy rurowej
Prowadnica koła przedniego / elementy sprężynowe
Widelec teleskopowy typu upside-down, Ø rury nasadowej: 41 mm
Prowadnica koła tylnego / elementy sprężynowe
Ciągnięty wahacz z ciśnieniowego odlewu aluminiowego, amortyzator centralny z zawiasami bezpośrednimi, podstawa sprężynowa regulowana
Ugięcie sprężyny z przodu / z tyłu
140 mm / 131 mm
Rozstaw osi
1380 mm
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy
114 mm
Kąt głowicy skrętnej
64,9°
Koła
Odlew aluminiowy
Wymiar obręczy z przodu
3,00 x 17″
Wymiar obręczy z tyłu
4,00 x 17″
Opony przednie
110/70 R17
Opony tylne
150/60 R17
Hamulec przedni
Hamulec jednotarczowy, średnica 300 mm, 4-tłoczkowy zacisk hamulcowy promieniowy
Hamulec tylny
Jednotarczowy, jednotłoczkowy zacisk pływający, średnica 240 mm
ABS
BMW Motorrad ABS
Wymiary/masa
Wysokość siedziska przy masie własnej
785 mm (wypos. dod. – niska kanapa : 770 mm, wypos. dod. – wysoka kanapa: 800 mm)
Długość łuku krokowego przy masie własnej
1760 mm (wypos. dod. – niska kanapa: 1730 mm, wypos. dod. wysoka kanapa: 1790 mm
Pojemność użytkowa zbiornika
11 l
z tego rezerwa
ok. 1 l
Długość
2005 mm
Wysokość (bez lusterka)
1080 mm
Szerokość (z lusterkami)
849 mm
Masa własna pojazdu przygotowanego do jazdy, z pełnym bakiem
164 kg
Dopuszczalna masa całkowita
345 kg
Ładowność (w wersji seryjnej)
181 kg

 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

BMW G 310 GS 2021: Dane techniczne:

Silnik
Konstrukcja
Chłodzony wodą jednocylindrowy silnik czterosuwowy z czterema zaworami na każdy cylinder napędzany dźwigniami zaworowymi, dwoma górnymi wałkami rozrządu i smarowaniem miski olejowej na mokro.
Średnica cylindra x skok tłoka
80 mm x 62.1 mm
Pojemność skokowa
313 cc
Moc znamionowa
25 kW (34 KM) przy 9250 obr./min
Maks. moment obrotowy
28 Nm przy 7 500 obr./min
Stopień sprężania
10.9 : 1
Wzbogacenie paliwa
wtrysk elektroniczny
Oczyszczanie spalin
Regulowany katalizator trójdrożny, norma emisji spalin Euro 5
Osiągi / zużycie paliwa
Prędkość maksymalna
143 km/h
Zużycie paliwa na 100 km zgodnie z WMTC
3.3 l
Emisja CO2 wg WMTC
77 g/km
Rodzaj paliwa
Benzyna bezołowiowa, minimalna badawcza liczba oktanowa 91 (RON)
Instalacja elektryczna
Alternator
generator trójfazowy 308 W
Akumulator
12 V / 8 Ah, bezobsługowy
Przeniesienie napędu
Sprzęgło
Sprzęgło wielopłytkowe w kąpieli olejowej (Anti-Hopping) z funkcją samowzmacniania
Skrzynia biegów
Sześciostopniowa z kołami zębatymi o stałym zazębieniu, zintegrowana ze skrzynią korbową
Napęd wtórny
Zamknięty łańcuch X-ring, z amortyzatorem wstrząsów w tylnej piaście
Zawieszenie / hamulce
Rama
Rama z kratownicy rurowej
Prowadnica koła przedniego / elementy sprężynowe
Widelec teleskopowy typu upside-down, Ø rury nasadowej: 41 mm
Prowadnica koła tylnego / elementy sprężynowe
Ciągnięty wahacz z ciśnieniowego odlewu aluminiowego, amortyzator centralny z zawiasami bezpośrednimi, podstawa sprężynowa regulowana
Ugięcie sprężyny z przodu / z tyłu
180 mm / 180 mm
Rozstaw osi
1420 mm
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy
98 mm
Kąt głowicy skrętnej
63,3°
Koła
Koła z odlewu aluminium
Wymiar obręczy z przodu
2.50 x 19″
Wymiar obręczy z tyłu
4.00 x 17″
Opony przednie
110/80 R19
Opony tylne
150/70 R19
Hamulec przedni
Hamulec jednotarczowy, średnica 300 mm, 4-tłoczkowy zacisk hamulcowy promieniowy
Hamulec tylny
Jednotarczowy, jednotłoczkowy zacisk pływający, średnica 240 mm
ABS
BMW Motorrad ABS
Wymiary / masa
Wysokość siedziska przy masie własnej
835 mm
(wypos. dod. – niska kanapa : 820 mm, wypos. dod. – wysoka kanapa: 850 mm)
Długość łuku krokowego przy masie własnej
1870 mm
(wypos. dod. – niska kanapa: 1840 mm, wypos. dod. wysoka kanapa: 1900 mm)
Pojemność użytkowa zbiornika
11.5 l
z tego rezerwa
ok. 1 l
Długość
2075 mm
Wysokość (bez lusterka)
1230 mm
Szerokość (z lusterkami)
880 mm
Masa własna pojazdu przygotowanego do jazdy, z pełnym bakiem 1)
175 kg
 
Dopuszczalna masa całkowita
345 kg
Ładowność (w wersji seryjnej)
170 kg

 

BMW G 310 R i G 310 GS 2021: Galeria zdjęć:

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button