Yamaha ujawniła szczegóły dotyczące modelu MT-09 na sezon 2021. Zmiany dotyczą nie tylko dostosowania silnika do rygorystycznych norm emisji spalin. Nowości jest zdecydowanie więcej!
Najbardziej elektryzującym szczegółem nowej Yamahy MT-09 jest wzrost pojemności. Dotychczas silnik MT-09 dysponował pojemnością 847 ccm, teraz jednostka została rozwiercona do pojemności 890 ccm. Wraz z pojemnością wzrosła moc maksymalna, teraz wynosić będzie 119 KM. Nowy silnik otrzymał również całkowicie nową elektronikę, a wraz z nią kontrolę trakcji wspomagającą jazdę w złożeniu oraz cornering ABS. Piec nowego nakeda Yamahy jest lżejszy, posiada wyższy moment obrotowy oraz jest zasilany całkowicie nowym układem wtryskowym.
Silnik został sprzężony z 6-stopniową skrzynią biegów. Zmianę przełożeń ułatwia na nowo zaprojektowany quickshifter, który umożliwia szybką zmianę biegów zarówno do góry, jak i do dołu.
Nowa rama i regulowane zawieszenie
Yamaha nie ograniczyła zmian tylko do silnika. MT-09 2o21 otrzyma również całkowicie nową, kompaktową ramę wykonaną z aluminium odlewanego metodą CF, to z kolei nawiązuje do kultowego rozwiązania yamahy, ramy “deltabox”, które przez wiele lat mogliśmy spotkać w innych modelach japońskiego producenta. Yamaha chwali się, że nowe rozwiązanie pozwoli na zdecydowanie lepsze czucie motocykla, a nowy charakter ramy umożliwi bardziej dynamiczną jazdę. Wzrost mocy oraz bardziej sportowe podwozie tylko potwierdzają to, o czym mogliśmy czytać już od kilku dni na zagranicznych serwisach informacyjnych: korzenie R1 oraz R6 w tym motocyklu będą bardzo widoczne. Czy to oznacza, że nowa “dziewiątka” będzie faktycznie bardziej sportowa?
Jeśli spojrzymy na fakt, że w tym sprzęcie znajdziemy w pełni regulowany widelec przedni oraz regulowany amortyzator tylny, a w dodatku radialną pompę hamulca przedniego, to wszystko na to wskazuje!
Kolejnym układem w stronę flagowego sporta jest zastosowanie nowego, 6-osiowego modułu bezwładnościowego (IMU), który został opracowany na bazie rozwiązania, które możemy znaleźć w najnowszym modelu R-1. To właśnie ten układ zarządza 3-stopniowym układem kontroli trakcji, systemem kontroli uślizgu, podnoszenia przedniego koła czy kontroli hamowania.
Wyświetlacz TFT
To nie koniec nowinek. Nowa MT-09 otrzyma również całkowicie nowy wyświetlacz TFT w rozmiarze 3,5 cala. Bazując na przekazach prasowych możemy dzisiaj powiedzieć, że najbardziej rzucającym się w oczy elementem tego podzespołu jest obrotomierz, który wyświetlany jest w formie paska. “Zegar” zawiera również informacje o prędkości, godzinie, poziomie paliwa, przebiegu, temperaturze płynu chłodniczego, temperaturze powietrza oraz o aktualnie zapiętym biegu. Wyświetlacz obsługiwany jest za pomocą przycisków na kierownicy. Również na kierownicy znajdziemy przycisk włączania podgrzewanych manetek – te jednak będą opcjonalne.
Spoglądając na zdjęcia motocykla, najbardziej rzuca się w oczy nowy, pojedynczy reflektor LED. Obok głównej lampy znajdziemy dwa wąskie paski ledowe, które pełnią charakter świateł pozycyjnych. Całość w naszej opinii prezentuje się naprawdę agresywnie, co po raz kolejny może być przesłaniem, że nowa propozycja Yamahy będzie bardziej charakterna. Zresztą trzeba przyznać, że w tym sprzęcie na każdym kroku towarzyszy nam minimalizm formy, co może, choć nie musi się podobać.
Nowa dziewiątka będzie wyposażona również w nowe, lżejsze felgi “Spin Forget”, dzięki którym urwano blisko 0,7 kg, a to oznacza spadek masy nieresorowanej – ma to nie tylko świetny wpływ na pracę zawieszenia oraz zdolności do zmiany kierunków, ale i na spalanie.
Warto również zaznaczyć, że skoro właśnie mieliśmy okazję poznać nową MT-09 z powiększonym silnikiem i całą masą nowości, to może oznaczać, że już niedługo inne modele Yamahy, w których do tej pory mogliśmy zaleźć silnik CP3 zostaną poddane modernizacji.
Yamaha MT-09 w pigułce
- Silnik CP3 o pojemności 889 cm³ zgodny z normą EURO 5
- Zupełnie nowa lekka rama z aluminium odlewanego metodą CF
- Wzornictwo i stylizacja nowej generacji
- 6-osiowy moduł bezwładnościowy oraz układy wspomagające kierowcę rozpoznające pochylenie motocykla
- 3,5-calowy kolorowy wyświetlacz TFT ze wskaźnikami
- Kompaktowa, dwufunkcyjna lampa LED
- System quickshifter (QSS)
- Lekkie obręcze SpinForged
- Regulowane zawieszenie
- Radialna pompa hamulcowa z przodu
Galeria zdjęć:
Pierwsza zapowiedź nowej Yamahy MT-09 2021
2021 Yamaha MT-09 – Revolution of the Icon. Spot reklamowy
Źródła:
https://www.yamaha-motor.eu/pl
https://www.bennetts.co.uk
https://www.zigwheels.com
- Typ silnika: Chłodzony cieczą, 4-suwowy, 4-zaworowy, 3-cylindrowy, DOHC
- Pojemność: 890 cm³
- Średnica x skok tłoka:78,0 × 62,1 mm
- Stopień sprężania: 11.5 : 1
- Moc maksymalna: 87,5 kW (119,0 KM) przy 10 000 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy: 93,0 Nm przy 7000 obr./min
- Układ smarowania: mokra miska olejowa
- Typ sprzęgła: mokre, wielotarczowe
- Układ zapłonu: TCI
- Układ rozrusznika: elektryczny
- Skrzynia biegów: z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
- Napęd końcowy: łańcuch
- Spalanie: 5.0 L/100 km
- Emisja CO2: 116 g/km
- Układ zasilania: wtrysk paliwa
- Podwozie
- Kąt wyprzedzania główki ramy: 25º
- Wyprzedzenie: 108 mm
- Układ przedniego zawieszenia: widelec teleskopowy
- Układ tylnego zawieszenia: Wahacz, Wahaczowe
- Skok przedniego zawieszenia: 130 mm
- Skok tylnego zawieszenia: 122 mm
- Hamulec przedni: hydrauliczny, dwutarczowy Ø 298 mm
- Hamulec tylny: hydrauliczny z pojedynczą tarczą Ø 245 mm
- Opona przednia: 120/70 ZR17M/C (58W) bezdętkowa
- Opona tylna: 180/55 ZR17M/C (73W) bezdętkowa
- Wymiary i masy
- Długość całkowita: 2090 mm
- Szerokość całkowita: 795 mm
- Wysokość całkowita: 1190 mm
- Wysokość siedzenia: 825 mm
- Rozstaw kół: 1430 mm
- Minimalny prześwit: 140 mm
- Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa):189 kg
- Pojemność zbiornika paliwa: 14 l
- Pojemność zbiornika oleju: 3,50 l
Super sprzęt! Bardzo mi się podoba w jaką stronę idzie Yamaha.
Fajny, kupię se i wypruje mu wydech żeby mnie bardziej doceniali na dzielni.