Normy głośności motocykli w Polsce – jaka kara grozi za ich przekroczenie? [PRZEPISY 2024]

Loud pipes save lives?

W skrócie
  • Limity głośności obowiązujące motocykle w Polsce
  • Czy głośniej zawsze znaczy lepiej?
  • Jaka kara grozi za układ wydechowy przekraczający obowiązujący limit?

Fani motoryzacji nie tylko lubią zapach palonej gumy i najróżniejsze przeróbki, ale zdecydowanie najbardziej uwielbianą modyfikacją jest zmiana układu wydechowego, która pozwala wyciągnąć jeszcze piękniejsze brzmienia. Jakie limity głośności obowiązują motocykle w Polsce?

Powody, które towarzyszą wymianie układu wydechowego mogą być przeróżne, ale najczęściej wynika to z chęci wyciągnięcia jeszcze lepszych doznań akustycznych lub dla poprawy bezpieczeństwa. Szczególnie drugi powód brzmi co najmniej zaskakująco, ale motocykliści z pokaźnym stażem z pewnością pamiętają, jak kilka dobrych lat temu na każdym kroku pojawił się slogan “Loud pipes Save lives”, czyli głośny wydech ratuje życie. Właściciele jednośladów szturmem zaczęli zamawiać akcesoryjne końcówki, aby za pomocą ruchu manetką informować innych użytkowników drogi o swojej obecności. Przez dłuższy okres czasu była to całkiem zrozumiała wymówka, która trafiała rownież do sceptycznie nastawionych kierowców samochodów. W dobie rozwijającej się elektromobilności prawdziwy duch motoryzacji zaczyna się nieco zatracać i bezszelestne poruszanie się drogami zdecydowanie zaczyna wygrywać z ryczącymi motocyklami i samochodami.

Wymiana układu wydechowego jest oczywiście zgodna z prawem, ale bardzo łatwo jest sprawić, że nowa końcówka przestanie być zgodna z obowiązującymi normami dotyczącymi spalin, a także głośności. Jakie limity obowiązują motocykle w Polsce?

Najważniejsze informacje:

  1. Szanujmy innych, aby inni szanowali nas – stosujmy się do limitów głośności.
  2. Motocykliści znowu na świeczniku – do Sejmu systematycznie wpływają interpelacje na temat głośności jednośladów.
  3. Jakie są limity głośności motocykli w Polsce? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Przeczytaj również:

DB killer – co to jest, jak działa i jak go dobrać?

Przelotowe układy wydechowe stały się zmorą, a wszystko poprzez bezsensowne katowanie sportowych samochodów i motocykli nocą w pobliżu zabudowań, kiedy dźwięk niesie się jeszcze mocniej. Na całym świecie nie brakuje najróżniejszych skarg, które mają sporą moc – przypomnijmy, że w wielu krajach limity zostały znacznie obniżone i dotyczy to nie tylko dróg publicznych, ale również torów wyścigowych. Dodatkowo przy drogach coraz częściej pojawiają się specjalistyczne fotoradary, które odpowiedzialne są za mierzenie głośności przejeżdżających pojazdów i w przypadku przekroczenia obowiązującego limitu urządzenie wykonuje zdjęcie, a właściciel karany jest mandatem i dodatkowo zatrzymany zostaje dowód rejestracyjny.

Jednoślady o pojemności silnika do 125 cm3

Prawo nie pozostawia żadnych złudzeń i w jasny sposób rozdziela jednoślady na dwie grupy, które obowiązują zupełnie inne limity. Wszystkie skutery, motorowery oraz motocykle, które posiadają silnik o pojemności nie przekraczającej 125 cm3 (bez względu na typ jednostki oraz liczbę cylindrów), nie mogą emitować z wydechu hałasu większego niż 94 dB.

Motocykle

Wszystkie inne jednoślady o pojemności silnika przekraczającej 125 cm3 obowiązuje nieco większy limit, który wynosi 98 dB. W obu przypadkach pomiar wykonywany jest przy połowie prędkości obrotowej w pełnym obciążeniu.

Kto może wykonać pomiar głośności motocykla?

Badanie przy użyciu sonometru może zostać wykonane przede wszystkim podczas badania technicznego przez diagnostę, który dodatkowo może również wykonać pomiar spełniania norm emisji spalin. Jeżeli dojdzie do przekroczenia obowiązującego limitu, fakt ten zostanie zapisany w systemie CEPiK, a właściciel pojazdu będzie zmuszony przywrócić układ do stanu fabrycznego, który spełnia normy. Dodatkowo do kontroli głośności uprawnieni są także funkcjonariusze policji, którzy coraz częściej poza rutynową kontrolą dokumentów oraz prawa jazdy sprawdzają również układ wydechowy. W tym przypadku badanie może być dwojakie – z jednej strony policjant może uznać, że doszło do “uzasadnionego podejrzenia naruszenia przepisów” i wówczas zatrzymany zostanie dowód rejestracyjny lub przy użyciu sonometru, którego pomiar nie pozostawia już żadnych złudzeń.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button