Aktualnie czytasz:
(Nie)Żywotność pasków napędowych w skuterach i objawy zużycia
15

Pas napędowy w skuterze, podobnie jak łańcuch w rowerze jest elementem nieodzownym do przenoszenia siły na koło napędowe. Przekonajmy się dziś wspólnie ze Skuterowo.com czy warto oszczędzać przy wyminie tego podzespołu, oraz zastanowimy się, czy warto poświęcać mu więcej uwagi.

Zerwany pas napędowy

Zerwany pas napędowy

Noc z piątku na sobotę, wracając z wieczornego spotkania ze znajomymi jesteśmy wraz ze swoim skuterem oddaleni 20 kilometrów od miasta. Od pewnego czasu mamy wrażenie jakby nasz pojazd gorzej przyśpieszał, spadła jego prędkość maksymalna, a silnik pracował na wyższych obrotach. W pewnym momencie jednostka napędowa zaczyna szaleć. Obroty nagle wzrosły do wartości jakich nigdy nie doświadczyliśmy, mimo to pojazd zwalnia, zatrzymuje się. Będąc w lekkim szoku spychamy swoje dwa kółka na pobocze. Mimo naszych starań pojazd fizycznie nie chce ruszyć. Tak, pękł pas napędowy!

 
Czytaj
REKLAMA

MOTOCYKLE SUZUKI Z PAKIETEM TRAVEL PACK

Travel Pack to specjalna edycja popularnych i wszechstronnych motocykli Suzuki z wyposażeniem, które poprawi komfort Twojego podróżowania. Zwinny GSX-S1000F, niezawodny V-Strom 1000 XT i uniwersalny V-Strom 650 XT – teraz w wersji specjalnej z wyposażeniem w cenie.

Co byście zrobili w analogicznej sytuacji, w środku nocy, w lesie, w totalnej ciemności? No właśnie, trudno powiedzieć. W przypadku poważnej awarii samochodu zawsze można go zamknąć i wrócić po niego, zamawiając wcześniej taksówkę, albo korzystając z pomocy przyjaciół. W tym przypadku bez furgonetki, albo przyczepy nic nie da się zrobić…

 
Czytaj
REKLAMA

Kominiarka motocyklowa teraz za 10,59 PLN z tanią i szybką wysyłką

Zadbaj o swoje zdrowie na motocyklu. Kominiarka pod kask to ochrona Twoich górnych dróg oddechowych i komfort termiczny w chłodne dni. Wysyłka w 24h. Paczkomat 12,50 PLN i darmowy zwrot do 14 dni.

Niestety. Próby odkręcenia podzespołów przeniesienia napędu niemal zawsze kończą się porażką

Mnie to nie dotyczy, mam przy sobie zapasowy pasek! Jak się ostatnio przekonałem na przykładzie jednego z moich znajomych to nic nie da. Odkręcenie sprzęgła/wariatora bez użycia klucza pneumatycznego jest po prostu niemożliwe. Chyba, że posiadamy narzędzie, które skutecznie zablokuje te elementy podczas próby „ruszenia gwintu”. Tutaj sprawdzonym rozwiązaniem zdaje się być użycie klucza do szlifierek kątowych. Jednak ze względu na konstrukcję obudowy przekładni nie zawsze jest to możliwe. Zobacz. Swoją drogą dziwne jest, że żaden z producentów skuterów nie pomyślał nad taką budową elementów przekładni, które są możliwe do zdemontowania bez użycia specjalistycznego sprzętu. A zapewne byłoby to możliwe.

Co rekomenduje Skuterowo.com?
Po pierwsze: Stałe monitorowanie pasa napędowego. Spadek osiągów przy jednoczesnym podwyższeniu się obrotów to jedna z oznak zużycia tego elementu. Jeśli po zdjęciu obudowy zauważymy pęknięcia, lub jeśli jego grubość jest widocznie mniejsza należy bezzwłocznie dokonać wymiany.
Po drugie: Inwestycja w jakość. Pasek można nabyć już za 19 PLN. Jednak gwarantujemy, że jego czas eksploatacji (żywotność) będzie znacznie krótszy. Zakup markowego produktu zapewnia 10, a czasem nawet 20 tysięcy kilometrów przebiegu bez problemów z jego strony. Takie sytuacje miały miejsce w produktach sygnowanych logo Hondy, czy Suzuki w maszynach z o wiele większym momentem obrotowym, niż jak to jest w silnikach o pojemności w okolicach 50 ccm.

Raz na miesiąc warto zajrzeć pod obudowę przekładni

Jak wpłynąć na żywotność pasa napędowego? Podstawą jest ogólne poszanowanie dla skutera. Nagłe przyśpieszanie, permanentne przeciążanie napędu na pewno nie wpływa dobrze na jego optymalne zużycie. Dodatkowym czynnikiem jest nierównomierne wycieranie się jego bocznych krawędzi. Przyczyną tego stanu rzeczy mogą być np. luzy w układzie przeniesienia napędu, nieprecyzyjnie wykonane sprzęgło, czy wariator.

Aby nigdy Cię to nie spotkało „w szczerym polu” doglądaj jak się ma jeden z najważniejszych podzespołów skutera. Nie oszczędzaj na jego wymianie i zakupie. Koszty materialne i niematerialne związane z powstaniem takiej usterki, zwłaszcza poza miastem będą na pewno większe, niż 70 PLN.

Fot.: Skuterowo.com
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
67%
Interesujące
11%
heh...
0%
Że co?
22%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
15 Komentarze
1 2
  • Zdjęcie profilowe Raf
    20 września 2010 at 14:51

    Leszku – poprzedni oryginalny pasek miałem Dayco.
    Po wymianie po owych 10 tyś (o czym wspomniałem), praktycznie w ogóle nie nosił śladów zużycia – był tylko minimalnie węższy.
    Nowy jaki kupiłem do Kymco New Dink 4T to Malossi X-Kevlar o symbolu M.6113501.

  • Zdjęcie profilowe matuzalem
    8 października 2010 at 22:41

    Na swoim pasku fabrycznym – chińskim firmy Dinijanq albo coś podobnie – zrobiłem ok.10 tys, i wymieniłem go na Bando wzmocniony.Po niecałych 100 km. musiałem ściągnąć pokrywę i szok pasek wygląda niewiele lepiej niż poprzedni.Teraz zastanawiam się czy nie założyć starego.Przy okazji,fabryczną świecę zmieniłem po ok. 8 tys.- była dobra iskra – o nazwie Touch na NGK.Po mniej niż 2 tys. nie nadawała się już do niczego i założyłem starą,Teraz jak trafię na taką samą(Touch) to kupię kilka.Chodzi mi o to żeby nie krytykować wszystkiego co chińskie bo do nowych skuterów nie mogą dawać samej tandety bo żaden importer by ich nie kupił z wiadomych względóe.Co do kupowanych części zamiennych to nie mam zdania bo tak naprawdę to nic mi się nie psuje no może membramka w gaźniku.Jeszcze jedno,za”komuny części do aut z państwowych firm wytrzymywały dosyć długo a z prywatnych to była jak to dziś mówią masakra.Może z tymi „chinami” jest podobna zależność.No.

  • Zdjęcie profilowe Pietro
    1 lutego 2011 at 11:07

    Na swoim pasku zrobiłem, UWAGA! 30.000km!!!nie wygląda jak nowy, ale nie widać mikro pęknięć i puki się nie zerwie, nie mam zamiaru go zmieniać, ciekawe ile jeszcze wytrzyma? Z uwagi na to że skuter ma poj.150ccm, nie mogłem nigdzie kupić blokady wariatora „Buzetti” takiego który blokuje zębatkę, u mnie jest inny, z blokowaniem na dwa otwory, więc zrobiłem taką blokadę i będę ją woził razem z zapasowym paskiem 😉 Myślę że taką żywotność paska mojego Kymko People, spowodowana jest dużymi kołami, które wolniej się obracają niż u skutera z kołami 12″ z tą samą prędkością, więc i przekładnia pasowa ma mniejsze obroty, stąd taki przebieg na oryginalnym pasku 🙂

  • Zdjęcie profilowe hipis
    26 kwietnia 2011 at 15:30

    Osobiście mogę polecić pasy niepamietam jakiej firmy ale kupowane tutaj http://pasynapedowe.net Smigam już na moim Keewayu trzeci rok i mam spokój.

  • Zdjęcie profilowe zatoxfan
    7 maja 2015 at 05:33

    Możecie wierzyć lub nie…Ale mam junaka 608 2T i przejechane 17748km na FABRYCZNYCH CZESCIACH… Nic w nim nie wymienialem, ani sprzęgła, ani wariatora i nawet paska… I pewnie na nich przejade jeszcze kilkaset km…Pasek firmy MITSUBOSHI…:-) Tyle że już jest słabszy..Jak jest zimny to ładnie ciśnie i prędkość i start, ale jak się rozgrzeje to już słabnie…więc myślę że już czas parę rzeczy wymienić…