Motocykle 125 cm³ dla niskich osób: modele z kanapą poniżej (lub) 700 mm na kategorię A1 i B

W skrócie
  • Motocykle dla niskich osób. Czy takie istnieją? Tak!

Wybór odpowiedniego motocykla dla osób o niższym wzroście bywa sporym wyzwaniem. Kluczowym czynnikiem, który wpływa na komfort i pewność jazdy, jest wysokość kanapy. Nisko osadzone siedzisko może znacząco poprawić stabilność, zwłaszcza podczas zatrzymywania się na światłach, manewrowania na ciasnych parkingach czy przeciskania się przez miejskie korki. Motocykl, który pozwala bezproblemowo oprzeć stopy o podłoże, to nie tylko większe poczucie kontroli nad maszyną, ale także większe bezpieczeństwo.

W tym artykule bliżej przyjrzymy się modelom stworzonym z myślą o niższych motocyklistach i motocyklistkach, którzy posiadają prawo jazdy kategorii A1 lub B. Oznacza to, że skupimy się na motocyklach o mocy nieprzekraczającej 15 KM (11 kW) i pojemności skokowej do 125 cm³. Każda z przedstawionych propozycji wyróżnia się nisko osadzoną kanapą – w naszym zestawieniu nie znajdziesz jednośladu, którego siedzisko znajduje się wyżej niż 700 mm nad ziemią!

Zontes 125 C

Zontes 125 C to motocykl, który przyciąga uwagę swoim nietuzinkowym designem i odważnym podejściem do klasyki w wydaniu choppero-cruisera. Sylwetka pojazdu łączy tradycyjne, masywne kształty z nowoczesnymi akcentami, tworząc efektowne połączenie stylu retro z futurystycznymi detalami. Charakterystyczny, wydłużony zbiornik paliwa i nisko osadzona kanapa nadają mu charakter prawdziwego customa, jednocześnie zapewniając wygodną pozycję za kierownicą.

Sercem Zontesa 125 C jest jednocylindrowy, chłodzony cieczą silnik o mocy 14,8 KM, który niemal maksymalnie wykorzystuje limit mocy dla motocykli klasy 125 cm³. Dzięki temu motocykl oferuje dynamiczną jazdę zarówno w mieście, jak i na trasie, pozwalając na sprawne przyspieszanie i pewne wyprzedzanie. System bezkluczykowy oraz pełne oświetlenie LED to dodatki, które stanowią dopełnienie nowoczesnego wizerunku motocykla.

Pojemny, 16-litrowy bak oraz ekonomiczne spalanie na poziomie 2,1 l/100 km czynią z Zontesa 125 C motocykl o zasięgu do 700 km na jednym tankowaniu. To propozycja dla tych, którzy cenią sobie niezależność i swobodę podróżowania bez potrzeby częstych wizyt na stacjach paliw.

Zontes 125 C

Obejrzyj:

Zontes 125 C2

Zontes 125 C2 to brat bliźniak Zontesa 125 C, choć wyróżnia go kilka istotnych różnic stylistycznych. Przede wszystkim uwagę zwraca obecność pełnego błotnika oraz zmodyfikowana tylna lampa, które nadają motocyklowi bardziej klasycznego wyglądu. To propozycja dla osób, które preferują bardziej zachowawczy design, jednak wciąż z nutą nowoczesności.

Technicznie Zontes 125 C2 oferuje te same zalety co jego poprzednik – jednocylindrowy silnik o mocy 14,8 KM, chłodzenie cieczą oraz nowoczesne technologie, takie jak system bezkluczykowy czy oświetlenie LED. Mimo klasycznej estetyki, C2 pozostaje motocyklem stworzonym z myślą o nowoczesnym użytkowniku, który oczekuje zarówno stylu, jak i funkcjonalności.

Duży zbiornik paliwa oraz niskie zużycie paliwa sprawiają, że C2, podobnie jak jego bliźniak, może przejechać nawet 700 km na jednym tankowaniu.

Zontes 125 C2

Junak M16 125

Junak M16

 

Junak M16 125 to motocykl, który już na pierwszy rzut oka przywołuje skojarzenia o klasycznych chopperach rodem z amerykańskich filmów. Jego wydłużona sylwetka, nisko osadzona kanapa (690 mm) i szeroka kierownica oraz chromowane detale sprawiają, że już od pierwszego spojrzenia czujesz ten klimat.

Sercem motocykla jest dwucylindrowy silnik chłodzony cieczą o pojemności 125 cm³, generujący 10,63 KM. Być może szesnastka nie jest królem mocy, ale przecież nie o to w niej chodzi. M16 125 to propozycja dla tych, którzy cenią sobie spokojną i relaksującą jazdę (oraz pozycję za kierownicą), będzie więc idealnym jednośladem na weekendowe, relaksujące wycieczki. Sprawdzi się również w przypadku codziennych wojaży. Spalanie M16-stki na poziomie 3.6 L/100 km, w połączeniu ze zbiornikiem o pojemności 13.5l, pozwala na pokonanie około 400 km na jednym baku. To najcięższa propozycja w naszym zestawieniu, ale w tym przypadku masa motocykla przy nisko umiejscowionym środku ciężkości sprawiają, że motocykl prowadzi się pewnie.

Junak M11 125

Junak M11 125 to kolejny motocykl, który zgrabnie łączy cechy cruisera i choppera, tworząc propozycję zarówno dla miłośników klasyki, jak i tych, którzy szukają wygodnego motocykla do codziennej jazdy.

Jego prosta, elegancka linia nawiązuje do klasyki, a wysunięte do przodu podnóżki oraz charakterystyczne, większe przednie koło podkreślają chopperowy rodowód. To motocykl, który przemówi do estetów: projektanci zadbali o spójność stylistyczną, stawiając na klasyczne, czarne malowanie przełamane licznymi chromowanymi akcentami. Smukły zbiornik paliwa, delikatne lagi teleskopów i minimalistyczna przednia lampa nadają motocyklowi surowego, a zarazem eleganckiego wyglądu. Całości dopełnia gruba, nieco masywna kanapa.

Pod obudową kryje się czterosuwowy, dwucylindrowy silnik o pojemności 124 cm³, chłodzony cieczą. Generuje on 10,63 KM, co pozwala na przyjemną jazdę zarówno w ruchu miejskim, jak i na lokalnych trasach poza miastem. Junak M11 125 rozwija maksymalną prędkość 85 km/h, co idealnie wpisuje się w charakter motocykla stworzonego do niespiesznych podróży.

Junak M11

Honda CA Rebel

Honda CA Rebel to niepozorny jednoślad, który intryguje swoim wyglądem, sprawiając, że można go pomylić z większymi braćmi z rodziny cruiserów. Sama nazwa wodzi nas za nos – Rebel – zdradzać ma buntowniczy charakter motocykla. O ile na pierwszy rzut oka można faktycznie pomyśleć, że mamy do czynienia z maszyną o znacznie większej pojemności (i właśnie tu nazwa Rebel się broni!), o tyle prowadzenie Rebela jest intuicyjne i przyjemne (więc gdzie ten buntownik?).

Motocykl wybacza wiele błędów, co czyni go idealnym wyborem dla początkujących motocyklistów. Jego dusza to raczej spokojny kompan miejskich eskapad, a nie fighter z filmów akcji.  Intuicyjne prowadzenie i łagodna charakterystyka sprawiają, ten “buntownik” będzie idealnym wyborem dla początkujących motocyklistów.

W całym zestawieniu Rebel wyróżnia się nie tylko najmniejszą masą – zaledwie 147 kg – ale także najniższą kanapą, umieszczoną na wysokości jedynie 675 mm. To ogromny atut, zwłaszcza dla niższych motocyklistów, którzy dzięki temu zyskują większą pewność podczas manewrowania zarówno na parkingu, jak i w miejskich korkach. A jeśli znacie 125-tkę z jeszcze niższym siodłem, koniecznie podzielcie się tym w komentarzach – chętnie o niej usłyszymy! Jeżeli szukasz nowego motocykla, musimy Cię jednak rozczarować. Motocykl produkowany był do 2001, także obecnie możesz dostać go jedynie z drugiej ręki.

Honda CA Rebel 125

Motocykle o pojemności 125 cm³ (na kategorię B lub A1). Tabela porównawcza.

Model Wysokość kanapy Prędkość maks. Moc Moment obrotowy Waga (na mokro) Pojemność zbiornika paliwa
Zontes 125 C 700 mm 99 km/h 10,8 kW (14,76 KM) @9000 obr./min 13 Nm @ 7000 obr./min 153 kg 16 l
Zontes 125 C2 700 mm 99 km/h 10,8 kW (14,76 KM)  @9000 obr./min 13 Nm @ 7000 obr./min 153 kg 16 l
Junak M16 125 690 mm 90 km/h 7,8 kW (10,63 KM) @9500 obr./min 9,4 Nm @ 7500 obr./min 185 kg 14 l
Junak M11 125 690 mm 85 km/h 7,8 kW (10,63 KM) @9500 obr./min 8,4 Nm @ 7500 obr./min 170 kg 14 l
Honda CA Rebel 125 675 mm 98 km/h 8,0 kW (11 KM) @9500 obr./min 9,2 Nm @ 6000 obr./min 147 kg 10 l

Jak widać, wśród motocykli o pojemności 125 cm³ z kanapą umiejscowioną maksymalnie na wysokości 700 mm królują choppery i cruisery. Jeśli jednak ich klasyczny charakter nie jest dla Ciebie, warto poszerzyć kryteria o nieco wyżej umiejscowione siedziska (przykładowo do 750 mm). Dzięki temu otwierają się przed Tobą nowe możliwości – od stylowych scramblerów, przez dynamiczne naked bike’i, aż po agresywne streetfightery.

Dla spragnionych większych pojemności

Już niedługo przygotujemy kolejne zestawienie, tym razem dla tych, którzy marzą o większej mocy  i wciąż szukają nisko osadzonej kanapy (maksymalnie 705 mm). W nadchodzącym artykule znajdziecie takie perełki jak: Honda Rebel CMX 500, Kawasaki Vulcan S (650 cm³), Indian Scout Sixty (1000 cm³), Harley-Davidson Softail Slim (1750 cm³), Suzuki Boulevard S40 (650 cm³), Triumph Bonneville Bobber (1200 cm³) oraz majestatyczne BMW R18. Będzie mocno, stylowo i komfortowo! Stay tuned!

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button