
- Posiadasz samochodowe prawo jazdy kat. B od 3 lat i masz dość stania w korkach?
- Dobrym rozwiązaniem będzie kupno jednośladu, który nie tylko zwinnie porusza się na zapchanych samochodami ulicach, ale także niezwykle cieszy.
- No dobrze, ale od czego zacząć?
- Na Twoje pytanie odpowiemy w tym artykule.
Od lipca 2014 r. osoby mające prawo jazdy kat. B co najmniej od 3 lat, mogą poruszać się motocyklami klasy 125 bez uprawnień do prowadzenia motocykli. To sprawiło, że wielu kierowców, zwłaszcza w dużych miastach, zaczęło myśleć o zmianie głównego pojazdu służącego do wypełniania codziennych obowiązków. Jeżeli też o tym myślisz, ale nie wiesz, jak zacząć, to nasz poradnik ci w tym pomoże.
Przed wejściem w życie nowych przepisów prawo jazdy na motocykl było wymagane dla wszystkich kategorii silnikowych, z wyjątkiem motorowerów. Uwolnienie klasy 125 znacząco ożywiło rynek. Dla jednych była to okazja do tego, by mieć ekonomiczny i szybki środek transportu do poruszania się do mieście. Inni wykorzystali to jako szansę do sprawdzenia, czy połkną motocyklowego bakcyla i chcą zrobić prawo jazdy kat. A. Niezależnie od tego, jaka jest twoja motywacja, powiemy ci, jak zacząć.
Rodzaje motocykli na kat. B
Choć nie jest to ujęte w przepisach, to motocykle mogą mieć różne typy konstrukcji. Pierwsze to te klasyczne, a więc mamy manualną skrzynię biegów i duże koła, a właściwości praktyczne trzeba zwiększać poprzez dokupienie sakw lub kufrów. To doskonały wybór dla tych, którzy zastanawiają się nad tym, czy warto zapisać się na kurs na prawo jazdy kat. A i kupić coś dużego. Są tu bowiem standardowe konstrukcje, a więc motocykle typu naked, cruisery, motocykle sportowe, a nawet turystyczne i adventure.
Drugi typ konstrukcji to skutery. Charakteryzują się tym, że są bardziej zabudowane, mają napęd, który składa się z paska i rolek, po środku zazwyczaj jest płaska i szeroka podłoga, pozwalająca wygodnie ułożyć nogi i czasami również zmieścić siatkę, plecak lub małą torbę z laptopem. Nie mają klasycznej skrzyni biegów, zamiast tego stosowane są przekładnie CVT. Wisienką na szczycie tortu jest pojemny schowek pod siedzeniem i często możliwość doposażenia w kufer centralny. Koła mają tu mniejszą średnicę niż w motocyklach, ponieważ skuter musi być przede wszystkim zwrotny. Tu producenci oferują różne modele – są takie typowo miejskie, ale są też tzw. maksi-skutery, które zabiorą cię do pracy i w podróż.
Skąd mam wiedzieć, jaki motocykl kupić?
Jeżeli zastanawiasz się nad wyborem motocykla, to po prostu odwiedź salony różnych marek i skorzystaj z możliwości jazd demonstracyjnych. Są też salony, które wypożyczają swoje motocykle demonstracyjne na dłużej. Biorąc sprzęt na kilka dni, będziesz mógł ze spokojem go przetestować i podjąć decyzję, czy jest to odpowiedni wybór. Lepiej zapłacić kilkaset złotych za wypożyczenie motocykla i upewnienie się, że jest ok, niż wydać kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych na coś, co nie będzie ci sprawiać radości. Bo przecież motocykle to powinna być sama radość!
Jak nauczyć się jeździć na motocyklu?
Polska jest jednym z krajów, które pozwalają kierowcom posiadającym prawo jazdy kat. B co najmniej od 3 lat na jazdę motocyklami bez dodatkowych kursów. Są tacy, którzy idą na żywioł i od razu odnajdują się za kierownicą, ale jest też grupa osób, która chce spróbować, ale jednocześnie woli nie uczyć się na wypożyczonym lub własnym sprzęcie.
Na szczęście z pomocą przychodzą ośrodki szkolenia kierowców, które dostrzegły potrzebę szkolenia kierowców samochodów w jeździe motocyklem. Warto wykupić kilka godzin z instruktorem, który pokaże ci, co jest czym. W końcu bezpieczeństwo jest najważniejsze! Od czasu do czasu importerzy dużych marek również organizują eventy szkoleniowe z użyciem motocykli klasy 125. Zazwyczaj odbywają się one w ośrodkach doskonalenia techniki jazdy lub na torach kartingowych.
Jak ubrać się na motocykl?
Sam sprzęt to oczywiście nie wszystko, ponieważ ważne jest też bezpieczeństwo, a to można sobie zapewnić nie tylko szlifując umiejętności, ale przede wszystkim odpowiednio się ubierając. W Polsce obowiązkowym elementem stroju motocyklowego jest tylko kask. Rozróżniamy kaski otwarte (jet), a więc bez szczęki i czasami nawet bez wizjera, kaski integralne, gdzie szczęka jest zintegrowana oraz kaski szczękowe, gdzie jest podnoszona. Od kilku lat na rynku rozgościła się też kategoria kasków nazywanych flip-up, gdzie szczęka jest podnoszona, ale nie zatrzymuje się na wysokości czoła, lecz można ją całkowicie przesunąć do tyłu.
Przy zakupie zwróć uwagę na to, czy kask spełnia odpowiednie normy bezpieczeństwa. Obecnie obowiązuje norma ECE 22.06, a wcześniej była norma ECE 22.05. W niektórych sklepach możesz trafić na kaski spełniające wymagania poprzedniej normy i też będą one bezpieczne. Zmiany wprowadzone przez normę ECE 22.06 to testowanie odporności na uderzenia w losowych punktach, testowanie kasków wraz z dedykowanymi akcesoriami oraz konieczność podniesienia poziomu bezpieczeństwa blend przeciwsłonecznych, by chroniły oczy tak samo, jak wizjer.
Pozostałe elementy odzieży powinny mieć certyfikat PPE. To skrót od Personal Protective Equipment, a więc środki ochrony osobistej. Ten wymóg został wprowadzony w kwietniu 2018 r. Od tego momentu produkowana odzież musi mieć certyfikat PPE. W ramach tego są też różne klasyfikacje – od AAA, która oznacza odzież odpowiednią do użytku np. na torach wyścigowych, do C, która oznacza siatki z ochraniaczami. Same ochraniacze z kolei mają dwa poziomy – 1 i 2, gdzie 2 oznacza najwyższy.
Najlepsze jednak w tym wszystkim jest to, że jeżeli chcesz bezpiecznie jeździć na motocyklu, to nie musisz się ubierać jak na tor wyścigowy, bo możesz kupić np. jeansy, trampki motocyklowe i kurtkę lub bluzę, które wyglądają jak cywilna odzież. Dzięki temu nie będziesz musiał przebierać się np. w biurze i będziesz dobrze wyglądać podczas spotkania ze znajomymi, na które pojedziesz oczywiście motocyklem.
Podsumowanie
Powyższe porady to oczywiście wierzchołek góry lodowej, ale z łatwością tę wiedzę rozbudujesz, czytając inne poradniki w naszym portalu. Warto też odwiedzać salony motocyklowe i dobre sklepy z odzieżą i akcesoriami, gdzie profesjonalni sprzedawcy odpowiedzą na wszystkie twoje pytania i rozwieją ewentualne wątpliwości.
Przeczytaj także:
Niezbędne minimum dla początkujących. Odzież motocyklowa i akcesoria, które warto mieć.