Kamienie milowe marki Yamaha. Technologie, które zrewolucjonizowały rynek motocyklowy

W skrócie
  • O innowacjach, które zawdzięczamy marce Yamaha

Choć japońskie marki motocyklowe pojawiły się w Europie dopiero w drugiej połowie XX wieku, to szybko stały się pionierami w kwestii rozwiązań ułatwiających korzystania z jednośladów i konstruowania ich. W tym tekście weźmiemy pod lupę motocykle Yamaha i wpływ producenta z Iwaty na postęp technologiczny w branży.

W 1955 r. Genichi Kawakami wpadł na pomysł, by nieużywane maszyny, które niegdyś służyły do produkcji na potrzeby wojska, wykorzystać do produkowania motocykli. Tak powstała Yamaha, a pierwszym modelem był dwusuwowy motocykl YA-1. Na pojawienie się Yamahy w Europie trzeba było czekać aż 6 lat. W 1961 r. Yamaha pokazała swoje motocykle na targach w Kolonii. Od tego czasu na stałe wpisała się w motocyklowy krajobraz naszego kontynentu. Jakie były kamienie milowe i pionierskie rozwiązania w historii marki? Oto kilka z nich!

Autolube System

Choć silniki czterosuwowe pojawiły się na wczesnym etapie rozwoju motocykli, to jednak najbardziej powszechne były dwusuwy. Te z kolei wymagają używania mieszanki paliwa i oleju. Przez dekady oba składniki mieszano ręcznie, ale w 1963 r. Yamaha wymyśliła Autolube System. To nic innego jak system automatycznego smarowania silników dwusuwowych. Wykorzystuje oddzielny zbiornik oleju i pompę, która dozuje go w odpowiednich proporcjach. W 1964 r. rozwiązanie otrzymało nagrodę “Safety & Engineering Award” od magazynu “Auto & Motor Sport”. Później swoje rozwiązania wprowadziły Suzuki i Kawasaki, a sama technologia stała się standardem w branży.

Zawieszenie monoshock

Yamaha jest producentem, któremu zawdzięczamy obecny sposób projektowania zawieszeń motocyklowych. Choć nadal spotyka się dwa amortyzatory umieszczone po bokach tylnego koła, to jednak monoshock uchodzi za najlepszy pod względem prowadzenia i stabilności. Pierwszym motocyklem z takim zawieszeniem był model YZ250, który zaprezentowano w 1973 r. Technologia była opracowywana w oparciu o rozwiązania z motocrossu, gdzie Yamaha wykorzystywała pojedynczy amortyzator z tyłu. Początkowo tylne zawieszenia typu monoshock były domeną motocykli off-road, ale szybko zostały zaadaptowane w maszynach szosowych.

EXUP Exhaust System

Skrót EXUP pochodzi od Exhaust Ultimate Power Valve. Tak Yamaha nazywa elektronicznie sterowany zawór układu wydechowego, który po raz pierwszy pojawił się w 1987 r. W modelu FZR1000 zastosowano zawór regulujący przepływ spalin w zależności od prędkości obrotowej silnika. To pozwoliło na zwiększenie momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotów bez utraty mocy. EXUP sprawia, że silnik ma większą elastyczność i zużywa mniej paliwa. Technologia została zaadaptowana również przez innych producentów, którzy opracowali swoje rozwiązania.

YCC-T – Yamaha Chip Controlled Throttle

Chyba mało kto wyobraża sobie współczesne motocykle bez przepustnicy ride-by-wire. Pozwala ona na precyzyjne i gładkie dozowanie mocy. Choć Yamaha nie była pierwsza z tym rozwiązaniem, to jednak mocno je zrewolucjonizowała. Wyjątkowość systemu YCC-T polegała na tym, że elektroniczna przepustnica została zintegrowana z trybami jazdy, kontrolą trakcji i układem ABS. Pierwszym motocyklem z tak kompleksowym rozwiązaniem była Yamaha YZF-R6 z 2006 r.

CF Magnesium Diecasting Technology

W 2003 r. Yamaha z sukcesem wprowadziła zaawansowaną technologię odlewania komponentów z magnezu. CF Magnesium Diecasting Technology polega na precyzyjnym kontrolowaniu procesu wtrysku stopionego magnezu do form pod wysokim ciśnieniem. To pozwala na budowę lekkich i wytrzymałych elementów z cienkimi ściankami. Proces opracowany przez markę Yamaha minimalizuje defekty odlewów. Magnez jest lżejszy niż aluminium, więc producenci chętnie sięgnęli po ten materiał. W przypadku marki Yamaha technologia została użyta np. do produkcji ramy pomocniczej w YZF-R1.

Podsumowanie

Jak widzisz, Yamaha ma na swoim koncie kilka rozwiązań, które były prawdziwą rewolucją i wyznaczyły kierunek dla konkurencji. Wpłynęły na to, jak obecnie projektuje się i buduje motocykle. Producent wykorzystał prototypowe rozwiązania z wyścigów i przeniósł je do motocykli sprzedawanych w salonach. Jeżeli coś pominęliśmy, to oczywiście sekcja komentarzy jest do waszej dyspozycji.

Przeczytaj też:

Yamaha Motor świętuje 70-lecie tworzenia w duchu Kando

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button