Junak Radzi: Jak dbać o hamulce tarczowe w swoim motocyklu?

Publikacja Prasowa

Damian Śmigielski z Antymoto.com radzi na blog.junak.com.pl jak utrzymać tarczowy układ hamulcowy w dobrej formie. Hamulce to jeden z głównych układów pozwalający nam na bezpieczne poruszanie się na jednośladzie. Niestety są bardzo często zaniedbywane i to nie tylko przez samych użytkowników ale i przez niektórych mechaników. Na czym polega dbanie o hamulce?

Jedna z ważniejszych czynności obsługowych to wymiana płynu hamulcowego. Powinniśmy wymieniać płyn co dwa lata. Dlaczego? Płyn hamulcowy jest higroskopijny czyli chłonie wilgoć z powietrza. Powiecie, że przecież zbiorniczek jest szczelnie zamknięty. To prawda, ale nie do końca. Nie może być całkowicie szczelny bo w pewnym momencie jeśli poziom płynu spadnie wraz ze zużyciem okładzin ciernych nad lustrem płynu powstanie obszar obniżonego ciśnienia i hamulce nie będę prawidłowo pracowały. Dlatego zbiorniczki układu nie są w 100% szczelne. Poza tym powietrze ma możliwość styku z płynem w zaciskach hamulcowych (!). Również przewody hamulcowe pozwalają na przenikanie wilgoci. Może to brzmieć jak bajka, ale faktycznie tak jest. W związku z tym zawartość wody w płynie rośnie a co za tym idzie spada jego temperatura wrzenia. Jest to niebezpieczne ponieważ podczas forsownej jazdy może dojść do wrzenia płynu i tworzenia się korków parowych. W takiej sytuacji skuteczność układu spada praktycznie do zera. Wilgoć w układzie hamulcowym prowadzi również do pojawiania się ognisk korozji. To wszystko wpływa bardzo negatywnie na trwałość i skuteczność hamulców.

Drugim ważnym elementem obsługi hamulców jest konieczność mycia tłoczków hamulcowych podczas wymiany klocków. Wynika to z konstrukcji zacisku. Uszczelnieniem układu tłoczek-zacisk są dwa pierścienie gumowe. Patrząc od wewnątrz, pierwszy zapobiega nieszczelnościom i wyciekom płynu a drugi zapobiega wnikaniu zanieczyszczeń. Tłoczek z czasem wysuwa się z zacisku coraz bardziej a jego powierzchnia pokrywa się brudem. Jeśli wciśniemy go bez mycia to najpewniej wciągnie on w głąb zacisku gumkę przeciw kurzową a w najgorszym wypadku może też dojść do wycieku płynu. Poza tym jeśli gumka przeciw-kurzowa dostanie się między tłoczek z zacisk to będzie ograniczała możliwość cofania się tłoczka po zmniejszeniu ciśnienia w układzie czyli jak puścimy klamkę hamulca. To może doprowadzić do ocierania tłoczka o tarczę. Hamulce będą się grzały i nastąpi ich przyśpieszone zużycie. W związku z tym przy każdej wymianie klocków, należy przed wciśnięciem tłoczka umyć go dokładnie. Jeśli jest to niemożliwe ze względu na duże zabrudzenia lub specyficzną budowę korpusu należy tłoczki wyjąć. Jest to w miarę proste zadanie, ale nie mając doświadczenia lepiej się za to nie brać samemu. Dbajmy o bezpieczeństwo swoje i innych.

Trzecim elementem są prowadnice zacisku. Powinny być one zabezpieczone gumowymi osłonami i smarowane specjalnym smarem. Jeśli zauważycie, że osłony są uszkodzone, należy je niestety jak najszybciej wymienić. Warto raz na dwa sezony zdjąć zaciski, wyczyścić prowadnice i nałożyć zupełnie nowy smar. Jak wspomniałem wcześniej nie jest to zwykły smar. Najczęściej jest to preparat silikonowy, który przez bardzo długi czas jest płynny i nie twardnieje. To zapewnia swobodny ruch zacisku w prawo i w lewo.

Nie bez wpływu na układ hamulcowy jest także nasz styl jazdy. Bardzo agresywna jazda z częstym użyciem hamulca powoduje szybsze zużycie elementów układu i konieczność częstszej wymiany płynu hamulcowego. Jeśli będziecie stosować się do powyższych zaleceń możecie być pewni, że hamulce będą przez długi czas sprawne a poziom waszego bezpieczeństwa na drodze będzie wysoki.

Blog.Junak.com.pl/Damian Śmigielski – Antymoto.com

Ania Grzelak

Kobieta o nietypowej pasji. Mając trzynastkę na karku jeździła klasycznym Simsonem. W wieku 18 lat kupiła pierwsze 650 ccm. Jej garaż to cały przekrój segmentów od małego skutera, przez maxi Burgman po klasycznego nakeda.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button