Aktualnie czytasz:
Jakie ubranie na motocykl? Sk贸ra czy tekstylia? Oto jest pytanie...
2

Nie napisz臋, 偶e to odwieczny problem, bo kiedy艣 nie by艂o tekstyli贸w i ka偶dy je藕dzi艂 w sk贸rach, ale odk膮d pojawi艂a si臋 odzie偶 tekstylna, to pytanie nurtuje niejednego motocyklist臋. A wi臋c jakie ubranie kupi膰 na motocykl? Sk贸ra czy tekstylia?

Zacznijmy od ubior贸w tekstylnych, kt贸rych na rynku jest ca艂a masa. Od odzie偶y po 600 z艂 za komplet, do kombinezon贸w tekstylnych kosztuj膮cych nawet 5 tys. z艂otych. Wiadomo, 偶e kurtka za 3 tysie ma wi臋cej r贸偶nic (materia艂y funkcyjne, kt贸re maj膮 chroni膰 przed szlifem, protektory, membrany wodoodporne itd.) ni偶 podobie艅stw do kurtki kosztuj膮cej 10 razy mniej, ale... kilka cech wsp贸lnych si臋 znajdzie.

Pierwsza jest taka, 偶e jako tworzywa sztuczne, s膮 to produkty, kt贸re spokojnie po przemoczeniu w ulewnym deszczu mo偶emy wystawi膰 na s艂o艅ce czy te偶 dzia艂anie ciep艂a grzejnika. Odzie偶 tekstyln膮 wysuszymy du偶o 艂atwiej ni偶 sk贸ry.

Kolejna rzecz to r贸偶nego rodzaju wywietrzniki, kt贸re w kombinezonach tekstylnych s膮 dos艂ownie wsz臋dzie: na klatce piersiowej, na plecach, na r臋kawach, pod pachami, na udach, na nogawkach. R贸偶ne modele, r贸偶ne pomys艂y na przewietrzanie. Niekt贸re z kurtek tekstylnych maj膮 nawet wypinane kawa艂ki na klatce piersiowej czy r臋kawach, pod kt贸rymi jest przewiewna siateczka. Zimno - wpinamy, upa艂 - wypinamy. Bardzo ciekawe, proste i skuteczne rozwi膮zanie.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Je艣li chodzi o odzie偶 sk贸rzan膮, to ta albo jest szyta z litej sk贸ry - najcz臋艣ciej modele z przeznaczeniem na choppery, cruisery i inne sprz臋ty spod znaku chromu, albo ma przewiewne wstawki materia艂owe, z rozci膮gliwego materia艂u (najcz臋艣ciej w wewn臋trznych cz臋艣ciach ud czy pod pachami) lub te偶 jest szyta z perforowanej - czyli dziurkowanej - sk贸ry. S膮 te偶 modele typowo letnie, kt贸re mog膮 poszczyci膰 si臋 kawa艂kami z litej sk贸ry, sk贸r膮 perforowan膮 oraz przewiewnymi elastycznymi wstawkami. Wybieraj膮c kurtk臋 sk贸rzan膮 niejako musimy zdecydowa膰, czy chcemy trz膮艣膰 si臋 z zimna w ch艂odne dni, czy te偶 rozp艂ywa膰 z gor膮ca w dni upalne. Oczywi艣cie kurtki, a czasem te偶 spodnie, maj膮 specjalne podpinki ocieplaj膮ce, lub te偶 membrany wiatro- i wodoodporne, ale w naprawd臋 ch艂odny dzie艅 偶adna membrana nie zast膮pi pe艂nej sk贸ry.

Kurtki sk贸rzane te偶 najcz臋艣ciej nie maj膮 zbyt wielu kieszeni. Dwie wewn臋trzne, dwie zewn臋trzne - to raczej szczyt mo偶liwo艣ci, a kombinezony sportowe nie maj膮 cz臋sto wcale kieszeni - jedynie ma艂膮 wstawk臋 na dokumenty i kart臋 kredytow膮 na piersi (st膮d 艣ciganty lataj膮 przepasani w pasie piterkami). Kombinezon tekstylny m贸g艂by s艂u偶y膰 spokojnie w臋dkarzom - ma tyle kieszeni ile ich ulubione kamizelki.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

My艣l臋, 偶e temat funkcjonalno艣ci pokr贸tce opisa艂em. Czas na wnioski tej cz臋艣ci mojego wywodu. Ot贸偶 uwa偶am, 偶e w trasy, gdzie potrzebujemy jednego rodzaju ubrania na ka偶d膮 pogod臋 dobra odzie偶 tekstylna, wyposa偶ona w membrany wodoodporne, podpinki ocieplaj膮ce, wywietrzniki i odpinane wstawki b臋dzie po prostu niezast膮piona. Dodatkowo, o czym wcze艣niej wspomina艂em, texy 艂atwiej jest wysuszy膰 ni偶 sk贸r臋.

Ok., do czego zatem potrzebna komu艣 sk贸ra, skoro odzie偶 tekstylna jest taka fantastyczna? Ot贸偶 wg mnie nic lepiej nie chroni przed skutkami wypadk贸w ni偶 艣ci艣le przylegaj膮cy, niezbyt wygodny, dopasowany kombinezon jednocz臋艣ciowy. Potwierdzeniem tego s膮 wszystkiego rodzaju wy艣cigi motocyklowe, od puchar贸w amatorskich r贸偶nych marek zaczynaj膮c, na MotoGP ko艅cz膮c, gdzie kr贸luje jednocz臋艣ciowy pajac ze sk贸ry kangurzej (jest mocniejsza od bydl臋cej). Zatem wi臋kszo艣膰 lataj膮cych, po mie艣cie i nie tylko, na szybkich, sportowych maszynach przywdziewa kombinezony dwucz臋艣ciowe (po spi臋ciu w pasie robi si臋 z tego prawie jednocz臋艣ci贸wka) ze sliderami, zewn臋trznymi ochraniaczami z tytanu czy polimer贸w. Uwa偶am, 偶e to najlepszy wyb贸r je艣li chodzi o zabezpieczenie przed szlifem. W swoim 偶yciu 艣lizga艂em si臋 po asfalcie w r贸偶nych ciuchach. Podar艂em dwa kombinezony tekstylne, podrapa艂em trzy kombiaki sk贸rzane i powiem wam, 偶e widok rozszarpanych, podartych w strz臋py, stopionych ciuch贸w tekstylnych zawsze robi艂 na mnie wra偶enie. Prawda - ratowa艂y ty艂ek, ale w艂a艣ciwie to s膮 ciuchy jednorazowe... Tekstylia po szlifie nadaj膮 si臋 tylko do wyrzucenia lub ewentualnie do bieda-naprawy u krawcowej (do czego si臋 przyznaj臋 bez bicia - szkoda mi by艂o ciuch贸w za kilkaset z艂otych). Sk贸rzane kombiaki i kurtki zrobione z 1,2 -1,3 mm sk贸ry bydl臋cej najcz臋艣ciej po zapastowaniu wygl膮daj膮 podobnie jak przed szlifem. W zdj臋ciach powy偶ej znajdziecie por贸wnanie moich kurtek: r臋kawa sk贸rzanego oraz r臋kawa tekstylnego - oba po szlifie przy podobnej pr臋dko艣ci. Wnioski nasuwaj膮 si臋 same...

To co kupi膰 do jasnej cholery, tekstylia czy sk贸ry? Ot贸偶 jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie nie ma, wi臋c i ja jej nie mog臋 udzieli膰. Je偶eli jedziesz pow艣cieka膰 si臋 na torze, gdzie b臋dziesz je藕dzi艂 na granicy przyczepno艣ci opon i w艂asnych umiej臋tno艣ci - lepiej 偶eby艣 mia艂 na sobie kombiaka ze sk贸ry bydl臋cej 1,2 - 1,3 mm je偶eli nie sta膰 ci臋 na du偶o dro偶szego kangura. Je偶eli jedziesz w tras臋 na po艂udnie Europy i wieziesz swoj膮 ukochan膮, wybierzcie wielofunkcyjne tekstylia - lepiej by艣cie si臋 nie rozp艂yn臋li w swoich sk贸rach lub w po艂owie w艂oskiego buta nie stwierdzili, 偶e lepiej jecha膰 bez kurtek - wtedy ochrona najlepszej sk贸ry jest gorsza ni偶 najlichszego tekstylium.

Jaka jest Twoja reakcja?
19%
0%
10%