Honda Super Cub, Dax i Monkey 2025 – retro frajda w nowoczesnym wydaniu

Informacja prasowa

W skrócie
  • Retro w nowym wydaniu, czyli rodzina Honda ICON 2025, a w niej Monkey, Super Cub i Dax.

Są motocykle, które definiują epoki, i są motocykle, które nigdy nie wychodzą z mody. Honda Super Cub, Dax i Monkey należą do obu kategorii jednocześnie – to jednoślady, które stały się ikonami, a w wersjach na rok 2025 kontynuują swoje dziedzictwo. Nowe kolory, zgodność z normą Euro 5+ i bogatsza oferta akcesoriów to tylko część zmian. Te małe bestie wciąż kuszą nie tylko nostalgią, ale i realną przyjemnością z jazdy. Co oferują ich najnowsze wersje? Przyjrzyjmy się im bliżej.

Honda Super Cub 125 – król jednośladów powraca

Jeśli chodzi o jednoślady, które przyczyniły się do zmotoryzowania świata, Super Cub zdecydowanie do nich należy. Ponad 100 milionów sprzedanych egzemplarzy od 1958 roku – to mówi samo za siebie. Model na rok 2025 pozostaje wierny swojej filozofii – maksymalnie prosta obsługa, świetna ergonomia i bezkonkurencyjna oszczędność paliwa (1,5 l/100 km).

Podobnie jak w oryginale, wszystkie charakterystyczne części składowe modelu są na swoim miejscu: czterobiegowa przekładnia napędzana przez automatyczne sprzęgło odśrodkowe, łatwa w obsłudze konstrukcja nadwozia i duże koła o gładkiej powierzchni, dopasowane do wygodnego, elastycznego zawieszenia.

Co nowego? Przede wszystkim dostosowanie do normy Euro 5+, czyli zmiany w układzie wtryskowym i katalizatorze. Nowy czujnik OBD2-2 dba o diagnostykę, a świeża kolorystyka Pearl Sugarcane Beige z kontrastowym, czerwonym siedzeniem dodaje mu elegancji. W standardzie mamy system Smart Key i pełne oświetlenie LED, co w segmencie małych klasyków nie zawsze, choć coraz częściej, jest regułą. O sercu tego jednośladu producent pisze:

Wydajny i trwały, chłodzony powietrzem silnik Super Cub 125 o pojemności 124 cm3 łączy w sobie dolną część (z przeprojektowaną skrzynią korbową) obecnego na rynku japońskim modelu C110 wyposażonego w dwuzaworową głowicę cylindra SOHC, z głowicą z najnowszego silnika modelu MSX Grom. Średnica cylindra i skok tłoka wynoszą 50 x 63,1 mm, a stopień sprężania, to 10,0:1. Moc maksymalna 9,8 KM (7,2 kW), wzrost o 0,1 kW, osiągana jest przy 7 500 obr./min., a maksymalny moment obrotowy wynosi 10,4 Nm przy 6 250 obr./min.

HONDA SUPER CUB C125 2025

Honda Dax 125 – jamnik na dwóch kołach, który bawi i zaskakuje

Bądźmy ze sobą szczerzy: Dax to motocykl, który na pierwszy rzut oka trudno traktować poważnie – i dobrze, bo właśnie o to chodzi w projekcie tego modelu. Nie ma być poważnie, a sympatycznie, zabawnie i przyjemnie. Nazwa modelu czerpie inspiracje z… psa. Jak podaje producent, osadzenie motocykla na małych, 12-calowych kołach sprawia, że Dax przypomina wyglądem lubianego powszechnie jamnika (jamnik, czyli dachshund, wymawiany jest jako „DAKS-huund”, stąd Dax).

Wersja na 2025 rok otrzymała subtelne poprawki techniczne w silniku (nowy katalizator, ustawienia ECU) i czujnik OBD2-2, co pozwala spełnić normę Euro 5+. Nowością jest też kolor Pearl Shining Black, który dołącza do dotychczasowych Pearl Cadet Grey i Pearl Glittering Blue.

Z silnikiem o pojemności 124 cm³, chłodzonym powietrzem, osiągającym moc 9,4 KM (6,9 kW) przy 7000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 10,8 Nm przy 5000 obr./min, automatycznym sprzęgłem oraz czterobiegową skrzynią, to sprzęt, który nie wymaga motocyklowego doktoratu, by się nim cieszyć. Idealny do jazdy po mieście, ale także na luźne wypady. To prosty, ale skuteczny jednoślad. Jednak pamiętajmy, że małe motocykle mogą mieć wielki charakter, podsycany dawką sentymentu.

Honda ST125 DAX 2025

Honda Monkey 125 – uśmiech na kołach

Jeśli jakikolwiek motocykl można nazwać definicją zabawy, to jest nim Monkey. Początkowo zaprojektowany jako dziecięca zabawka z silnikiem o pojemności 49 cm³, miał służyć gościom parku rozrywki Tama Tech w Tokio. Jednak ogromna popularność tego miniaturowego motocykla sprawiła, że Honda szybko opracowała wersję drogową. W 1963 roku rozpoczął się eksport do Europy i Ameryki, a model wyróżniał się chromowanym zbiornikiem paliwa, składaną kierownicą oraz 5-calowymi, sztywno montowanymi kołami.

Jego współczesne wcielenie zachowało to samo DNA. Model 2025 będzie dostępny w trzech dwukolorowych wersjach lakierniczych:

1. Sheen Silver Metallic i Pearl Shining Black,
2. Millenium Red i Pearl Himalayas White,
3. Turmeric Yellow i Knight Silver Metallic.

Nowe malowania mają podkreślać jego retro stylistykę.

Mechanicznie? Tak jak w przypadku pozostałych modeli – zmiany dostosowujące silnik do normy Euro 5+ . Specyfikacja obejmuje chłodzony powietrzem silnik o pojemności 124 cm3 i mocy 9,4 KM (6,9 kW) przy 6750 obr./min, generujący maksymalny moment obrotowy 10,7 Nm przy 5500 obr./min., pięciobiegową skrzynię biegów, stalową ramę, widelec USD, 12-calowe koła i wspomagany przez IMU układ hamulcowy ABS. Dodatki? Pełne oświetlenie LED i zespół wskaźników w postaci ekranu LCD.

Honda Monkey 125 2025

Podsumowanie

Super Cub, Dax i Monkey to nie tylko retro-maszyny dla fanów nostalgii, ale w pełni funkcjonalne motocykle z duszą. Dzięki dostosowaniu do współczesnych wymogów, ich historia nie skończy się w Europie jeszcze przez długie lata. Każdy z nich ma swoją tożsamość – Super Cub to klasyczny, niezawodny commuter, Dax to miejski ekstrawertyk, a Monkey to ikona fun-bike’ów.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button