Honda NX500 2024 – unikatowe połączenie stylu szosowego i off-roadowego [EICMA, DANE TECHNICZNE, OPIS, GALERIA ZDJĘĆ]

Niewielki dwucylindrowiec do wszystkiego!

W skrócie
  • Honda na targach EICMA zaprezentowała uniwersalny model o nazwie NX500
  • NX oznacza New-over, czyli nowy crossover, który jest idealnym odzwierciedleniem NX500
  • Dwucylindrowiec z zapędami motocykla Adventure dostępny jest również dla posiadaczy kategorii prawa jazdy A2

Nazwy z anagramem NX mają w Hondzie długą historię, a jednocylindrowy model NX650 Dominator, który zadebiutował pod koniec lat 80., będący unikatowym połączeniem stylu szosowego i off-roadowego – jest mile wspominany w całej Europie. NX oznacza New X-over (nowy crossover), czyli dokładnie to, czym jest NX500. Zapewnia dobrą zabawę zarówno na krętej drodze jak i na szutrowym szlaku i daje możliwość
pokonywania długich dystansów.

Model CB500X pojawił się na rynku w 2013 roku wraz z nieobudowanymi modelem CB500F (obecnie CB500 Hornet) i wyposażonym w komplet owiewek CBR500R, oferując styl Adventure w ramach dwucylindrowego trio reprezentującego klasę lekkich motocykli Hondy. Od samego początku była to maszyna przystosowana do różnych warunków i doceniana przez właścicieli o zróżnicowanych oczekiwaniach. Jego użyteczność sprowadzała się do prostego równania – solidny, dobrze znany
dwucylindrowy silnik, który wytwarzał wysoki moment obrotowy i skutecznie napędzał motocykl już od niskich obrotów (aż po maksymalne) plus podwozie, które zapewniało niezwykle komfortową jazdę zarówno w mieście, jak i na autostradzie – a wszystko to opakowane w charakterystycznym stylu Adventure. Motocykl – bez żadnych regulacji – zmieniał się z krótkodystansowego środka transportu w
weekendowego tourera. Duże skoki zawieszeń pozwalały łatwo radzić sobie na nierównych nawierzchniach, szeroka kierownica i pionowa pozycja jazdy zapewniały bezproblemowe panowanie nad maszyną, wygodę oraz szerokie pole widzenia kierowcy.

W 2016 roku pierwsza modernizacja przyniosła większy zbiornik paliwa, lepszą ochronę przed wiatrem, wyższą szybę i oświetlenie LED. Motocykl ten wyposażono w przedni widelec z regulacją napięcia wstępnego i zastosowano regulowaną dźwignię hamulca. Zmiany konstrukcyjne w 2019 roku wprowadziły bardziej wyrafinowaną stylistykę typową dla klasy Adventure, poprawiono osiągi silnika i jakość wielu detali podwozia. W roczniku 2022 motocykl otrzymał wysokiej klasy zawieszenie wykorzystujące widelec USD Showa 41mm (SFF-BP), podwójne przednie tarcze hamulcowe i nowe lekkie koła oraz lekki wahacz. Wszechstronność modelu podkreślono stylistyką Adventure. Zastosowano w nim lżejsze koła, a ustawienia zawieszenia z przodu i z tyłu zostały zmodyfikowane pod kątem poprawy jakości jazdy. Dwucylindrowy silnik o mocy przystosowanej do potrzeb kierowców posiadających prawo jazdy A2, wyposażono w sprzęgło antyhoppingowe i system Honda Selectable Torque Control (HSTC), a w celu poprawy przyspieszeń zaktualizowano też oprogramowanie ECU.

Najważniejsze informacje:

  1. Rzucający się w oczy styl Adventure i aerodynamika poprawiająca stabilność przy dużych prędkościach.
  2. Regulowane zawieszenie z widelcem USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BP) i tylny amortyzator z precyzyjnie dostrojonymi ustawieniami.
  3. Żwawa dwucylindrowa jednostka napędowa wyposażona w system Honda Selectable Torque Control (HSTC)

Wyposażenie i stylistyka

Zaprojektowany zgodnie z motywem “Daily Crossover” NX500 prezentuje się doskonale, gdziekolwiek się pojawi – w mieście, na krętej drodze, autostradzie czy szutrowej ścieżce. Jest to efekt połączenia użyteczności motocykla typu Adventure z imponującą, masywną sylwetką. Nowa konstrukcja reflektora LED pozwoliła na zachowanie jasności oświetlenia na wprost, jednak zapewnia szerszy kąt  świecenia, poprawiając widoczność podczas jazdy nocnej, szczególnie po krętych drogach. W podobnym stylu zaprojektowano nowe tylne światła diodowe. Całe oświetlenie wykonano w technice LED.

Rozwiązaniem z kategorii Premium, zapożyczonym z modelu XL750 Transalp, jest zastosowanie dodatkowego ochronnego szkła na wyświetlaczu nowego, 5-calowego, pełnokolorowego ekranu TFT, celem poprawy widoczności w jasnym świetle słonecznym. Między szkłem ochronnym a ekranem TFT występuje szczelina wypełniona żywicą, co zmniejsza odblaski i poprawia kontrast podświetlenia. Grafikę wyświetlacza można dostosować do upodobań kierowcy, wybierając między trybami Bar (wskazania słupkowe), Circle (wskazania zegarowe) i Simple (tryb prosty), ekran zapewnia też łączność z systemami operacyjnymi telefonów IOS lub Android za pomocą technologii Honda RoadSync.

Ta nowa funkcja, wraz z łatwiejszym w obsłudze, podświetlanym 4-pozycyjnym przełącznikiem po lewej stronie kierownicy, umożliwia prostą nawigację za pośrednictwem ekranu, a także opcję prowadzenia rozmów lub słuchania muzyki przy użyciu zestawu słuchawkowego w kasku, połączonego przez Bluetooth. Wystarczy pobrać aplikację Honda RoadSync ze sklepu Play lub App Store, połączyć się z NX500 i można ruszać w drogę. Wąski profil siedziska pozwala na swobodne podparcie stóp na nawierzchni. Kąt skrętu
kierownicy – od pozycji centralnej do maksymalnego skrętu – wynosi 38°, co ułatwia manewrowanie.
Stożkowa stalowa kierownica w spiżowym kolorze poprawia kontrolę nad maszyną. Wysokość siedzenia wynosi 830 mm, a pozycja kierowcy jest naturalnie wyprostowana, co zapewnia doskonałą widoczność i wygodę. Ogólne wymiary to 2165 mm x 830 mm x 1415 mm, z prześwitem 180 mm. Zbiornik paliwa mieści 17,7 litra łącznie z rezerwą, co – dzięki wyjątkowo niskiemu zużyciu paliwa wynoszącemu 3,6 l/100 km (27,8 km/l) w cyklu testowym WMTC – zapewnia zasięg ponad 480 km.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Podwozie

Niezmieniona w modelu na rok 2024 rama główna ze stalowych rur o średnicy 35 mm jest lekka i mocna, z dobrze dostrojoną sprężystością, dającą wiele informacji zwrotnych kierowcy przy zmianie nawierzchni. Kształt i położenie wsporników silnika, a także zrównoważona sztywność ramy minimalizuje też przenoszone na nią drgania. Rozstaw osi wynosi 1445 mm, z pochyleniem główki ramy 27,5° i wyprzedzeniem 108 mm. Rozkład masy na przód i tył wynosi 48,7%/51,3%. Masa własna motocykla to 196 kg – o 3 kg mniej niż modelu CB500X.

Najważniejsze informacje:

  • Regulowane zawieszenie z widelcem USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm (SFF-BP) i tylny amortyzator z precyzyjnie dostrojonymi ustawieniami
  • Nowe, lżejsze koła
  • Podwójne przednie tarcze 296 mm hamowane przez dwutłoczkowe zaciski Nissin z mocowaniem osiowym

W modelu zastosowano przedni widelec USD Showa Big Piston z goleniami o średnicy 41 mm, z rozdzielonymi funkcjami – tłumieniem dobicia i odbicia (SFF-BP) w jednym oraz regulacją napięcia wstępnego sprężyny w drugim. Amortyzator z separacją tłumienia w jednej rurze widelca i mechanizmem sprężynowym w drugiej, zapewnia zarówno wysoką skuteczność reakcji motocykla na zmiany nawierzchni, jak i jakość jazdy. Przednie zawieszenie ze skokiem osi 135 mm (150 mm z uwzględnieniem ugięcia poduszki) otrzymało nowe ustawienia sprężyny i tłumienia, aby poprawić reakcję i wyczucie zarówno
podczas jazdy drogowej, jak i terenowej.

Jednorurowy tylny amortyzator zapewniający skok osi 135 mm (ugięcie poduszki 60 mm) z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego, otrzymał nowe ustawienia dobrane pod kątem charakterystyki przedniego zawieszenia, a tłok o dużej średnicy zapewnia doskonałą kontrolę temperatury. Wykonany ze stali o grubości 2 mm wahacz z wydrążoną poprzeczką jest sztywny obrotowo i elastyczny przy działaniu sił bocznych, co poprawia prowadzenie motocykla.

Nowe koła wykonane ze stopu aluminium. Zmiana z konwencjonalnej konstrukcji składającej się z 7 ramion w kształcie litery Y na konstrukcję 5-ramienną, również z ramionami w kształcie litery Y, pozwala zaoszczędzić 800 g na masie koła przedniego i 700 g z tyłu. Taka redukcja masy nieresorowanej idzie w parze ze zmienionymi ustawieniami zawieszenia, skutkując poprawą prowadzenia i wyczucia motocykla w każdej możliwej sytuacji. Na 19-calową obręcz z przodu i 17-calową obręcz z tyłu założono opony z terenowym bieżnikiem o rozmiarach odpowiednio 110/80-R19 i 160/60-R17. Podwójne tarcze przednie o średnicy 296 mm są hamowane przez dwutłoczkowe zaciski Nissin z mocowaniem osiowym, tylna tarcza 240 mm współpracuje z zaciskiem jednotłoczkowym.

Serce bije w rytmie dwóch cylindrów

Zestrojony z myślą o posiadaczach prawa jazdy kategorii A2, silnik modelu NX500 to chłodzona cieczą, dwucylindrowa, 8-zaworowa rzędowa jednostka napędowa o pojemności 471 cm 3 , zapewniająca dobrze przemyślaną równowagę między gabarytami i wydajnością. Gwarantuje przyjemną jazdę, entuzjastycznie wkręcając się na wysokie obroty, aż po obroty maksymalne. Jego osiągi i charakter przeczą jego umiarkowanej pojemności skokowej – moc maksymalna 48 KM (35 kW) pojawia się przy 8 600 obr/min, a maksymalny moment obrotowy 43 Nm występuje przy prędkości obrotowej 6 500 obr/min.

Najważniejsze informacje:

  • Żwawa dwucylindrowa jednostka napędowa wyposażona w system Honda Selectable Torque Control (HSTC)
  • Lepsze przyspieszenie przy niskich obrotach i dostarczanie mocy w całym zakresie obrotów dzięki nowym ustawieniom PGM-FI
  • Sprzęgło antyhoppingowe – łatwiejsze zmiany biegu na wyższy, zapobiegnie blokowaniu tylnego koła przy redukcjach biegów

Dodatkowym atutem służącym spokojowi ducha kierowcy jest HSTC – system regulacji momentu obrotowego (Honda Selectable Torque Control), którego zadaniem jest kontrolowanie przyczepności tylnego koła. System kontroluje różnicę prędkości między kołem przednim i tylnym, wykrywa stopień uślizgu tylnego koła, a następnie steruje wtryskiem paliwa, aby płynnie zmniejszyć moment obrotowy. System HSTC może zostać całkowicie wyłączony.

Wtrysk paliwa systemu PGM-FI wykonuje mniej więcej prosty strzał w strumień powietrza przepływającego przez komorę powietrzną i korpusy przepustnic. Optymalizacja kąta wyprzedzenia zapłonu i składu mieszanki paliwowo-powietrznej oznacza mocniejsze przyspieszenia już od niskich obrotów silnika, liniowe dostarczanie mocy i precyzyjne wyczucie działania przepustnicy. Tłumik wydechu ma podwójne rury wylotowe, które nadają każdemu impulsowi sportowy charakter i ostry świst przy wysokich obrotach. Średnica cylindra i skok tłoka nadal wynoszą odpowiednio 67 mm i 66,8 mm, a stopień sprężania wynosi 10,7:1. Wykorbienia wału korbowego są przesunięte o 180°, a wałek wyrównoważający siły pierwszego rzędu znajduje się za cylindrami, blisko środka masy motocykla. Oba koła zębate napędzające wałek wyrównoważający wykonano jako dwuczęściowe, redukując w ten sposób wytwarzany przez nie hałas. Przeciwciężary wału korbowego zaprojektowano do współpracy z wałkiem wyrównoważającym, więc ich niewielka masa pozwala silnikowi łatwiej wchodzić na wyższe obroty dzięki zmniejszonej bezwładności.

Silnik, działając jako element przenoszący naprężenia, uzupełnia sztywność ramy dzięki czterem mocowaniom głowicy cylindrów do ramy. W głowicy cylindrów użyto popychaczy rolkowych, a regulacja zaworów za pomocą podkładek pozwala ograniczyć masę rozrządu, zmniejszając obciążenia sprężyn zaworowych i ograniczając siły tarcia.

Cichy łańcuch rozrządu (SV) ma sworznie z zewnętrzną warstwą z dodatkiem wanadu, co zmniejsza tarcie i zwiększa odporność na zużycie. Średnica zaworów ssących wynosi 26,0 mm, wylotowych – 21,5 mm. Kształt tłoka został zaprojektowany z myślą o redukowaniu hałasu pracy tłoka przy wysokich obrotach. Tarcie jest niższe dzięki prążkom na płaszczu tłoka. Takie wykończenie zwiększa powierzchnię płaszcza, wprowadzając szczeliny, które zostają wypełnione olejem, co służy lepszemu smarowaniu w układzie tłok-cylinder. „Trójkątne” proporcje wału korbowego, wałka głównego i wałka zdawczego są zwarte. W
skrzyni korbowej użyto odśrodkowo odlewanych, cienkościennych tulei, których konstrukcja wewnętrzna redukuje straty „pompowania” występujące przy przesunięciu zapłonu w cylindrach o 180 stopni. Głęboka miska olejowa redukuje przemieszczanie oleju przy szybkim przejeżdżaniu zakrętów i przy hamowaniu. Pojemność układu smarowania wynosi 3,2 l.

Sześciobiegowa skrzynia biegów, zapewniająca błyskawiczną zmianę przełożeń, współpracuje ze sprzęgłem antyhoppingowym, które zapobiega szarpnięciom tylnego koła przy silnym hamowaniu i redukcjach biegów.

Akcesoria

Elementy z oferty oryginalnych akcesoriów Hondy przeznaczone do modelu NX500, dostępne są zarówno osobno, jak i w pakietach gotowych do mocowania bezpośrednio do motocykla, wszystko z oficjalną gwarancją Hondy.

Pakiet Adventure

Z myślą o trudach jazdy po bezdrożach, opracowano pakiet Adventure podkreślający wygląd terenowego motocykla, zapewniając jednocześnie dodatkowy komfort i ochronę. Światła przeciwmgielne poprawiające widoczność w złych warunkach pogodowych są zamontowane na chroniącym motocykl przednim bocznym orurowaniu wykończonym w kolorze czarnym. Osłony nadgarstków chronią dłonie przed zimnem i przelatującymi kamieniami, a przyciemniana szyba i paski na koła wzmacniają stylowy wygląd. Naklejka na zbiornik chroni lakier przed uszkodzeniami spowodowanymi przez zamek błyskawiczny.

Pakiet Travel

Zestaw dwóch półsztywnych plastikowych sakw o pojemności 16,5 l z systemem łatwego montażu w połączeniu z 22-litrową torbą mocowaną na tylnym siedzeniu ułatwia przygotowania do dłuższych podróży.

Pakiet Urban

Do codziennej jazdy w mieście i poza nim idealnie nadaje się 38-litrowy Top Box oferujący dużo miejsca na bagaże, oparcie dla pasażera oraz poręczną torbę wewnętrzną. Podpórka centralna ułatwia obsługę łańcucha i zapewnia bezpieczne parkowanie na nierównym podłożu.

Pakiet Comfort 

Dodatkową dawkę komfortu i praktyczności zapewniają podgrzewane manetki chroniące przed zimnem, oferując 5 poziomów ogrzewania i funkcję pamięci z informacją wyświetlaną na ekranie TFT. Owiewki pozwalają utrzymać zawirowania powietrza z dala od dolnych części ciała motocyklisty. Gniazdo ACC ulokowano pod siedzeniem, a torba na zbiornik o pojemności 3 l pozwala na wygodny przewóz drobiazgów dzięki przezroczystej kieszeni na smartfona i pokrowcowi przeciwdeszczowemu.

Wszystkie akcesoria znajdujące się w pakietach można również zakupić indywidualnie.

NX500 na rok modelowy 2024 będzie dostępny w następujących opcjach kolorystycznych:

  • Grand Prix Red
  • Matowy Gunpowder Black Metallic
  • Pearl Horizon White

Dane techniczne Honda NX500:

SILNIK Typ Rzędowy, dwucylindrowy, 4-suwowy DOHC, chłodzony cieczą
Pojemność skokowa 471 cm3
Średnica cylindra i skok tłoka 67 mm x 66,8 mm
Stopień sprężania 10,7: 1
Moc maksymalna 35 kW przy 8 600 obr/min
Maks. moment obrotowy 43 Nm przy 6 500 obr/min
Pojemność układu smarowania 3,2 l
Zasilanie Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI
Zbiornik paliwa 17,5 l (z rezerwą)
Emisja CO2 wg WMTC 82 g/km
Zużycie paliwa (cykl WMTC) 3,6 l/100km / 27,8 km/l (WMTC mode)
Pojemność akumulatora 12 V 7,4 Ah
Typ sprzęgła Mokre wielopłytkowe
Typ skrzyni biegów 6-biegowa
Rama Stalowa dwubelkowa rurowa zamknięta
Wymiary (dł. x szer. x wys.) 2165 mm x 830 mm x 1415 mm
Rozstaw osi 1445 mm
Kąt pochylenia główki ramy 27,5°
Wyprzedzenie 108 mm
Wysokość siedziska 830 mm
Prześwit 180 mm
Masa własna 196 kg
Kąt zawracania 2.4m
Zawieszenie przód Widelec Showa SFF-BP USD 41 mm
Zawieszenie tył System Pro-Link z pojedynczym, amortyzatorem, 5-stopniowa regulacja, napięcia wstępnego, wahacz stalowy o drążonym przekroju
Opona przednia 110/80R19M/C59H
Opona tylna 160/60R17M/C69H
Układ ABS Dwukanałowy
Hamulce przód Podwójne tarcze 296 mm x 4 mm hamowane, przez dwutłoczkowe zaciski Nissin z mocowaniem osiowym
Hamulce tył Pojedyncza tarcza 240 mm x 5 mm z jednotłoczkowym zaciskiem

Galeria zdjęć:

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button