Aktualnie czytasz:
Elektronika w skuterach i motocyklach a układ zapłonowy
0

W nowoczesnych silnikach skuterowych i motocyklowych ma zastosowanie wszechobecna dzisiaj elektronika w postaci układów scalonych, diod, kondensatorów i wielu innych. Pozwoliła ona odstawić do lamusa wiele mechanicznych urządzeń elektrycznych, a w naszym przypadku elementów układu zapłonowego z zastosowaniem przerywacza, który decydował o wyzwoleniu iskry na świecy zapłonowej.

Obecnie powszechnie stosowane są bezstykowe elementy układów zapłonowych. Serce elektryki w postaci prostej prądnicy i czytnika położenia wału korbowego oraz urządzenia dającego impuls do zapłonu umieszczone jest bezpośrednio na czopie wału korbowego i jego okolicy po przeciwnej stronie usytuowania wariatora. Zespół cewek prądnicy oraz elementy układu zapłonowego na płytce przykręcone są do korpusu silnika zaś koło z magnesami w formie takiej czapki okrywającej osadzone na wale z którym się obraca.

Wytworzony prąd w prądnicy przesyłany jest do regulatora napięcia aby ustalić jego odpowiednią wartość i dalej rozesłać do odbiorników i ładowania akumulatora . Natomiast z urządzenia zapłonu w ściśle określonym momencie podawany jest impuls do modułu zapłonowego i cewki (mogą występować jako jeden element lub dwa oddzielne). W aspekcie tuningu dla nas najistotniejszy jest moduł zapłonowy, bowiem dzięki nowoczesnej elektronice on steruje pracą silnika.

 
Czytaj
REKLAMA

SŁONECZNA OFERTA SUZUKI

AdvertisementStreet czy Adventure? Teraz w tej samej cenie!

Bardzo często poza możliwością wpływu na obroty silnika (spotykany typ blokady skuterów) ma tzw. mapę zapłonu która reguluje kąt wyprzedzenia zapłonu w zależności od obciążenia silnika.Ma to duże znaczenie w momencie gdy nasze usprawnienia doprowadzą do tego, że silnik jest w stanie wykręcić np. 12 000 obr/min i osiągnąć maksymalną moc a seryjna elektronika ogranicza tą możliwość. Zagłębiając się dalej w możliwości tuningu elektronicznego należy wspomnieć o całych zestawach zapłonowych.Poza modułem oraz cewką zapłonową w ich skład wchodzi także cały układ montowany na wał (rotor – dużo mniejszy i lżejszy) oraz elektronika bezstykowego zapłonu.

Taki układ pozwala osiągnąć obroty rzędu 20 000 oraz podać prąd do wytworzenia iskry 30 000 V. Parametry super – problem z zastosowaniem do skutera w codziennej eksploatacji bowiem taki zestaw nie posiada prądnicy. W takim przypadku nie ma możliwości dostarczenia prądu dla świateł , sygnału dźwiękowego i innych urządzeń w cywilnej jeździe . Tego typu zestawy stosuje się tylko w sporcie do jazdy po zamkniętych torach.Poruszając temat układów zapłonowych nie sposób nie wspomnieć o świecach zapłonowych. Producenci kitów tuningowych cylindra zalecają zmianę świecy na odpowiednie dla danego zestawu. Każda świeca musi być odpowiednio dobrana, mieć odpowiednią ciepłotę a często też ich elektrody specjalną budowę i materiał.

 
Czytaj
REKLAMA

UNIWERSALNE KUFRY BOCZNE. KOMPLET ZA 529,00 zł. Darmowa wysyłka

Uniwersalne motocyklowe kufry boczne ADV wraz ze stelażami w zestawie. Wykonane z lekkiego, wytrzymałego i odpornego na uderzenia polipropylenu. Posiadają elementy odblaskowe. Zamykane na zamek. Dwa kluczyki w komplecie. Wysyłka w 24h.

Nie wolno tego lekceważyć, gdyż źle dobrana świeca może doprowadzić do przegrzania silnika , a nawet do wytopienia tłoka. Należy dbać także o odstęp na elektrodach, gdyż ma to również wpływ na prawidłowąpracę silnika i jego osiągi.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
100%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%