Elektronika w skuterach i motocyklach a układ zapłonowy

W nowoczesnych silnikach skuterowych i motocyklowych ma zastosowanie wszechobecna dzisiaj elektronika w postaci układów scalonych, diod, kondensatorów i wielu innych. Pozwoliła ona odstawić do lamusa wiele mechanicznych urządzeń elektrycznych, a w naszym przypadku elementów układu zapłonowego z zastosowaniem przerywacza, który decydował o wyzwoleniu iskry na świecy zapłonowej.

Obecnie powszechnie stosowane są bezstykowe elementy układów zapłonowych. Serce elektryki w postaci prostej prądnicy i czytnika położenia wału korbowego oraz urządzenia dającego impuls do zapłonu umieszczone jest bezpośrednio na czopie wału korbowego i jego okolicy po przeciwnej stronie usytuowania wariatora. Zespół cewek prądnicy oraz elementy układu zapłonowego na płytce przykręcone są do korpusu silnika zaś koło z magnesami w formie takiej czapki okrywającej osadzone na wale z którym się obraca.

Wytworzony prąd w prądnicy przesyłany jest do regulatora napięcia aby ustalić jego odpowiednią wartość i dalej rozesłać do odbiorników i ładowania akumulatora . Natomiast z urządzenia zapłonu w ściśle określonym momencie podawany jest impuls do modułu zapłonowego i cewki (mogą występować jako jeden element lub dwa oddzielne). W aspekcie tuningu dla nas najistotniejszy jest moduł zapłonowy, bowiem dzięki nowoczesnej elektronice on steruje pracą silnika.

Bardzo często poza możliwością wpływu na obroty silnika (spotykany typ blokady skuterów) ma tzw. mapę zapłonu która reguluje kąt wyprzedzenia zapłonu w zależności od obciążenia silnika.Ma to duże znaczenie w momencie gdy nasze usprawnienia doprowadzą do tego, że silnik jest w stanie wykręcić np. 12 000 obr/min i osiągnąć maksymalną moc a seryjna elektronika ogranicza tą możliwość. Zagłębiając się dalej w możliwości tuningu elektronicznego należy wspomnieć o całych zestawach zapłonowych.Poza modułem oraz cewką zapłonową w ich skład wchodzi także cały układ montowany na wał (rotor – dużo mniejszy i lżejszy) oraz elektronika bezstykowego zapłonu.

Taki układ pozwala osiągnąć obroty rzędu 20 000 oraz podać prąd do wytworzenia iskry 30 000 V. Parametry super – problem z zastosowaniem do skutera w codziennej eksploatacji bowiem taki zestaw nie posiada prądnicy. W takim przypadku nie ma możliwości dostarczenia prądu dla świateł , sygnału dźwiękowego i innych urządzeń w cywilnej jeździe . Tego typu zestawy stosuje się tylko w sporcie do jazdy po zamkniętych torach.Poruszając temat układów zapłonowych nie sposób nie wspomnieć o świecach zapłonowych. Producenci kitów tuningowych cylindra zalecają zmianę świecy na odpowiednie dla danego zestawu. Każda świeca musi być odpowiednio dobrana, mieć odpowiednią ciepłotę a często też ich elektrody specjalną budowę i materiał.

Nie wolno tego lekceważyć, gdyż źle dobrana świeca może doprowadzić do przegrzania silnika , a nawet do wytopienia tłoka. Należy dbać także o odstęp na elektrodach, gdyż ma to również wpływ na prawidłowąpracę silnika i jego osiągi.

Archiwum Jednoślad.pl

Archiwum portalu Jednoślad.pl 2005-2010.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button