Ducati Multistrada V4: Pierwszy motocykl z systemem radarowym?

Ducati ogłasza rozpoczęcie produkcji pierwszego na świecie motocykla wyposażonego w technologię przedniego i tylnego radaru: nowej Multistrady V4.

W fabryce Ducati w Borgo Panigale rozpoczęto właśnie produkcję nowej Multistrady V4: pierwszego motocykla, w którym zastosowano technologię radaru przedniego i tylnego. Multistrada V4 stanowi epokowy punkt zwrotny dla bolońskiego producenta motocykli i zostanie oficjalnie zaprezentowana 4 listopada.

Dla czwartej generacji Multistrady Ducati opracowało nowy, lekki i kompaktowy silnik V4, zaprojektowany tak, aby sprostać wymaganiom "turystycznego" użytkowania, nie zaniedbując przy tym emocji i sportowego charakteru. Całkowite przeprojektowanie umożliwiło osiągnięcie rekordowych w świecie jednośladów okresów międzyserwisowych. Wszystkie szczegóły dotyczące tego nowego silnika zostaną ujawnione 15 października.

REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

Bądź oryginalny i wyróżnij się na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, duże koła. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i potężna doza komfortu zarówno podczas jazdy po mieście, jak również wszędzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spełnij swoje marzenia o nowym Junaku. Już za 9 199 PLN.

Ducati wprowadza radary do motocykli produkcyjnych, potwierdzając to, o czym już wielokrotnie pisaliśmy, czyli rozwój systemów wspomagania motocyklisty w stronę aktywnego skanowania ruchu i warunków drogowych w czasie rzeczywistym. Wdrożenie tych systemów zapowiada poważną ewolucję świata dwóch kółek, wyznaczając nowy poziom zaawansowania w zakresie bezpieczeństwa i wspomagania jazdy, zwłaszcza podczas długich podróży po autostradach i drogach ekspresowych. To właśnie w takich warunkach, czyli podczas jazdy po drogach wielopasmowych i z dużymi prędkościami systemy radarowe potrafią znacząco podnieść bezpieczeństwo jazdy.
Radary są zaawansowanymi systemami pomocniczymi, zdolnymi do wspomagania i zwiększania komfortu jazdy dzięki możliwości rekonstrukcji rzeczywistości otaczającej motocykl. Zainteresowanie Ducati tego typu systemami sięga roku 2016, kiedy to firma współpracowała z Wydziałem Elektroniki, Informacji i Bioinżynierii Politechniki w Mediolanie w celu przeprowadzenia eksperymentów z tego typu systemami. To pierwsze doświadczenie potwierdziło możliwość zastosowania tego typu technologii w pojazdach dwukołowych i popchnęło Ducati do stworzenia kompletnego pakietu wspomagania jazdy z wykorzystaniem dwóch radarów, który w ciągu czterech lat został opracowany i wyprodukowany w ścisłej współpracy z firmą Bosch, czołowym partnerem technologicznym, a następnie zastosowany w nowej Multistradzie V4.

Systemy takie z powodzeniem są stosowane w samochodach, jednak by zaimplementować je do jednośladów, należało całkowicie je przeprojektować i zminiaturyzować. Każdy z radarów ma kompaktowe wymiary (70 x 60 x 28 mm, porównywalne z kamerami sportowymi) i doskonale łączy się z motocyklem, ważąc zaledwie 190 gramów.

Radar umieszczony z przodu pojazdu steruje pracą tempomatu ACC (Adaptive Cruise Control), który poprzez kontrolowane hamowanie i przyspieszanie automatycznie dostosowuje odległość (wybieraną spośród czterech poziomów) od innych pojazdów podczas jazdy z prędkością od 30 do 160 km/h. Ten system, który ma swoje źródła w konstrukcjach samochodowych, został opracowany i rozwinięty zgodnie z dynamiką i ergonomią pojazdu dwukołowego. W szczególności, autorytet systemu w zakresie zwalniania i przyspieszania został ograniczony, aby zapewnić motocykliście możliwość utrzymania stałej kontroli nad pojazdem w każdej sytuacji. System pozwala na bardziej komfortową jazdę, szczególnie na długich trasach autostradowych.

Z kolei tylny radar jest w stanie wykryć i zgłosić pojazdy znajdujące się w tzw. martwej strefie, czyli w obszarze niewidocznym bezpośrednio przez kierowcę lub z poziomu lusterka wstecznego. System BSD (Blind Spot Detection) sygnalizuje również zbliżanie się z tyłu pojazdów z dużą prędkością.

Projekt ma nie tylko wartość komercyjną, ale także naukową. W maju 2017 r. złożono wniosek patentowy dotyczący algorytmów kontrolnych tego systemu. W czerwcu 2017 r. na IEEE - Intelligent Vehicles Symposium (IV) w Redondo Beach w Kalifornii zaprezentowano związana z badaniami publikację naukową.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button