Aktualnie czytasz:
Ducati Multistrada V4: Pierwszy motocykl z systemem radarowym?
0

Ducati og┼éasza rozpocz─Öcie produkcji pierwszego na ┼Ťwiecie motocykla wyposa┼╝onego w technologi─Ö przedniego i tylnego radaru: nowej Multistrady V4.

W fabryce Ducati w Borgo Panigale rozpocz─Öto w┼éa┼Ťnie produkcj─Ö nowej Multistrady V4: pierwszego motocykla, w kt├│rym zastosowano technologi─Ö radaru przedniego i tylnego. Multistrada V4 stanowi epokowy punkt zwrotny dla bolo┼äskiego producenta motocykli i zostanie oficjalnie zaprezentowana 4 listopada.

Dla czwartej generacji Multistrady Ducati opracowa┼éo nowy, lekki i kompaktowy silnik V4, zaprojektowany tak, aby sprosta─ç wymaganiom "turystycznego" u┼╝ytkowania, nie zaniedbuj─ůc przy tym emocji i sportowego charakteru. Ca┼ékowite przeprojektowanie umo┼╝liwi┼éo osi─ůgni─Öcie rekordowych w ┼Ťwiecie jedno┼Ťlad├│w okres├│w mi─Ödzyserwisowych. Wszystkie szczeg├│┼éy dotycz─ůce tego nowego silnika zostan─ů ujawnione 15 pa┼║dziernika.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B─ůd┼║ oryginalny i wyr├│┼╝nij si─Ö na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du┼╝e ko┼éa. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot─Ö┼╝na doza komfortu zar├│wno podczas jazdy po mie┼Ťcie, jak r├│wnie┼╝ wsz─Ödzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe┼énij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju┼╝ za 9 199 PLN.

Ducati wprowadza radary do motocykli produkcyjnych, potwierdzaj─ůc to, o czym ju┼╝ wielokrotnie pisali┼Ťmy, czyli rozw├│j system├│w wspomagania motocyklisty w stron─Ö aktywnego skanowania ruchu i warunk├│w drogowych w czasie rzeczywistym.┬áWdro┼╝enie tych system├│w zapowiada┬ápowa┼╝n─ů ewolucj─Ö┬á┼Ťwiata dw├│ch k├│┼éek, wyznaczaj─ůc nowy poziom zaawansowania w zakresie bezpiecze┼ästwa i wspomagania jazdy, zw┼éaszcza podczas d┼éugich podr├│┼╝y po autostradach i drogach ekspresowych. To w┼éa┼Ťnie w takich warunkach, czyli podczas jazdy po drogach wielopasmowych i z du┼╝ymi pr─Ödko┼Ťciami systemy radarowe potrafi─ů znacz─ůco podnie┼Ť─ç bezpiecze┼ästwo jazdy.
Radary s─ů zaawansowanymi systemami pomocniczymi, zdolnymi do wspomagania i zwi─Ökszania komfortu jazdy dzi─Öki mo┼╝liwo┼Ťci rekonstrukcji rzeczywisto┼Ťci otaczaj─ůcej motocykl. Zainteresowanie Ducati tego typu systemami si─Öga roku 2016, kiedy to firma wsp├│┼épracowa┼éa z Wydzia┼éem Elektroniki, Informacji i Bioin┼╝ynierii Politechniki w Mediolanie w celu przeprowadzenia eksperyment├│w z tego typu systemami. To pierwsze do┼Ťwiadczenie potwierdzi┼éo mo┼╝liwo┼Ť─ç zastosowania tego typu technologii w pojazdach dwuko┼éowych i popchn─Ö┼éo Ducati do stworzenia kompletnego pakietu wspomagania jazdy z wykorzystaniem dw├│ch radar├│w, kt├│ry w ci─ůgu czterech lat zosta┼é opracowany i wyprodukowany w ┼Ťcis┼éej wsp├│┼épracy z firm─ů Bosch, czo┼éowym partnerem technologicznym, a nast─Öpnie zastosowany w nowej Multistradzie V4.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara┼╝ BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b─ůd┼║ u┼╝ywany motocykl w doskona┼éym stanie. Wejd┼║ i sprawd┼║ jak blisko jest Tw├│j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Systemy takie z powodzeniem s─ů stosowane w samochodach, jednak by zaimplementowa─ç je do jedno┼Ťlad├│w, nale┼╝a┼éo ca┼ékowicie je przeprojektowa─ç i zminiaturyzowa─ç.┬áKa┼╝dy z radar├│w ma kompaktowe wymiary (70 x 60 x 28 mm, por├│wnywalne z kamerami sportowymi) i doskonale ┼é─ůczy si─Ö z motocyklem, wa┼╝─ůc zaledwie 190 gram├│w.

Radar umieszczony z przodu pojazdu steruje prac─ů tempomatu ACC (Adaptive Cruise Control), kt├│ry poprzez kontrolowane hamowanie i przyspieszanie automatycznie dostosowuje odleg┼éo┼Ť─ç (wybieran─ů spo┼Ťr├│d czterech poziom├│w) od innych pojazd├│w podczas jazdy z pr─Ödko┼Ťci─ů od 30 do 160 km/h. Ten system, kt├│ry ma swoje ┼║r├│d┼éa w konstrukcjach samochodowych, zosta┼é opracowany i rozwini─Öty zgodnie z dynamik─ů i ergonomi─ů pojazdu dwuko┼éowego. W szczeg├│lno┼Ťci, autorytet systemu w zakresie zwalniania i przyspieszania zosta┼é ograniczony, aby zapewni─ç motocykli┼Ťcie mo┼╝liwo┼Ť─ç utrzymania sta┼éej kontroli nad pojazdem w ka┼╝dej sytuacji. System pozwala na bardziej komfortow─ů jazd─Ö, szczeg├│lnie na d┼éugich trasach autostradowych.

Z kolei tylny radar jest w stanie wykry─ç i zg┼éosi─ç pojazdy znajduj─ůce si─Ö w tzw. martwej strefie, czyli w obszarze niewidocznym bezpo┼Ťrednio przez kierowc─Ö lub z poziomu lusterka wstecznego. System BSD (Blind Spot Detection) sygnalizuje r├│wnie┼╝ zbli┼╝anie si─Ö z ty┼éu pojazd├│w z du┼╝─ů pr─Ödko┼Ťci─ů.

Projekt ma nie tylko warto┼Ť─ç komercyjn─ů, ale tak┼╝e naukow─ů. W┬ámaju 2017 r. z┼éo┼╝ono wniosek patentowy dotycz─ůcy algorytm├│w kontrolnych tego systemu. W czerwcu 2017 r. na IEEE - Intelligent Vehicles Symposium (IV) w Redondo Beach w Kalifornii zaprezentowano zwi─ůzana z badaniami publikacj─Ö naukow─ů.

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%

Podziel si─Ö opini─ů

lub