Dlaczego CEPiK 2.0 tak słabo się rozwija? Wydatki niezwiązane z system stanowią aż 77,5% – raport NIK nie pozostawia złudzeń

CEPiK trafił pod lupę NIK - "Kosztowny i od 10 lat w budowie"

W skrócie
  • Szereg nieprawidłowości wykazał raport NIK, który skontrolował system CEPiK 2.0
  • Niejasne finansowanie i szereg nieprawidłowości związanych z wydatkami
  • CEPiK 2.0 od 10 lat jest w budowie

System Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców od 10 lat pozostaje w budowie. Nadal nie pojawiły się rzetelne informacje o dacie zakończenia prac, a kilkuletnia kontrola Najwyższej Izby Kontroli wykazała, że CEPiK nadal wymaga czasochłonnej i kosztownej modernizacji. 

Zapowiadane zmiany, które miały pojawić się w systemie CEPiK wyjątkowo wyczekiwane są przez zmotoryzowanych, ponieważ znacznie mają usprawnić wszystkie czynności, które dotychczas musimy osobiście wykonywać w urzędach. W niedalekiej przyszłości cały proces rejestracji czy zawarcia umowy kupna/sprzedaży mógłby odbywać się online. Owe zmiany zapowiadane były już kilka lat temu i nadal nie pojawiły się żadne informacje o dacie wprowadzenia ich w życie. W zamian za to systematycznie atakowani jesteśmy kolejnymi raportami, które jednoznacznie wskazują, że Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców wymaga czasochłonnej i kosztowej modernizacji.

Najwyższa Izba Kontroli w poniedziałkowej informacji prasowej ujawniła wyniki kontroli przeprowadzonej w okresie od 1 stycznia 2018 roku do 22 września 2023 roku, z której wynika, że system wymaga rozbudowy, ale zmian potrzebują także usługi, z których można już korzystać. Sporo nieprawidłowości pojawiło się przede wszystkim w kwestii finansowania i wydatków.

Najważniejsze informacje:

  1. Najwyższa Izba Kontroli w poniedziałkowej informacji prasowej ujawniła wyniki kontroli systemu CEPiK 2.0 przeprowadzonej w okresie od 1 stycznia 2018 roku do 22 września 2023 roku.
  2. To kosztowny i czasochłonny system, który nadal wymaga rozwoju.
  3. Nieścisłości w kwestii finansowania i wydatków – CEPiK 2.0 nadal nie działa tak, jak powinien.

Przeczytaj również:

Kupujemy motocykl – czy wiesz jak sprawdzić jego historię i przebieg? Bezpłatny raport, który musisz znać

Finansowanie CEPiK 2.0

Cały rozwój i utrzymanie systemu CEPiK 2.0 finansowany jest ze środków pochodzących z Funduszu CEPiK. Tak powinno być, ale kontrola NIK wykazała, że Ministerstwo Cyfryzacji nie tylko z opóźnieniem ściąga należności, które w 2021 roku, jak i w 2022 roku wyniosły ponad milion złotych, ale przede wszystkim ze wspomnianego wcześniej funduszu resort ponosił wysokie wydatki na różnego rodzaju zadania, które nie dotyczyły systemu CEPiK. To spora nieścisłość. Odsetek wpływów do Funduszu, które nie były wykorzystywane na utrzymanie i rozwój CEPiK-u wynosił odpowiednio: 55% w 2019 roku, 78% w 2020 roku, 59% w 2021 roku, 36% w 2022 roku oraz 41% w 2023 roku.

Kontrola wykazała zatem, że sam rozwój systemu mógłby być obecnie na zdecydowanie innym poziomie, gdyby nie fakt, że potężna część funduszu finansowała czynności kompletnie niezwiązane z Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców. To jednak nie koniec absurdalnej sytuacji związanej z finansami Ministerstwa Cyfryzacji. W komunikacie prasowym możemy przeczytać:

“Zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym na rachunek Funduszu CEPiK wpływają pobrane od kierowców opłaty ewidencyjne za zawarte polisy OC, wykonanie badań technicznych pojazdu oraz wydanie praw jazdy i dowodów rejestracyjnych. Opłaty, podobnie jak miesięczne sprawozdania na ich temat, przekazują Ministerstwu Cyfryzacji firmy ubezpieczeniowe, stacje kontroli pojazdów (do 30 czerwca 2023 r.) oraz starostwa powiatowe.”

Kontrolerzy wskazują, że system nie gromadził i nie generował jakichkolwiek informacji o należnościach powstałych z opłaty ewidencyjnej, które powinny wpływać na konto Funduszu w danym miesiącu. Dodatkowo Ministerstwo Cyfryzacji nie kontrolowało, czy wszystkie sprawozdania zostały złożone. Większość sprawdzonych starostw (11 z 14) w terminie przekazywało opłaty, podobnie jak wymagane sprawozdania (12 z 14 starostw). 14 badanych stacji kontroli pojazdów prawidłowo wprowadzało dane w związku z przeprowadzonymi badaniami technicznymi, a także naliczało i pobierało opłaty na rzecz Funduszu CEPiK. Z kolei połowa skontrolowanych SKP nie przekazywała w terminie wszystkich wymaganych opłat ewidencyjnych, a pięć stacji nie przesłało do Ministra Cyfryzacji wszystkich sprawozdań na temat pobranych i przekazanych opłat. W związku z tym resort nie posiadał faktycznych informacji o stanie należności wobec Funduszu, a egzekucja tych należności nie była prowadzona lub odbywała się ze sporym opóźnieniem.

W ramach CEPiK 2.0 powstała funkcja:

  • Historia pojazdu – uruchomiona w 2017 roku,
  • Bezpieczny autobus – uruchomiona w 2017 roku,
  • Mój Pojazd – uruchomiona w 2018 roku,
  • Sprawdź uprawnienia kierowców – uruchomiona w 2020 roku,
  • Normy emisji spalin EURO w historii pojazdu oraz w aplikacji mObywatel – uruchomiona w 2023 roku,
  • Historia pojazdu w aplikacji mObywatel – uruchomiona w 2023 roku.

Nadal trwają prace na ośmioma usługami, które będą realizowane przy użyciu systemu CEPiK 2.0:

  • Sprawdź uprawnienia kierowcy,
  • Sprawdź swoje uprawnienia,
  • Udostępnij swoje dane pracodawcy,
  • Sprawdź informację o swoich punktach karnych (funkcja przebudowana),
  • Sprawdź szkołę jazdy i instruktora,
  • Złóż wniosek o kartę kwalifikacji kierowcy,
  • Uzyskaj prawo jazdy,
  • Przypominaj o terminach.

Wiele funkcji nie zostało zatem jeszcze uruchomionych, a kontrola NIK jednoznacznie pokazuje, że system nie tylko nie został o nie zaktualizowany, ale jednocześnie dostępne już funkcje wymagają sporych poprawek. W teorii prace powinny przebiegać zdecydowanie szybciej, ale problemem są wydatki i nieścisłości w kwestii finansowania.

Najwyższa Izba Kontroli apeluje o zmiany

NIK wystosowała wniosek do premiera o podjęcie natychmiastowych działań, które zapewnią finansowanie z Funduszu CEPiK wyłącznie zadań związanych z systemem informatycznym CEPiK zgodnie z pierwotnym celem ustanowienia Funduszu. Izba dodatkowo zwróciła się także do ministra cyfryzacji, aby podjął skuteczne działania prowadzące do ukończenia prac nad systemem CEPiK 2.0 i tym samym wprowadzeniu w życie zapowiadanych usług.

Przez ostatnie 10 lat kilka zmian się pojawiło, ale widząc potężną listę nieprawidłowości możemy spekulować, że obecnie wszystkie zapowiadane usługi powinny być już wdrożone. Przypomnijmy przecież, że resort kilkukrotnie już zapowiadał, że pojawiają się zupełnie nowe, bardziej rozbudowane funkcje, dzięki którym będziemy mogli zarejestrować pojazd online. Jak długo będziemy musieli na nie czekać?

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button