- Przepisy kontra rzeczywistość - czy motocykl musi posiadać dwa lusterka wsteczne?
- Obowiązek montażu lusterka wstecznego reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku
- Pytacie, a więc odpowiadamy!
Bezpieczeństwo na drodze powinno być priorytetem zarówno dla motocyklistów, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Jednym z elementów, które mają na nie kluczowy wpływ są lusterka wsteczne w pojazdach. Pojawia się jednak pytanie: czy motocykl musi posiadać dwa lusterka wsteczne czy wystarczy jedno?
Od wielu, wielu lat ciężko jest kupić motocykl, który nie jest wyposażony fabrycznie w dwa lusterka. Przyzwyczailiśmy się już do takiego rozwiązania i mam wrażenie, że aktualnie ciężko jest sobie wyobrazić wielkiego turystyka, który posiada tylko lewe lusterko wsteczne. Wynika to przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa, ale także nieustannych prac nad poprawą aerodynamiki i zmniejszenia spalania, w czym pomóc ma ich symetryczny montaż.
Nie brakuje jednak najróżniejszych projektów, customów i motocykli, które poruszają się po drogach publicznych, posiadając jedynie jedno, lewe lusterko. W Internecie pojawia się coraz więcej pytań czy takie działanie jest zgodne z prawem? Już śpieszę z odpowiedzią.
Najważniejsze informacje:
- Dwa czy jedno? W ile lusterek wstecznych musi być wyposażony motocykl?
- Obowiązek posiada lusterka wstecznego w Polsce jest regulowany przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
- Zgodnie z obowiązującymi przepisami jednoślad musi być wyposażone w co najmniej jedno lusterko wsteczne, które zamontowane musi zostać z lewej strony kierownicy.
Przeczytaj również:
Polskie przepisy, a lusterka w motocyklu
Zgodnie z polskim prawem, obowiązek posiadania lusterek wstecznych na motocyklu jest uregulowany przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W załączniku nr 8 tego rozporządzenia, w sekcji dotyczącej wymagań technicznych dla motocykli, możemy znaleźć informację, że motocykl powinien być wyposażony w co najmniej jedno lusterko wsteczne, umieszczone po lewej stronie pojazdu. Z powyższego przepisu wynika, że minimalnym wymogiem jest posiadanie jednego lusterka wstecznego z lewej strony motocykla. Jednak przepisy nie zabraniają montowania dwóch lusterek – po jednym z każdej strony. W rzeczywistości wiele motocykli fabrycznie wyposażonych jest w dwa lusterka wsteczne, co znacząco poprawia widoczność i zwiększa bezpieczeństwo jazdy.
Praktyczne aspekty posiadania dwóch lusterek
Choć przepisy nakładają obowiązek posiadania tylko jednego lusterka, wielu motocyklistów decyduje się na montaż dwóch. Jest to rozwiązanie, które ma wiele zalet. Dwa lusterka znacząco zwiększają pole widzenia, co jest niezwykle istotne podczas zmiany pasa ruchu, wyprzedzania czy włączania się do ruchu. Dzięki temu kierowca może lepiej ocenić sytuację na drodze i uniknąć potencjalnych zagrożeń. Warto również pamiętać, że podczas jazdy w miejskich korkach lub w trudnych warunkach, takich jak intensywny ruch drogowy, dwa lusterka mogą okazać się nieocenione. Pozwalają one na szybszą i dokładniejszą ocenę sytuacji z tyłu pojazdu, co jest kluczowe dla bezpiecznej jazdy. Aktualnie w nowych modelach dodatkowo w takich sytuacjach wspomaga kierującego system martwego pola.
Wymagania techniczne, a homologacja
Motocykle sprzedawane na rynku polskim muszą spełniać wymogi homologacyjne, co oznacza, że muszą być wyposażone w lusterka wsteczne zgodnie z przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej. W praktyce oznacza to, że większość motocykli dostępnych na rynku posiada dwa lusterka wsteczne, co zapewnia spełnienie wymogów technicznych i bezpieczeństwa. Motocykle produkowane i sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą spełniać również normy określone w Dyrektywie 93/92/EWG, która reguluje wymagania techniczne dotyczące lusterek wstecznych. W przypadku motocykli homologowanych na terenie UE, dwa lusterka wsteczne są standardowym wyposażeniem, co zapewnia zgodność z unijnymi przepisami.
Podsumowanie
W Polsce przepisy nakładają obowiązek posiadania co najmniej jednego lusterka wstecznego z lewej strony motocykla. Jednak z punktu widzenia bezpieczeństwa oraz praktyki użytkowej, montaż dwóch lusterek jest zdecydowanie zalecany. Dwa lusterka wsteczne zwiększają pole widzenia motocyklisty, co jest kluczowe dla bezpiecznej jazdy, zwłaszcza w ruchu miejskim czy podczas dalekich podróży. Choć przepisy nie wymagają dwóch lusterek, posiadanie ich może znacząco poprawić komfort jazdy, wygląd motocykla, aerodynamikę oraz przede wszystkim nasze bezpieczeństwo.