Aktualnie czytasz:
Montaż CB radia w skuterze lub motocyklu cz. 1

Co to jest CB-radio i po co montować je w skuterze? Spora część skuterów jeżdżących po polskich drogach, zwłaszcza tych z silnikami o pojemności do 50 ccm, jest poddawana czynnościom mającym na celu odblokowanie osiągów, w tym prędkości maksymalnej. Bardzo często zdarza się również, że nowe, nietuningowane egzemplarze zdolne są do przekroczenia prędkości 45km/h.

Jednym ze sposobów pozwalających uniknąć przykrych konsekwencji spotkania z policją w związku z przekroczeniem dozwolonej prędkości, może być CB-radio. Urządzenia te stały się ostatnio w naszym kraju bardzo popularne i liczba ich użytkowników stale rośnie.

Z czego konkretnie składa się zestaw CB? Jest to radio i antena, która jest tak naprawdę najważniejszą częścią zestawu.

Do posiadania i użytkowania CB-radia nie są potrzebne żadne pozwolenia, może go używać każdy. Największą grupą użytkowników CB-radia są kierowcy pojazdów ciężarowych oraz samochodów osobowych. Jednak pojawia się coraz więcej motocyklistów z CB na pokładzie.

 
Czytaj
REKLAMA

Odkryj na nowo motocykle 125 FB Mondial

Poznaj FB Mondial HPS 125. Najbardziej stylowy motocykl na prawo jazdy B.Niezwykła dbałość o detale oraz ergonomiczna pozycję jazdy sprawiają, że jazda jest przyjemnością i sprawia, że każdy może dosięgnąć marzeń. To motocykl, wykonany w duchu klasyki, który zapewnia najwyższe bezpieczeństwo, a dzięki zaawansowanej technologii jest niezawodny.

Ale CB-radio to nie tylko popularny „antymisiek” („misiaki” – policjanci), ale także źródło uzyskania pomocy od innych kierowców, np. w przypadku złapania gumy, braku paliwa. Bardzo dobrze sprawdza się też jako nawigacja w przypadku gdy mapy GPS zawiodą.

Rodzaje CB-radia. CB-radia znajdujące się obecnie na rynku są bardzo zróżnicowane pod względem funkcji, wielkości, a przede wszystkim jakości obioru i nadawania. Istnieje wielu producentów takich jak Midland/Alan, Yosan, Lafayette, Intek, Albrecht. Moim zdaniem jednak najlepszą pracą z racji posiadanych funkcji, charakteryzują się wyroby firmy President.

Najprostsze radia wyposażone wyłącznie w dwa pokrętła: głośności redukcji szumów oraz w wyświetlacz, kosztują już od około 150zł (np. Alan 102). Jakość ich pracy jest przeciętna, potrafią czasem mocniej zaszumieć, brakuje w nich także odpowiednich filtrów. Więc konieczna jest dosyć częsta regulacja pokrętłem redukcji szumów „Squelch”, co nie jest wskazane podczas prowadzenia jednośladu.

Droższe radia, których ceny zaczynają się od około 350zł, wyposażone są w funkcję ASC (lub ASQ), czyli automatyczną redukcję szumów, która nie wymaga od nas jakiejkolwiek regulacji pokrętłem redukcji szumów.

W sklepach oraz na aukcjach internetowych można spotkać także gotowe zestawy motocyklowe. W ich skład wchodzą: ręczne radio przypominające wielkością „walkie talkie”, specjalny zestaw słuchawkowy do zamontowania w kasku, a także bardzo często antena. Cena takich zestawów oscyluje między 500 a 650zł. Radia te to  Alan 42, Intek 510 oraz Intek 520. Ich budowa, funkcje i praca są bardzo zbliżone do zwykłych CB samochodowych za 150-200zł. Wygrywają u nich tylko gabaryty, ale nie zawsze to powinno być priorytetem.

Anteny. W przypadku skuterów interesują nas tylko anteny montażowe, a nie na podstawie magnetycznej, jakie często widzimy na dachach samochodów. Jeśli chodzi osiągi – im dłuższa antena, tym lepsza. Ze względu na jakość i trwałość powinniśmy trzymać się producentów: Sirio, Midland, President. Jakość wykonania oraz osiągi anten tych producentów są bardzo zbliżone. Różni ich tylko cena, która w przypadku Sirio oraz Midlanda jest dwukrotnie niższa niż u Presidenta.

W sklepach możemy spotkać anteny od 30cm do 200cm, w cenach 100-200zł. Zasięg zależy od długości anteny, a także od terenu w jakim się znajdujemy. Im więcej budynków, górek, tym zasięg mniejszy. Więc w miastach jest właściwie najgorzej. Najkrótsze, 30-centymetrowe anteny zapewniają realny zasięg w mieście około 1.5km, w trasie około 4km. Optymalną wielkością dla skutera będzie antena w przedziale 100-120cm. Zasięg w mieście będzie wynosił około 3-4km, w trasie około 10km. Dla zapaleńców, którzy będą chcieli poprowadzić rozmowy na znaczne odległości wynoszące poza miastem od 15 do nawet 50km (ze stacjami bazowymi), przeznaczone są anteny o długościach 170-200cm.

Jak montować ? CB-Radio zasilane jest prądem 12V, czyli wystarczy podłączenie go do akumulatora. W przypadku małego budżetu dobrym rozwiązaniem jest zakup używanego CB-radia samochodowego, a następnie samodzielne oddzielenie potencjometrów głośności oraz redukcji szumów. W tym momencie główną część urządzenia możemy zamontować w schowku pod siedzeniem, a pokrętła oraz mikrofon wyprowadzić na przewodach i zamontować na konsoli.

Zakup radia samochodowego z funkcją ASC właściwie wyklucza konieczność dotykania pokręteł podczas jazdy, więc całość może być schowana w schowku. Wystarczy jedynie wyprowadzenie przewodu mikrofonu.

Radio z zestawu motocyklowego z powodu konieczności używania pokrętła redukcji szumów wymaga montażu przy kierownicy. Mikrofon oraz wyświetlacz wbudowany jest w jedną obudowę wielkości dużej „gruszki” od standardowych CB samochodowych.

Antena do montażu wymaga masy. Dlatego antenę montujemy na elemencie metalowym, połączonym z ramą skutera. Może to być uchwyt pasażera/kufra. Do zamontowania anteny w tym miejscu potrzebny będzie uchwyt, np. „lusterkowy”.  Masę można również poprowadzić za pomocą przewodu od ramy bezpośrednio do mocowania anteny, co pozwala na montaż np. na kufrze. Po zamontowaniu każda antena musi być zestrojona. Zajmują się tym serwisy, jednak możemy zrobić to także sami za pomocą reflektometru.

Strojenie anteny za pomocą reflektometru – film mojego autorstwa:

Jak używać? Użytkowników CB-radia jest tak wielu, że praktycznie używanie funkcji nadawania na skuterze podczas jazdy jest niepotrzebne, o bezpieczeństwie nie wspominając. Wszystkie najbardziej interesujące nas informacje o sytuacji na drodze są podawane przez innych kierowców na bieżąco. Dlatego montaż gruszki przy kierownicy możemy sobie odpuścić i trzymajmy ją razem z radiem w schowku. Jeśli chodzi o optymalny odsłuch – w przypadku zestawu motocyklowego, słuchawki są już w zestawie. Gdy używamy standardowego radia samochodowego, możemy podłączyć do niego najzwyklejsze słuchawki. Każde CB-radio jest wyposażone w wyjście mini jack 3,5mm na zewnętrzny głośnik lub właśnie słuchawki.

Podsumowanie. CB-Radio w skuterze może się przydać każdemu i w każdej chwili, pomoże uniknąć niepotrzebnego spotkania z policją lub uzyskać pomoc w kryzysowych sytuacjach. Cena zestawu radio + antena wynosi od 200zł w przypadku używanych zestawów do 400-500 za przyzwoity, nowy zestaw. Dla początkującego zdecydowanie polecam pierwszą opcję. Taki tani zestaw pozwoli obyć się z CB-radiem i ewentualna jego sprzedaż nie pociągnie za sobą jakichś dużych strat finansowych.

Zdjęcia z montażu taniego radia z opcją zamontowania pokręteł w kokpicie przedstawię w następnej części.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
100%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
10 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
  • Zdjęcie profilowe madi
    9 lutego 2012 at 04:17

    Jestem ciekaw jak przedstawia się kwestia zakłóceń z układu prądnica – zapłon. Czy aby nie ma przez bliskie oddziaływanie ww. elementów zbyt dużych zakłóceń ?
    Jeśli CB radio ma służyć jedynie do odbioru kanału 19 to może prościej i taniej by było zbudować układ przystosowany tylko do odbioru 19-stki, z prostą blokadą szumów. Miałem kiedyś taki układ, kupiony jako kit do samodzielnego montażu i odbiór przebiegał całkiem dobrze. Można by taki układ zmontować w technologi SMD i umieścić w ekranowanym pudełku. Zajmowałby znacznie mniej miejsca niż tradycyjne radio, ponieważ nie było by w nim bloku nadawczego.
    Kiedyś chciałem zbudować w domu stację bazową z radiem FM/SSB, jednak na planach się skończyło. 🙂 Obecnie tylko nasłuchuje na paśmie 150 MHz.
    Pozdrawiam

  • Zdjęcie profilowe dodge
    12 lutego 2012 at 20:27

    Super art.! Nie mogę się doczekać 2cz. 🙂

    Madi, nie koniecznie wszyscy muszą chcieć korzystać tylko z kanału 19, na kanale 9 jest tzw. kanał ratunkowy (można wezwać na nim pomoc, stale nasłuchują tam służby). Albo gdyby ktoś planował wyjazd za granice (np. do Kopenhagi 😉 ) to też na kanale 21 jest kanał dla Polaków, to już jest mniej istotna sprawa ponieważ rzadko kiedy się spotyka polaka w trasie ale zawsze :).

  • Zdjęcie profilowe madi
    12 lutego 2012 at 22:09

    Tyle, że jadąc skuterem raczej nie będziesz nadawał, bowiem trzeba by montować w kasku mikrofon. Gadając do gruszki nikt by nic nie słyszał prócz szumu wiatru :)Do tego mając radio w schowku, żeby zmienić kanał trzeba się zatrzymać itd. Chyba, że wprowadzi się potencjometry i przełączniki w inne miejsce. 🙂 Ogólnie 19 jest najbardziej przydatnym kanałem. Co innego, że panuje tam niezły bałagan, szczególnie w obrębach dużych miast i głównych dróg krajowych…

    A wezmę i poszukam tego odbiorniczka, dorobić wzmacniacz i można zamontować w skuterze, miejsce jest 😉

  • Zdjęcie profilowe pasek888
    12 lutego 2012 at 23:47

    dodge, Polacy za granicą korzystają z kanału 28, a nie 21. Przy dzisiejszym natłoku informacji na #19 funkcja nadawania w skuterze jest niepotrzebna. No i będzie to bardzo problematyczne, podpinanie okablowania, itd.

    Największym problemem będą zakłócenia. Trzeba będzie pomyśleć jak się ich pozbyć.

    Najtańszym rozwiązaniem, które planuję wcielić w życie i opisać w drugiej części, jest zastosowanie zwykłego, prostego radia samochodowego z funkcją AM (MW)(za 20zł można już dostać coś sprawnego) i podłączenie do tego konwertera CB (koszt 30zł). Konwerter posiada zakres wszystkich 40-kanałów, zmienia się je zmieniając częstotliwość w radiu. Anteną może być zwykły kabel pociągnięty gdzieś przy plastikach. Oczywiście sterczący bat byłby najlepszy, ale to jednak szpeci. Jeśli chodzi o dźwięk, najlepiej wyjdzie podłączenie słuchawek. Po co mamy dawać innym, np. przechodniom słuchać, często niecenzuralnych komunikatów ? Wadą w tym przypadku będzie dosyć duży pobór prądu.

    Wspomniany przez madi’ego układ-odbiornik kanału 19 do samodzielnego montażu też jest świetnym pomysłem. Zajmuje bardzo niewiele miejsca i przede wszystkim bierze mało prądu. No i jest także tani.

  • Zdjęcie profilowe madi
    13 lutego 2012 at 00:38

    Chyba wezmę i powtórnie zmontuje ten układzik. Jak pamiętam był to bardzo prosty moduł, jedyna trudność to było dostrojenie cewki (3 zwoje DNE 0,5mm) na karkasie. Układzik taki wsadzić można w pudełeczko ekranowanie i umieścić w miejscu po dodatkowym filtrze powietrza (w Vitalce) 🙂 Gniazdko miniJACK można dać w schowku :). Antena najlepiej żeby miała polaryzację pionową – myślę, że puszczenie drutu z przodu, pod plastikiem powinno wystarczyć.

  • Zdjęcie profilowe pasek888
    20 lutego 2012 at 22:22

    Zamówiłem ten zestaw, płytka + elementy do nasłuchu kanału 19. Zobaczymy co to warte.

  • Zdjęcie profilowe pasek888
    3 marca 2012 at 21:52

    Jednak zdecydowałem się na radio + antena. Zestaw już jest zamontowany. Wkrótce fotki i film 😉

  • Zdjęcie profilowe szczepanj23
    4 stycznia 2014 at 20:57

    Witam posiadam Allana on wygląda jak duże walkie-talkie w skuterze mam wyprowadzone zasilanie do kufra i jak potrzebuję coś się dowiedzieć to po prostu staję na poboczu wyciągam i pytam

  • Zdjęcie profilowe sq3llh
    19 lutego 2014 at 20:59

    A nie wytrzymam i dodam swoje trzy grosze. W latach 2008-2010 miałem Sowe II yb50qt15. jestem radiowcem-radioamatorem ,CB mam od lat 90′ i też sprzęt amatorski krótkofalarski .Dla tych co chcieli by założyć sobie CB w skuterze polecam cb-radio Alan 42 multi. w zestawie z tzw „matką” do podłączenia do zapalniczki ,do tego zestaw dla motocyklisty do kasku jak pamiętam bhs300 czy jakoś tak. no i oczywiści antena polecam antenę nie dłuższą niż 50 cm montowaną na kufrze .Są takie z podstawą magnetyczną, oraz do montażu na stałe. Ogółem przejechałem z taki wyposażeniem około 3000 km, kierowcy byli zaskoczeni a jeździłem dużo, frajda nie ziemska, jak kierowca się pyta czym jade a ja odpowiadam „skuterem” wiele kaw się wypiło z ludzmi i wielu poznało,ale byli tacy którzy uważali sie za bogów dróg. A co do samego CB to możlwiości jest mnogo. tylko trzeba zrobić to poprawnie,a nie wioche.