BMW R 1300 GS – rewolucja przed duże R [OPIS, DANE TECHNICZNE, ZDJĘCIA]

Z poprzednikiem łączy go zaledwie kilka nieznacznych elementów. R 1300 GS Adventure został stworzony według zupełnie nowej receptury.

W skrócie
  • Nadchodzi nowe - poznaj BMW R 1300 GS Adventure
  • To kolejne wcielenie kultowego GS, które powstało od czystej kartki
  • Poznaj różnice, zmiany i nowoczesne technologie, które znalazły się na liście wyposażenia flagowego motocykla turystycznego BMW

BMW podczas swojej topowej imprezy BMW Motorrad Days odbywającej się w Garmisch-Partenkirchen zaprezentowało zdecydowanie jedną z najbardziej wyczekiwanych nowości, którą jest król dróg i bezdroży w wersji Adventure. R 1300 GS jest jeszcze bardziej zaawansowany, dopracowany i podróżniczy, a przy tym zrywa ze znanym oraz lubianym designem na rzecz nowoczesnych kształtów.

Wielu dziennikarzy z różnych zakątków świata starało się znaleźć jeden najlepszy motocykl na świecie, który słusznie mógłby dzierżyć ten tytuł. Podjęcie takiej decyzji przez szerokie grono osób jest jednak niemożliwe, więc finalnie dociekanie zostało porzucone, a nieoficjalnym kandydatem do zajęcia pierwszego miejsca od dłuższego czasu są najróżniejsze motocykle należące do serii GS, które produkowane są od ponad 40 lat. W związku z tak pochlebnymi opiniami, które na przestrzeni lat pojawiały się nie tylko ze strony mediów motocyklowych, ale przede wszystkich samych użytkowników, inżynierowie BMW mają niesłychanie trudne zadanie, aby każdy kolejny motocykl z tej serii był jeszcze bardziej dopracowany, zaawansowany, a przy tym charakteryzował się wysoką bezawaryjnością, do której przyzwyczaiły nas szczególnie modele R 1150 GS oraz olejki z ostatnich lat produkcji.

Po zaprezentowaniu standardowego wcielenia BMW R 1300 GS w motocyklowym świecie zawrzało. Wszystkie najnowsze technologie, zmiany oraz systemy, które znalazły się na pokładzie, skutecznie zostały przyćmione przez wyjątkowo rewolucyjne kształty. Zdecydowana większość nawet przez moment nie zapoznała się z informacjami nadesłanymi przez producenta, skupiając się na zupełnie nowym reflektorze i wydając na tej podstawie osąd. Jestem przekonany, że w tamtym momencie prowadzone były burzliwe rozmowy w zarządzie, które mogłyby wprowadzić jakiekolwiek zmiany jeszcze przed premierą wersji Adventure, ale na tak potężne przeróbki było już za późno. 20 sierpnia 2024 roku światło dzienne ujrzał BMW R 1300 GS Adventure.

Najważniejsze informacje:

  1. Najnowsze BMW R 1300 GS Adventure na rok 2024 to prawdziwa rewolucja – na próżno jest się w nim doszukiwać elementów pochodzących z poprzednika.
  2. Dwucylindrowy bokser jest najmocniejszy w historii i generuje moc 145 KM oraz maksymalny moment wynoszący 149 Nm.
  3. Jednostka ma bardziej kompaktowe wymiary, a wszystko za sprawą umieszczenia sprzęgła pod silnikiem. Dzięki temu udało się zmienić środek ciężkości oraz poprawić prowadzenie poprzez wydłużenie wahacza.
  4. System ESA został zastąpiony przez DSA, czyli elektroniczną dynamiczną regulację zawieszenia.
  5. Nowością jest również zautomatyzowany asystent zmiany biegów (ASA), który sprawia, że jazda jest jeszcze bardziej komfortowa.

Przeczytaj koniecznie historię serii BMW GS:

BMW GS – król dróg i bezdroży od ponad 40 lat [HISTORIA, KOMPENDIUM WIEDZY, DANE TECHNICZNE, GALERIA]

Kontrowersyjne kształty

Trzeba przyznać, że najnowsze wcielenie GS kompletnie zrywa z poprzednim designem, który był wynikiem ewolucji następującej na przestrzeni lat. Odświeżenie było jednak niezbędne, aby w końcu dać upust najnowszym wizjom i trendom, które musiały zostać dopasowane do przeznaczenia samego motocykla, którym są najróżniejsze przygody i długodystansowe wycieczki. Zresztą ten typ silnika, czyli bokser typu twin, jest synonimem dalekich wypraw motocyklowych z pasażerką i dużą ilością bagaży. W związku z nowymi wyznaczonymi celami, BMW Motorrad całkowicie przeprojektowało silnik, podwozie, nadwozie, konstrukcję oraz nieco całą koncepcję względem poprzednika, aby już same fundamenty tego motocykla wznieść na zupełnie nowy poziom. Zanim przejdziemy jednak do samych zmian mechanicznych pozostańmy na krótki moment przy samym designie – jest nowocześnie i jest inaczej, co nie oznacza, że jest brzydko. Tchnięcie nieco abstrakcyjnych kształtów było niejako koniecznie, aby fani tej serii nie zarzucili, że zakres zmian ograniczony został do samej jednostki napędowej. W przypadku R 1300 GS Adventure mamy do czynienia z rewolucją przez duże R, a jej efekt i odbiór będzie inny dla każdego z nas. Mi się podoba.

Inne publikacje na ten temat:

– Wygląd nowego BMW R 1300 GS Adventure z pewnością przyciągnie uwagę. Duży GS różni się od swojego niemal filigranowego modelu siostrzanego nie tylko wizualnie. Jeszcze nigdy komfort siedzenia, ergonomia oraz ochrona przed wiatrem i warunkami atmosferycznymi nie były tak harmonijnie połączone z precyzyjnym prowadzeniem, wyjątkowym komfortem zawieszenia i płynną jazdą. Nowe BMW R 1300 GS Adventure postawiło sobie za cel stanie się punktem odniesienia dla dużych motocykli typu adventure. – skomentował Christof Lischka, szef działu rozwoju BMW Motorrad.

Przeprojektowany silnik i skrzynia biegów

Spora liczba zmian miała miejsca w samym silniku. Sercem najnowszego Adventure nadal jest dwucylindrowy bokser, ale jest to zupełnie nowa konstrukcja. Przede wszystkim jest znacznie bardziej kompaktowa, a wszystko za sprawą umieszczenia skrzyni biegów pod silnikiem i nowemu układowi wałka rozrządu. Jednostka generuje moc 107 kW (145 KM) z 1300 cm³ przy 7750 obr./min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 149 Nm przy 6 500 obr./min. Wszystkie te zmiany sprawiły, że jest to zdecydowanie najmocniejszy silnik bokser w historii BMW, jaki kiedykolwiek został wyprodukowany seryjnie.

Sama zmiana montażu skrzyni biegów to nie koniec rewolucji, bo na liście wyposażenia znajduje się również zautomatyzowany asystent zmiany biegów (ASA), który sprawia, że jazda ma być jeszcze prostsza, łatwiejsza i bardziej komfortowa. Montaż tego systemu jest związany z nowym mottem brzmiącym “Uprość swoją jazdę”, a jednym ze sposób jest właśnie wzbogacenie działania zakresu konwencjonalnej skrzyni biegów. Sam układ pozostaje bez zmian, na pokładzie pojawiły się dwa dodatkowe siłowniki do operowania sprzęgłem oraz zmianą biegów, aby motocykl mógł wykonywać te czynności samodzielnie. W wielkim skrócie – skrzynia biegów napęd przenosi w sposób identyczny, natomiast wciśnięciem sprzęgła i zmianą przełożeniem biegu zajmuje się zaawansowana elektronika.

Należy dodać, że wybierając BMW R 1300 GS Adventure z systemem ASA, przy lewej manetce nie będzie tradycyjnej klamki sprzęgła, ale pozostanie nożna dźwignia do zmiany przełożeń. W zamian za to pojawił się nowy przycisk po lewej stronie, który służy do zmiany trybów skrzyni – D lub M:

  • Tryb automatyczny D – wybierając ten tryb system ASA samodzielnie będzie wciskała sprzęgło i wrzucała kolejne biegi. Dodając gazu, ASA samodzielnie popuści sprzęgło i motocykl ruszy. Warto dodać, że zawsze można używać tradycyjnej dźwigni nożnej, aby zmienić kolejne przełożenie.
  • Tryb manualny M – kierujący samodzielnie decyduje i zmienia wszystkie przełożenia przy użyciu dźwigni nożnej, jednakże komputer samodzielnie zmieni bieg w przypadku, gdy obroty będą zbyt niskie lub nie pozwoli na ich zmianę w przypadku zbyt wysokich.

BMW R 1300 GS Adventure w pigułce

Oto najważniejsze cechy wyróżniające najnowsze wcielenie GS w odmianie Adventure:

  • Zautomatyzowany Asystent Zmiany Biegów (ASA) ze zautomatyzowaną obsługą sprzęgła sprawia, że jazda na motocyklu jest jeszcze wygodniejsza i oferuje ekscytujące wrażenia z jazdy dzięki zautomatyzowanej charakterystyce zmiany biegów zgodnie z wybranym trybem jazdy.
  • Całkowicie nowo zaprojektowany silnik typu bokser z dolną skrzynią biegów i technologią BMW ShiftCam modyfikującą czas i skok otwarcia zaworów po stronie dolotowej.
  • Najmocniejszy silnik bokser BMW w historii.
  • Potężna reakcja w całym zakresie prędkości obrotowej silnika, wzorowe zużycie paliwa, poziom emisji, płynność pracy i wyrafinowanie.
  • Moc maksymalna i moment obrotowy: 107 kW (145 KM) przy 7 750 obr./min i 149 Nm przy 6 500 obr./min.
  • System czujników spalania stukowego optymalizuje przydatność do podróży.
  • Całkowicie przeprojektowane podwozie w porównaniu z poprzednim modelem z ramą główną z elementów metalowych oraz z aluminiową, kratownicową, rurową ramą tylną. Jeszcze większa precyzja kierowania i stabilność jazdy dzięki nowemu EVO Telelever z elementem elastycznym i zmienionym wahaczem tylnego koła EVO Paralever.
  • BMW Motorrad Full Integral ABS w standardzie.
  • Cztery tryby jazdy w standardzie.
  • Kontrola momentu hamującego silnikiem (MSR), dynamiczny układ sterowania hamulcem (DBC) i układ kontroli ruszania pod górę (HSC) w standardzie.
  • Tryby jazdy Pro z dodatkowymi trybami jazdy jako wyposażenie opcjonalne.
  • Dynamiczna kontrola trakcji DTC w standardzie.
  • Elektroniczna dynamiczna regulacja zawieszenia (DSA) jako wyposażenie opcjonalne, z dynamiczną regulacją tłumienia i sztywności sprężyny, a także kompensacją obciążenia.
  • Adaptacyjna kontrola wysokości pojazdu, komfort i sportowe zawieszenie jako wyposażenie opcjonalne.
  • Reflektory Matrix LED i nowo opracowane reflektory dodatkowe zintegrowane z nadwoziem w standardzie.
  • Reflektor Pro z reflektorem adaptacyjnym jako wyposażenie opcjonalne.
  • Ochraniacze dłoni ze zintegrowanymi kierunkowskazami w standardzie.
  • 30-litrowy zbiornik aluminiowy.
  • Dynamiczny tempomat (DCC) z funkcją hamowania w standardzie.
  • Asystent jazdy z aktywnym tempomatem (ACC), systemem ostrzegania przed kolizją czołową (FCW), systemem ostrzegania o zmianie pasa ruchu i systemem ostrzegania przed najechaniem z tyłu (RECW) do bezpiecznej i wygodnej jazdy motocyklem jako wyposażenie opcjonalne.
  • Schowek do ładowania smartfona ze zintegrowanym gniazdem USB i gniazdem zasilania pokładowego 12 V w standardzie.
  • Podgrzewanie fotela dla kierowcy i pasażera w celu zwiększenia przydatności do jazdy turystycznej jako wyposażenie opcjonalne.
  • Wieżyczki kierownicy do +30 mm jako wyposażenie opcjonalne.
  • Szeroka gama wariantów wysokości siedzenia jako wyposażenie opcjonalne.
  • Łączność: Wielofunkcyjny zestaw wskaźników z kolorowym ekranem TFT o przekątnej 6,5 cala i licznymi funkcjami w standardzie.
  • RDC, Keyless Ride i podgrzewane manetki w standardzie.
  • Inteligentne połączenie alarmowe w standardzie (w zależności od rynku).
  • Atrakcyjny wariant podstawowy wraz z wariantami modelowymi Triple Black, GS Trophy i Option 719 Karakorum.
  • Szeroka gama wyposażenia opcjonalnego, oryginalne akcesoria BMW Motorrad.

Punkt charakterystyczny – zbiornik paliwa

Cechą, która od zawsze kojarzyła się z wersją Adventure, jest pokaźny zbiornik paliwa. Ten w modelu R 1300 GS ma 30-litrów pojemności, a jego konstrukcja i kształty są na tyle przemyślane, aby pełnił również kilka innych ważnych funkcji. Przede wszystkim skutecznie chroni kierowcę przez wiatrem i warunkami atmosferycznymi, a dodatkowo inżynierowie skupili się także na maksymalne wykorzystanie jego użyteczności w związku z dużą powierzchnią. Do jego górnej części zostały przykręcone trzy elementy mocujące torbę, ale jednocześnie zapewniono łatwe i proste tankowanie oraz szybki dostęp do schowka ładowania smartfona. To sprytne rozwiązanie oferuje indywidualne oczka mocujące dla bagażu, a jednocześnie zapewnia przegubowy uchwyt z zatrzaskiem do 12-litrowej torby na zbiornik z wodoodporną torbą wewnętrzną i torbami zewnętrznymi, który jest dostępny jako akcesorium.

Jego szerokość również ma swoje znaczenie, bo jest bezpośrednio połączony z dużą przednią szybą i dwoma dodatkowymi owiewkami, tym samym chroniąc motocyklistę przez pędem wiatru i opadami. Gumowe obudowy po lewej i prawej stronie górnej pokrywy zbiornika są standardem, zapewniając bezpieczne przechowywanie najróżniejszych akcesoriów podczas postojów.

Jeszcze większe możliwości załadunkowe

GS Adventure to prawdziwy kompan podróży, dla którego żadne warunki i drogi nie są straszne. Na przestrzeni wszystkich jego lat produkcji inżynierowie systematycznie starają się zwiększać komfort jazdy zarówno kierowcy, jak i pasażera, a także jeszcze dosadniej poprawiać możliwości załadunkowe. Teraz kufry aluminiowe są zupełnie nowe i posiadają gniazda ładowania USB i oświetlanie. R 1300 GS Adventure posiada również centralny zamek.

Centralny kufer aluminiowy ma pojemność 37 l i mocowany jest na dedykowanej płycie, która redukuje wibracje. Nośność wynosi do 8 kilogramów, a dodatkowe uchwyty dla pasażera dostępne są jako opcjonalne akcesoria. Oba aluminiowe kufry boczne mają nośność do 10 kg i mają odpowiednio pojemności 37 l lewy oraz 36,7 l prawy. Sposób montażu do innowacyjnych uchwytów z kutego aluminium jest jeszcze szybszy i prostszy. Opcjonalnie dostępne są poszerzenie, dzięki którym zyskamy dodatkowe 10 l pojemności.

Nieco usztywniony i zmieniony kręgosłup

Inżynierowie nie do końca wiedzieli jak mogą poprawić poprzednika na tyle, aby stworzyć zupełnie nowy model godny premiery podczas odbywających się BMW Motorrad Days, dlatego rozpoczęli od czystej kartki. Zaczęło się od silnika, który nie mógł zostać drastycznie zmieniony, ale jednocześnie nowy sposób montażu skrzyni biegów sprawił, że udało się w zupełnie inny sposób rozłożyć masę i stworzyć nową geometrię podwozia, nie tracąc przy tym prześwitu. Wydłużono zatem wahacz, co jest aktualnie trendem stosowanym przez wielu producentów, ale również na nowo opracowano zawieszenie Telelever oraz Duolever. Sam skok zawieszenia nie zwiększył się diametralnie (190 mm przód i 200 mm tył), ale za to skok sprężyn jest aż o 20 mm większy. Jego precyzja pracy jest o niebo lepsza, szczególnie wtedy, gdy mamy zamiar jeździć znacznie bardziej sportowo.

Główna rama została zaprojektowana tak, aby była jeszcze sztywniejsza niż w R 1250 GS Adventure, ale przy tym oferowała większą przestrzeń montażową. R 1300 GS ma tylną ramę z aluminiowej rury kratowej, która wykonana została z rur aluminiowych i kutych części, zastępując ciężką konstrukcję z rur stalowych.

Dyskretnie działająca elektronika

Elektronika BMW jest zdecydowanie na topowym poziomie, a we flagowym turystyku o charakterze wyprawowym nie mogło zabraknąć kilku nowości. Przede wszystkim na pokładzie pojawiła się DSA, czyli dynamiczna regulacja zawieszenia, która dostosowuje tłumienie i sztywność sprężyny, a także kompensację obciążenia. Już poprzednia ESA działała cudownie, ale ten system idzie o krok dalej, łącząc dynamiczną regulację tłumienia z przodu i z tyłu, z odpowiednią sztywnością sprężyny w zależności od wybranego trybu jazdy czy warunków na drodze.

Warto również wspomnieć, że do dyspozycji kierowcy jest adaptacyjna regulacja wysokości pojazdu i adaptacyjna regulacja wysokości pojazdu komfort z opuszczaniem pojazdu jako wyposażenie opcjonalne. Nowy GS samodzielnie zatem dostosowuje wysokość w zależności od prędkości i obniża się o 30 mm podczas postoju i przy niskich prędkościach. Dodatkowo może być również wyposażony w opcjonalny adaptacyjny system komfortowej kontroli wysokości pojazdu dla niższych kierowców lub w celu zapewnienia szczególnie dobrej dostępności i jeszcze łatwiejszego prowadzenia. Posiada wszystkie cechy i funkcje kontroli wysokości pojazdu, a standardowa wysokość jest o 20 mm niższa.

Obejrzyj koniecznie:

W standardzie są cztery tryby jazdy – Road, Rain, Eco oraz Enduro. Ten ostatni z nich został na nowo skonfigurowany, aby zapewnić jeszcze lepsze doznania z jazdy podczas przemierzania nieutwardzonych szlaków. Tryb Road jest idealny do bardziej dynamicznej jazdy, natomiast Rain dostosowany został do najtrudniejszych warunków podczas jazdy w deszczu. Załączając tryb Eco możliwe jest osiągnięcie maksymalnego zasięgu na jednym zbiorniku paliwa.

W tym akapicie nie sposób pominąć jest nowego reflektora, który wykonany został w technologii Full-LED. BMW uważane jest za pioniera w kwestii bezpieczeństwa motocykli i systematycznie skupia się również na oświetleniu. Nowa jednostka oświetleniowa ma charakterystyczny kształt i składa się z jednej jednostki LED do świateł mintaja i drogowych, oraz czterech dodatkowych do świateł jazdy dziennej i światła bocznego. Adventure posiada również dwa płaskie reflektory, dzięki czemu całość niesamowicie wydajnie oświetla drogę i zapewnia lepszą percepcję w ruchu drogowych. Kierunkowskazy LED umieszczone zostały w handbarach.

Bawarska nowość standardowo wyposażona jest również w aktywny tempomat, czyli Dynamic Cruise Control (DCC). Warto jest dokładniej zapoznać się z opcjonalnym asystentem jazdy, w którego skład wchodzi Active Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW) – alerty o kolizji z przodu, Lane Change Warning – ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu oraz debiutujące ostrzeżenie przed kolizją z tyłu (RECW), które alarmuje pojazdy z tyłu poprzez szybko migające światła awaryjne.

Standardowe wyposażenie nowego BMW R 1300 GS Adventure 2024 zostało zwiększone względu poprzedniego modelu o:

  • podgrzewane manetki,
  • bezkluczykowa jazda (układ kierowniczy, zapłon i blokada zbiornika paliwa),
  • monitorowanie ciśnienia w oponach,
  • kontrola momentu hamującego silnikiem,
  • BMW Motorrad Full Integral ABS Pro,
  • tempomat DCC z funkcją hamulca,
  • DSA,
  • reflektory dodatkowe.

BMW R 1300 GS Adventure 2024 dostępny jest w wersjach Triple Black, GS Trophy i Option 719 Karakorum

BMW znane jest z możliwości personalizacji na najróżniejsze sposoby i producent oferuje wiele dodatków do R 1300 GS Adventure, a także trzy dodatkowe warianty – Triple Black, GS Trophy i Option 719 Karakorum. Już podstawowa wersja podkreśla jego charakter i dzielność wyprawową, ale bawarczycy przygotowali również możliwość zakupu innych wariantów, które uwidoczniają inne jego cechy.

  • Triple Black – to zdecydowanie najbardziej elegancka odmiana, która wyróżnia się znanym już malowaniem będącym połączeniem różnych odcienie czerni oraz aluminiowym zbiornikiem paliwa wykończonym lakierem Tinted Clear Coat. Czarne elementy są połączone ze srebrnymi i czarno-srebrnymi wstawkami, podkreślając jego kształty i linie.

  • GS Trophy – tą wersję wyróżnia sportowe malowanie, które jest połączeniem metalicznego lakieru Racing Blue oraz pasków w kolorze Light White i Racing Red. Elementy malowane proszkowo w kolorze Avus Black tworzą ciekawy kontrast, jednocześnie podkreślając pokaźny zbiornik paliwa. Czarne kratki przed chłodnicami i bocznymi reflektorami są dodatkowym zabezpieczeniem przed kamieniami, a mniejsza sportowa przednia szyba podkreśla jego dynamiczny charakter.

  • Option 719 Karakorum – ekskluzywny kolor Aureluis Green Matt Metallic przyciąga wzrok, a złote dodatki i frezowane części w kolorze Shadow doskonale uzupełniają całość. Na zbiorniku paliwa znajduje się plakietka “Opt. 719”, a anodowane na złoto są felgi i kierownica. Chłodnice zostały zabezpieczone aluminiowymi osłonami, a przed bocznymi reflektorami znalazła się kratka ochronna. Dostępne są również dwa czarno-szare podgrzewane fotele komfortowe, półka na bagaż i mała sportowa szyba przednia.

BMW R 1300 GS Adventure 2024 dane techniczne:

SILNIK
Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą/powietrzem
Układ: dwucylindrowy, bokser
Rozrząd: DOHC, cztery zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 1300 ccm
Średnica x skok tłoka: 106,5 x 73 mm
Stopień sprężania: 13,3:1
Moc maksymalna: 145 KM (107 kW) przy 7750 obr./min
Moment obrotowy: 149 Nm przy 6500 obr./min
Zasilanie: wtrysk paliwa
Smarowanie: mokra miska olejowa
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sprzęgło: mokre, antyhoppingowe
Skrzynia biegów: sześciostopniowa
Napęd tylnego koła: wał Kardana
PODWOZIE
Rama: stalowa, rurowa
Zawieszenie przednie: Telever EVO, amortyzator centralny,

półaktywny, skok 190 mm

Zawieszenie tylne: Duolever EVO, amortyzator centralny,

półaktywny, skok 200 mm

Hamulec przedni: podwójny, tarczowy, Ø 305 mm, zaciski czterotłoczkowe
Hamulec tylny: pojedynczy, tarczowy, Ø 276 mm, zacisk dwutłoczkowy
Opony przód / tył: 120/70-19 / 170/60-17
WYMIARY I MASY
Długość: 2212 mm
Szerokość: 1000 mm (z lusterkami)
Wysokość: 1406 mm
Wysokość siedzenia: 850 mm / 870 mm

(obniżone 790 mm / 810 mm)

Rozstaw osi: 1518 mm
Masa pojazdu gotowego do jazdy

z pełnym bakiem:

237 kg
Zbiornik paliwa: 19 litrów
ELEKTRONIKA
ABS: Cornering ABS z możliwością wyłączenia,

DBC Dynamic Brake Control

Kontrola trakcji: Bosch, regulowana
Inne: Quickshifter PRO, aktywne zawieszenie,

tempomat, zmienne mapy,

HSC Pro (Hill Start Control Pro)

Cena: od 86 900 zł

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button