“Bicie” kół w motocyklu lub motorowerze: Jakie są przyczyny i objawy?

Czy kogoś z was pobiły koła? Mnie kilka razy tak. Dlaczego koław motocyklu biją? Wydawałoby się, że odpowiedź jest banalnie prosta… Niestety tak nie jest. Wiedzą o tym ci, którzy z problemem walczyli dłuższy czas.

Oczywiście najczęściej mówi się, że po prostu koło nie jest wyważone. I tak faktycznie może być. Tu ciekawostka. Koła w motocyklu wystarczy wyważyć statycznie. Bicie na boki nas mało interesuje. Ktoś może powiedzieć, że jednak dynamiczne jest lepsze. Pewnie tak, ale w wyścigach motocyklowych wyważa się statycznie i wszystko gra. Poza tym, statycznego wyważania nie da się oszukać. W wyważarkach elektronicznych może pojawić się błąd. Zwłaszcza jeśli nie była ona od dłuższego czasu kalibrowana.

No dobrze, a co zrobić jeśli koło wróciło z wulkanizacji, jest wyważone, a nadal pojawiają się drgania na kierownicy? Przyczyn może być kilka. Pierwsza, to jak wspomniałem, złe wyważenie. Tak się czasem zdarzy, że na maszynie jest dobrze a na motocyklu źle. Bicie koła może też świadczyć o uszkodzeniu opony. Jeśli uszkodzona jest struktura wewnętrzna, na wyważarce wszystko będzie grało a w czasie jazdy pojawią nie nieprzyjemne wibracje. W takiej sytuacji trzeba oponę bardzo dokładnie obejrzeć w poszukiwaniu wybrzuszeń lub przecięć. Oględziny należy też przeprowadzić od wewnętrznej strony opony.

Jeśli wibracje pojawiły się w trakcie eksploatacji to tym bardziej trzeba oponę obejrzeć, ale zacząć od sprawdzenia ciśnienia w kole. Co ile kilometrów je sprawdzacie? Producenci opon zalecają nawet co 500 km. A kierowcy najczęściej pochylają się nad tematem dwa razy w sezonie. Niskie ciśnienie wpływa na zachowanie się opony, na jej szybsze zużycie i na jej temperaturę. Jeśli ciśnienie jest ok, możemy jeszcze sprawdzić stan bieżnika. Czasem, jeśli opona jest już mocno zużyta, mogą pojawić się niepokojące objawy.

Kolejną przyczyną złego prowadzenia się motocykla jest przednie zawieszenie. Różna ilość oleju w lagach, lub po prostu stary olej, powodują powstawanie wibracji w zawieszeniu. Czasem może to prowadzić do wpadania motocykla w “szimę”. Ale o tym zjawisku pogadamy przy innej okazji. Również nastawy tylnego zawieszenia mogą mieć wpływ na prowadzenie się motocykla. Do listy można również dopisać obciążenie maszyny. Jeśli załadujemy na motocykl dużo gratów i na dodatek pasażerkę… Maszyna będzie się zupełnie inaczej prowadziła w związku z innym rozkładem masy.

Jak widzicie jest wiele powodów, dla których koło może “bić”. 🙂 Jeśli motocykl jest bardzo zaniedbany, diagnoza może zająć wiele czasu. Oczywiście najczęściej problemem jest niewyważenie koła.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Wyjechałem pierwszy raz w wtorek w trasę na Stacji Benzynowej napwpowalem powietrza.I jak na zot wracałem skuterem 50 cm Pezot Citi star jadqc 45 km zaczęło mi przednia kierownica się chustac .A jak dodałem gazu do 60 to mi tylko drżała .Po drodze chwyciłem tylniq pane co to jest.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button