Bezpiecznie zimą: Wariator Odc. 19

Za nieco ponad miesiąc koniec zimy. Nareszcie! Do tego czasu jednak nie raz będziemy musieli przemieszczać się skuterem podczas panowania niesprzyjających warunków. Jak dawać sobie radę z zimnem i ze śliską nawierzchnią? O tym dziś w Skuterowo.com.

W następnym, dwudziestym odcinku Wariatora Skuterowo.com o nowościach, które czekają nas podczas sezonu 2011.

[display_podcast]

Dziś w programie: O bezpiecznym podróżowaniu mimo braku przyczepności podczas zimowej aury. Witam ze studia Skuterowo.com, ze studia programu Wariator, tutaj Leszek. Dzisiaj o zimie, o zimie która to kończy nam się miejmy nadzieję, że za mniej więcej półtora miesiąca. Chciałbym aby to już w pierwszej połowie marca można było odczuć powiew wiosennej, skuterowej świeżości i tego wam oczywiście życzę. Ale do tego czasu jeszcze pewnie wielu z nas nie raz wyruszy na drogi publiczne w miasto, gdzie będzie zmagać się po pierwsze z zimnem, a po drugie z brakiem przyczepności. Dzisiaj mówimy o bezpieczeństwie, więc oczywiście strój, konkretnie ochrona przed chłodem może bezpośrednio nie wpływa na nasze bezpieczeństwo, wpływa oczywiście na zdrowie w jakimś tam stopniu, ale ten temat raczej jest niszowym. Dzisiaj wszelkiego rodzaju akcesoria czy też odzież skutecznie ochronią nas przed wychłodzeniem i pozwalają na podróż w miarę komfortowych warunkach w sytuacji kiedy to temperatura spada znacznie poniżej zera i kiedy jedziemy z prędkościami nie większymi niż 50 km/h. Oprócz pieniędzy właściwie nie potrzeba nic innego, taka odzież jest właściwie w tym przypadku na wyciągniecie ręki. Gorszym problemem jest przyczepność, a właściwie jej brak. Często na naszych drogach podczas zimowej aury i niskich temperatur. To, że drogowcy często nie dają rady ze śniegiem o tym nie trzeba nikogo w Polsce przekonywać. Często może zdarzyć się tak, że podczas porannej podróży, przykładowo do pracy będziemy mieli do czynienia z suchą, czarną nawierzchnią, a wracając może być na niej przysłowiowa szklanka. No i właśnie – jak zachowywać się w sytuacji, kiedy nie mamy innego wyjścia, musimy poruszać się drogą, której przyczepność wręcz jest zerowa. Jak to mawia mój tata, który jest nieco doświadczonym skuterowcem – w takiej sytuacji wręcz nie powinno się oddychać. O ile jest to przesadzone, to jednak możemy powiedzieć, że w tym stwierdzeniu coś jest, bo faktycznie każdy fałszywy ruch może zwiastować bardzo przykre konsekwencje. To w jaki sposób zachowujemy się na drodze podczas jazdy w niesprzyjających, drogowych warunkach zależy w większości od naszych umiejętności to po pierwsze, po drugie od naszej psychiki, która to wiąże się ze sztuką opanowania. Spokój oraz umiejętności powodują, że jesteśmy w stanie bezpiecznie poruszać się nawet w najgorszych warunkach. Kwestia podświadomości to również odruchy bezwarunkowe, odruchy bezwarunkowe, których nie możemy się nauczyć i których nie możemy nigdzie wyczytać. Odruchy bezwarunkowe należy ćwiczyć i to właśnie skala doświadczenia pokazuję, jak bardzo potrafimy opanować pojazd wręcz nie myśląc, opanować pojazd podświadomie. Warto takie odruchy bezwarunkowe ćwiczyć i niegdyś w Skuterowo.com poświęcaliśmy wiele uwagi zagadnieniu ćwiczeń w różnych to warunkach, również i na śniegu. Śnieg dużo wybacza tak jak pisaliśmy na Skuterowo.com, dlatego czasami warto uczyć się opanowania skutera, opanowania pojazdu właśnie w takich warunkach. To w dużej, bardzo dużej mierze wpływa na nasze bezpieczeństwo nie tylko w zimie, ale również i latem. Pamiętajcie o opanowaniu, pamiętajcie o wewnętrznym spokoju podczas podróżowania skuterem w warunkach obniżonej przyczepności, bądź też braku zupełnym przyczepności. Rzadko kiedy skutery wyposażone są w zimowe opony do wielu to typowych, nawet to typowych rozmiarów kół. Nie są niestety produkowane albo importowane opony o danej specyfikacji technicznej, specyfikacji rozmiarowej, dlatego często nie mając innego wyjścia musimy podróżować w skrajnych warunkach, bądźmy na to przygotowani wewnętrznie, ćwiczmy siebie jako kierowce, swoje opanowanie, swój rozsądek, a myślę, że to odpłaci się nam kiedyś w jakiejś podbramkowej sytuacji, dzięki to której będziemy dumni z tego, że kiedyś poświęciliśmy nieco więcej czasu na zagadnienia związane z bezpieczeństwem i z zachowaniem się jednośladu względem praw fizyki, które to niestety są najważniejsze w różnych tego typu sytuacjach i w ogóle podczas podróżowania jednośladem, nie tylko skuterem oczywiście.

W następnym programie: O nowościach jakie czekają nas na Skuterowo.com podczas sezonu 2012. Do zobaczenia. 

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Czytaj dalej

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

4 opinii

  1. Super odcinek;)
    Jak zwykle nic dodać,nic ująć.
    Ja swój skuter będę odpalał (mam nadzieje) pod koniec lutego. A Wy kiedy?;)

  2. Ja za miesiąc mam urlop, więc wtedy zajmę się Kymco – podstawowy serwis przed sezonem + usuwanie śladów zimy (rdza na niektórych elementach). W tydzień sprzęt będzie gotowy :).

  3. Tak, wszystko ładnie pięknie, ale warto było by wspomnieć o bardzo dobrej radzie co do jazdy zimą.
    A mianowicie maksymalnie jak to możliwe obniżyć ciśnienie w oponach. Przyczepność z całą pewnością wzrośnie.

    Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button