Prawo Jazdy AM, A2 od 2013: Ustawa podpisana

Nowa polityka w zakresie punktów karnych, kategorie AM i A2 przewiduje ustawa, którą podpisał prezydent Bronisław Komorowski. Wejdzie ona w życie wraz ze styczniem 2013.

Celem nowelizacji Ustawy o Kierujących pojazdami jest zwiększenie bezpieczeństwa na naszych drogach, jak również dostosowanie regulacji do wymogów unijnych.

Jak wspominało Skuterowo.com: Dla młodych motocyklistów zostanie wprowadzona nowa kategoria - prawa jazdy A2, uprawniająca do prowadzenia motocykli z silnikami o mocy do 35 kW. Uzyskanie A2 wymaga ukończenia osiemnastego roku życia i zdania egzaminu. Dopiero po dwóch latach od zdobycia tych uprawnień będzie możliwe przystąpienie do kursu na prawo jazdy A, które nie niesie za sobą żadnych ograniczeń co do mocy i pojemności jednośladu (motocykla).

Zgodnie z ustawą, zamiast karty motorowerowej będzie wydawane prawo jazdy kategorii AM uprawniające do prowadzenia motorowerów i lekkich pojazdów czterokołowych. Będzie je można zdobyć od 14. roku życia.
Więcej o prawie jazdy AM.

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Dotychczas uprawnieni do poruszania się motorowerem na podstawie dowodu osobistego nie będą musieli w świetle nowego prawa zdobywać dodatkowych kategorii.

"Osobę, która przed dniem wejścia w życie ustawy ukończyła 18 lat, uznaje się za uprawnioną do kierowania motorowerem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wobec tej osoby nie wymaga się posiadania dokumentu stwierdzającego to uprawnienie".

Ważną zmianą jest również wprowadzenie kursu reedukacyjnego, zamiast ponownego egzaminu dla kierowców, którzy za wykroczenia drogowe zbiorą 24 punkty karne (czyli maksymalną liczbę).

Ustawa o Kierujących Pojazdami: Projekt

Więcej o prawie jazdy kategorii AM

Fot.: Kancelaria Prezydenta RP.

Inne publikacje na ten temat:

11 opinii

  1. Vin – tak, chodzi o modny ostatnio prezent komunijny zwany quadem ;).

    Karol – wydaje mi się, że będą zastosowane jakieś przepisy przejściowe i jeśli podchodzisz do egzaminu jeszcze w starym roku i np. go nie zdasz to nadal „walczysz” o „normalne” prawko A, a nie A2. Póki co możemy tylko domniemywać, bo w projekcie ustawy zdaje się nie być o tym ani słowa.

  2. OMG, karta motorowerowa i masz jeździć jakimś quadem o poj. 50cc – daj spokój, to dla dzieci 5-9 letnich – żeby była jakaś moc musi być przynajmniej te odblokowane 90cc bo inaczej klapa.

  3. Powiem tak mój projekt juz kiedyś zamieściłem.
    proponowałem wprowadzić lekcje pt.bezpieczeństwo
    i tu powinny być wydawane prawka po zdaniu takich
    pseudo kursów już od gimnazjum.
    lekcje w formie dodatkowej nie obowiązkowe.
    Prowadzone w formie podobnej do kursów na kierowcę
    i tak np. klasa 1-2 karta rowerowa i kurs udzielania pierwszej pomocy
    tylko test i nic po za tym!!!
    klasa 3 prawo jazdy na motorower test– plus wcześniej odbyte jazdy po mieście gdzie instruktor omówi zasady prawidłowego poruszania się w korkach itp bez elementów zaliczania sprawności.
    W liceum 1 klasie zdajemy na prawo jazdy które uprawnia do jazdy z kierowcą który ukończył 21 lat i ma 5 lat praktyki i ważne prawo jazdy.
    W zakres takiego poruszania się była by znajomość przepisów o ruchu drogowym potwierdzona egzaminem pisemny czyli test.
    Wszelką odpowiedzialność za wypadek ponosi osoba towarzysząca z uprawnieniami jw.
    W drugiej klasie zdobywamy prawo jazdy -test plus egzamin z jazdy.
    I tu możemy się poruszać samodzielnie bez pasażerów lub z przy towarzystwie osoby jw.
    Po 2 latach bez mandatowej jazdy otrzymujemy pełnoprawne prawko.
    Przy mandacie do 1 roku piszemy test ponownie do 2 roku przesuwamy je tzn od 0.
    A jak ma motor
    Tu podzielił bym na motocykle i skutery dostęp od 18 roku życia
    Skutery test –
    pojemność od 80cm3 do 150cm3/ po 2 latach//obowiązek posiadania pojazdu przez cały okres poprzedzający ubieganie się o wyższe pr.
    test i jazda egzamin -do 250cm3/po 2 latach/
    test i jazda egzamin- bez ograniczeń
    Ps.jazda obejmuje tylko poruszanie się po drogach publicznych.
    Motocykl–
    Tu podobnie sprawa by się miała do pojemności 150cm3
    Lecz dalej trudniej i bez podziału na pojemności
    Obowiązywała by szkoła jazdy i egzamin tzn test z przepisów i
    egzamin sprawdzający na placu lecz bez miasta.
    Tu poważne utrudnienia ponieważ było by to mocno rozwinięte o elementy sprawnościowe które powinny być ustalone w oparciu o
    doświadczenie bractwa.
    Dla czego taka różnica w mojej ocenie tych dwóch pojazdów.
    Wychodzę z założenia że skuter to maszyna plug end play
    zapinanie biegów nie istnieje co jest naprawdę bardzo poważną
    i mocno lekceważoną rzeczą nie rzadko prowadzącą do kolizji.
    Hamowanie awaryjne w skuterach nie istnieje w tak poważnym stopniu jak w motocyklu.
    Nic co pisze nie stawiam jako pewnik lecz jako propozycję.
    Jeżeli wyjdziemy z założenia że zależy naszym rządom na kasie
    to lepiej dawać prawka czasowe na zasadzie biletu miesięcznego
    i tylko po zdaniu egzaminu pisemnego ze znajomości przepisów o ruchu drogowym 🙂 np 50zł na m-ąc.
    Motorower był by to pojazd do 80cm3 włącznie.
    O prędkości nie przekraczającej nie więcej niż 80 km/h.
    3 krotne przekroczenie takiej prędkości dożywotnio odebrało by możliwość starania się o prawo jazdy ma skuter lub motor.
    No dość zanudzania.
    Ale ciekawe czy Wam się to podoba.
    Może coś podobnego spisać i przesłać senatorom lub uzbierać podpisy pod projektem obywatelskim?

  4. Eee… dla mnie to bez sensu… A z tym „3 krotne przekroczenie takiej prędkości dożywotnio odebrało by możliwość starania się o prawo jazdy ma skuter lub motor.” to kompletna przesada 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button