Akademia Jazdy OtoMoto: Odc. 2: Ergonomia, przygotowanie i bezpieczeństwo na motocyklu 125

Dziś w Akademii Jazdy OtoMoto w Skuterowo.com kilka wskazówek za sprawą których podniesiecie komfort jazdy na motocyklu i skuterze 125. Przez to wpłyniecie nie tylko na ergonomię, ale również bezpieczeństwo. Tomasz Kulik powie jak wyregulować podstawowe elementy naszego jednośladu, by jazda była czystą przyjemnością.

Jeżdżąc na motocyklu pamiętajmy o ergonomii i bezpieczeństwie. Ergonomia to jest nauka o wygodzie. Jeżeli jest nieergonomicznie to jest niebezpiecznie. Na bezpieczeństwo składa się nasza widoczność, czyli korzystanie z lusterek, które źle ustawione dają nam zbyt małą wiedzę o tym co się dzieje za nami i obok nas – mówi Tomasz Kulik ze Szkoły Jazdy Kulikowisko.

W porównaniu z samochodami jest jedna wielka różnica. Nie ma lusterka środkowego. Regulacja klamek dźwigni, jeżeli nie jest to ustawione do naszych gabarytów, naszej anatomii to tak jak źle ustawiony fotel w samochodzie. Nie sprzyja to bezpieczeństwu. O ile skutery z automatyczną przekładnią wymagają niewiele od kierowcy tak jak w samochodzie z automatem – wsiadamy, uruchamiamy, jedziemy.. o tyle w motocyklach z klasyczną przekładnią mamy sprzęgło i skrzynię biegów. Różnica względem auta będzie taka, że to co w aucie robimy nogami tu robią ręce i odwrotnie.

>>Szukasz skutera 125? Zobacz oferty OtoMoto.pl 

Zamiast nogi ręka operuje sprzęgłem, zamiast drugiej nogi druga ręka operuje gazem i hamulcem i zamiast ręki noga będzie operować dźwignią zmiany biegów. Warto wiedzieć jak w naszym motocyklu sprawdzić poziom oleju, stan łańcucha, umieć go naciągnąć, obsłużyć akumulator, wymienić żarówkę i na pewno warto jest dobrze przeczytać instrukcję obsługi pojazdu, by móc takie czynności przy swoim motocyklu przeprowadzić bezpiecznie i prawidłowo.

Są pewne elementy w motocyklu, które dla młodszych kierowców będą całkowicie nowe: gaźnik, ssanie, kranik. Od wielu, wielu lat trudno spotkać samochód wyposażony w gaźnik, o pewnym wschodnio-niemieckim aucie z kranikiem też już niewiele osób słyszało, a o ssaniu pamiętają tylko starsi kierowcy.

>>Tysiące motocykli 125 ccm na OtoMoto.pl 

W wielu motocyklach, tych tańszych, niskobudżetowych, używanie ssania jest koniecznie żeby uruchomić zimny silnik i trzeba pamiętać, by wyłączyć je gdy silnik osiągnie właściwą temperaturę. Trzeba pamiętać o przełączaniu kranika, który reguluje przepływ paliwa do gaźnika w zależności ile tego paliwa w zbiorniku się znajduje i trzeba pamiętać, że jazda motocyklem gaźnikowym może się nieco różnić w odczuciu niż wtryskowym. Jego praca wcale nie musi być tak gładka i jedwabista, ale to nie jest wada. Przyjmijmy, że ten typ tak ma. Co prawda dobry gaźnik nie sprawia kłopotów, ale pamiętajmy, że nie musi być to tak idealna praca jak silnika zasilanego wtryskiem. Dopiero dobrze przygotowany motocykl pozwoli na jazdę komfortową, bezpieczną i przyjemną. Zatem w drogę!

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Zobacz pozostałe części Akademii Jazdy OtoMoto w Skuterowo.com.

Akademia Jazdy OtoMoto z Tomaszem Kulikiem w Skuterowo.com powstaje we współpracy z serwisem ogłoszeniowym OtoMoto.pl.

Ania Grzelak

Kobieta o nietypowej pasji. Mając trzynastkę na karku jeździła klasycznym Simsonem. W wieku 18 lat kupiła pierwsze 650 ccm. Jej garaż to cały przekrój segmentów od małego skutera, przez maxi Burgman po klasycznego nakeda.

Inne publikacje na ten temat:

6 opinii

  1. Lepiej obejrzeć poradniki na Youtube niż to coś. Same ogólniki, żadnych praktycznych i realnych porad. To pewnie za opłata na prywatnych lekcjach…

  2. Wiem,wiem!!! Ten samochód z kranikiem to TRABANT Z NRD! Jeździłem takim 14lat(czternaście).Fajny,nigdy się nie zepsuł w trasie,serio,serio.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button