Przychodzimy do Was z drugą częścią zestawienia motocykli dla niższych osób. W pierwszej części skupiliśmy się na pojemności 125 cm3, a w tej przechodzimy do motocykli dostępnych na prawo jazdy kat. A2 i A.
Wybór odpowiedniego motocykla dla osób o niższym wzroście bywa nie lada wyzwaniem. Wysokość kanapy odgrywa tu kluczową rolę i ma bezpośredni wpływ na komfort i pewność jazdy. Nisko osadzone siedzisko może diametralnie poprawić stabilność, szczególnie w sytuacjach takich jak zatrzymywanie się na światłach, manewrowanie w ciasnych przestrzeniach parkingowych czy przeciskanie się przez miejskie korki. Motocykl, który pozwala bez trudu oprzeć stopy na ziemi, to nie tylko większa kontrola nad maszyną, ale też wyższy poziom bezpieczeństwa.
Przed Wami druga część naszego zestawienia o motocyklach idealnych dla osób o niższym wzroście. W poprzednim artykule skupiliśmy się na jednośladach dostępnych dla posiadaczy prawa jazdy kategorii B i A1 (125 cm³).
Tym razem przyjrzymy się motocyklom o większych pojemnościach i mocniejszych silnikach, które wciąż zapewniają wygodną, niską pozycję siedziska (maksymalnie do 705 mm). Wśród naszych propozycji znajdziecie zarówno stylowe cruisery, jak i maszyny o bardziej sportowym, dynamicznym charakterze. Gotowi na kolejną dawkę inspiracji? Ruszamy!
Honda Rebel CMX 500 – buntownik o łagodnym sercu na prawo jazdy A2
Dla tych, którzy śledzą nasze publikacje, obecność Hondy Rebel CMX 500 w tym zestawieniu nie powinna być zaskoczeniem. Ten model to większy brat Hondy CA Rebel, znanej z niskiej kanapy (zaledwie 675 mm) oraz intuicyjnego prowadzenia. Rebel CMX 500 kontynuuje tradycję CA Rebel 125, oferując jednak więcej mocy i możliwości (i nieco wyższą kanapę).
Nazwa „Rebel” może być nieco zwodnicza. Oczekujemy po niej maszyny o zadziornym, niepokornym charakterze, która będzie wyzwaniem nawet dla wprawnych jeźdźców. Na pierwszy rzut oka Rebel rzeczywiście prezentuje się drapieżnie i masywnie, jednak w prowadzeniu motocykl zaskakuje swoją łagodnością.
Serce Rebela to dwucylindrowy silnik o pojemności 471 cm³, generujący 46,2 KM przy 8500 obr./min i 43,3 Nm przy 6000 obr/min. W połączeniu z niską masą motocykla (191 kg) i kanapą umieszczoną na wysokości 690 mm, motocykl oferuje komfort i łatwość manewrowania, które docenią zarówno początkujący, jak i bardziej doświadczeni kierowcy.
Honda Rebel CMX 500 to propozycja dla tych, którzy szukają wygody i spokoju, ale nie chcą rezygnować z odrobiny stylowego buntu. To idealne połączenie miejskiego cruisera z nutką klasycznego choppera.
Honda Rebel CMX 500
Suzuki Boulevard S40 – klasyk z historią na A2
Suzuki Boulevard S40 to najlżejsza propozycja w naszym zestawieniu, ważąca zaledwie 173 kg. Dzięki niskiej kanapie (700 mm) oraz kompaktowej masie, model ten idealnie sprawdzi się w rękach mniej wprawionych motocyklistów, którzy marzą o większej pojemności silnika (652 cm³).
Boulevard S40 oferuje 30 KM mocy oraz 30,5 Nm momentu obrotowego, co przekłada się na spokojną, komfortową jazdę z umiarkowaną dynamiką. Dzięki łagodnemu oddawaniu mocy motocykl prowadzi się stosunkowo łatwo i przewidywalnie, co jest szczególnie ważne dla mniej doświadczonych kierowców.
Pod klasyczną obudową kryje się jednocylindrowy, czterosuwowy silnik z technologią Twin-Swirl Combustion Chamber (TSCC), znaną z serii Suzuki GSX. Silnik wyposażono również w wałek wyrównoważający, co dodatkowo poprawia kulturę pracy jednostki napędowej.
Historia tego modelu sięga 1986 roku, kiedy debiutował jako Suzuki LS650 Savage. W 2005 roku przemianowano go na Boulevard S40, jednak przez lata motocykl zachował swoją prostotę i charakter, przechodząc jedynie drobne zmiany kosmetyczne. Warto wspomnieć o modernizacji skrzyni biegów w 1993 roku, gdy czterobiegowa przekładnia została zastąpiona bardziej uniwersalną, pięciobiegową wersją.
Suzuki Boulevard S 40
Kawasaki Vulcan S – wszechstronny cruiser na kat. A
Kawasaki Vulcan S to motocykl, który łączy wygodę z większą dawką mocy – idealna propozycja dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A, którzy cenią sobie komfort, ale potrzebują nieco więcej cruiserowej adrenaliny.
Jednoślad równie dobrze sprawdzi się w miejskim tłoku, jak i na otwartych drogach podczas dłuższych wypadów. Dzięki niskiej kanapie (705 mm) oraz trzystopniowej regulacji podnóżków, łatwo dostosujesz go do swojego wzrostu i preferencji. Przemyślana konstrukcja i niski środek ciężkości, uzyskany m.in. przez umieszczenie tłumika pod silnikiem, sprawiają, że Vulcan S ma prowadzić się lekko i intuicyjnie.
Pod elegancką linią nadwozia kryje się chłodzony cieczą silnik o pojemności 649 cm³. 61 koni mechanicznych przy 7500 obr./min i moment obrotowy 63 Nm przy 6600 obr./min przekładają się na płynne przyspieszenie i przyjemną dynamikę, zwłaszcza w dolnym i średnim zakresie obrotów.
Spalanie na poziomie 4,5 l/100 km przy 14-litrowym zbiorniku paliwa, pozwala na pokonanie dłuższych tras bez konieczności częstego zatrzymywania się na tankowanie. Obszerne, wyprofilowane siedzisko i możliwość wyciągnięcia nóg do przodu to dodatkowy atut, który umili wielogodzinne podróże.
Kawasaki Vulcan S
Triumph Boneville Bobber – klasyka w nowoczesnym wydaniu (kat. A)
Triumph Bonneville Bobber to motocykl, który łączy ciekawą sylwetkę z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Bobbery to motocykle o specyficznej stylistyce i wyjątkowym klimacie. Początkowo rozpoznawalne jedynie przez fanów gatunku, dziś zyskują coraz bardziej na popularności. Znaki rozpoznawcze Bobbera Bonneville? Prosta linia, subtelne wykończenia i brak przesadnych ozdobników. Nisko osadzone, wygodne siodło oraz szeroka kierownica pozwalają na przyjęcie komfortowej pozycji podczas jazdy. Nisko osadzony środek ciężkości sprawia, że motocykl jest zwrotny i łatwy w prowadzeniu.
Wysokość kanapy regulowana w zakresie 690-700 mm oraz silnik o pojemności 1200 cm³ sprawiają, że Bobber idealnie wpisuje się w nurt retro maszyn, oferując jednocześnie osiągi godne współczesnych standardów. Silnik generujący 78 KM może nie wydaje się być potężny na papierze, ale w rzeczywistości potrafi zrobić wrażenie. Dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 106 Nm przy 4000 obr./min, Triumph Bonneville Bobber zaskakuje swoją zrywnością.
Wystarczy wsiąść na Bobbera, a przy wyjściu z zakrętu na prostą odkręcić manetkę gazu aby to poczuć. Ponad 100 Nm dostępnych już przy 4 tys. obr./min sprawia, że kontrola trakcji to nie tylko ozdobnik w specyfikacji, ale realne wsparcie. Silnik Bobbera od samego dołu pracuje płynnie i mocno, a chwilowy brak czujności może skutkować tym, że na liczniku zobaczysz 140 km/h, zanim się obejrzysz. System kontroli trakcji działa dyskretnie, nie tłumiąc frajdy z jazdy, ale jednocześnie dbając o to, by tylne koło trzymało się asfaltu.
Triumph Bonneville Bobber
Indian Scout Sixty – amerykański sen na dwóch kółkach (kat. A)
Indian to bez wątpienia jedna z najbardziej kultowych marek motocyklowych na świecie. Firma, której korzenie sięgają Springfield w stanie Massachusetts, po ogłoszeniu upadłości w 1953 roku, odrodziła się na nowo w latach dwutysięcznych. Wraz z powrotem marki na rynek, Indian zaprezentował zupełnie nowe modele, które z szacunkiem nawiązują do legendarnych poprzedników.
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych motocykli Indian był Scout, który zadebiutował w 1920 roku jako lekki i zwinny motocykl. To właśnie na zmodyfikowanym Scoucie Nowozelandczyk Burt Munro w 1967 roku ustanowił rekord prędkości w klasie do 1000 cm³ — historia ta została uwieczniona w filmie z Anthonym Hopkinsem, który gorąco Wam polecaliśmy (przeczytaj).
Po latach nieobecności, model Scout powrócił najpierw w wersji z silnikiem o pojemności 1113 cm³, a następnie pojawiła się jego lżejsza wersja — Indian Scout Sixty.
Scout Sixty napędzany jest chłodzonym cieczą silnikiem V-twin o pojemności 999 cm³, który generuje 85 KM i 87 Nm momentu obrotowego. Choć mocą ustępuje większym braciom z rodziny Scoutów, jego dynamika oraz płynne oddawanie mocy sprawiają, że jazda nim to czysta przyjemność. Scout Sixty stawia na prostotę i rezygnuje z nadmiaru elektronicznych gadżetów, co przypadnie do gustu miłośnikom klasyki.
Dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości oraz lekkiej, aluminiowej ramie, Indian Scout Sixty może pochwalić się poręcznością prowadzenia. Mimo masy wynoszącej około 240 kg, motocykl prowadzi się zaskakująco lekko i intuicyjnie, dając poczucie pełnej kontroli na każdym zakręcie.
Indian Scout Sixty
Harley-Davidson Softail Slim – powrót do przeszłości (kat. A)
Softail Slim już na pierwszy rzut oka hipnotyzuje klasycznym designem, który zdaje się być wyjęty żywcem z epoki powojennych bobberów. Jego projekt jest hołdem dla złotej ery motocykli, kiedy to motocykl był symbolem wolności i buntu. Szprychowe koła, subtelnie przycięte błotniki i wygodne podesty tworzą harmonijną całość, odwołującą się do stylistyki połowy XX wieku. Minimalistyczna sylwetka motocykla sprawia, że każda przejażdżka to nie tylko podróż przez kolejne kilometry asfaltu, ale również podróż w czasie.
Mimo nostalgicznego wyglądu, pod jego surową powłoką kryją się nowoczesne technologie na miarę XXI wieku. Sercem Softail Slim jest silnik Milwaukee-Eight 107 V-Twin, generujący 86 KM i wydobywający z siebie głęboki, basowy pomruk. Sam dźwięk jest obietnicą (jak i późniejszym potwierdzeniem) płynnego i dynamicznego oddawania mocy.
Mimo że motocykl waży sporo, bo aż 304 kg, jego prowadzenie jest przyjemne, a manewrowanie nim nie sprawia większych problemów.
H-D Softail Slim
BMW R18 – niemiecka precyzja w klasycznym cruiserze (kat. A)
BMW R 18 to motocykl, który udowadnia, że niemiecka marka potrafi odnaleźć się również w segmencie cruiserów. Model ten, wprowadzony na rynek w 2020 roku, stanowi hołd dla bardziej klasycznych jednośladów, czerpiąc inspirację z przedwojennego modelu R5. To połączenie tradycji z nowoczesnością sprawia, że R 18 przyciąga uwagę zarówno pasjonatów retro, jak i zwolenników nowoczesnych technologii.
Sercem BMW R 18 jest potężny silnik Big Boxer o pojemności 1802 cm³, generujący 91 KM oraz 158 Nm momentu obrotowego przy 3000 obr./min. Co istotne, między 2000 a 4000 obr./min moment obrotowy pozostaje na wysokim poziomie powyżej 150 Nm, co przekłada się na płynność jazdy. Silnik ten jest najmocniejszym bokserem, jaki kiedykolwiek zbudowało BMW.
Stylistyka R 18 to hołd dla klasyki – długi, smukły zbiornik paliwa, szeroka kierownica i spójna linia nadwozia tworzą obraz motocykla, który budzi szacunek. Eleganckie, szprychowe koła, chromowane detale oraz minimalistyczny kokpit dodają mu autentycznego uroku. Elementy takie jak odkryty wał kardana oraz wydechy w kształcie rybich ogonów podkreślają klasyczny styl maszyny, nadając jej duszę i unikalny charakter.
BMW R18
Tabela porównawcza motocykli dla niższych osób. Kat. A2 i A.
Na sam koniec przedstawiamy tabelę porównawczą ze specyfikacją techniczną omawianych modeli. Dodamy również, że wybierając motocykl dla niższych osób, warto kierować się nie tylko wysokością kanapy, ale także masą pojazdu, środkiem ciężkości oraz ergonomią. Znacie inne modele, które powinny znaleźć się w naszym zestawieniu (kanapa poniżej lub na wysokości 700 mm)? Koniecznie dajcie znać w komentarzach!
Czy wysokość kanapy ma takie wielkie znaczenie? Co komu po niskiej kanapie, jak podnóżki będą od niej kilometr. Zawsze znaczenie ma trójkąt kanapa-podnóżki-kierownica.
Generalnie motocykle są projektowane dla osób 165-180cm, Ci którzy nie mieszczą się w przedziale zazwyczaj mają problem, a już powyżej 190cm to jest totalne bagno, bez przeróbek naprawdę ciężko o motocykl w rozsądnych pieniądzach.
Ma znaczenie, bo nogi dyndające w powietrzu lub stopy oparte tylko na palcach to brak opanowania motocykla przy chociażby wycofywaniu z miejsca parkingowego. A spróbuj wykonać jakikolwiek wolny manewr przy pochyłym lub piaszczystym podłożu gdy nie masz się na czym oprzeć.
Czy wysokość kanapy ma takie wielkie znaczenie? Co komu po niskiej kanapie, jak podnóżki będą od niej kilometr. Zawsze znaczenie ma trójkąt kanapa-podnóżki-kierownica.
Generalnie motocykle są projektowane dla osób 165-180cm, Ci którzy nie mieszczą się w przedziale zazwyczaj mają problem, a już powyżej 190cm to jest totalne bagno, bez przeróbek naprawdę ciężko o motocykl w rozsądnych pieniądzach.
Ma znaczenie, bo nogi dyndające w powietrzu lub stopy oparte tylko na palcach to brak opanowania motocykla przy chociażby wycofywaniu z miejsca parkingowego. A spróbuj wykonać jakikolwiek wolny manewr przy pochyłym lub piaszczystym podłożu gdy nie masz się na czym oprzeć.