- W połowie lipca, czyli zapewne jeszcze w tym tygodniu do salonów wjedzie nowa premiera Zontesa.
- Tym razem producent zdecydował się na rozbudowę skuterów dostępnych na samochodowe prawo jazdy o kolejny jednoślad o pojemności 125 ccm.
- Znamy jego cenę i specyfikację techniczną. Przyjrzymy się spalaniu, osiągom i technologiom, w które został wyposażony premierowy model.
Zontes nie zwalnia tempa i prezentuje swoją najnowszą propozycję – Zontes 125 D. To kolejny skuter marki, który wpisuje się w segment jednośladów dostępnych na samochodowe prawo jazdy, stanowiąc jedocześnie wstęp do świata Sport Turismo.
Premierowy model wylądował pod naszą lupą: producent już na wstępie zaskakuje ceną (17.999 PLN), zapowiadając przy tym wysoki standard i jakość. Jednak aby to potwierdzić, czekamy na testy. Czym jednak charakteryzuje się ten miejsko-turystyczny skuter? Jakie rozwiązania technologiczne zastosowano? Zapraszamy do lektury.
Osiągi, które zaskakują?
Serce Zontesa 125 D to jednostka napędowa, którą cechują obiecujące osiągi. Jednocylindrowy silnik o pojemności 124,7 cm3, wyposażony w cztery zawory i system chłodzenia cieczą, rozwija moc 14,55 KM przy 8250 obr/min. Moment obrotowy 12,8 Nm przy 6500 obr/min zapewnia, że przejażdżka może być przyjemna i dynamiczna. To sprawia, że Zontes 125 D jest dobrą propozycją zarówno do zwinnego poruszania się po miejskich zakamarkach, jak i do bardziej wymagających, dłuższych tras.
Ekonomia i zasięg
Pod względem ekonomii użytkowania, Zontes 125 D wyróżnia się dość niskim zużyciem paliwa, które wynosi 2,6 L/100 km. Dzięki 12-litrowemu zbiornikowi paliwa, możliwe są dłuższe podróże bez konieczności częstych przystanków na stacjach benzynowych, co czyni go ciekawą propozycją dla osób szukających modelu, który sprawdzi się także w wypadach za miasto.
Technologie przyszłości już dziś?
Producent deklaruje, że w Zontesie 125 D nowoczesne technologie idą w parze z przemyślanym designem.
Skuter wyposażono w zaawansowany system oświetlenia Full-LED od niemieckiego producenta Osram. Cztery polielipsoidalne soczewki reflektora zapewniają mocne, skoncentrowane światło o mocy 80.000 kandel, co ma gwarantować doskonałą widoczność po zmroku. Dodatkowo, światła dzienne DRL w kształcie litery „L” i dynamicznie zaprojektowane tylne światła LED nie tylko podnoszą estetykę pojazdu, ale również zwiększają jego widoczność na drodze. Bezpieczeństwo dodatkowo ma zapewniać centralnie umieszczone z tyłu światło hamowania.
Przeczytaj też:
Nowy Zontes 125 C. Hit na samochodowe prawo jazdy?
Inne publikacje na ten temat:
Polacy masowo tracą prawo jazdy przez alkohol i prędkość5 września 2024
Innowacje podnoszące komfort użytkowania
Zontes 125 D oferuje udogodnienia, które mają podnieść komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Przydymiona szyba, regulowana elektrycznie w zakresie 170 mm, czujniki ciśnienia opon i temperatury czy system bezkluczykowy (PKE) umożliwiający uruchomienie pojazdu bez wyjmowania kluczyka z kieszeni to tylko niektóre z nich.
Zontes 125 D wyposażony jest w kolorowy ekran TFT. Według deklaracji producenta żywe kolory i cztery tryby (Casual, Race, Street i Simple) automatycznie zmieniające jasność oraz kontrast mają gwarantować dobrą czytelność nawet w pełnym słońcu czy o zmroku, dostosowując się automatycznie do różnych warunków oświetleniowych.
Dodatkowo, skuter można łatwo sparować z telefonem za pomocą Bluetooth, co umożliwia korzystanie z nawigacji GPS, odbieranie połączeń telefonicznych (pod warunkiem posiadania zestawu słuchawkowego Bluetooth w kasku), korzystanie z aplikacji muzycznych i sterowanie multimediami bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Standardowo, w jednym z dwóch przednich schowków umieszczono port USB QC3.0 do szybkiego ładowania urządzeń.
Ergonomia i bezpieczeństwo
Producent deklaruje, że Zontes 125 D został zaprojektowany z myślą o maksymalnym komforcie i bezpieczeństwie użytkowników:
Pod względem gabarytów, Zontes 125 D prezentuje się solidnie. Wymiary 2000 x 785 x 1220 mm i waga na sucho 148 kg to idealny kompromis między stabilnością a zwrotnością. Skuter jest łatwy w manewrowaniu, co docenią zarówno nowicjusze, jak i doświadczeni kierowcy
Zontes 125 D charakteryzuje się układem zawieszenia, składającym się z przedniego teleskopowego widelca oraz dwóch regulowanych tylnych amortyzatorów hydraulicznych. Przedni widelec teleskopowy ma zwiększać stabilność oraz komfort podczas jazdy na zróżnicowanych nawierzchniach, skutecznie tłumić nierówności drogowe i minimalizować drgania. Z kolei regulowane tylne amortyzatory hydrauliczne mają umożliwić ustawienie twardości do indywidualnych preferencji, co poprawia komfort i kontrolę nad jednośladem.
Czternastocalowe koła (rozmiar opony przedniej 100/80, tylnej 120/70), mają gwarantować solidną przyczepność i stabilność jazdy. Bezpieczne i skuteczne hamowanie mają zapewnić tarcze hamulcowe o średnicy 265 mm z zaciskami tłokowymi, wspomagane przez dwukanałowy system ABS.
Skuter posiada regulowane klamki hamulcowe, które umożliwiają dostosowanie ich odległości do dłoni kierowcy, co ma zapewnić wygodę i lepszą kontrolę nad pojazdem.
Komfort siedzenia ma zapewnić duża dwuosobowa kanapa umieszczona na wysokości 748 mm.
Skuter w trzech malowaniach pojawi się u dealerów w pierwszej połowie lipca
Premierowy model pojawi się w salonach dealerskich już w pierwszej połowie lipca, dostępny będzie w trzech kolorach: jasnym niebieskim, matowym niebieskim oraz matowej czerni. Każdy z tych wariantów kolorystycznych ma swój własny unikalny charakter.
Jasny niebieski kolor zdecydowanie najbardziej wyróżnia się z całej trójki. Przyciąga wzrok, świeżością i nowoczesnością.
Matowa niebieska wersja to bardziej zgaszony odcień od wyżej wspomnianego jasnego niebieskiego. Kolor jest głębszy, zbliżony do granatu. W połączeniu z matowym wykończeniem wygląda bardziej elegancko i szlachetnie.
W ofercie nie mogło zabraknąć czarnego matu; klasyczny kolor nadaje jednośladowi bardziej dynamicznego i agresywnego charakteru, wyważonego przez złote wykończenia.
Obejrzyj:
Zontes 350 E po sezonie testowania.
Specyfikacja techniczna:
DŁ./ SZER./ WYS. (MM) |
2000/785/1220-1280 |
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE (KG) |
180 |
HAMULCE |
Hydrauliczne tarczowe z ABS |
ILOŚĆ CYLINDRÓW |
1 |
KOŁA PRZÓD/TYŁ |
110/80-14 48P / 120/70-14 61P (opony bezdętkowe) |
KONSTRUKCJA SILNIKA |
czterosuwowy, jednocylindrowy, 4-zaworowy, chłodzony cieczą, z rozrządem SOHC, wtrysk paliwa, Euro 5 |
MASA WŁASNA PODJAZDU GOTOWEGO DO JAZDY (PEŁEN ZBIORNIK PALIWA, PŁYNY EKSPLOATACYJNE) |
160 |
MOC I MOMENT OBROTOWY (MAX) |
14,6 KM (10,7 kW)@8250 RPM |
POJEMNOŚĆ |
124,7 ccm |
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA |
99 km/h |
RODZAJ NAPĘDU |
PRZEKŁADNIA CVT, pasek napędowy |
RODZAJ RAMY |
rurowa rama stalowa |
SKRZYNIA BIEGÓW |
automatyczna bezstopniowa |
SPRZĘGŁO |
suche , automatyczne, mimośrodowe |
SPALANIE |
2,6-2,8L/100km |
SYSTEM OŚWIETLENIA |
Full LED |
SYSTEM ZAPŁONU |
zapłon elektroniczy, dostęp bezkluczykowy PKE |
WERSJE KOLORYSTYCZNE |
jasny niebieski, niebieski mat, czarny mat |
WYPOSAŻENIE STANDARDOWE |
ABS, Wtrysk elektroniczny Bosch, Cyfrowy wyświetlacz, Światła full LED, System bezkluczykowy, elektrycznie otwierany schowek pod siedzeniem i korek paliwa, elektrycznie regulowana szyba |
ZAWIESZENIE PRZEDNIE |
Widelec teleskopowy |
ZAWIESZENIE TYLNE |
Podwójne amortyzatory, z regulacją manualną |
WYSOKOŚĆ SIEDZENIA |
748 mm |
PRZEŚWIT |
150 mm |
ROZSTAW OSI |
1390 mm |
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA |
12 L (+- 0,5l) |