Zipp Quantum R: Mój pierwszy szlif

Nikt nie zakładał, że podczas realizacji materiału o nowym Zipp Quantum R dojdzie do takiej kolizji. Podczas sprawdzania hamulców doszło do uślizgu kół. Nawet podparcie nogą nie dało rezultatów. W trakcie filmowania premierowego modelu przasnyskiego producenta skuterów zaczęła padać mżawka. Ta szybko połączyła się z zalegającym na asfalcie kurzem, tworząc tym sposobem maź, która jest tak samo śliska, jak lód.

Siłą rzeczy, niechcący sprawdziliśmy dla Was jakość plastikowych elementów nowego Quantum R. Prócz rys na trzech elementach nie doszło do pęknięć czy skrzywień. Skuter pozostał w pełni sprawny.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że podczas “szlifowania” nie miał miejsca wyciek paliwa z gaźnika, co zdarza się w wielu modelach konkurencji. To bardzo podnosi bezpieczeństwo wszystkich tych, którzy mogą kiedykolwiek stanąć w podobnej sytuacji.

Jednak historia musiała zakończyć się w szpitalu. Ból ręki z każdą godziną narastał. Wynik prześwietlenia? Na szczęście brak złamań, za to potłuczenie śródręcza i nadgarstka. Czeka mnie kilka dni w stabilizatorze ortopedycznym. Dobrze, że tylko w taki sposób się uszkodziłem. Bez ochraniaczy na łokciach i barkach oraz rękawic byłoby o wiele gorzej.
Teraz pozostaje tylko wyciągnąć wnioski z własnych błędów. Wy też bierzcie z nich naukę. Bądźcie ostrożni!

Fot.: YouTube

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

23 opinii

  1. cześć
    trzeba szczególnie uważać na śliskiej nawierzchni nie ma żartów
    moja pierwsza w życiu jazda skuterem odbyła się w zimie zaraz po zakupie nowego skutera ,ubytek asfaltu był pokryty śniegiem i stało się wjechałem w dziurę i zarzuciło mnie na bok i upadłem na nadgarstek odruch trzymania kierownicy przy upadku
    coś sobie naderwałem bolało mnie cały miesiąc ale na szczęście nic poważnego.

  2. Podstawowy błąd przy chamowaniu na śliskiej powierzchni – podparcie jedną nogą. Ściągając tylko jedną nogę zmieniamy środek ciężkości i gleba murowana.

  3. Zawsze musi być ten pierwszy raz. Pamiętajmy też że seryjne opony w chinolach przyczepnością nie grzeszą.

    Również zablokowałem przednie koło a byłem ubrany w koszulkę na ramiączka i spodenki które sięgały powyżej kolan…

    Od tamtego pamiętnego zdarzenia, zawsze jeansy i długi rękaw, o dziwo dłonie mi nie ucierpiały a przedramię, bark no i calutka noga.

  4. Kiedyś musiał nastąpić ten “pierwszy raz” :). Lepiej na takim parkingu i na skuterze testowym niż na jezdni i na swoim :P. Pozdrawiam!

  5. Leszek a pisałem Ci, że skuterem się jeździ gumowym do dołu ;).

    Co do faktu, że paliwo nie wyleciało to raczej lipa. Gaźnik powinien mieć przelew, żeby w razie wywalenia się wacha z komory pływakowej wyleciała z gaźnika, a nie poszła do filtra paliwa albo do silnika. Właśnie przez brak przelewu silnik dalej chodził. No i bez przesady, taka ilość benzyny zaraz nie rozsadzi całego skutera, prędzej wyparuje niż będzie zagrożenie pożarem od iskry czy gorącego wydechu.

    A tak ogólnie gleby są dobre. Uczą myślenia, tego, że skuter to nie samochód i trzeba patrzeć na nawierzchnię przed nami. Ja miałem trzy gleby:
    – jedną na pierwszym skuterze, zahamowałem przodem na piasku, noga utrzymała skuter – 2 miechy bolało mnie kolano;
    – drugą na tym samym skuterze, dojeżdżałem do świateł i ostatnie centymetry hamowania na mokrej nawierzchni, koło się zablokowało i ręką wyłamałem mocowanie lusterka z kierownicy – ręka OK, mocowanie na dwa miechy załatwiła poxilina:D;
    – trzecią na motorowerze, zrobiłem traskę prawie 100km i wracałem przez miasto do domu, nie zachowałem ostrożności i samochód przede mną nagle zahamował, przy 30km/h zablokowałem przednie koło i skuter wjechał w 1/3 pod samochód – zadrapałem tylko łokieć, w skuterze porysowały się owiewki. Gdyby nie położenie skutera pewnie walnąłbym w samochód i poleciał na kierownicę albo w bagażnik auta, więc wyszło OK.

    Teraz zawsze patrzę na nawierzchnię – jaka jest, hamuję przed zakrętami, gdy muszę hamować w zakręcie to prostuję moto i – przede wszystkim – nie jadę zderzak w zderzak tylko zachowuję bezpieczny odstęp od samochodów z przodu. Oczywiście zawsze znajdzie się idiota w samochodzie, który z tego odstępu robi sobie lukę przy wyprzedzaniu mnie…

    Mystek, na własnym skuterze dobrze mieć glebę. Dowiadujesz się wtedy czego nie robić na przyszłość. No i po takim incydencie przestajesz traktować skuter jak ułtarzyk czy zabytkowe Ducati – sprawdzone na sobie ;D.

  6. W złych warunkach pogodowych, trzeba unikać gwałtownego hamowania przodem, lepiej przychamować tylnym hamplem, dopiero potem przednim.. Ja też zaliczyłem kiedyś glebę, ale był to efekt nawyków po motocyklu, gdzie hamowałem raczej tylko przednim, i to mnie zgubiło, efektem były połamane owiewki, dziura w spodniach na kolanie i zdarta skóra ręki..od tego czasu mam nauczkę. Skuterem z małymi kołami, w złych warunkach pogodowych, unikałem prawej klamki.

  7. Ja swoją pierwszą i jedyną jak na razie poważną wywrotkę miałem także przy podobnej pogodzie. W rezultacie miałem dziurę w kurtce, fioletową plamę na łokciu, ból w nadgarstku i zadrapaną szybkę w kasku.

    Domyślam się tylko, że przyczyną mojego wypadku były nie tyle złe opony, co fakt, że były nowe (jak już się trochę zedrą, to już nie są tak bardzo śliskie), oraz, że jako świeży posiadacz skutera jechałem zbyt blisko pobocza, którego stan delikatnie mówiąc – był kiepski.

    Poza tym nie trzeba nic wielkiego, aby zaliczyć glebę, film jest najlepszym tego dowodem 🙂

  8. Leszku, będzie jakiś większy opis testów nowego Quantuma R? Jestem ciekaw, jak się nim jeździ, ile spala, itp. 🙂

  9. Troche dziwna ta wywrotka ,a powiedz dilerzy ze sklepu pewnie nie byli zadowoleni, jak z tego wybrnąłeś (mam na myśli przerysowane plastiki)

  10. Ciekawe, jak wyglądałby ND po takim upadku? Straty byłyby pewnie większe, bo Dink jest szerszy i chyba inaczej siła ciężkości, w połączeniu z ruchem posuwistym, podziałałaby na szersze owiewki w kontakcie z asfaldem… 😉

  11. Jeżdżę po warszawie od trzech sezonów rowerem po ulicy ( przygotowanie na przesiadkę na skuter lub motocykl ) , ten sezon – zamieniłem rower na skuter jeżdżę od marca i jak na rowerze na trzy sezony leżałam na ulicy 2x tak na skuterze ten wynik już dogoniłem .

    1.Na pewno wiem że trawa + woda( rosa , deszcz) nawet przy starcie może = kłopoty (konkretnie – zerwana linka hamulca przedniego. Skuter co prawna nie zadrapany ale adrenalina + nowa linka hamulcowa).

    2.Warszawa to jedna wielka dziura i łata – asfaltowa !!! Na rowerze jeszcze tego tak nie odczułem (duże koła ) ale dla skutera ( 12cal ) – ulica Krochmalna , którą nie raz już jechałem ( i to mnie najbardziej w ku…) wiedziałem gdzie są dziury i du… !!! Było w miarę sucho , skręciłem z Żelaznej ( 20max na liczniku ) na łacie asfaltowej poderwało mi przednie koło do góry potem nagłe nurkowanie w dziurę i czyje jak skuter staje dęba a ja wylatuje z kanapy , przewrotka przez ramie i klnę jak szewc pod nosem , wstaje wyłączam skuter zbieram plastiki i dziękuję Bogu że kierowca jadące za mną zdążył wyhamować . Podsumowanie: pęknięty błotnik przedni , porysowane plastiki ( do zamalowania) i zdaje się że coś nie tak jest z przednim kołem bo zaczęło trzeć o wahacz – skuter w warsztacie !!!

    Z obydwu upadków wyszedłem bez szwanku : kask , rękawiczki i kurtka skórzana – jak dla mnie to obowiązkowa podstawa !!!

    Dla zainteresowanych , z własnego doświadczenia wiem że dobrze też omijać ul.Chłodną w Warszawie ( i wszystkie brukowane ) co prawda upaś nie upadłe ale dekiel od koła zgubiłem – tak trzęsie :).

  12. Ewidentnie wina hamowania przednim hamulcem. Śliska nawierzchnia powoduje nawet przy lekkim hamowaniu blokadę koła i poślizg jak po lodzie. Skuter od razu leci na bok. Miałem identyczną sytuację kiedyś, lecz udało mi się podnieść skuter tuż przy ziemi i gleby nie było. Podjeżdżając pod światła chciałem zrobić ślizg przednim kołem na hamulcu 🙂 Polecam stestować przy małej prędkości, lecz uwaga na swoją maszynę, bo sytuacja wydaje się przewidywalna, a jest zupełnie inaczej.

  13. Moim zdaniem najlepiej w 70% używać hamulca tylniego a w 30% przedniego przedni na ślizkiej nawierzchni powinnosie wciskaćlekko impulsywnie by koło nie zablokowało sie i nie uszło w bok POZDRO SZEROKOŚCI>>

  14. Ja wczoraj zaliczyłem coś podobnego. Na mieście zaczął padać deszcz, więc wracałem do domu. Na ostatniej krzyżówce przed domem czerwone, więc się zatrzymałem z zamiarem skrętu w lewo w stronę domu. Zapaliło się zielone ruszam i na zakręcie nagle zaliczyłem szlifa. Nawet nie poczułem kiedy skuter się uślizgnął. Świadomość miałem dopiero gdy już leciałem ze skuterem na boku. Nie puściłem kierownicy prawą ręką i chyba nawet dodawałem gazu, a lewą się asekurowałem. Aczkolwiek po chwili “szorowania bokiem po asfalcie”, podniosłem skuter, zapaliłem go, poprawiłem rączkę hamulca (od wypadku wygięła się w druga stronę) i ruszyłem do domu. Straty jakie poniosłem w wyniku tego to: zdarte kolano i lewa ręka oraz rysy na skuterze i do wymiany rączka hamulca, która w wyniku szlifu po prostu pękła. Dodam jeszcze, że byłem niestety ubrany w krótkie spodnie 3/4, które podczas jazdy podwinęły mi się tak, że były nad kolanem oraz bluzę. Co ciekawe ubrań w żaden sposób nie uszkodziłem (oprócz upaćkania spodenek krwią z kolana).
    Pamiętajcie, żeby nie uciekać przed deszczem, gdy już zacznie padać. Naprawdę lepiej jechać powoli, uważnie i zmoknąć, niż zaliczyć szlifa. Pozdrawiam wszystkich!

  15. Dodam jeszcze, że dobrze, iż jechałem z małą prędkością, bo nie zdążyłem rozpędzić się zbytnio ruszając ze świateł. Gdybym np. chciał zdążyć przejechać na zielonym lub na żółtym i nie zwolnił przed skrzyżowaniem, to straty mogłyby być poważniejsze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button