Zamienniki silnika GY6 Honda z katalogu Moretti Parts – nowe życie dla twojego skutera

Informacja prasowa

GY6 to legendarna japońska jednostka napędowa, stworzona przez inżynierów Hondy. Czterosuwowy silnik pokazano światu po raz pierwszy w latach 60. XX wieku i od tego czasu znalazł on zastosowanie nie tylko w klasycznych Hondach, ale też w szeregu innych modeli różnych producentów. Może się zdarzyć, że jeździsz jednym z nich, a jego jednostka napędowa wymaga wymiany. Wtedy zdaj się na wysokiej jakości zamiennik marki Moretti Parts.

Silnik GY6 okazał się bardzo udany. Pierwszą wersję produkowano przez ponad 20 lat w zasadzie bez modyfikacji. Dopiero w latach 80. powstała zupełnie nowa generacja, która również okazała się sukcesem. Była to jednostka czterosuwowa, jednokomorowa i chłodzona powietrzem lub olejem, wyposażona w dwa górne zawory. Miała orientację poziomą. Montowano ją w wielu niedużych motocyklach i skuterach – codziennym środku transportu dla mieszkańców Azji, m.in. Tajwanu, Chin oraz innych państw z
południowo-wschodniego obszaru kontynentu.

Silniki GY6 zdominowały rynek i są montowane skuterach do dnia dzisiejszego. Projekt spotkał się z takim zainteresowaniem, że wkrótce również inne firmy zaczęły produkować jednostki o podobnej konstrukcji. Przykładem jest Kymco Pulsar CB125, który był modyfikacją Hondy KCW 125. Silnik ten znajdziemy również w wielu modelach obecnie spotykanych na polskich drogach, m.in. w Bartonach Huragan, 21, Falcon, Galactic, Scalpel, Active i Challenger.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez Barton Motors (@bartonmotors)

Przekładnia CVT i układ elektryczny

Sterowana odśrodkowo przekładnia bezstopniowa CVT (niekiedy określana również nazwą VDP) została umieszczona w zintegrowanym wahaczu i wykorzystuje gumowy pasek. Z kolei w części wahacza znajdującej się z tyłu sprzęgło odśrodkowe łączy przekładnię z prostym, zintegrowanym zespołem redukcyjnym. W pierwszym z wymienionych elementów zamontowano też elektryczny rozrusznik, osprzęt tylnego hamulca oraz kickstarter.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Warto też wspomnieć o tym, że pomiędzy wałem korbowym a skrzynią CVT nie ma klasycznego sprzęgła. Skrzynię aktywuje się za pomocą sprzęgła typu odśrodkowego, które znajduje się na tylnym kole pasowym. Podobne rozwiązania zastosowano niemal w każdym obecnie sprzedawanym skuterze zasilanym wtryskiem paliwa lub klasycznym gaźnikiem. Znalazły się one również w wielu klasycznych konstrukcjach, takich jak Vespa Grande, Bravo czy zmodyfikowana Honda Camino/Hobbit.

Silnik GY6 ma zintegrowane magneto, które dostarcza prąd przemienny o napięciu 50 V do systemu zapłonowego CDi, a także prąd przemienny z napięciem od 20 do 30 V – wyprostowany i wyregulowany do napięcia stałego 12 V. Dzięki niemu zapewnione jest zasilanie akcesoriów znajdujących się w podwoziu, na przykład oświetlenia, a także ładowanie akumulatora.

Gotowe silniki Moretti Parts

Silnik Hondy, jakkolwiek znakomity, jest mechanizmem jak wszystkie inne i z czasem wymaga wymiany. Oryginalne jednostki są trudno dostępne i drogie, często wielokrotnie przebijają wartość całego pojazdu. Warto zdecydować się na dobry zamiennik marki Moretti, zbudowany według sprawdzonych wzorców i z wysokiej klasy materiałów. Cztery wersje, które można znaleźć na rynku, to jednostki napędowe o pojemności skokowej 50, 80, 125 i 150 cm3. W przypadku pojemności 50 i 80 cm3 odpowiedniki silnika GY6 mają oznaczenia 139QMB i 147QMB, a w przypadku 125 i 150 cm3 – 152QMJ i 157QMJ.

Silniki 50 i 80 cm3 występują w różnych wielkościach oraz konfiguracjach. Mniejsza jednostka, montowana w pojazdach z kołami o średnicy 10 cali, posiada pokrywę w rozmiarze 400 mm i występuje głównie w wersji z krótkim wałkiem, na jeden amortyzator. Jednostka większa, montowana do pojazdów z kołami 12 i 13 cali, posiada pokrywę o wielkości 430 mm. Występuje z krótkim wałkiem, montowana do pojazdów z jednym amortyzatorem tylnym lub z długim wałkiem, do skuterów posiadających dwa tylne amortyzatory.

Tak jak przy każdej wymianie silnika, należy pamiętać o tym, żeby nowa jednostka była zgodna z homologacją pojazdu i naszymi uprawnieniami do kierowania nim. Przykładowo, jeśli do skutera z silnikiem 50 cm3, zarejestrowanego jako motorower, zamontujemy silnik 80 czy 125 cm3, zgodnie z prawem będzie on już motocyklem. Może to spowodować poważne komplikacje – w czasie kontroli drogowej czy nawet przeglądu technicznego może to nie zostać wykryte, za to w przypadku wzięcia udziału w kolizji na pewno zainteresują się tym firmy ubezpieczeniowe. Jeżeli okaże się, że nie mieliśmy uprawnień do kierowania pojazdem z silnikiem o tej pojemności, konsekwencje finansowe mogą być bardzo poważne.

O zamienniki Moretti silników Honda GY6 pytajcie w autoryzowanej sieci sprzedaży.

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button