Yamaha XT 660 Z Tenere. (Nie taka) doskonała? [opinie, dane techniczne, cena]

Ten motocykl zasługuje na status "kultowy"?

W skrócie
  • Yamaha oferowała XT 660 w wersji Z Tenere, jako adventure. Była także wersja  dualsport R i supermoto X, które różnią się od tego cacka w podróż, czyli wersji Z Tenere.  
  • Tenere 660 to motocykl o dużej niezawodności do podróżowania po drogach nieutwardzonych, bez rajdowych oczekiwań, ale z dużą pewnością dotarcia do celu podróży.
  • Więcej historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoślad.pl

Yamaha XT 660 Z Tenere to motocykl, który bez wstydu dziedziczy miano legendy Tenere. Rasowy wygląd, turystyczna specyfikacja i wręcz niesamowite zdolności wyprawowe to kwestie, obok których przeciętny fan podróży motocyklowych nie może przejść obojętnie. Owszem, ma swoje wady, ale czy są one aż tak istotne w specyficznym przeznaczeniu jednocylindrowej Tenerki?

O jej następcy, czyli Tenere 700 marzy wielu z nas i wielu z nas taką jeździ. Na rynku motocykli używanych dostępna jest także jej poprzednia wersja, która jednak dość znacznie się od niej różni. Mniej istotnym jest to jakie ma wady, a bardziej za co ją cenimy, czytając o historiach takich jak chociażby podróż, którą odbył Spencer Conway, Tenere 660 natychmiast zyskuje w moich oczach szacunek i uznanie. 34 tysiące mil po Afryce robi wrażenie. Przemierzył pustynie, dżungle, błotniste drogi i burze piaskowe. Jego wyprawa była istnie epicka, jak również niebezpieczna. Po jednej z nich musiał wymienić wahacz, bo ten został przestrzelony z AK-47, gdy podróżował po Kenii. Jaka tak naprawdę jest Yamaha XT 660 Z Tenere i czy warto jeszcze myśleć o jej zakupie?

Za ciężki, za słaby, a jednak…

Rajdowa historia, rajdowy wygląd i niezbyt rajdowe możliwości. Na szczęście Yamaha XT 660 Z Tenere została skonstruowana do zupełnie innych celów niż spełnianie sportowych ambicji kierowcy. W adventure`owej podróży ten motocykl czuje się jak ryba w wodzie. Yamaha XT 660 Z Tenere zadebiutowała w sezonie 2008 i produkowana była do roku 2014. W ramie tego jednośladu mogliśmy znaleźć niezbyt wyżyłowany jednocylindrowy silnik o mocy 48 KM (chłodzony cieczą) i to on był w zasadzie największą wadą tego motocykla – ze względu na niską moc w stosunku do niemałej jak na motocykl enduro masy. Z drugiej strony nie możemy mu odmówić długowieczności, a więc naprawdę ciężko powiedzieć, że ulokowanie tej jednostki w ramie było błędem – przecież model Yamaha XT 660 Z Tenere od początku do końca miał być motocyklem wyprawowym.

W takich warunkach sprawdzał się idealnie. Tenere pozwoli Ci dotrzeć wszędzie tam, gdzie nie byłoby to możliwe na motocyklu szosowym. Spore skoki zawieszeń (210 mm przód i 200 mm tył), wygodna pozycja za kierownicą oraz przednie koło w rozmiarze 21 cali – czy ktoś nadal mógł mieć wątpliwości?

Yamaha XT 660 Z Tenere. Bardziej solo

Jednak o ile konstruktorów Yamahy mogliśmy rozgrzeszyć z umiejscowienia tak naprawdę słabego (pod kątem mocy maksymalnej) silnika w ramie, o tyle masy pojazdu wybaczyć nie możemy. 208,5 kilograma – dokładnie tyle ważył turystyk Yamahy. To sporo w tej klasie i bardzo dużo, jeśli weźmiemy pod uwagę stosunek masy pojazdu do mocy maksymalnej. Z drugiej strony na pokład możemy zabrać 221 kilogramów, bo tyle wynosi ładowność tego sprzętu. Jednak nie rozpędzałbym się z tym nad to. Wystarczy wyruszyć na wycieczkę z pasażerem i załadowanymi kuframi, aby przekonać się, że to nie jest dobry pomysł. Tenere zdecydowanie woli wycieczki solo. Yamaha XT 660Z Ténéré

Bądź zawsze na bieżąco dzięki Jednoślad.pl News

Bardzo ciekawym elementem tego motocykla jest wygląd. Oryginalny i bardzo charakterny – może się podobać. Ciekawą kwestią jest również uchwyt zamontowany w przedniej części – służy to holowania i wyrywania sprzętu z błota – proste a jakże genialne! Ciekawe czy ktoś rzeczywiście z tego skorzystał? Myślę, że tak. W dłuższej trasie użytkownicy doceniali niskie spalanie oraz sporych rozmiarów zbiornik paliwa – ten mógł pomieścić 23 litry paliwa, co przy spalaniu na poziomie 4-5 l/100 kilometrów pozwalało na pokonanie 500 kilometrów. Znakomity wynik, prawda? Świetnym i niespotykanym wcześniej rozwiązaniem jest wyposażenie XT 660 Z w specjalne elementy z szarego i wytrzymałego tworzywa, które miały za zadanie pełnić rolę sliderów, ochraniających główne elementy przed zniszczeniem w razie kontaktu z ziemią. Plastikowe ochraniacze są wymienne i nie szpecą nowoczesnej i dość dynamicznej linii nadwozia Tenerki. Szkoda, że inżynierowie Yamahy nie pokusili się o bardziej wysublimowane podwozie. Zwykły, klasyczny widelec z przodu sprawia wrażenie gumowego i do wysokiej precyzji sporo mu brakuje. Jednak do niespiesznej turystycznej jazdy okazuje się wystarczający, choć pod obciążeniem nieco za miękki. Przód lubi mocno nurkować podczas hamowania.

Przeczytaj też:

Yamaha XT 660 R: ciężki kloc do dobrej zabawy? Opis, cena, zdjęcia, dane techniczne

Yamaha XT 660 Z Tenere niestety nie jest motocyklem dla niskich osób. Nie powinno to jednak nikogo dziwić, biorąc pod uwagę genezę i przeznaczenie tej maszyny. Kanapa umiejscowiona jest na wysokości 896 mm, dosięgnięcie do ziemi może sprawić małe kłopoty, jeśli nie jesteś wysokim motocyklistą. Mimo że wsiadanie na Tenere jest dość trudne, to po zajęciu pozycji otrzymujesz dość wygodne stanowisko nawet do długiej jazdy.

Yamahę XT 660 Z Tenere charakteryzuje przede wszystkim silnik. W tym przypadku jest to jeden cylinder. W modelu R wprowadzonym w 2004, czyli w dualsporcie jak najbardziej ma on zalety. Co jednak z przedstawioną Z Tenere? Można podejrzewać, że właśnie dlatego, że te trzy jakże różne od siebie motocykle Z, R i X (supermoto)  oparte są na wspólnej jednostce napędowej i dzięki temu ich cena nie poszybowała w górę. To jednak stawia przed nami pytanie, czy aby do każdego z nich ten silnik się nadaje? W przypadku Z Tenere najprawdopodobniej dużo lepiej sprawdziłaby się jednostka dwucylindrowa. Taka, która zapewnia większy komfort w dalekich podróżach, a przecież właśnie do tego służy Tenerka. Do tego, aby jeździć nią daleko i to w przeróżnych warunkach terenu. Yamaha to dostrzegła i obecnie od 2019 oferuje przecież Tenerę 700 z silnikiem CP2. Jeżeli jednak chcesz kupić Tenere 660, aby wybrać się w podróż dookoła świata, śmiało. Gdy nie szukasz ideału, to ten motocykl nadal będzie odpowiedni. Nadaje się również dla Ciebie, jeżeli szukasz czegoś bez skomplikowanej elektroniki i bardzo niezawodnego, co jednocześnie w tygodniu zawiezie Cię do pracy. Yamaha Tenere będzie dobrą opcją. W dodatku sensownie wycenioną, jeżeli chodzi o ceny zakupu i ceny części zamiennych.

 

Zastanawiasz się, która wersja XT 660 Z Tenere czy XT 660 R będzie dla Ciebie bardziej odpowiednia?

Porównując ją z modelem XT 660 R, z którym Tenerka współdzieli dużą część komponentów, należy wspomnieć, że jako nowy motocykl była kilka tysięcy droższa. Obecnie za Yamahę Tenere 660 trzeba będzie dać od 17 000 do 30 000 zł. Ceny wahają się w zależności od roku produkcji i przebiegu, bo można spotkać zarówno modele z 20 000 km, jak i 80 000 km. Również wyposażenie gra istotną rolę jak na przykład dodatkowe orurowanie szczególnie przydatne w terenie. Gmole, grzane manetki, deflektory, reflektory, zmienione siedzenia i wiele innych akcesoriów, które na pewno łącznie mogły sporo kosztować i podnoszą wartość motocykla. Cenę wynagradza byciem znacznie bardziej przyjemnym motocyklem do dalszych podróży. Czemu więc można nie lubić Tenerki 660 Z? Chociaż w wersji R siedzenie nie pozwalało na komfortowe podróżowanie z pasażerem a w Tenerce widać szeroką kanapę to i tak nie było idealnie. Użytkownicy narzekają na to, że siedzenie było zbyt wyrzeźbione i zwyczajnie niewygodne. Aby poprawić ten aspekt, właściciele zmieniają siedzenie na żelowe lub kładą dodatkowe maty i kożuchy na wierzch. Wtedy w dłuższych trasach można docenić dość pokaźną szybę w rajdowym stylu.

 

Tenere komunikuje się z kierowcą przy pomocy prostego wyświetlacza LCD i klasycznego obrotomierza. Niestety znane są przypadki, że wyświetlacz lubi zaparować. Poza tym, na pokładzie nie ma co szukać zaawansowanej elektroniki i systemów wspierających jazdę. Yamaha XT 660 Z Tenere to kawał dobrego i prostego motocykla adventure. Motocykl, który posłuży każdemu do odkrywania zarówno dalekich, jak i okolicznych zakątków i mało dostępnych terenów. Oczywiście, jeżeli wiesz, jak się nim posługiwać lub charakteryzujesz się sporym wzrostem.

Yamaha XT 660 Z Tenere. 5 najważniejszych rzeczy.

  1. Kanapa na wysokości aż 896 mm sprawia, że siedzi się bardzo wysoko. Lepiej więc jak masz spore umiejętności lub długie nogi. Czasami wraz z długimi nogami w grę wchodzi też większa masa. Tu jednak pojawia się aspekt dość słabej jednostki napędowej, która wraz z kolejnymi kilogramami będzie Ci o tym przypominać.
  2. W 2022 roku ceny motocykli używanych Yamaha XT 660 Z Tenere mieszczą się w przedziale do 17 000 do 30 000 zł.
  3. 48 KM i 43 Nm w połączeniu z wagą 208,5 kg sprawiają, że Tenere na pewno nie jest najszybszym advenczerem, ale też nie musi nim być. Dzięki sprawnemu przyspieszaniu już od niskich obrotów dzielnie przedziera się przez drogi szutrowe. Gdy trzeba, to łyknie także przeloty autostradowe.
  4. Rozsądna jazda bez gonienia tego motocykla po drogach szybkiego ruchu będzie charakteryzować się spalaniem w okolicach 4 do 5 l/100 km.
  5. Z przodu Tenerka ma koło 21 cali, a to jak najbardziej prawidłowy rozmiar na wyprawy terenowe. Zwłaszcza, jeżeli dualsportowe obuwie zmienisz na bardziej charakterną kostkę. Wąskie przednie koło chwytane jest podczas hamowania za pośrednictwem dwóch tarcz o średnicy 298 mm.

Yamaha XT 660Z Ténéré

Yamaha XT 660 Z Tenere. Największe wady?

Turystyk Yamahy, chociaż nie jest pozbawiony wad, to szybko zyskał miano sprzętu niezniszczalnego. Niezbyt wyżyłowany i bardzo prosty w obsłudze silnik pozwalał na przejechanie wielu tysięcy kilometrów bez większych problemów czy remontów. Jeżeli jednak przytrafiłaby Ci się jakaś przygoda, są duże szanse, że dzięki swojej prostej konstrukcji lokalny mechanik pomoże Ci z pozbyciem się usterki. Jednostka nie miała dużego apetytu na paliwo, a do wykonania większości elementów Yamaha sowicie się przyłożyła. Celowo piszemy, że do większości, bo jeśli rozglądasz się za używaną Tenerą, to koniecznie powinieneś przygotować się na częste wymiany łożyska główki ramy – te potrafią się rozlecieć już po 20 tysiącach kilometrów. Użytkownicy narzekali również na szybko zużywającą się gumę zabieraka tylnego koła, czy gumową osłonę wahacza. Słabym punktem tego sprzętu jest również regulator napięcia – usterka ta objawia się drastycznym skróceniem życia akumulatora. Niezbyt przyjemnym doznaniem będą także wibracje towarzyszące jeździe przy większych prędkościach, w końcu to jeden cylinder. Jadąc autostradą, najlepiej będziesz czuł się do 120 km/h. Kupując model dla siebie, zwróć uwagę na możliwą korozję występującą na szprychach oraz na ramie.

 

Yamaha XT 660 Z Tenere. Dane techniczne:

Typ Czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ 4 zaworowy, pojedynczy cylinder
Pojemność 660 cm3
Średnica/skok tłoka 100 x 84 mm
Stopień sprężania 10 : 1
Moc maksymalna 33,8 kW (48 KM) przy 6 000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 58,4 Nm przy 5250 obr./min
Zasilanie Wtrysk
Pojemność zbiornika paliwa 23 l
Skrzynia biegów 5 stopniowa
Przeniesienie napędu Łańcuch
Długość 2246 mm
Szerokość 864 mm
Wysokość 1477 mm
Prześwit 260 mm
Wysokość siedzenia 896 mm
Rozstaw osi 1500 mm
Masa z płynami 208,5 kg
Opona przód | tył 90/90 – 21 | 130/80 – 17
Zawieszenie przednie Teleskopowe skok 210 mm
 Zawieszenie tylne Pojedynczy amortyzator, skok 200 mm
Hamulce przednie Dwutłoczkowy zacisk,

Podwójna tarcza 298 mm

Hamulce tylne Jednotłoczkowy zacisk,

Pojedyncza tarcza 245 mm

 

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Jestem szczęśliwym posiadaczem Tenerki 660 i jest super. We teren jej nie zapuszczam bo do tego mam druga Yamahe -prawdziwe enduro 🙂 więc nie pochwalę jej legendarnych właściwości na tym gruncie ale do śmigania po wioskach i miastach w dojezdzie do pracy jest idealna. Dala mi mnóstwo przyjemnosci w tym roku i oszczędziła dużo czasu, który bym stracił w korkach. I pali naprawdę malutko.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button