Pierwszy motocykl ma być łatwy w obsłudze i w „pilotażu”, nie może być też za mocny, żeby nie zrobić krzywdy i za bardzo nie kusić niedoświadczonego jeźdźca. Jednak nie powinien też znudzić się po pierwszym sezonie. Czy Yamaha XJ6 nadaje się jako pierwszy motocykl po zdaniu prawa jazdy?
W dużej mierze sprawę załatwiają nowe przepisy, które nie pozwalają młodym osobom siadać od razu na mocniejsze pojazdy. Wyobraźmy sobie jednak, że masz skończone 24 lata i możesz zdawać od razu na prawko kat. A, a dużego doświadczenia w jeździe jednośladami nie posiadasz.
„Jaki motocykl na początek” – kto z nas nie wpisywał w internet tej frazy? Google wyrzuca różne podpowiedzi. Jedni radzą zakup dwucylindrowej piećsetki w stylu: Honda CB 500, CBF 500 czy Suzuki GS 500. Inni proponują 250tki i 300tki, takie jak Honda CBR 250 czy Kawasaki Ninja 300. Odważniejsi piszą o czterocylindrowych 600-tkach, takich jak Honda CBF 600 lub też nasza bohaterka – Yamaha XJ6.
No dobra, zapytacie zatem jakie jest moje zdanie na ten temat? Zacznijmy od tego, że nie chcę skupiać się w tym artykule na technicznych meandrach akurat XJ-ty właśnie, a przedstawić swoje zdanie dotyczące zakupu nowoczesnego, czterocylindrowego motocykla o mocy przekraczającej 70 koni jako pierwszy sprzęt, którego przedstawicielem jest XJ6.
Zacznijmy od tego, że taki motocykl jak najbardziej nadaje się na zaczęcie przygody z dużymi jednośladami – oczywiście jeżeli mamy prawo jazdy kategorii A. Naked bike sam w sobie posiada hamulec aerodynamiczny – czyli brak owiewki. Szybka jazda nakedem jest po prostu niekomfortowa, a pęd powietrza zwiewa nas ze sprzęta już przy prędkości 130 km/h. To sprawia, że posiadacze nakedów jeżdżą wolniej od osób dosiadających sportowe motocykle.
Kolejna sprawa to pozycja za kierownicą, prosta, odprężona, w której wygodnie jedzie się z mniejszymi prędkościami. 80 – 100 km/h w trasie? Nie ma problemu – jest przyjemność.
Jednostka napędowa XJty to czterocylindrowa, zasilana wtryskiem rzędówka. Silnik, który potrafi napędzić ten motocykl nawet do 200 km/h. Czy rozsądne jest posiadanie takiego sprzętu? Oczywiście, że tak. Przecież bezpieczne 500tki spod znaku GS i CBF rozpędzają się do 185 km/h, a będąc przestarzałe prowadzą się i hamują gorzej. Z resztą inny argument – rzucając nożem kuchennym możemy kogoś zabić, więc… nim nie rzucamy. I już! Fajne jest posiadanie sprzętu, który w bezpiecznych warunkach, gdzieś na niemieckiej autostradzie można rozpędzić do dwóch paczek, ale w codziennej jeździe nikt rozsądny tego nie będzie robił. Maksymalna moc czterocylindrowej jednostki znajduje się gdzieś niedaleko czerwonego pola, natomiast przy obrotach rzędu 6-8 tysięcy silnik ten jest spokojny i nienarowisty, a jednocześnie oszczędny.
Nowoczesny motocykl typu naked bike segmentu 600 ccm jest lekki, dobrze wyważony, zwrotny, łatwy w prowadzeniu, posiada ABS i bardzo sprawne hamulce, jest niezawodny, gdyż codzienna spokojna jazda nie wysila wysokoobrotowego silnika. Czy XJ6 nadaje się na pierwszy sprzęt po zdaniu prawa jazdy kat. A? Oczywiście.