Aktualnie czytasz:
Yamaha XJ6: Jako pierwszy motocykl po zdaniu prawa jazdy? Czy to dobry wybór?
0

Pierwszy motocykl ma być łatwy w obsłudze i w „pilotażu”, nie może być też za mocny, żeby nie zrobić krzywdy i za bardzo nie kusić niedoświadczonego jeźdźca. Jednak nie powinien też znudzić się po pierwszym sezonie. Czy Yamaha XJ6 nadaje się jako pierwszy motocykl po zdaniu prawa jazdy?

W dużej mierze sprawę załatwiają nowe przepisy, które nie pozwalają młodym osobom siadać od razu na mocniejsze pojazdy. Wyobraźmy sobie jednak, że masz skończone 24 lata i możesz zdawać od razu na prawko kat. A, a dużego doświadczenia w jeździe jednośladami nie posiadasz.

„Jaki motocykl na początek” – kto z nas nie wpisywał w internet tej frazy? Google wyrzuca różne podpowiedzi. Jedni radzą zakup dwucylindrowej piećsetki w stylu: Honda CB 500, CBF 500 czy Suzuki GS 500. Inni proponują 250tki i 300tki, takie jak Honda CBR 250 czy Kawasaki Ninja 300. Odważniejsi piszą o czterocylindrowych 600-tkach, takich jak Honda CBF 600 lub też nasza bohaterka – Yamaha XJ6.

 
Czytaj
REKLAMA

Kup motocykl Triumph i zyskaj do 15%

Wyprzedaż Triumph w ramach akcji Używany Gwarantowany. Skontaktuj się z autoryzowanym dealerem i kup sprawdzony motocykl z niewielkim przebiegiem bez ryzyka.

No dobra, zapytacie zatem jakie jest moje zdanie na ten temat? Zacznijmy od tego, że nie chcę skupiać się w tym artykule na technicznych meandrach akurat XJ-ty właśnie, a przedstawić swoje zdanie dotyczące zakupu nowoczesnego, czterocylindrowego motocykla o mocy przekraczającej 70 koni jako pierwszy sprzęt, którego przedstawicielem jest XJ6.

Zacznijmy od tego, że taki motocykl jak najbardziej nadaje się na zaczęcie przygody z dużymi jednośladami – oczywiście jeżeli mamy prawo jazdy kategorii A. Naked bike sam w sobie posiada hamulec aerodynamiczny – czyli brak owiewki. Szybka jazda nakedem jest po prostu niekomfortowa, a pęd powietrza zwiewa nas ze sprzęta już przy prędkości 130 km/h. To sprawia, że posiadacze nakedów jeżdżą wolniej od osób dosiadających sportowe motocykle.

 
Czytaj
REKLAMA

WYPRZEDAŻ! SHELL ADVANCE AX7 4T 10W 40 teraz za 25,90 PLN

Zapewnia doskonałe smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Doskonała czystość tłoków. Wysoka ochrona silników i skrzyń biegów. Przewyższa specyfikacje: API - SM i JASO MA2.

Kolejna sprawa to pozycja za kierownicą, prosta, odprężona, w której wygodnie jedzie się z mniejszymi prędkościami. 80 – 100 km/h w trasie? Nie ma problemu – jest przyjemność.

Jednostka napędowa XJty to czterocylindrowa, zasilana wtryskiem rzędówka. Silnik, który potrafi napędzić ten motocykl nawet do 200 km/h. Czy rozsądne jest posiadanie takiego sprzętu? Oczywiście, że tak. Przecież bezpieczne 500tki spod znaku GS i CBF rozpędzają się do 185 km/h, a będąc przestarzałe prowadzą się i hamują gorzej. Z resztą inny argument – rzucając nożem kuchennym możemy kogoś zabić, więc… nim nie rzucamy. I już! Fajne jest posiadanie sprzętu, który w bezpiecznych warunkach, gdzieś na niemieckiej autostradzie można rozpędzić do dwóch paczek, ale w codziennej jeździe nikt rozsądny tego nie będzie robił. Maksymalna moc czterocylindrowej jednostki znajduje się gdzieś niedaleko czerwonego pola, natomiast przy obrotach rzędu 6-8 tysięcy silnik ten jest spokojny i nienarowisty, a jednocześnie oszczędny.

Nowoczesny motocykl typu naked bike segmentu 600 ccm jest lekki, dobrze wyważony, zwrotny, łatwy w prowadzeniu, posiada ABS i bardzo sprawne hamulce, jest niezawodny, gdyż codzienna spokojna jazda nie wysila wysokoobrotowego silnika. Czy XJ6 nadaje się na pierwszy sprzęt po zdaniu prawa jazdy kat. A? Oczywiście.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
74%
Interesujące
5%
heh...
5%
Że co?
0%
Grrrr!
11%
Smutne
5%