Pilne: Ustawa o motocyklach 125 ccm na prawo jazdy B weszła w życie

Nasz zegar przestał odmierzać czas. Dokładnie o północy weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o kierujących pojazdami z dnia 26.06.2014. Oznacza to początek rewolucji na polskich drogach. Od tej chwili każdy kierowca posiadający prawo jazdy kat. B od minimum 3 lat może prowadzić motocykl o poj. do 125 ccm bez dodatkowych egzaminów.

Nowelizacja niesie w sobie wiele zmian jednak z punktu widzenia miłośników dwóch kółek najistotniejsza zmiana zawiera się w artykule 1 ustawy:

Art. 1.
W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2014 r. poz. 600) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 6:
(…)
4) prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.(…)
Art. 15.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia (w Dzienniku Ustaw – red.) (…).

Wspomniane 30 dni od opublikowania nowelizacji w Dzienniku Ustaw minęło dziś, wraz z nastaniem niedzieli, 24.08.2014.

Romet: Impuls do rozwoju

Przepisy te od kilku lat funkcjonują w wielu krajach Europy, a dla Rometu są naturalnym procesem, który ma istotne znaczenie dla dalszego rozwoju motoryzacyjnego rynku w Polsce – podkreśla Agnieszka Starzyk

Oprócz zmiany przepisów potrzebne są dodatkowe funkcjonale rozwiązania przestrzeni miejskiej. Czekamy z niecierpliwością aż w kolejnych miastach otworzą się bus pasy dla motocykli oraz powstanie coraz więcej parkingów przeznaczonych wyłącznie dla motocykli – dodaje.

Junak: Pracujemy nad rozwojem kolekcji

Z kolei przedstawiciel marki Junak przyznaje, że prawdziwy boom na motocykle 125 zaczął się już kilkanaście tygodni temu: Będzie on miał odzwierciedlenie też w przyszłym sezonie. Intensywnie pracujemy nad nowościami na sezon 2015. Do naszej kolekcji trafi kilka nowych propozycji motocykli i skuterów 125 ccm. W tym momencie posiadamy gamę 6 motocykli Junak z manualną skrzynią biegów. To m.in. debiutujący w tym sezonie Junak 124 o bardzo sportowym charakterze. Prócz tego na junak.com.pl w sekcji 125 znajdziecie nasz bestseller – model 123 czy hit cenowy w postaci Junaka 122 w sugerowanej cenie 3599 PLN Brutto. Co ważne wszystkie oferowane w tej chwili pojazdy spełniają rygory prawne, jeśli chodzi o nową ustawę – mówi Karol Kopytek z firmy Almot, właściciela marki Junak.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Yamaha: Pomożemy kierowcom samochodów stanąć o dwóch kółkach.

Zakładamy, że rynek pojazdów 125 cm3 wzrośnie kilkukrotnie, trudno jednak przewidzieć konkretne liczby, dlatego szykujemy się na różne warianty. Z naszej strony oferujemy najszerszą wśród marek premium ofertę motocykli i skuterów o pojemności 125 cm3, w cenach zaczynających się już od 8800 PLN. Dodatkowo, przygotowujemy specjalny program, który ułatwi kierowcom samochodów rozpoczęcie przygody z jednośladem. Jesteśmy przekonani, że te wszystkie te aspekty przełożą się na zwiększoną sprzedaż pojazdów Yamaha w tej klasie
– zapewnia Joanna Kazanecka z Yamaha Motor

Z jaką prędkością maksymalnie jeździ motocykl/skuter 125 ccm?

Najłatwiej jest określić średnią z której na pewno wybijają się pojazdy wyposażone w silnik dwusuwowy (2T). To ze względu na sporą moc, przez którą niezablokowane nie spełniają na pewno wytycznych dotyczących mocy czy jej stosunku do masy jednośladu. Stąd też uwzględnianie dwutaktów nie ma większego sensu.

Wszystkie nowoczesne konstrukcje silnikowe 4T o mocy do 11 kW w przypadku motocykli z manualną skrzynią biegów śmiało rozpędzają się do ponad 100 km/h. Od tej reguły oczywiście są oczywiście wyjątki, ale nieliczne. Nieco gorzej jest w przypadku skuterów z CVT. Z racji konstrukcji skrzyni automatycznej cieszą się one nieco gorszymi osiągami i często z trudem przekraczają magiczną stówkę.

Warto dodać, że to prędkości maksymalne są bardzo obciążające jednostkę napędową. Nie warto nią w sposób ciągły i częsty podróżować. Z pewnością czerpanie garściami z mocy naszego silnika nie będzie mu służyło. Fajnym pomysłem zdaje się ustalenie sobie samemu wartości granicznej na obrotomierzu i prędkościomierzu. Np. postanów, że będziesz poza sytuacjami awaryjnymi starał się jeździć maksymalnie o 10 km/h mniej, niż maksymalne możliwości motocykla. Ten odwdzięczy się z pewnością długą i bezawaryjną pracą.

W jakiej formie w końcu weszła ustawa? Co z motocyklami posiadającymi manualne skrzynie? Na nich również można od dziś jeździć? Skuterowo.com wyjaśnia sytuację w telegraficznym skrócie fanom skuterów i motocykli 125.

Aby tedy dokonać cofamy się w czasie i to sporo – do maja. Kilka tygodni po pierwszych przeciekach z Komisji Infrastruktury, która pracowała nad projektem ustawy Sejm przegłosował propozycję zdecydowaną większością:

Pilne: Będzie można jeździć motocyklem 125 ccm z prawem jazdy B
Wówczas mowa w projekcie była wyłącznie o motocyklach 125 z automatyczną skrzynią biegów. Chwilę później przegłosowana ustawa zawędrowała do Senatu:

Pilne: Senat zgłasza poprawki do ustawy o 125 ccm
W skrócie: Senat stwierdził, że ustawa w tym kształcie promuje producentów skuterów ze stratą dla motocykli 125. Przegłosowano poprawki. Te wróciły ponownie do Sejmu. Ten zdecydował – OK, dodamy do ustawy również motocykle – pozwolimy posiadać automatyczną i manualną skrzynię biegów każdemu kto ma prawo jazdy kat. B od minimum 3 lat.

Pilne: Sejm przyjął ustawę o 125 ccm dla posiadaczy prawa jazdy B
Ustawa pozwalająca na jazdę zarówno automatem jak i manualem została skierowana do Prezydenta. Ten miał czas do 17.07.2014 na jej podpisanie, bądź odrzucenie w tym właśnie kształcie.

Pilne: Prezydent podpisał ustawę o motocyklach 125 na kat. B
Finalnie Prezydent podpisał ustawę o motocyklach 125 ccm bez rozgraniczenia na rodzaje skrzyń biegów. Można będzie jeździć zarówno posiadając automatyczną jak i manualną przekładnię.

Co z bezpieczeństwem?

Jazda na 125 ccm a data wejścia ustawy   Formularze Google

Według badań Skuterowo.com, 54% ludzi, którzy przed wejściem ustawy w życie zakupili pojazdy 125 jednocześnie wyjechali nimi na drogi publiczne. Mimo to w statystykach nie widać wzmożonej liczby wypadków. Mało tego – dokonując porównania siedmiu miesięcy tego roku w stosunku do całego sezonu 2013 widzimy dość spory spadek. W 2013 roku motocykliści uczestniczyli bowiem w 2 210 wypadkach, zginęło w nich 242 kierujących motocyklami oraz 11 ich pasażerów, a 1 808 motocyklistów i 267 pasażerów zostało rannych. Z winy motocyklistów zaistniało 967 wypadków, zginęło w nich 146 osób, a 958 osób doznało obrażeń ciała. Najczęstsze przyczyny wypadków spowodowanych przez motocyklistów to:

• niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 565 wypadków,
• nieprawidłowe wyprzedzanie – 141 wypadków,
• nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 87 wypadków.

Oczywistym pozostaje konieczność śledzenia danych w sierpniu oraz wrześniu bieżącego roku. Mimo to można jednak przyznać iż dotychczasowe dane napawają optymizmem.

Jaki pojazd wybrać? W oficjalnej sprzedaży znajdziemy dużo pojazdów klasy 125 – zarówno skuterów jak i motocykli. Skuterowo.com wciąż uzupełnia listę wszystkich jednośladów tego segmentu. Jednak może występować problem z ich dostępnością. Na rynku panuje boom.

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button