Aktualnie czytasz:
Tuning skutera/motoroweru 4T: Po mojemu
43

Poddaj膮c 聽tuningowi 聽fabryczny skuter czy motorower z silnikiem 50 ccm osi膮gniemy spor膮 popraw臋 zar贸wno przy艣pieszenia 聽jak i pr臋dko艣ci maksymalnej. Standardowy skuter 50 ccm 4T z najpopularniejszym silnikiem 139QMA/QMB po zdj臋ciu blokad osi膮ga oko艂o 3 kM mocy na kole nap臋dowym. Wi臋kszo艣膰 chi艅skich pojazd贸w 4T jest wyposa偶ona w艂a艣nie w ten typ silnika. Wielu u偶ytkownik贸w zastanawia si臋 jak poprawi膰 osi膮gi a przez to bezpiecze艅stwo i komfort 聽podr贸偶owania. Nikt przecie偶 nie lubi ci膮g艂ego i niebezpiecznego wyprzedzania naszego skutera przez inne pojazdy nawet w mie艣cie, a pod wi臋ksze wzniesienia podje偶d偶ania z pr臋dko艣ci膮 35-40km/h. Komfortowa podr贸偶 to jazda z pr臋dko艣ci膮 adekwatn膮 do aktualnych warunk贸w drogowych. W najmniejszych pojazdach - skuterach 50 ccm -聽 problemem okazuje si臋 zbyt ma艂a moc silnika, a przez to uzyskiwane przy艣pieszenie i pr臋dko艣膰 podr贸偶na - przelotowa. Fabryczny skuter 50 ccm 4T osi膮ga oko艂o 60-65 km/h (w zale偶no艣ci od wielko艣ci oraz masy skutera i kieruj膮cego). Oczywi艣cie jest to pr臋dko艣膰 rzeczywista, taka kt贸r膮 jest w stanie wskaza膰 GPS. Liczniki tych pojazd贸w wskazuj膮 warto艣ci znacznie wy偶sze (wynika to z przek艂amania, kt贸re wynosi w zale偶no艣ci od pojazdu od +3 do nawet +10 km/h w przypadku chi艅skich pojazd贸w).

Je偶eli chcemy uzyska膰 bardzo dobre przy艣pieszenie i pr臋dko艣膰 maksymaln膮 oko艂o 75 km/h warto rozwa偶y膰 zakup cylindra o pojemno艣ci 72 ccm i 艣rednicy t艂oka 47 mm - moc na kole oko艂o 4,5 kM (w wi臋kszo艣ci sprzedawcy oferuj膮 je聽 pod nazw膮 80 ccm). Nie ma potrzeby 偶adnych innych zmian w silniku poza regulacj膮 ga藕nika, ewentualnie wymian膮 filtra powietrza na sto偶kowy i dyszy paliwa w ga藕niku na 80-85. Wariator, rolki, sprz臋g艂o, spr臋偶yna centralna, spr臋偶ynki sprz臋g艂a mog膮 pozosta膰 fabryczne.聽 Je偶eli kto艣 chce mo偶e nimi regulowa膰, jednak one nie wp艂ywaj膮 na moc czy moment obrotowy silnika, a jedynie decyduj膮 o momencie za艂膮czenia sprz臋g艂a (spr臋偶ynki sprz臋g艂a, twardsze wy偶sze obroty za艂膮czenia, mi臋kkie ni偶sze), b膮d藕 obrotach przy jakich maj膮 zmienia膰 si臋 prze艂o偶enia (l偶ejsze rolki wy偶sze obroty, ci臋偶sze ni偶sze), 聽spr臋偶yna centralna wp艂ywa na moment obrotowy jaki przek艂adnia jest w stanie przenie艣膰 na tylne ko艂o przy danych obrotach, w przypadku kitu 72 ccm nie ma sensu zmienia膰 fabrycznej na inn膮.

Ja w swoim Fenneri posiadam jeden z najwi臋kszych kit贸w o 艣rednicy cylindra 51 mm 90 ccm (co pozwala rozwija膰 moc na kole oko艂o 8 kM, pr臋dko艣ci rz臋du 90 km/h przy bardzo dobrym przy艣pieszeniu), z g艂owic膮 o wi臋kszych kana艂ach i zaworach, sportowy wa艂ek rozrz膮du (zmienione k膮ty otwarcia i zamkni臋cia zawor贸w oraz szybko艣膰 k膮towa otwierania i zamykania), 聽ga藕nik 24 mm, filtr sto偶kowy. Przy takim zestawie dysza ga藕nika powinna wynosi膰 聽100. Co do nap臋du mo偶e pozosta膰 fabryczny, 聽jednak minimum to wymiana spr臋偶yny centralnej na 聽480 N (48kg) przy maksymalnym 艣cisku, gdy偶 fabryczna 380N (38kg) powoduje, i偶 powstaj膮 ''dziury'' w przy艣pieszeniu na skutek przenoszenia zbyt ma艂ego momentu obrotowego przez s艂ab膮 spr臋偶yn臋. Oczywi艣cie rolkami i spr臋偶ynkami sprz臋g艂a doregulujemy nap臋d w zale偶no艣ci od naszych upodoba艅.

Fabryczny skuter nawet z odblokowanym modu艂em zap艂onowym posiada sta艂y k膮t wyprzedzenia zap艂onu聽 zadany przez producenta silnika, bez mo偶liwo艣ci jego regulacji 聽(wynosz膮cy 15 stopni przy obrotach < 3 000 obr/min oraz 28 stopni przy obrotach > 3000 obr/min). Dlatego te偶 moc maksymaln膮 (a wi臋c maksymalny ci膮g silnika) nawet po tuningu mechanicznym osi膮gamy przy 8000-8500 obr/min. Aby zwi臋kszy膰 obroty maksymalne, a przez to wyra藕nie zwi臋kszy膰 moc i moment obrotowy nale偶y zmieni膰 k膮t wyprzedzenia zap艂onu (zada膰 silnikowi inn膮 map臋 zap艂onu).聽 Ja zastosowa艂em komputerowy modu艂 zap艂onowy 聽firmy Progcdi, kt贸ry w odr贸偶nieniu od innych (modu艂y z regulacj膮 daj膮 mo偶liwo艣膰 zmiany obrot贸w przy kt贸rych nast臋puje zmiana wyprzedzenia z 15 na 28 stopni - a to w 偶aden spos贸b nie wp艂ywa na popraw臋 osi膮g贸w silnika) ma mo偶liwo艣膰 zmiany mapy zap艂onu w dowolnych granicach. 聽Dla konfiguracji k膮t贸w wyprzedzenia zap艂onu na poziomie 聽10, 25, 33, 38 stopni odpowiednio przy obrotach 1000, 3000, 6000, 9000 obr/min 聽silnik wykazuje lepszy ci膮g i zdecydowanie wi臋ksz膮 dynamik臋 a偶 do 11 000 obr/min.聽 Spotka艂em si臋 z opiniami, 偶e skuter 4T po tuningu b臋dzie spala艂 2x wi臋cej paliwa, ni偶 przed co jest nieprawd膮. Przy dobrze przeprowadzonym tuningu, odpowiednim wyregulowaniu ga藕nika i dobraniu dysz (czytaj wy偶ej) z w艂a艣ciw膮 map膮 zap艂onu聽 spalanie pozostaje na bardzo niskim poziomie. Mi w terenie lekko g贸rzystym (skuter o wadze 108 kg), przy pr臋dko艣ciach przelotowych 70 km/h w dwie osoby (2 x 65 kg) spala 2,2-2,4 L/100 km. Maksymalne spalanie jakie uda艂o mi si臋 zanotowa膰 w mie艣cie przy kr贸tkich trasach to oko艂o 2,6-2,8 L/100 km.聽 Je偶d偶膮c 聽delikatnie spala 2,0-2,2 L/100 km

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Jaka jest Twoja reakcja?
16%
3%
6%
43 Komentarze
1 2 3 4 5
  • 3 lipca 2016 at 15:49

    wombat ironii nie zauwazyles 馃槢 dlatego proboje podpytac o ustawienia 馃檪 zeby gora troche zyskala 7-9 tys obrotow bo dol idealnie zbiera.

  • peres
    27 wrze艣nia 2016 at 09:02

    Mam aprilie sr max 125 i.e i strasznie du偶o pali 6,5 L na 100km czy one tyle pal膮 czy jest niewyregulowany ga藕nik

  • Adam
    29 marca 2018 at 11:23
    Plusy

    Zawsze jest lepiej

    Minusy

    Napewno wi臋ksze spalanie i temperatura pracy.

    Przy mniejszym k膮cie jest mniej mocy ale silnik wchodzi na wy偶sze obroty,,przy wi臋kszym koncie ma wi臋cej mocy nieznacznie,lepiej zapala,ci臋偶ej si臋 kopie i wyst臋puje spalanie stykowe w ga藕niku niekiedy.szybciej reaguje na gaz!tak wygl膮da z kontem zap艂onu w ka偶dym silniku.prawdziwy tuning to zwi臋kszenie pojemno艣ci,zwi臋kszenie przelotu ga藕nika,ewentualnie dyszy paliwowej no i wa艂ek sportowy o wi臋kszych wzniosach lub innych kontach krzywek,wi臋ksze zawory, no i wtedy wi臋kszy dolot powietrza i wydechu