Aktualnie czytasz:
Tuning skutera/motoroweru 4T: Po mojemu
43

Poddaj─ůc ┬átuningowi ┬áfabryczny skuter czy motorower z silnikiem 50 ccm osi─ůgniemy spor─ů popraw─Ö zar├│wno przy┼Ťpieszenia ┬ájak i pr─Ödko┼Ťci maksymalnej. Standardowy skuter 50 ccm 4T z najpopularniejszym silnikiem 139QMA/QMB po zdj─Öciu blokad osi─ůga oko┼éo 3 kM mocy na kole nap─Ödowym. Wi─Ökszo┼Ť─ç chi┼äskich pojazd├│w 4T jest wyposa┼╝ona w┼éa┼Ťnie w ten typ silnika. Wielu u┼╝ytkownik├│w zastanawia si─Ö jak poprawi─ç osi─ůgi a przez to bezpiecze┼ästwo i komfort ┬ápodr├│┼╝owania. Nikt przecie┼╝ nie lubi ci─ůg┼éego i niebezpiecznego wyprzedzania naszego skutera przez inne pojazdy nawet w mie┼Ťcie, a pod wi─Öksze wzniesienia podje┼╝d┼╝ania z pr─Ödko┼Ťci─ů 35-40km/h. Komfortowa podr├│┼╝ to jazda z pr─Ödko┼Ťci─ů adekwatn─ů do aktualnych warunk├│w drogowych. W najmniejszych pojazdach - skuterach 50 ccm -┬á problemem okazuje si─Ö zbyt ma┼éa moc silnika, a przez to uzyskiwane przy┼Ťpieszenie i pr─Ödko┼Ť─ç podr├│┼╝na - przelotowa. Fabryczny skuter 50 ccm 4T osi─ůga oko┼éo 60-65 km/h (w zale┼╝no┼Ťci od wielko┼Ťci oraz masy skutera i kieruj─ůcego). Oczywi┼Ťcie jest to pr─Ödko┼Ť─ç rzeczywista, taka kt├│r─ů jest w stanie wskaza─ç GPS. Liczniki tych pojazd├│w wskazuj─ů warto┼Ťci znacznie wy┼╝sze (wynika to z przek┼éamania, kt├│re wynosi w zale┼╝no┼Ťci od pojazdu od +3 do nawet +10 km/h w przypadku chi┼äskich pojazd├│w).

Je┼╝eli chcemy uzyska─ç bardzo dobre przy┼Ťpieszenie i pr─Ödko┼Ť─ç maksymaln─ů oko┼éo 75 km/h warto rozwa┼╝y─ç zakup cylindra o pojemno┼Ťci 72 ccm i ┼Ťrednicy t┼éoka 47 mm - moc na kole oko┼éo 4,5 kM (w wi─Ökszo┼Ťci sprzedawcy oferuj─ů je┬á pod nazw─ů 80 ccm). Nie ma potrzeby ┼╝adnych innych zmian w silniku poza regulacj─ů ga┼║nika, ewentualnie wymian─ů filtra powietrza na sto┼╝kowy i dyszy paliwa w ga┼║niku na 80-85. Wariator, rolki, sprz─Ög┼éo, spr─Ö┼╝yna centralna, spr─Ö┼╝ynki sprz─Ög┼éa mog─ů pozosta─ç fabryczne.┬á Je┼╝eli kto┼Ť chce mo┼╝e nimi regulowa─ç, jednak one nie wp┼éywaj─ů na moc czy moment obrotowy silnika, a jedynie decyduj─ů o momencie za┼é─ůczenia sprz─Ög┼éa (spr─Ö┼╝ynki sprz─Ög┼éa, twardsze wy┼╝sze obroty za┼é─ůczenia, mi─Ökkie ni┼╝sze), b─ůd┼║ obrotach przy jakich maj─ů zmienia─ç si─Ö prze┼éo┼╝enia (l┼╝ejsze rolki wy┼╝sze obroty, ci─Ö┼╝sze ni┼╝sze), ┬áspr─Ö┼╝yna centralna wp┼éywa na moment obrotowy jaki przek┼éadnia jest w stanie przenie┼Ť─ç na tylne ko┼éo przy danych obrotach, w przypadku kitu 72 ccm nie ma sensu zmienia─ç fabrycznej na inn─ů.

Ja w swoim Fenneri posiadam jeden z najwi─Ökszych kit├│w o ┼Ťrednicy cylindra 51 mm 90 ccm (co pozwala rozwija─ç moc na kole oko┼éo 8 kM, pr─Ödko┼Ťci rz─Ödu 90 km/h przy bardzo dobrym przy┼Ťpieszeniu), z g┼éowic─ů o wi─Ökszych kana┼éach i zaworach, sportowy wa┼éek rozrz─ůdu (zmienione k─ůty otwarcia i zamkni─Öcia zawor├│w oraz szybko┼Ť─ç k─ůtowa otwierania i zamykania), ┬ága┼║nik 24 mm, filtr sto┼╝kowy. Przy takim zestawie dysza ga┼║nika powinna wynosi─ç ┬á100. Co do nap─Ödu mo┼╝e pozosta─ç fabryczny, ┬ájednak minimum to wymiana spr─Ö┼╝yny centralnej na ┬á480 N (48kg) przy maksymalnym ┼Ťcisku, gdy┼╝ fabryczna 380N (38kg) powoduje, i┼╝ powstaj─ů ''dziury'' w przy┼Ťpieszeniu na skutek przenoszenia zbyt ma┼éego momentu obrotowego przez s┼éab─ů spr─Ö┼╝yn─Ö. Oczywi┼Ťcie rolkami i spr─Ö┼╝ynkami sprz─Ög┼éa doregulujemy nap─Öd w zale┼╝no┼Ťci od naszych upodoba┼ä.

Fabryczny skuter nawet z odblokowanym modu┼éem zap┼éonowym posiada sta┼éy k─ůt wyprzedzenia zap┼éonu┬á zadany przez producenta silnika, bez mo┼╝liwo┼Ťci jego regulacji ┬á(wynosz─ůcy 15 stopni przy obrotach < 3 000 obr/min oraz 28 stopni przy obrotach > 3000 obr/min). Dlatego te┼╝ moc maksymaln─ů (a wi─Öc maksymalny ci─ůg silnika) nawet po tuningu mechanicznym osi─ůgamy przy 8000-8500 obr/min. Aby zwi─Ökszy─ç obroty maksymalne, a przez to wyra┼║nie zwi─Ökszy─ç moc i moment obrotowy nale┼╝y zmieni─ç k─ůt wyprzedzenia zap┼éonu (zada─ç silnikowi inn─ů map─Ö zap┼éonu).┬á Ja zastosowa┼éem komputerowy modu┼é zap┼éonowy ┬áfirmy Progcdi, kt├│ry w odr├│┼╝nieniu od innych (modu┼éy z regulacj─ů daj─ů mo┼╝liwo┼Ť─ç zmiany obrot├│w przy kt├│rych nast─Öpuje zmiana wyprzedzenia z 15 na 28 stopni - a to w ┼╝aden spos├│b nie wp┼éywa na popraw─Ö osi─ůg├│w silnika) ma mo┼╝liwo┼Ť─ç zmiany mapy zap┼éonu w dowolnych granicach. ┬áDla konfiguracji k─ůt├│w wyprzedzenia zap┼éonu na poziomie ┬á10, 25, 33, 38 stopni odpowiednio przy obrotach 1000, 3000, 6000, 9000 obr/min ┬ásilnik wykazuje lepszy ci─ůg i zdecydowanie wi─Öksz─ů dynamik─Ö a┼╝ do 11 000 obr/min.┬á Spotka┼éem si─Ö z opiniami, ┼╝e skuter 4T po tuningu b─Ödzie spala┼é 2x wi─Öcej paliwa, ni┼╝ przed co jest nieprawd─ů. Przy dobrze przeprowadzonym tuningu, odpowiednim wyregulowaniu ga┼║nika i dobraniu dysz (czytaj wy┼╝ej) z w┼éa┼Ťciw─ů map─ů zap┼éonu┬á spalanie pozostaje na bardzo niskim poziomie. Mi w terenie lekko g├│rzystym (skuter o wadze 108 kg), przy pr─Ödko┼Ťciach przelotowych 70 km/h w dwie osoby (2 x 65 kg) spala 2,2-2,4 L/100 km. Maksymalne spalanie jakie uda┼éo mi si─Ö zanotowa─ç w mie┼Ťcie przy kr├│tkich trasach to oko┼éo 2,6-2,8 L/100 km.┬á Je┼╝d┼╝─ůc ┬ádelikatnie spala 2,0-2,2 L/100 km

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B─ůd┼║ oryginalny i wyr├│┼╝nij si─Ö na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du┼╝e ko┼éa. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot─Ö┼╝na doza komfortu zar├│wno podczas jazdy po mie┼Ťcie, jak r├│wnie┼╝ wsz─Ödzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe┼énij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju┼╝ za 9 199 PLN.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Garaż BMW pełen motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara┼╝ BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b─ůd┼║ u┼╝ywany motocykl w doskona┼éym stanie. Wejd┼║ i sprawd┼║ jak blisko jest Tw├│j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Jaka jest Twoja reakcja?
16%
3%
6%
43 Komentarze
1 2 3 4 5
  • 3 lipca 2016 at 15:49

    wombat ironii nie zauwazyles ­čśŤ dlatego proboje podpytac o ustawienia ­čÖé zeby gora troche zyskala 7-9 tys obrotow bo dol idealnie zbiera.

  • peres
    27 wrze┼Ťnia 2016 at 09:02

    Mam aprilie sr max 125 i.e i strasznie du┼╝o pali 6,5 L na 100km czy one tyle pal─ů czy jest niewyregulowany ga┼║nik

  • Adam
    29 marca 2018 at 11:23
    Plusy

    Zawsze jest lepiej

    Minusy

    Napewno wi─Öksze spalanie i temperatura pracy.

    Przy mniejszym k─ůcie jest mniej mocy ale silnik wchodzi na wy┼╝sze obroty,,przy wi─Ökszym koncie ma wi─Öcej mocy nieznacznie,lepiej zapala,ci─Ö┼╝ej si─Ö kopie i wyst─Öpuje spalanie stykowe w ga┼║niku niekiedy.szybciej reaguje na gaz!tak wygl─ůda z kontem zap┼éonu w ka┼╝dym silniku.prawdziwy tuning to zwi─Ökszenie pojemno┼Ťci,zwi─Ökszenie przelotu ga┼║nika,ewentualnie dyszy paliwowej no i wa┼éek sportowy o wi─Ökszych wzniosach lub innych kontach krzywek,wi─Öksze zawory, no i wtedy wi─Ökszy dolot powietrza i wydechu

Podziel si─Ö opini─ů

lub