Triumph Speed Triple 1200 RS 2021 nareszcie ujrzał światło dzienne. Najnowszy model brytyjskiej marki nie tylko jest najmocniejszym nakedem w portfolio producenta, ale i najszybszym ze wszystkich oferowanych motocykli przez Triumpha. O co w tym wszystkim chodzi?
Opowieść o nowym Speed Triple 1200 RS należy zacząć od połączeń ze sportem. Większość z Was doskonale wie, że Triumph zaopatruje motocykle ścigające się w wyścigowej klasie Moto2 w silniki. To musiało mieć wpływ na technologie użyte w projektowaniu silnika nowego nakeda. Co prawda Speed Triple 1200 RS posiada silnik o pojemności 1160 cm3, ale pamiętajmy, że jest to zupełnie nowa, trzycylindrowa jednostka, która ma cieszyć użytkownika przede wszystkim mocą i przyjemnością z jazdy.
Triumph Speed Triple 1200 RS 2021. Lżejszy i jeszcze mocniejszy!
Pewnie większość z Was zacznie doszukiwać się połączeń z Triumphem Tigerem 1200, ale nie tędy droga. Przejdźmy jednak do tego, co interesuje Was pewnie najbardziej, czyli do mocy nowego pieca! Ta wynosi 180 KM i uzyskujemy ją przy 10 750 obr./min – oznacza to przyrost o 30 KM! Maksymalny moment obrotowy silnika wynosi 125 Nm przy 9000 obr./min, co również jest świetną wartością. Wzrost mocy maksymalnej to niewątpliwe powód do dumy, jednak jeszcze większym powodem do świętowania dla producenta z Hinckley i fanów modelu jest zmniejszenie masy. Brytyjczycy zapewniają, że na samym silniku udało się zaoszczędzić aż 7 kilogramów. Inne zmiany spowodowały utratę wagi o kolejne 3 kilogramy. Łącznie nowy Speed Triple 1200 RS lżejszy jest od poprzednika o 10 kilogramów. Jego masa (z płynami) wynosi 198 kilogramów. Piękny wynik!
Przeprojektowany został zarówno układ dolotowy jak i wydechowy. Dzięki temu silnik zyskał bardziej chrapliwe, rasowe brzmienie.
Nowy Speed Triple 1200 RS został zbudowany na bazie lekkiej aluminiowej ramy, w fazie projektu duży nacisk położono na dopracowanie rozłożenia masy motocykla. Poprawiono również pozycję za kierownicą, która teraz ma zapewniać lepsze czucie motocykla w warunkach torowych. Poza tym mamy szerszą kierownicę, węziej ustawione podnóżki i na nowo zaprojektowaną kanapę. Siedzenie umieszczono na wysokości 830 mm.
Triumph Speed Triple 1200 RS 2021. Sport i komfort
Nawiązania do torowych genów nowego Triumpha Speed Triple 1200 RS widać na każdym kroku, a już najbardziej w zawieszeniu. Zarówno z przodu jak i z tyłu znajdziemy w pełni regulowane zawieszenie marki Öhlins (w osi przedniej widelec USD NIX30, a z tyłu kolumna monoshock TTX36). Pamiętajmy jednak, że nastawy zawieszenia zachowują balans między komfortem jazdy, a możliwością jazdy sportowej. Za wyhamowanie tego potwora odpowiadać będą zaciski hamulcowe Brembo Stylema z dwoma tarczami hamulcowymi w osi przedniej o średnicy 320 mm, z tyłu pojedyncza tarcza w rozmiarze 220 mm, z dwutłoczkowym zaciskiem Brembo.
Triumph Speed Triple 1200 RS będzie opuszczać fabrykę obuty w opony Metzeler Racetec RR, które również będą swoistym kompromisem między wytrzymałością oraz sporymi możliwościami w trakcie nieco ostrzejszej jazdy. Warto jednak zaznaczyć, że jeżeli zamierzasz kupić i użytkować nowego Tripla na torze, to producent rekomenduje opony Pirelli Diablo Supercorsa SC2 – jest to fabryczna opcja na tor.
Ciąg dalszy pod materiałem wideo
Nowy Triumph Speed Triple 1200 RS. A co z elektroniką?
Oczywiście na pokładzie tak wypasionego statku nie mogło zabraknąć najbardziej tłustych gadżetów ze świata elektroniki. Co to oznacza? M.in. tyle, że na pokładzie Speed Triple 1200 RS znajdziecie 5-calowy wyświetlacz, oferowany już w standardzie system multimedialny Triumph Connectivity, bezkluczykowy system czy wszystkie światła w technologii LED. To nie wszystko, bo elektronika zadba również o Twoje bezpieczeństwo. Motocykl otrzymał ulepszony system Cornering ABS (moduł ABS Continental MIB-EVO współpracuje ze zintegrowaną, 6-osiową jednostką pomiaru inercji (IMU). Oznacza to, że nowy ABS będzie bardziej precyzyjny w swoim działaniu. System będzie działać w oparciu o dwa tryby: Road i Track.
Dodatkowo Triumph wyposażył swojego nakeda w quickshifter, czyli Triumph Shift Assist. Urządzenie umożliwia zmianę biegów bez użycia sprzęgła i przy zachowaniu otwartej przepustnicy w górę i w dół. Co ciekawe, urządzenie samo wybierze najbardziej optymalne przełożenie. Gdyby było Wam mało, to dorzucamy garść informacji o trybach jazdy. Jest ich pięć, w tym specjalne – torowe. Triumph Speed Triple 1200 RS już w standardzie będzie wyposażony w tempomat!
Wygląd zawsze ma znaczenie
Nie od dziś wiemy, że wygląd to jedna z najważniejszych cech motocykla. Spece z Hinckley w tej materii zdecydowanie się postarali. Co prawda 1200 RS wygląda jak klasyczny Speed Triple, jednak różni się całą masą detali. Ogromne wrażenie na mnie robią przednie światła, agresywna sylwetka czy “węglowy” przedni błotnik. Widać, że na tym co cieszy oczy nie oszczędzano, ale do tego już zdążyliśmy się przyzwyczaić w przypadku brytyjskiego producenta.
Cena:
Nowy Triumph Speed Triple RS będzie kosztować 15 100 funtów. Oznacza to, że w Polsce jego cena będzie oscylować w granicach 78 000 zł.
Triumph Speed Triple 1200 RS 2021. Dane techniczne
Silnik | Chłodzony cieczą, 12-zaworowy, DOHC, z 3 cylindrami w układzie rzędowym |
Pojemność | 1160 cm³ |
Średnica x skok tłoka | 90,0 mm X 60,8 mm |
Stopień sprężenia | 13.2:1 |
Maksymalna moc | 180 KM (132,4 kW) przy 10 750 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 125 Nm przy 9 000 obr./min |
Układ zasilania | Wielopunktowy, sekwencyjny, sterowany elektronicznie |
Układ wydechowy | Układ wydechowy w systemie 3 w 1 |
Napęd końcowy | Łańcuch X-ring |
Sprzęgło | Mokre, wielotarczowe, z systemem Slip & Assist (antyhopping) |
Skrzynia biegów | 6-stopniowa |
Rama | Aluminiowa |
Wahacz | Jednostronny ze stopu aluminium |
Przednie koło | Odlewane z aluminium, rozmiar: 17 ⨯ 3,50 in |
Tylne koło | Odlewane z aluminium, rozmiar: 17 ⨯ 6,00 in |
Przednia opona | Metzeler Racetec RR K3 120/70 ZR17 |
Tylna opona | Metzeler Racetec RR K3 190/55 ZR17 |
Przednie zawieszenie | Öhlins 43 mm NIX30 upside-down, skok: 120 mm skokiem. |
Tylne zawieszenie | Öhlins TTX36 twin tube monoshock, skok: 120 mm skokiem. |
Przedni hamulec | Tarcza w rozmiarze 320 mm, Brembo Stylema monobloc |
Tylni hamulec | Pojedyncza 220 mm tarcza. 2-tłoczkowy zacisk hamulcowy Brembo, |
Ekran | 5″ wyświetlacz TFT |
Długość | 2090 mm |
Szerokość (Lusterka) | 792 mm |
Wysokość bez lusterek | 1089 mm |
Wysokość siedzenia | 830 mm |
Rozstaw osi | 1445 mm |
Kąt pochylenia główki ramy | 23,9° |
Wyprzedzenie | 104,7 mm |
Waga z płynami | 198 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 15,5 litrów |
Zużycie paliwa | 5,6 l/100 km |
Emisja CO2 | 130 g/km |
Norma | EURO 5 |
Interwał serwisowy | 16 000 km / 12 miesięcy |