
Na początku stycznia przegłosowano unijne prawo, które reguluje konieczność wprowadzenia nowych systemów bezpieczeństwa do samochodów od 2022 roku. Zmiany maja jeden cel: zero ofiar śmiertelnych na drogach.
W lutym zeszłego roku pisaliśmy o przegłosowaniu projektu ustawy dotyczącej obowiązkowych systemów bezpieczeństwa. Na liście znalazły się ograniczniki prędkości, które uniemożliwiają przekraczanie prędkości na podstawie informacji z GPS i kamer „czytających” znaki (system nazywa się „ISA”). To jeden z wielu systemów, które będą obowiązkowe w nowych pojazdach od maja 2022 roku.
5 stycznia 2020 w życie weszło prawo, które reguluje obowiązkowe systemy w nowych samochodach. Uściślając chodzi o modele wprowadzane w 2020 roku – bieżące modele będą musiały być rozbudowane o dodatkowe systemy do 2024 roku.
Na liście obowiązkowych systemów, obok ograniczników prędkości, także system automatycznego hamowania, wykrywania pieszych i rowerzystów, wykrywania zmęczenia kierowców, asystent pasa ruchu czy możliwość instalacji alkomatu. Oczywiście to nie koniec, wymieniliśmy tylko najważniejsze z nich.
Obowiązkowy ogranicznik prędkości 2022
Najwięcej kontrowersji wzbudza obowiązek wprowadzeniu systemu ISA (ogranicznik prędkości) do nowych samochodów od 2020 roku. System ten na podstawie danych z GPS i informacji drogowych ustala czy kierowca porusza się z odpowiednią prędkością – zgodną z obowiązującym w danym miejscu. Jeśli nie, to poinformuje kierowcę o przekroczeniu prędkości i automatycznie dostosuje prędkość pojazdu. Czyli na ograniczeniu 90 km/h poza terenem zabudowanym taki pojazd będzie mógł jechać tylko 90 km/h.
Wbrew wcześniejszym informacjom system będzie można ominąć wciskając pedał gazu. Najprawdopodobniej jednak takie działanie będzie zanotowane w odpowiednim urządzeniu i w teorii może być chociażby podstawą do odmowy wypłaty odszkodowania.
Ograniczniki także w samochodach ciężarowych i busach
Rozwiązanie to ma pojawić się także we wszystkich nowych samochodach dostawczych. Będzie uzupełnione o system monitorujący dekoncentrację kierowcy – np. czy korzysta z telefonu komórkowego podczas jazdy. Dodatkowo pojawi się w nich w/w „czarna skrzynka” oraz obowiązkowe kamery cofania.
Nowe systemy bezpieczeństwa 2022 w punkach
- ogranicznik prędkości (ISA)
- automatyczne hamowanie awaryjne
- wykrywanie pieszych i rowerzystów
- czarna skrzynka
- aktywny tempomat
- możliwość instalacji alkomatu odcinającego zapłon
- ostrzeganie przed zmęczeniem
- nowe pasy bezpieczeństwa
Kiedy ograniczniki prędkości w motocyklach?
Od kilku lat Bosch razem z producentami motocykli pracują nad możliwością wdrożenie aktywnego tempomatu i systemu awaryjnego hamowania do motocykli (obydwa są niezbędne do zrealizowania organicznika prędkości). Do czasu, gdy takie rozwiązania nie pojawią się w motocyklach nie ma mowy o prawnym zobligowaniu producentów. Z drugiej jednak strony do dawna mówi się, że motocykle muszą „nadgonić” w systemach bezpieczeństwa – to jedyny sposób, żeby jednoślady znalazły miejsce na bezpiecznych drogach przyszłości.
Źródło: prawodrogowe.pl
[trending]