- Suzuki RE5: motocykl, który dzieli ludzi na dwie grupy. Wzbudza zachwyt i kontrowersje.
- Nie da się jednak zaprzeczyć, że jego konstrukcja zasługuje na miano najbardziej skomplikowanej na świecie.
Suzuki RE5, produkowany w latach 70., to motocykl, który na zawsze zapisał się na kartach motoryzacji jako jeden z najbardziej innowacyjnych jednośladów. Jego kluczowym wyróżnikiem był rotacyjny silnik Wankla, który ubogacił wyjątkową konstrukcję jednośladu. Chociaż wzbudzał zarówno zachwyt, jak i kontrowersje, RE5 pozostał w świadomości większości fanów motoryzacji jako techniczne arcydzieło, a to za sprawą najbardziej skomplikowanej konstrukcji. Poznajmy bliżej historię i specyfikację tego kontrowersyjnego motocykla.
Unikalny silnik Wankla: przełom i wyjątkowość
Temat silników w Wankla, choć co jakiś czas powraca w nowinkach i plotkach, wydaje się być dzisiaj zamknięty. Świat przekonał się, że trójkąt o wypukłych bokach, tzw. trójkąt rojlio, to nie jest dobry kształt dla tłoka. Tak samo, jak nie jest dobrym rozwiązaniem by ten, obracał się wewnątrz cylindra o kształcie epitrochoidalnym.
Nad zastosowaniem silnika Wankla głowiły się ekipy wielu producentów motocykli, w tym cała japońska czwórka. Wszyscy pokazywali prototypy silnika Wankla na targach i wystawach, jednak jedynie Suzuki wyszło przed szereg i zastosowało tę koncepcję w motocyklach przeznaczonych dla klienteli w modelu RE5, którego nazwa to zapewne skrót od Rotary Engine.
Suzuki RE5 wyróżniał się 498-centymetrowym silnikiem Wankla generującym 62 KM przy 6500 obr./min. i 74,5 Nm momentu obrotowego przy 3500 obr./min. Spalanie motocykla było kosmiczne: od 8 do nawet 12 litrów na 100 km/h.
Zalety i wady silnika Wankla
Warto wspomnieć, że silniki Wankla stawiały przed konstruktorami poważne wyzwania, szczególnie w zakresie chłodzenia i odprowadzania ciepła. W Suzuki RE5 problem ten rozwiązano, stosując dużą chłodnicę wody i oleju oraz rozbudowaną sieć kanałów chłodzenia, które skutecznie zapobiegały przegrzewaniu się jednostki napędowej. Niemniej jednak, ekstremalne temperatury – sięgające aż 927 stopni Celsjusza – pojawiały się również w układzie wydechowym.
Aby poradzić sobie z tym wyzwaniem, kolektory i tłumiki zaprojektowano w nietypowy sposób, wyposażając je w dwie komory. Pierwsza, tradycyjna, odpowiadała za odprowadzanie spalin, natomiast druga – powietrzna – zapewniała chłodzenie dzięki przepływowi powietrza. Dodatkowo, na początku układu wydechowego zastosowano żebra chłodzące, które jeszcze skuteczniej odprowadzały nadmiar ciepła. Tak zaawansowane rozwiązania pozwalały silnikowi Wankla działać w wymagających warunkach, choć kosztem wyraźnie zwiększonego zużycia paliwa i skomplikowania konstrukcji.
Warto wspomnieć, że silniki Wankla miały też mnóstwo zalet: wysoka moc z niewielkiej pojemności, liniowa charakterystyka, niska waga, kompaktowa konstrukcja i zdolność dokręcenia się z naprawdę wysokimi prędkościami.
Design przyszłości: projekt Giugiaro
Stylistyka RE5 była dziełem słynnego projektanta Giorgetto Giugiaro. Jak na rok 1974 RE5 wyglądało bardzo nowocześnie, wręcz futurystycznie, ale jego uroda wciąż mieściła się w ówczesnym motocyklowym kanonie piękna.
Motocykl wyróżniał się futurystycznymi detalami, jak zegary w kształcie tuby czy smukła linia nadwozia. Opinie były jednak podzielone – dla jednych RE5 to estetyczny majstersztyk, dla innych nazbyt futurystyczne “dziwadło”. Niemniej jednak motocykl był smuklejszy od większości ówczesnych modeli dzięki kompaktowemu silnikowi Wankla, który pozwolił na stworzenie wąskiej ramy.
Trudności techniczne i wrażenia z jazdy
Pomimo swojej innowacyjności, Suzuki RE5 borykało się z wieloma problemami, takimi jak wysokie zużycie paliwa (8-12 l/100 km) i konieczność częstych wymian oleju. Układ zapłonowy z palnikowymi świecami oraz skomplikowany system linek sterujących wymagały od właściciela ogromnej cierpliwości. Niemniej jednak, RE5 oferował wyjątkowe wrażenia z jazdy – płynne rozwijanie mocy i precyzyjne prowadzenie wyróżniały go na tle konkurencji.
Losy komercyjne i dziedzictwo
Choć Suzuki wyprodukowało jedynie 6 000 sztuk RE5, motocykl zyskał status kultowego modelu w świecie motoryzacji. Był promowany jako “kosmiczna technologia”, co miała potwierdzić symboliczna obecność astronauty Edgara Mitchella na premierze modelu. Mimo ogromnych nakładów na rozwój i marketing, RE5 nie osiągnął sukcesu komercyjnego, ale zyskał miano legendy.
Czy silnik Wankla powróci?
Historia silników Wankla nie zakończyła się wraz z RE5. Choć technologia ta została zepchnięta na margines, jej potencjał wciąż fascynuje inżynierów. Możliwe, że w przyszłości rozwój technologiczny pozwoli na powrót tej innowacji w bardziej ekologicznej i trwałej formie.
Suzuki RE5 to przykład motocyklowej odwagi i innowacyjności, która inspirowała i nadal inspiruje kolejne pokolenia. Ten model to coś więcej niż pojazd – to symbol pewnej epoki
Oglądaj film na naszym kanale, aby zobaczyć Suzuki RE5 w akcji i poznać więcej szczegółów o tym niezwykłym modelu!