Scorpion EXO-R1 AIR: Sportowy kask motocyklowy nie tylko do jazdy po torze? Pierwsze wrażenia

Marka ScorpionEXO przebojem wdarła się na sportowe areny najbardziej prestiżowych klas motocyklowych mistrzostw. To właśnie tam testowane są najnowsze rozwiązania, które szybko trafiają do produktów konsumenckich. Przykładem jest perła w sportowej koronie producenta, czyli sportowy kask EXO-R1 AIR. Sprawdzamy co oferuje.

W moje ręce trafił EXO-R1 w malowaniu Infini – jest to tegoroczna nowość wśród dostępnych grafik. Muszę przyznać, że kask wygląda na żywo obłędnie. Grafika składa się z wielu dopracowanych detali, które ciężko oddać na zdjęciach. Ten kask po prostu trzeba zobaczyć na żywo. Soczyste kolory nie tylko przykuwają uwagę, ale także poprawiają twoją widoczność na drodze. Oczywiście grafika, czy też malowanie, to rzecz gustu – tutaj na szczęście jest w czym wybierać. ScorpionEXO oferuje 4 rodzaje grafik – każda w dwóch, trzech, a nawet czterech wersjach kolorystycznych. Do tego nie zabrakło w kolekcji repliki, czyli w malowaniu zawodnika ścigającego się w kasku ScorpionEXO. Dostępna w tym sezonie replika to kask Fabio Quartararo – piekielnie szybkiego młodziana z MotoGP. EXO-R1 AIR dostępny jest także w wersjach bez grafiki (solid) w czarnym oraz białym kolorze, a także w odrębnej wersji EXO-R1 AIR CARBON, gdzie skorupa kasku została w całości wykonana z włókna węglowego.

Będąc przy skorupie, warto wspomnieć, że w podstawowej wersji wytworzono ją z autorskiego kompozytu o nazwie Ultra TCT, który wykonywany jest w technologii pre-preg, czyli wstępnej impregnacji. W tym wypadku skrót TCT oznacza Thermodynamic Composite Technology. Ultra TCT to ulepszona wersja kompozytu, na który składają się warstwy z włókna szklanego, aramidowego (kevlar), włókna organicznego oraz węglowego w różnych konfiguracjach. Całość formowana jest przy utrzymaniu ściśle określonych parametrów ciśnienia i temperatury. Dzięki temu skorupa staje się lekka, wytrzymała i jednocześnie posiada zdolność absorpcji i rozpraszania energii uderzenia. Tyle nauka. Ja mogę jedynie potwierdzić, że kask faktycznie jest bardzo lekki (w rozmiarze L waży 1350 gramów). Innych właściwości skorupy mam ogromną nadzieję nie sprawdzać w praktyce.

Nie tylko parametry, ale także sposób wykonania z należytą starannością oraz użyte materiały dają poczucie obcowania z produktem klasy premium. Wnętrze wykonane jest z delikatnego w dotyku materiału. W standardzie dostajemy wyciszający i zapobiegający podwiewaniu kołnierz, który świetnie się sprawdza nie rzutując w żaden sposób na komfort jazdy. Po bokach dolnego wypełnienia nie zabrakło elemantów odblaskowych z logiem producenta, sprzączki od zapięcia tupu DD wykonano z tytanu a ich luzowanie przed zdjęciem kasku odbywa się za pomocą wygodnego w użyciu uchwytu, w miejsce samego paska. Także pasek mocujący kask jest wystarczającej długości, by nie trzeba było go za każdym razem odpinać przy wkładaniu i ściąganiu – małe rzeczy a bardzo cieszą. W standardzie otrzymujemy także pin-lock oraz drugą, przyciemnianą szybę, która zastąpi nieobecną w sportowych kaskach blendę przeciwsłoneczną. Szyby mają także sportowy zatrzask umieszczony centralnie, który zapobiega przypadkowemu otwarciu wizjera podczas jazdy z dużą prędkością oraz przygotowane są fabrycznie do montażu wyścigowych zrywek. Do wyboru w ofercie dodatkowej są także bajerancko wyglądające szyby lustrzane w różnych kolorach.

Wentylacja kasku, jak przystało na wyścigową skorupę, jest bardzo rozbudowana. Powietrze wpadające wlotami w szczęce można skierować wyłącznie na szybę, lub częściowo także na dolną część twarzy. Służy do tego dodatkowa regulacja po wewnętrznej stornie szczęki. Nie zabrakło tu także charakterystycznego dla kasków Scorpion systemu AIR, który za pomocą specjalnej mikro-pompki pozwala napompować wypełnienie pozwalając jeszcze lepiej dopasować wnętrze do kształtu głowy oraz dodatkowo wyciszyć kask. Mamy tu także stabilizujący spojler który pełni także funkcję wyciągacza powietrza z wnętrza skorupy, co ma wspomagać wentylację. Producent zadbał także o Emergency Release System, który pomaga łatwo usunąć dolną część wypełnienia, by w razie wypadku umożliwić bezpieczne zdjęcie kasku.


ScorpionEXO R1-AIR, mimo, że jest typowo wyścigowym kaskiem, pozwala na sporą funkcjonalność. Nie każdy fan sportowej jazdy chce od razu rezygnować z walorów użytkowych. Przykładem na to jest nie tylko bogate wyposażenie, ale również fakt, że w wypełnieniu przygotowano miejsce pod głośniki dla akcesoryjnego interkomu.

Pierwsze wrażenia związane z EXO-R1 AIR są bardzo pozytywne. Kask wydaje się być wygodny a system wymiany szyb działa bardzo sprawnie. Czekamy teraz na możliwość sprawdzenia jego walorów podczas sportowej jazdy. Oby okazja ku temu nadarzyła się jak najszybciej.

Z pełną ofertą kasków ScorpionEXO zapoznasz się w najnowszym katalogu oraz na stronie polskiego importera Riccardo Motosport.
[trending]

Piotr Ganczarski

Z wykształcenia inżynier mechaniki i budowy maszyn. Motocykle są jego życiowym przekleństwem i chorą miłością. Buduje, przerabia i remontuje jednoślady. Zarówno te nowsze, jak i starsze. Fan motoryzacji i podróżowania na różne sposoby. Oprócz tego lubi pohasać na rowerze i przeczytać dobrą książkę.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button