Przygotowywanie skutera, motoroweru lub motocykla do sezonu, poradnik

Ci, którzy boją się, lub nie chcą jeździć zimą już muszą pomyśleć o tym, że wkrótce zacznie się sezon. Już pewnie wielu z Was czytało dziesiątki porad dotyczących zimowania skutera. Często niestety po zakończonym okresie letniej eksploatacji zapominamy o dokładnym przeglądzie naszego pojazdu. Do wielu usterek się po prostu przyzwyczajamy, albo zwyczajnie o nich zapominamy. Defekty wizualne to połowa problemu. Inną kwestią jest bezpieczeństwo. Powiedzmy sobie szczerze, kto sprawdza co najmniej raz na miesiąc mocowanie kół, albo stan paska napędowego. Jeśli brakuje nam czasu, albo umiejętności, wówczas to jest idealny moment na dostarczenie naszego pojazdu do wykwalifikowanego serwisu. Tam specjaliści (mam nadzieję) przyjrzą się dokładnie każdemu podzespołowi skutera. Taki przegląd powinien uwzględniać co najmniej:

- kontrole zawieszenia pojazdu
- kontrole układu hamulcowego
- kontrole układu dolotowego i wydechowego wraz z czyszczeniem
- kontrole płynów eksploatacyjnych - w tym wymiana oleju w przekładni głównej
- kontrole układu przeniesienia napędu (przekładnia, pasek, wariator, sprzęgło)
- kontrole oświetlenia
- kontrole układu zapłonowego
- kontrole i regulacja gaźnika wraz z czyszczeniem
- kontrole układu smarowania silnika
- kontrole akumulatora i ładowania
- kontrole układu kierowniczego
- regulacja zaworów

Scooterland oferuje przegląd od 99 PLN i transport gratis (?)
Scooterland oferuje przegląd od 99 PLN i transport gratis (?)

Jakie są koszty takiej usługi? Na pewno nie wydamy (wraz z materiałami eksploatacyjnymi) więcej, niż 250 PLN. Może dla poniektórych to spora kwota, ale dzięki temu praktycznie przez cały rok będziemy mieli pewność, że poruszamy się sprawnym i bezpiecznym pojazdem. Warto też podkreślić, iż wiele serwisów wprowadziło specjalne promocje. Np. Scooterland (Warszawa - Tarchomin) oferuje kompletny przegląd za 99 PLN dla skuterów 2T i 149 PLN dla 4T i bezpłatny transport na teranie Warszawy (!). Oczywiście do tego należy doliczyć koszty materiałów eksploatacyjnych (oleje, żarówki, paski...). W razie konieczności faktycznie może się okazać, że zostawimy 250 czy 300 PLN w kasie tego serwisu (mój rekord po 10 000 km przebiegu - 750).

Bezpieczeństwo i niezawodność pojazdu w sezonie to rzecz nieoceniona. Dlatego moim zdaniem warto rozpocząć nowy okres eksploatacji pojazdu od dogłębnego jego sprawdzenia. Warto dać te kilkadziesiąt złotych za 8 miesięcy spokojnej i bezawaryjnej jazdy. Czego Wam i sobie życzę.

REKLAMA

Zontes U1 125: Poczuj wszechstronność i moc

Poznaj nowy Zontes U1 125 z najbogatszym wyposażeniem w klasie. Odkryj moc systemu oświetlenia full LED. Poczuj osiągi silnika 14.6 KM. Doceń niesamowitą wszechstronność. Przyjrzyj się z bliska każdemu detalowi.

Inne publikacje na ten temat:

9 opinii

  1. Unikam wypasionych serwisow to sciemniacze .polecam Piotrka z motopower wybitny talent i niedrogi dla zainteresowanych podam nr. tel.lub sami szukajcie w necie.nara.

  2. Ma złe doświadczenia po wyżej wymienionym serwisie – trafiłem na niekompetentnego mechanika i musiałem po nim poprawiać w innym warsztacie. Najlepszym sposobem jest nauczenie się doglądania skutera samemu – zbyt dużej filozofii nie ma (przynajmniej w 2T)

  3. No masz rację bassist że serwisy łojom kase za byle co. Mam w okolicy mechanika od motocyli facet ma zarąbiste pojęcie w moment mi naprawia skutra za grosze ostatnio naprawiał mi sprzęgiełko kierunkowe w rozruszniku bo nie chciał odpalać tża był parę minut heblowac rozrusznikem zaczym odpalił wźioł za to 150 złoty a we serwisie zawołali 500 złoty zdzierusy

  4. Ja także unikam wizyt w serwisach, gdyż większość rzeczy można zrobić samemu. Niestety, coraz częściej do podtrzymania gwarancji niezbędne są przeglądy kontrolne, które, zakładając wizyty w serwisie co 2k km i koszt 250zł. Po skończeniu się gwarancji sumują się w 1/4 kosztu skutera, co jest zazwyczaj mało opłacalne, jeżeli serwis nic nie robi poza postawieniem pieczątki w książeczce.

  5. Ja nie jeżdżę do serwisów, ponieważ po ostatniej wizycie zmieniono mi nowe części na jakieś inne, mam Bartona Orlando 2T, JUŻ po generalnym remoncie silnika…

  6. ja musiałem sie nauczyć sam serwisowac swój skuter po pierwsze a po drugie lubie przy nim grzebac, przy okazji cos sie zobaczy cos sie zauwarzy i przewaznie staram sie wymieniac plyny przed czasem i nie odmawia posłuszenstwa. pozdro dla dwóch kół 😛

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button