Aktualnie czytasz:
Problemy z elektryk膮 w skuterze lub motocyklu? Zobacz nasz poradnik

Skuter nie odpala. Podejrzenia? Uk艂ad elektryczny. Jak rozwi膮zywa膰 problemy zwi膮zane z instalacj膮 elektryczn膮 w skuterach? Jak dzia艂a uk艂ad zap艂onowy? Co to jest CDI? Jak sprawdzi膰 uk艂ad rozruchowy skutera? Przeczytaj specjalny poradnik Skuterowo.com

Schemat dzia艂ania impulsatora.

Schemat dzia艂ania impulsatora.

Pierwszym uk艂adem elektrycznym jaki zostanie om贸wiony to uk艂ad zap艂onowy. Zesp贸艂 elektryczny zap艂onu sk艂ada si臋 z pr膮dnicy tr贸jfazowej i ma oddzielne uzwojenie do zasilania odbiornik贸w oraz 艂adowania akumulatora. W niekt贸rych modelach pojazd贸w mo偶na spotka膰 uk艂ad zap艂onowy typu iskrownikowego, tam dodatkowe uzwojenie zasila tylko uk艂ad zap艂onowy. Na zewn膮trz ko艂a magnesowego jest impulsator, kt贸rego zadaniem jest przekazywanie impuls贸w do modu艂u zap艂onowego (wcze艣niej t臋 funkcj臋 spe艂nia艂 przerywacz). Modu艂 zap艂onowy przetwarza sygna艂 z impulsatora na impuls zap艂onowy, kt贸ry jest przekazywany do cewki wysokiego napi臋cia i tam przetwarzany na napi臋cie zap艂onowe. Prawid艂owe napi臋cie zap艂onowe to 15 鈥 16 tys. Volt. Zar贸wno czas trwania impulsu jak i moment jego wyprzedzenia przed zwrotem zewn臋trznym wynika z indywidualnego zaprogramowania systemu CDI.

Schemat uk艂ad zap艂onowego C.D.I

Schemat uk艂ad zap艂onowego C.D.I

 
Czytaj
REKLAMA

NOWY MOTOCYKL BMW R 18.

Nowy R 18 si臋ga do naszej historii oraz ikonicznych cech, kt贸re konsekwentnie rozwijali艣my przez lata. Rezultat: pe艂en charakteru z cruiser z najwi臋kszym silnikiem typu bokser, jaki kiedykolwiek zbudowali艣my i ponadczasowymi elementami designu, takimi jak np. bia艂a podw贸jna linia w R 18 First Edition.

Podstawow膮 awari膮 tego uk艂adu jest z regu艂y brak iskry zap艂onowej - pierwsz膮 czynno艣ci膮 jak膮 nale偶y przeprowadzi膰 to sprawdzenie 艣wiecy zap艂onowej - czy nie jest przegrzana, zaolejona lub pokryta sadz膮. 艢wieca przegrzana ma jasn膮 ko艅c贸wk臋 izolatora z zastyg艂ymi kawa艂kami metalu a elektroda jest mocno nadpalona, zaolejona ma wilgotny osad z nagaru olejowego, pokryta sadz膮 jest sucha. Nale偶y r贸wnie偶 sprawdzi膰 przew贸d wysokiego napi臋cia pomi臋dzy cewk膮 zap艂onow膮 a fajk膮 艣wiecy. Czasami fajka 艣wiecy ma przebicie lub ulega uszkodzeniu wewn臋trznemu i w tym przypadku r贸wnie偶 nie b臋dzie iskry. Je艣li po sprawdzeniu 艣wiecy i przewodu nie zostanie stwierdzone uszkodzenie tych element贸w nale偶y sprawdzi膰 czujnik stopki bocznej, kt贸ry jest stosowany teraz w wi臋kszo艣ci skuter贸w.

Czujnik stopki bocznej

Czujnik stopki bocznej

 
Czytaj
REKLAMA

KUFER MOTOCYKLOWY VBOX ZA 172,51 PLN. Ekspresowa wysy艂ka.

Uniwersalny kufer聽motocyklowy 29L ze zintegrowanym odblaskiem. Komplet wraz z podstaw膮 do 艂atwej instalacji.

Zasada dzia艂ania polega na tym, 偶e w czasie otwartej stopki bocznej zostanie za艂膮czona masa, kt贸ra za pomoc膮 modu艂u zap艂onowego odcina zap艂on. Awarii ulega najcz臋艣ciej sam czujnik, kt贸ry cz臋sto ulega zabrudzeniu z racji jego umiejscowienia, czasami awarii mo偶e ulec przew贸d 艂膮cz膮cy czujnik z modu艂em zap艂onowym. Naj艂atwiejszym sposobem jest聽od艂膮czanie聽przewodu 艂膮cz膮cego modu艂 z czujnikiem. Je艣li uszkodzeniu uleg艂 czujnik, to w tym momencie skuter powinien da膰 si臋 uruchomi膰, ale po od艂膮czeniu tego przewodu nie b臋dziemy w stanie zgasi膰 skutera, co stanie si臋 mo偶liwe dopiero po ponownym pod艂膮czeniu przewodu do modu艂u zap艂onowego. Kolor tego przewodu jest czarno-bia艂y. Je艣li nie mo偶na go znale藕膰 to pomocne b臋dzie skorzystanie ze schematu instalacji elektrycznej.

Je艣li po wykonaniu tych czynno艣ci oka偶e si臋, 偶e nadal nie ma iskry lub skuter nam przerywa z powodu z艂ej iskry to nale偶y sprawdzi膰 iskrownik. Jednym ze sposob贸w, kt贸re mo偶na wykorzysta膰 w domowych warunkach jest sprawdzenie za pomoc膮 miernika elektrycznego oporno艣ci impulsatora i cewki wzbudzenia. Badanie przeprowadza si臋 nast臋puj膮co, nale偶y ustawi膰 聽miernik na warto艣ci w (Ohma), jednym przewodem do miernika dotyka si臋 do masy a drugim do przewodu wychodz膮cego z impulsatora lub cewki wzbudzenia w zale偶no艣ci od tego, kt贸ra cz臋艣膰 jest sprawdzana. Je艣li miernik nie wska偶e 偶adnej warto艣ci to mo偶na wnioskowa膰 偶e uszkodzeniu uleg艂 kt贸ry艣 ze zwoj贸w cewki wzbudzenia lub impulsatora. W takich przypadkach nale偶y wymieni膰 iskrownik na nowy.

Budowa pr膮dnicy:

1. Nakr臋tka ko艂a magnesowego

2. Podk艂adka spr臋偶ynuj膮ca ko艂a magnesowego

3. Podk艂adka dystansowa ko艂a magnesowego

4. Klin wa艂u korbowego

5. 艢ruby mocowania pr膮dnicy

6. 艢ruby mocowania pr膮dnicy

7. Pr膮dnica z impulsatorem

8. Ko艂o magnesowe

9. Opaska instalacji pr膮dnicy

Pomiar masy za pomoc膮 iskrownika

Pomiar masy za pomoc膮 iskrownika

Gdy po sprawdzeniu iskrownika oka偶e si臋 偶e wszystko nie dzia艂a prawid艂owo, nale偶y聽sprawdzi膰 modu艂 i cewk臋 zap艂onow膮. Bardzo wa偶nym jest sprawdzenie masy modu艂u zap艂onowego, kt贸ra cz臋sto ulega uszkodzeniu. Naj艂atwiej jest to ustali膰 poprzez bezpo艣rednie pod艂膮czenie modu艂u z mas膮 akumulatora, masa z regu艂y w skuterach ma kolor zielony. Brak masy na module r贸wnie偶 jest przyczyn膮 zaniku iskry na 艣wiecy. Sprawdzenie modu艂u zap艂onowego i cewki zap艂onowej wymaga zastosowania oscyloskopu warsztatowego (w warunkach domowych raczej nie ma mo偶liwo艣ci by sprawdzi膰 te elementy). Z do艣wiadczenia warsztatowego mo偶na jedynie podpowiedzie膰 偶e je艣li mamy przerwy w zap艂onie to z regu艂y uszkodzeniu ulega cewka zap艂onowa lub je艣li silnik w skuterze chodzi do pewnego momentu i ga艣nie ponownie nie mo偶na go uruchomi膰 poniewa偶 nie ma iskry. W sytuacji gdy dopiero po och艂odzeniu silnika skuter daje si臋 uruchomi膰 to z regu艂y uszkodzeniu ulega cewka zap艂onowa. Awaria modu艂u cechuje si臋 聽tym 偶e mamy ca艂kowity brak iskry nie zale偶enie czy silnik jest ciep艂y czy zimny.

Mas臋 w instalacji nale偶y sprawdza膰 za pomoc膮 miernika ustawiaj膮c miernik na diod臋. Kontrol臋 przeprowadza si臋 nast臋puj膮co: jednym z przewod贸w od miernika dotykamy do przewodu masowego a drugim masujemy z ram膮 lub silnikiem - w tym momencie na mierniku powinna by膰 warto艣膰 zerowa. Je艣li na wy艣wietlaczu pojawi si臋 inna warto艣膰 ni偶 zero, 聽mo偶na wnioskowa膰 偶e na przewodzie masowym nast膮pi艂a przerwa lub zwarcie.

W tym miejscu nale偶y jeszcze pami臋ta膰 偶e niekt贸re skutery s膮 wyposa偶one we w艂膮cznik zap艂onu i alarm, dzia艂ania tych element贸w na uk艂ad zap艂onowy jest taki sam jak przy czujniku stopki bocznej tzn. od艂膮cza si臋 od tych element贸w przew贸d masowy z regu艂y taki sam jak przy czujniku stopki bocznej. Po sprawdzeniu wszystkich tych element贸w bez problemu mo偶na okre艣li膰 awari臋 w uk艂adzie zap艂onowym.

Kolejnym uk艂adem, kt贸ry stwarza du偶e problemy w czasie u偶ytkowania skutera to uk艂ad elektrycznego rozruchu g艂贸wnie chodzi tu o rozrusznik elektryczny.

Sprawdzenie rozrusznika na elektrow艂膮czniku

Sprawdzenie rozrusznika na elektrow艂膮czniku

Czasami zdarza si臋 偶e w czasie pr贸b uruchamiania silnika przez u偶ytkownika okazuje si臋, 偶e rozrusznik w og贸le nie reaguje. W pierwszej kolejno艣ci nale偶y sprawdzi膰 mas臋 na rozruszniku czy nie uleg艂a roz艂膮czeniu. Je艣li wszystko jest dobrze przy rozruszniku nale偶y sprawdzi膰 czujnik stopu - przy w艂膮czaniu d藕wigni hamulcowej powinno w艂膮czy膰 si臋 艣wiat艂o stopu. Je艣li nie zapali si臋 偶ar贸wka nale偶y sprawdzi膰 czy nie uleg艂a przepaleniu poniewa偶 przepalona 偶ar贸wka powoduje brak napi臋cia na czujnik stopu i dalej na rozrusznik. Je偶eli po sprawdzeniu tych element贸w oka偶e si臋 偶e funkcjonuj膮 one prawid艂owo, nale偶y sprawdzi膰 w艂膮cznik rozrusznika prostym sposobem - rozpi膮膰 kostk臋 i po艂膮czy膰 przewody na 鈥瀔r贸tko鈥. Gdy w tej sytuacji rozrusznik nam nie za艂膮czy to mo偶na wnioskowa膰 偶e uszkodzeniu uleg艂 przeka藕nik rozrusznika a w艂膮cznik rozrusznika jest sprawny. Nale偶y w takim razie sprawdzi膰 przeka藕nik rozrusznika (elektrow艂膮cznik), co sprawdza si臋 na zasadnie z艂膮czenia dw贸ch szpilek wychodz膮cych z przeka藕nika. Je艣li rozrusznik zakr臋ci to prawdopodobnie uszkodzeniu uleg艂 przeka藕nik rozrusznika. W momencie kiedy rozrusznik nam nie zakr臋ci to kolejn膮 czynno艣ci膮 jest wymontowanie rozrusznika z silnika i sprawdzenie go na 鈥瀔r贸tko鈥 przy akumulatorze. Je艣li rozrusznik nam nie zakr臋ci, wiadomo, 偶e uleg艂 uszkodzeniu. Takie sprawdzenie krok po kroku od najprostszych czynno艣ci ochroni przed zb臋dnymi czynno艣ciami.

Du偶ym problemem cz臋sto jest awaria akumulatora i sama wymiana akumulatora cz臋sto nic nie pomaga, poniewa偶 po jakim艣 czasie awaria powraca. B艂臋dem jest wymiana uszkodzonego akumulatora, a nie usuni臋cie przyczyny awarii. Do sprawdzenia instalacji pod k膮tem awarii akumulatora wystarczy miernik elektryczny. Je偶eli sprawdzimy, 偶e mamy za du偶e 艂adowanie czyli powy偶ej 14,30 V, nale偶y wymieni膰 regulator napi臋cia, kt贸ry uleg艂 uszkodzeniu, poniewa偶 za wysokie 艂adowanie powoduje prze艂adowanie akumulatora i jego uszkodzenie. Bardzo du偶e 艂adowanie powoduje r贸wnie偶 spalenie 偶ar贸wek, dlatego je艣li w skuterze przepali艂o si臋 wi臋cej 偶ar贸wek ni偶 jedna to zawsze nale偶y sprawdzi膰 艂adowanie w skuterze. Uszkodzenie akumulatora r贸wnie偶 mo偶e nast膮pi膰 przez niskie 艂adowanie, co powoduje nie do艂adowanie akumulatora. Przy takiej usterce nale偶y skontrolowa膰 iskrownik czyli przej艣cie na cewkach iskrownika z regu艂y ko艅czy si臋 to wymian膮 iskrownika na nowy.

Kolejnym problemem mo偶e by膰 awaria kierunkowskazu, pierwsz膮 czynno艣ci膮 kontroln膮 jest sprawdzenie przerywacza. Polega to na wypi臋ciu kostki przerywacza i po艂膮czeniu dw贸ch przewod贸w. W tym przypadku nie z艂膮czamy masy, gdy偶 mo偶emy spowodowa膰 zwarcie w instalacji i popalenie 偶ar贸wek. Po z艂膮czeniu dw贸ch przewod贸w w艂膮czamy prze艂膮cznik i je艣li zapal膮 si臋 nam 偶ar贸wki to mo偶emy wywnioskowa膰 偶e uszkodzeniu uleg艂 przerywacz kierunkowskazu. Je艣li jednak nie zapal膮 si臋 偶ar贸wki to nale偶y szuka膰 przyczyny awarii w prze艂膮czniku kierunkowskazu.

Czasami zdarza si臋 awaria czujnika poziomu paliwa, kt贸ry po pewnym czasie przestaje pokazywa膰 nam poziom paliwa. Czujnik poziomu paliwa dzia艂a na zasadzie potencjometru. Czasami blaszki przesuwaj膮ce si臋 po potencjometrze ulegaj膮 odkszta艂ceniu lub zabrudzeniu, 聽wystarczy wtedy oczy艣ci膰 lub podgi膮膰 blaszk臋 aby prawid艂owo przesuwa艂a si臋 po potencjometrze. Oczywi艣cie zdarza si臋 偶e 艣cie偶ka na potencjometrze ulega przerwaniu wtedy nie zb臋dna jest wymiana czujnika na nowy. Naj艂atwiej jest to sprawdzi膰 odpinaj膮c kostk臋 聽pomi臋dzy czujnikiem a instalacj膮, spi膮膰 przewody i sprawdzi膰 czy wska藕nik paliwa zaczyna si臋 rusza膰. Je艣li wska藕nik nic nie wskazuje to uszkodzeniu uleg艂 czujnik poziomu paliwa.

Kolejnymi urz膮dzeniami, kt贸re sprawiaj膮 czasami problemy s膮 艣wiat艂a. Przy awarii 艣wiate艂 w pierwszej kolejno艣ci oczywi艣cie nale偶y sprawdzi膰 偶ar贸wki. Je艣li oka偶膮 si臋 偶e s膮 sprawne nale偶y sprawdzi膰 w艂膮cznik 艣wiate艂 czy dochodzi do niego napi臋cie. Oczywi艣cie jak miernik nam wska偶e 偶e napi臋cie dochodzi nale偶y sprawdzi膰 po艂膮czenie pomi臋dzy w艂膮cznikiem 艣wiate艂 a w艂膮cznikiem kr贸tkie-d艂ugie. Uk艂ad jest tak zrobiony 偶e napi臋cie idzie najpierw z w艂膮cznika 艣wiate艂 i dopiero po w艂膮czeniu prze艂膮cznika napi臋cie przekazywane jest do w艂膮cznika kr贸tkie-d艂ugie, dlatego wa偶ne jest sprawdzenie tego po艂膮czenia. Kolejnym krokiem w diagnozowaniu 艣wiate艂 jest pr膮dnica a dok艂adnie sprawdzenie cewek pr膮dnicy.

Za pomoc膮 miernika ustawionego na pr膮dzie zmiennym podpinamy si臋 do przewod贸w wychodz膮cych z iskrownika kt贸re cz臋sto maj膮 kolor 偶贸艂ty i bia艂y. Je艣li oka偶e si臋 偶e miernik nie wskazuje napi臋cia nale偶y wymontowa膰 iskrownik i sprawdzi膰 po艂膮czenia lutowane przewod贸w dochodz膮cych do cewek. Czasami zdarza si臋 zjawisko 鈥瀦imnego lutu鈥 i w tych przypadkach wystarczy dokona膰 ponownego przylutowania przewodu do cewki.

 

Jaka jest Twoja reakcja?
61%
7%
4%
22 Komentarze
1 2
  • Zdj臋cie profilowe peugeottkr
    3 marca 2013 at 14:14

    co to mo偶e by膰 jak skuter nie ma iskry

  • Zdj臋cie profilowe Sertive
    5 maja 2013 at 10:44

    Przyda艂a by si臋 aktualizacja bo 偶adne ze zdj臋膰 si臋 nie wy艣wietla.

  • Zdj臋cie profilowe asteziip
    15 maja 2013 at 21:50

    w moim ziipie astek nie dzia艂a rozrusznik,a raczej tylko co艣 puka

  • Zdj臋cie profilowe Berg
    23 lutego 2015 at 14:15

    …Za pomoc膮 miernika ustawionego na pr膮dzie zmiennym podpinamy si臋 do przewod贸w wychodz膮cych z iskrownika kt贸re cz臋sto maj膮 kolor 偶贸艂ty i bia艂y. Je艣li oka偶e si臋 偶e miernik nie wskazuje napi臋cia

    Je艣li m贸wimy o mierzeniu napi臋cia, to nie piszemy o ustawieniu miernika na pr膮d, bo to spowoduje jego uszkodzenie. Powinno by膰 podane:
    …Za pomoc膮 miernika ustawionego na napi臋ciu zmiennym (AC) podpinamy si臋 do przewod贸w wychodz膮cych z iskrownika kt贸re cz臋sto maj膮 kolor 偶贸艂ty i bia艂y. Je艣li oka偶e si臋 偶e miernik nie wskazuje napi臋cia…

  • K.
    17 wrze艣nia 2015 at 20:59

    Hej. M贸j skuter mog臋 tylko odpali膰 z kopa. Gdy w艂o偶臋 klucz w stacyjk臋 wyswietla mi stan paliwa, ale jak tylko pr贸buj臋 odpali膰 normalnie to zanika wska藕nik ilo艣ci paliwa *idzie w d贸艂 jak by by艂 wy艂. i jak pr贸buj臋 w艂膮czy膰 swiat艂a to te偶 idzie w d贸艂. Skuter nie reaguje na kluczyk tylko na kopa. I nie wiem co to, co艣 z pr膮dem tylko co? Dzi臋ki

  • stanislaw-ch45
    1 lipca 2016 at 16:31

    Mam pytanie mam skuter2t cpi popcorn czy tym skuterze jest czujnik stopki bocznej kt贸ry odcina zap艂on jak jest to gdzie si臋 znajduje z g贸ry dzi臋kuje?

  • Zdj臋cie profilowe Adrian4
    20 lutego 2017 at 17:43

    Cewki, iskrowniki, styczniki 艣wiat艂a stop, z艂膮cza konektorowe dedykowane pojazdom marki: WSK, WFM, SHL, KOMAR, ROMET, SIMSON, JAWA, JAWKA produkuje:
    http://renox.eu.com/pl/oferta/osprzet-do-jednosladow-retro/
    Jak kto艣 ma problem z kupnem do swojego modelu, to tam na pewno znajdzie.

  • Krzysztof Dworzynski
    16 grudnia 2018 at 12:18

    Co si臋 dzieje z moim skuterem?
    Pali si臋 bezpiecznik znajduj膮cy si臋 przy akulumatorze skuter automatycznie przestaje odpala膰

  • Katarzyna
    29 maja 2019 at 12:53

    w trakcie jazdy zapala mi si臋 偶贸艂ta kontrolka /sze艣ciokrotnie mrugaj膮c/ silnik automatycznie schodzi z obrot贸w,nie reaguje na zwi臋kszenie gazu,po wy艂膮czeniu zap艂onu i ponownym uruchomieniu silnika wraca do prawid艂owej pracy,chocia偶 ostatnio coraz cz臋艣ciej zdarza si臋 zapalanie tej kontrolki .Prosz臋 o wskazanie przyczyny i co musz臋 naprawi膰 Z gory dzi臋kuj臋

  • Katarzyna
    29 maja 2019 at 12:57

    Jest to chi艅ski skuter 50 ccm TORQ FORMAX

Podziel si臋 opini膮

lub