Prawo jazdy na motocykl: Nowa kategoria A3 za dwa lata, kategoria A od 28 lat

Nowa kategoria pozwoli na jazdę motocyklami do 100 KM i dowolnej pojemności, pod warunkiem posiadania prawa jazdy kategorii A2 wcześniej. Oznacza to także, że wiek na „pełnoprawą” kategorię A podniesiony zostanie do 28 lat. Czy taki przepis ma sens i czy sprawdzi się w praktyce?

To tylko projekt nowelizacji ustawy, ale biorąc pod uwagę naciski ze strony WORD-ów jest spore prawdopodobieństwo, że za dwa, lub może cztery lata (biorąc pod uwagę opóźnienia w czynnościach legislacyjnych) motocykliści będą musieli przejść jeszcze jeden szczebel drabiny do zdobycia prawa jazdy kategorii A. 

Nowym prawem jazdy ma być kategoria A3, którą należałoby zdawać przed uzyskaniem „pełnoprawnej” kategorii. W tej chwili motocykle homologowane na A2 ograniczone są pod względem mocy do 35 kW. A3 pozwalałoby jeździć nieco mocniejszymi motocyklami o mocy do 70 kW, czyli mniej więcej 95 KM, ale pod warunkiem posiadania wcześniej prawa jazdy A2 lub ukończenia 24 lat. 

Prawo jazdy A3 wypełniałoby lukę pomiędzy A2, kiedy młodzi motocykliści jeżdżą stosunkowo słabymi motocyklami, a pełnym prawem jazdy, kiedy moc nie jest ograniczona i może sięgać nawet 200 KM. A3 problem ten miałoby rozwiązać. Oznaczałoby to jednak, że wiek na prawo jazdy A podniesiony byłby do 28 lat. 

REKLAMA

SCORPION EXO 520 AIR

Zobacz co oferuje najlepszy kask motocyklowy w segmencie.

Prawo jazdy 2021. Coraz mniej osób chętnych na zdobycie uprawnień?

Widzimy ciągły wzrost wypadków mimo ograniczeń. Już niedługo system CEPiK pozwoli na uruchomienie tzw. okresu próbnego. To jednak za mało jeśli chodzi o motocyklistów. Potrzebna jest nowa kategoria, żeby stworzyć jasny system zdobywania uprawnień. Chcemy w ten sposób ograniczyć liczbę wypadków i poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach - informował podczas konferencji prasowej minister Adam Potocki (PiS). 

Czy motorowerem można jeździć bez prawa jazdy? Prawo jazdy na motorower 2021

Prawo jazdy na motocykl - kategorie

Drabinka zdobywania uprawnień wyglądałaby w następujący sposób:

  • AM - 14 lat, do 50 ccm
  • A1 - 16 lat, do 125 ccm
  • A2 - 18 lat, do 35 kW
  • A3 - 24 lata, do 75 kW
  • A - 28 lat, dowolna moc i pojemność

Motocyklista który chciałby przejść przez cały proces zdawałby pięć niezależnych egzaminów i przechodził przez pięć niezależnych kursów. Szacuje się, że w takim procesie wyda około 10 000 zł. 

Bardzo cieszymy się na myśl o nowej kategorii. W planach jest także ograniczenie możliwości prowadzenia kursów przez prywatne firmy. Wszystko powinno być realizowane w ramach WORD-u, co pozytywnie wpłynie na budżet, to znaczy, na bezpieczeństwo na drogach - dodaje chcący pozostać anonimowy dyrektor WORD w Wodzisławiu Śląskim. 

Inne publikacje na ten temat:

Motocyklowe prawo jazdy 2021. Kiedy nowa kategoria?

Wygląda na to, że zapowiadane wcześniej zmiany nie trafią wcale, a na pewno nie w najbliższym czasie na wokandę. Choć kolejny stopień prawa jazdy mógłby w pewien sposób ożywić nieciekawe statystyki związane z coraz mniejszą ilością kursantów oraz osób przystępujących do egzaminów. Niewiele jednak mogłoby wskazywać poza wspomnianą kwestią, by kolejna kategoria motocyklowego prawa jazdy miała pojawić się w najbliższym czasie. Zwłaszcza, że nasze przepisy były dostosowywane do unijnych, a te nie przewidują takich zmian w najbliższym czasie.

Choć w Polsce i UE wszystko przecież jest możliwe!

 

Inne publikacje na ten temat:

26 opinii

  1. Ahh no tak .. to podatnik ma płacić za to że frajerów zatrudnieniaja w BOR czy tam SOP… 5 kursów , egzaminów debilizmów… A wystarczyło by zrobić pierwszy raz prawko i zdać egzamin… Przepisy ruchu drogowego się nie zmieniają w naszym kraju zbyt często i w ogóle niezbyt często co widać po ostatnich artykułach na temat wyposażenia aut w WORD , rzeczywistością XXI wieku a przepisami ustawodawcy z czasów wozów konnych.
    Może więc. Zadbać o budżet obywatelski co by mógł kupić Towar i oddać co Pańskie. W podatkach z towarów zamiast płacić za kolejny egzamin … Wystarczy tylko raz zdać a potem brać przy każdej kategorii kilka godzin jazdy z danej pojemności…
    A dla służb ochrony Kretynów proponuję najpierw jeździć Aixamem, potem maluchem, następnie Seicento 1.0 następnie czymś do 1.3litra i 80koni następnie do 1.6 i 110koni potem. Czymś co ma koni już 180 ( i wymóg konieczny matura ) potem dopiero coś powyżej 200koni… Ale na powyżej 250koni i powyżej 250km/h proponuję jazdy w towarzystwie kierowców rajdowych i to przez przynajmniej 30godzin .. i zdanie licencji rajdowej. Potem mogą wsiadać za kółko auta z kogutem… Dla policji podobneie bo jak się patrzy na uwaga pirat to tak właściwie nie wiadomo kto jest większym piratem i stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu…

      1. No chyba! Jeszcze tego brakowało. Swoją drogą jak to jest że prawie co roku przykręcają śrubę jeśli chodzi o egzaminy a jakoś nikt nie protestuje.

  2. To jest zwyczajny debilizm. Wszystki po to by zyskać chajs. Najwidoczniej zamiast myśleć o ludziach to myślą, jak zyskać chajs i jak zniechęcić przyszłych kierowców jednośladów. Po prostu z debili wrobili się jeszcze większymi idiotami.

  3. Mam nadzieję że to żart. A jak nie to napewno zdam w innym kraju a to państwo w którym mieszkam , kiedyś tych anty polskich ludzi i ustaw i na i nabijajacych lkasę ktoś rozliczy .
    Bo nawet mafia daję lepszą ochronę ludzi niż niestety nasze państwo , które nas doji na wszystkie strony .mam nadzieję że nie znajdą mnie jak wielu innych że sznurem na szyi .
    Bo w innych krajach jest zdać o wiele lepiej spróbujcie sami

  4. Jeszcze trochę to wprowadzą robienie prawka w 100 lat bo już nie ma ją innych pomysłów. Jak ktos i nawet w 28 lat zrobi prawko na A to jak nie będzie umiał jeździć to i tak się rozwali. Tysiąc razy robić prawko bo jakiś głupek siedzi i nie ma nic do roboty to wymyśla jakieś głupoty.

  5. Nie dawajcie takich wiadomości, trafi się ktoś słabszy psychicznie jak ja i zanim doczyta do końca coś sobie może zrobić…
    Z góry dziękuję za brak kolejnych „żartów” tego typu

  6. 500+, teraz nauczyciele, znowu słychać o górnictwie do którego mają banki dopłacać ( czyli my ) . Niech ich …….

  7. I A3 i A4 i A5 do pięćdziesiątki się będziecie bujać po szkołach jazdy żeby sobie hayabusą polatać
    Powodzenia

  8. Kamień z serca na końcu… Mam zamiar robić ą2 w tym roku i A za 2 lata i juz się wk****łem. Mam nadzieję że to ostatni taki żart 😀

    Ps. Nabrałem się od samego początku.

  9. Na auta też powinno być w takim razie do 100 km i powyżej czyż nie?? Albo przedni napęd i rwd to to koniecznie 🙂

  10. Skur… I Złodzieje.. Zdawałem na B 2000R, potem na C 2004R i na końcu na A w 2012… Kursy,lekarz, testy, egzamin, wszystko płatne… Raz zdane testy powinny obowiązywać całe życie.. Na każdą kategorie punkty powinny zbierać się osobno..

  11. Chcecie by było bezpiecznie to lepiej zorganizować szkolenia dla dau…w z samą kategorią B… Ktoś kto podchodzi do egzaminu powinien na kursie mieć zapewnione obowiązkowe 2h jazdy motocyklem i ciężarówka.. Pozwoli to zwiększyć ich wyobraźnię.. Kierownicy z samą B są największym problemem..

  12. Może wprowdźcie kategorie Z3 na taczkę do lat 18 i Z2 na łopatę do lat29, masakra tylko dać im za to i dać za tamto, masakra!

  13. Podniesienie kwalifikacji jazdy bór to kogo oni tam zatrudniają Ukraińców za kółkiem.Brak słów i żenada

  14. W wieku 18 lat jeździłem na 211KM R1 i jakoś żyję, nigdy nie miałem wypadku. Teraz mam 27, od 2 lat nie posiadam motocykla, bo jak mam mieć zatrzymane uprawnienia za byle jakie wykroczenie, to wolę jeździć przepisowo samochodem w komfortowych warunkach.

  15. Kolejny skok na kasę. Potem się dziwią że ludzie nie mają żadnej kategorii na moto. A po za tym jak będzie wariat to i na 35 kw sie zabije..

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button