Po limitowanej edycji Rocket 3 TFC czas na motocykl na który czekaliśmy – poznajcie nowego Triumpha Rocket 3 R i Rocket 3 GT. Trzymajcie się foteli: 165 KM, 221 Nm i blisko 2,5-litra pojemności!
Rocket z wielkiego cruisera zmienił się drastycznie. Idąc w ślady Ducati Diavela i innych power cruiserów, Rocket jest niższy, bardziej sportowy, mocniejszy i jeszcze lepiej wyposażony. Diavel i XDiavel mają wiele do zaoferowania, ale jedna liczba jest niezaprzeczalnie unikalna dla Triumpha: 2,458 ccm. Pojemność silnika większa niż w przeciętnym aucie? TAK!
Niech dowodem na to, że Triumph celuje w nieco innego klienta będzie fakt, że nowy Rocket waży o 40 kg mniej od swojego poprzednika. Nadal masa oscyluje w granicach 290 kg, ale biorąc pod uwagę pojemność trzycylindrowej jednostki napędowej to nic dziwnego.
Triumph Rocket 3 2019: Silnik
Jednostka napędowa to trzycylindrowa rzędówka o największej pojemności w branży. 2,5 litra robi wrażenie, tak samo jak robiło w przeszłości. Silnik nie ma zbyt wiele wspólnego z poprzednikiem. Zastosowano suchą miskę olejową, nowy wałek wyrównoważający i szereg zmian wewnątrz, które miały jednostkę “odchudzić” i oczywiście dostosować do norm emisji spalin Euro 5. Nadal wrażenie robią liczby: 221 Nm to najwyższy moment obrotowy wśród seryjnie produkowanych motocykli. Triumph podaje, że moment jest wyższy o 71% od najbliższej konkurencji. Moc wzrosła o 11% względem poprzednika do 165 KM. Jeśli w tym akapicie użyłem dużo słowa “naj” to nic dziwnego – taki miał być i jest Rocket 3.
Triumph Rocket 3 2019: Podwozie i zawieszenie
Żeby poradzić sobie z osiągami Triumph zbudował zupełnie nową, aluminiową ramę. Showa dostarczyło w pełni regulowane zawieszenie z przodu i z tyłu, a hamulce to mocowane radialne zaciski Brembo Stylema. Jedyne co nie pasuje mi w tym zestawieniu to ogumienie Avon Cobra. W teorii dedykowane, w praktyce nie jestem pewien czy jest to marka, której można zaufać – to jednak warto sprawdzić podczas jazdy a nie przed klawiaturą.
Triumph zastosował także jednoramienny wahacz i typowe w tej klasie mocowanie tablicy rejestracyjnej z tyłu, na aluminiowym wysięgniku za kołem. Podnóżki odsunięte są do przodu, ale posiadają regulację. W zależności od modelu (R czy GT) seryjnie ustawiono je inaczej.
Rocket 3 R / GT: Wyposażenie
Bazowo obydwa modele bardzo bogato wyposażono. Oczywiście nie mogło obyć się bez wielostopniowej kontroli trakcji opartej o IMU (bo jak inaczej poradzić sobie z 221 Nm?!). Do tego cztery zmienne tryby jazdy, ABS pozwalający na hamowanie w zakrętach (cornering ABS), asystent startu pod górkę, tempomat, bezkluczykowy dostęp i wisienka na torcie: kolorowy wyświetlacz TFT. Ten ostatni znamy z innych modeli brytyjskiej marki i to jedno z najlepszych rozwiązań w branży. Rocket 3 posiada także hydrauliczne sprzęgło i w pełni LEDowe oświetlenie ze światłami do jazdy dziennej. Lista opcji jest długa, a na niej quickshifter czy możliwość wyświetlania strzałek nawigacji na wyświetlaczu TFT.
Ciąg dalszy pod materiałem wideo
Model GT różni się pozycją za sterami z daleko wysuniętymi do przodu podnóżkami, wygodniejszym siedzeniem, niewielką szybą i podparciem dla pasażera. W standardzie znajdziemy też grzane manetki.
2019 Triumph Rocket 3 R i GT: Zdjęcia
‘Napęd końcowy to bezobsługowy pas’ – przeniesienie napędu w tym motocyklu to KARDAN