- S61 Via Baltica to strategiczna nie tylko dla międzynarodowego tranzytu droga łącząca kraje nadbałtyckie z resztą Europy
- Nowe, świeżo oddane do użytku odcinki drogi S61 mają znacznie usprawnić ruch pomiędzy Warszawą a Suwałkami
Wszyscy tak narzekają jak to w Polsce tak mało dróg a tak dużo samochodów. Że wszędzie ograniczenia, radary i kontrole. A tu proszę, 35 kilometrów nowej drogi ekspresowej i świat od razu staje się piękniejszy!
Wyjazd na Mazury wielu naszym krajanom kojarzy się z długą drogą, po której potrzeba co najmniej dwa tygodnie urlopu na miejscu. To jednak ma się zmienić dzięki nowemu odcinkowi drogi S61, należącej do tzw. Via Baltica. Od 9 sierpnia dostępne są dwa nowe odcinki tej trasy. Trasa S61 Via Baltica ta łączy zachód i południe Europy z krajami bałtyckimi i ułatwia dostęp do Litwy, Łotwy czy do Estonii, ale także do wschodniej części Mazur i Suwalszczyzny.
Droga ekspresowa S61 Via Baltica: Będzie ekspresowo?
Via Baltica zyskała w ostatnich dniach 35 nowych kilometrów drogi ekspresowej, 9 sierpnia oddano do ruchu dwa odcinki trasy S61 w województwie podlaskim – od węzła Kolno do Stawisk oraz od Stawisk do Szczuczyna.
Budowa obu odcinków rozpoczęła się w prawie tym samym czasie. Wykonawcą odcinka Stawiski — Szczuczyn był Budimex a roboty wystartowały we wrześniu 2019 r., miesiąc później, w październiku 2019 r. ruszyły prace na odcinku węzeł Kolno – Stawiski którego wykonawcą był Strabag.
Przeczytaj również:
Kawasaki Versys 1000 SE Grand Tourer 2021: dlaczego ten motocykl turystyczny tak bardzo mnie zaskoczył?
Po niecałych dwóch latach udało się oddać odcinki do użytku. Pierwsi kierowcy przejechali trasą Stawiski-Szczuczyn w lipcu 2021 a już w sierpniu stała się ona pełnoprawną drogą ekspresową z pełną infrastrukturą.
W tym samym czasie oddano też odcinek Węzeł Kolno-Stawiski.
Za każdy z odcinków odpowiedzialny był inny wykonawca ale oba mają jezdnie o nawierzchni z betonu cementowego. Każda po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m plus 2,5-metrowy pas awaryjny. Droga wybudowana jest pod największe obciążenia, dopuszczalny nacisk to 11,5 tony na oś.
Na nowych odcinkach powstały też cztery nowe miejsca obsługi podróżnych: Górki Zachód oraz Górki Wschód na odcinku węzeł Kolno – Stawiski oraz Zabiele Zachód i Zabiele Wschód na odcinku Stawiski – Szczuczyn. Na oddanym do użytku fragmencie S61 powstał węzeł Kolno – na połączeniu z drogi krajowej nr 63 a na odcinku pomiędzy obwodnicami Stawisk i Szczuczyna wybudowany został węzeł Grabowo łączący drogę ekspresową S61 z drogą powiatową nr 1828B.
GDDKiA spodziewa się, że cała ekspresowa Via Baltica od Warszawy do granicy z Litwą w Budzisku znacznie usprawni ruch, a przejazd 280 km z Warszawy do Suwałk który obecnie zajmuje prawie 5 h, skróci się do ok. 2,5 h.
Jesienią ma także zostać oddany odcinek obwodnicy Łomży.
To co? Lecimy na Mazury?