Motocykl nie chce odpalić? Jakie są główne przyczyny problemów z rozruchem?

Każdy z nas przynajmniej kilka razy przeżył przygodą spod znaku buntu maszyn. Jesteś ubrany po zęby, jest ci gorąco i chcesz już ruszać. Przekręcasz kluczyk stacyjki, próbujesz uruchomić silnik i nic… Motocykl nie chce odpalić. Postaram się opisać główne przyczyny problemów z rozruchem.

Motocykl to bardzo skomplikowana maszyna. Niemożność uruchomienia silnika może mieć wiele przyczyn, dlatego w tym artykule skupię się tylko na tych, w których problemem będzie układ elektryczny motocykla. O innych problemach napiszę w kolejnym artykule.

  1. Przekręcasz kluczyk – i nic.

Jeżeli po przekręceniu stacyjki w twoim motocyklu nic się nie dzieje – na pewno masz problem z elektryką. Co to może być dokładnie? Po pierwsze sprawdź główny bezpiecznik. Możliwe, że się przepalił i jest główną lub też jedyną przyczyną twoich problemów. Możliwe, że masz problem z samą stacyjką. Po prostu coś w niej nie styka. Kilka energicznych przekręceń kluczyka może doraźnie pomóc, a możliwe, że trzeba będzie przylutować jakiś kabel.

Kolejną przyczyna braku prądu w twoim motocyklu może być poluzowana klema akumulatora. Od wibracji spowodowanych pracą silnika połączenia śrubowe luzują się – mogła więc poluzować się też jedna z klem akumulatora. Dokręcenie jej pozwoli ci zapomnieć o problemie. Akumulator może też się po prostu całkowicie rozładować – wystarczy, że w instalacji elektrycznej nastąpi zwarcie, albo zostawiłeś motocykl z palącym się światłem pozycyjnym. Często problemem może być alarm zamontowany w motocyklu, którego nieuśpione funkcje rozładowują po dłuższym czasie akumulator. Żeby doraźnie sobie pomóc wystarczy naładować akumulator, a czasem wystarczy po prostu odpalić motocykl na pych.

  1. Choinka – świeci się to, co nie powinno…

Czasem też nagłej awarii ulegają same akumulatory. Zwarta cela, czy inne mechaniczne uszkodzenie baterii objawiać się może całkowitym „wariactwem” przyrządów. Włączasz kierunki – świeci światło stopu, naciskasz hamulec, zapala się kontrolka luzu. Często też po przekręceniu zapłonu palą się wszystkie kontrolki, żarzą się kierunkowskazy. Wtedy masz pewność, że na tym akumulatorze już nie pojedziesz. Nie pozostaje nic innego jak kupno nowego, gdyż ładowanie tutaj nie pomoże.

  1. Wszystko niby jest poprawnie, a rozrusznik nie kręci

Przekręcasz stacyjkę, zapalają się odpowiednie kontrolki. Wszystko wygląda ok. Naciskasz rozrusznik – i nic. Co się mogło stać? Po pierwsze sprawdź czy motocykl nie jest na biegu. Wrzuć luz – teraz powinien odpalić. Niektóre modele motocykli – rozwiązanie uwielbiane przez inżynierów z Hamamatsu (Suzuki) – potrzebują wciśnięcia sprzęgła, aby rozrusznik zaczął kręcić. Silnik odpala, wrzucasz bieg i gaśnie – sprawdź czy nóżka boczna jest złożona. Jeżeli jest, to obejrzyj czujnik umieszczony przy niej – może nie działa prawidłowo – ewidentnie to on jest tutaj przyczyną.

  1. Kręci rozrusznik, a zapłonu brak

W nowocześniejszych motocyklach problemem może być też immobiliser. Kluczyk nie wysyła prawidłowego kodu i motocykl nie rozpoznaje swojego kluczyka. Jakie są objawy? Rozrusznik kręci, motocykl nie odpala. Podpowiedzią problemu powinna być wtedy świecąca się kontrolka immobilisera. Jeżeli jesteś pod domem – pobiegnij po zapasowy kluczyk – powinien pomóc, ale tak czy siak musisz odwiedzić swój serwis motocyklowy.

Jeżeli rozrusznik kręci, a silnik nie odpala – przyczyna może też tkwić w kablach wysokiego napięcia. Stare, osłonięte sparciałą gumą, mogły zawilgotnieć i przez nie świece nie dostają odpowiednio mocnej iskry. Rozwiązanie? Wstaw motocykl do suchego pomieszczenia, ogrzej go – kable wyschną, sprzęt odpali. Podobne objawy mogą dać też przepracowane lub zabrudzone świece (świeca). Za słaba iskra lub jej brak – to problem, który musisz rozwiązać. Wymień świece na nowe, dedykowane do twojego motocykla – to powinno pomóc. Doraźnie też pomoże opalenie świec nad palnikiem gazowym – stara PRL-owska metoda, ale działa…

C.D.N.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Inne publikacje na ten temat:

4 opinii

  1. Świece to się po wyjęciu czyści, przedmuchuje, ustawia szczelinę, sprawdza iskrę, a dopiero po sprawdzeniu iskry decyduje czy ją wymieniać czy nie.

  2. Opalanie świecy nie jest metodą samą w sobie tylko ma czemuś służyć – np osuszeniu świecy z oleju lub zwęglenie nagaru na niej żeby sie dał ostukać.
    A nie tak że opalać żeby opalać.

  3. mam motur zipa scigacza i nie moge go odpalic z rozrusznika wydaje taki dziwny dziwiek nie basowy co morzebyc za pszyczyna

  4. Wszystko niby jest poprawnie, a rozrusznik nie kręci: ten temat chyba jest niedopieszczony. Na prawde nie ma innego powodu? U mnie tak jest a nie pali i nie jest na biegu, nie ma stopki. Rozrosznik nie kreci.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button