Aktualnie czytasz:
Moment Obrotowy
0

Moment obrotowy to inaczej moment siły, czyli innymi słowy siła, jaka występuje podczas ruchu obrotowego. Z definicji moment obrotowy siły względem punktu to iloczyn wektorowy promienia o początku w danym punkcie i końcu w punkcie przyłożenia siły oraz przyłożonej siły.  Jednostką, w jakiej podaje się moment obrotowy jest niutonometr (Nm).

W motoryzacji wartość momentu obrotowego jednostki napędowej jest niezwykle istotna i interesuje się nią każdy bardziej dociekliwy użytkownik. To podstawowy parametr, który określa wartość osiągów danego pojazdu.  Moment obrotowy oraz prędkość obrotowa bezpośrednio wpływają na moc silnika. Istotna jest więc wartość maksymalnego momentu obrotowego, gdyż stanowi informację o maksymalnej sile jaką można uzyskać z silnika. W praktyce moment obrotowy odpowiedzialny jest za przyspieszenie oraz uciąg pojazdu. Im wyższa jest wartość momentu siły, tym samochód ma większą moc, a co za tym idzie lepsze – przyspieszenie.

Warto zaznaczyć, że różnica przebiegu momentu obrotowego w silnikach typu diesel a silnikach benzynowych wpływa na różne odczucia podczas jazdy. Pomimo iż takie pojazdy posiadają taką samą moc, w inny sposób przyspieszają.  W silniku benzynowym moment obrotowy jest relatywnie niski, ale dostępny na wysokich obrotach. W silniku typu diesel moment siły jest wysoki, ale funkcjonuje na niskich obrotach. Skutkiem tego pojazd z silnikiem benzynowym nie ma przyspieszenia takiego jak w dieslu, ale może odczuwalnie przyspieszać na każdym biegu.

 
Czytaj
REKLAMA

PRZESIĄDŹ SIĘ NA MIEJSKĄ 125!


Odbierz pakiet akcesoriów o wartości 400 zł i ruszaj w miasto.

Moment obrotowy
Nazwa zastępczaMoment Siły
WzórMo = r x F , gdzie:
Mo – moment siły
r – promień wodzący
F – przyłożona siła
JednostkaNiutometry (Nm)
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
50%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
50%