Kawasaki Ninja 250R – mały sportowiec z dobrym genem do wyścigów [opis, cena, zdjęcia, dane techniczne]

Niewielki, poręczny i dobry na tyle, aby z sukcesami ścigać się na niewielkich torach wyścigowych

W skrócie
  • Historia tego modelu sięga lat 80. XX wieku, kiedy to Kawasaki wprowadziło na rynek pierwszą generację Ninja 250
  • Ninja 250R z 2008 roku posiada silnik chłodzony cieczą, dwucylindrowy o pojemności 249 cm³, który generował moc około 32 KM przy 11 000 obr./min
  • Pierwsze informacje na temat pojawienia się zupełnie nowego modelu ze słynnej rodziny Ninja pojawiły się jesienią 2007 roku
  • Ninja 250R aktualnie króluje na torach wyścigowych w Polsce

Mam nieodłączne wrażenie, że inżynierowie Kawasaki tworząc ten model nie zdawali sobie sprawy, w jak ogromnym stopniu poprawią stan motocyklowych wyścigów w Polsce. Model Ninja 250R na dobre wgryzł się w ramy motosportu i stanowi lwią część wszystkich jednośladów w segmencie 250-400 cm3, które jeżdżą po torze.

Ninja 250R, znany również jako Kawasaki Ninja 250, to popularny model motocykla sportowego produkowany przez japońską firmę Kawasaki Heavy Industries. Historia tego modelu sięga lat 80. XX wieku, kiedy to Kawasaki wprowadziło na rynek pierwszą generację Ninja 250. Dziś motocykl ten uwielbiany jest przez adeptów jazdy na torze, którzy rozpoczynają swoją przygodę z wyścigami. Wszystko za sprawą całkiem dobrej, sportowej konstrukcji, ale przede wszystkim niskiej kwoty zakupu oraz mnogimi akcesoriami i usprawnieniami, które sprawiają, że można stworzyć z niej pełnoprawny sprzęt torowy o małej pojemności.

Historia

Kawasaki Ninja 250R to motocykl z długą tradycją. Jego produkcja ruszyła w 1983 roku. Pierwsza generacja modelu produkowana była przez dwa lata. W użyciu wówczas były w zasadzie dwie nazwy: EX250-C oraz GPZ-250. Maszyna przeznaczona była na rynek japoński i nie była sprzedawana poza granicami tego kraju. Kolejna generacja Kawasaki Ninja 250R była produkowana pomiędzy rokiem 1986 i 1987. Na potrzeby rynku japońskiego i europejskich funkcjonowała nazwa katalogowa EX250-E oraz rynkowa GPZ-250R. W Stanach i Kanadzie model ten nosił miano właśnie Ninja 250R. Następna wersja jednośladu ukazała się w roku 1998. Maszyna przeszła lifting wizualny, a motocykl był większy niż jego poprzednicy i miał nieco bardziej nowoczesny wygląd. Zmiany wprowadzono także w silniku, który w poprzednich wersjach był mocno krytykowany i uznawany za zbyt niskoobrotowy. Problem ten został rozwiązany w nowszej generacji, w której wyszły trzy modele. Ich nazwy nadal były zróżnicowane, na rynku amerykańskim i kanadyjskim wobec wszystkich nowych modeli operowano określeniem Ninja 250R, podczas gdy na rynku europejskim i japońskim były to nazwy: EX250-F, EX250-G oraz EX250-H. Jednakową nazwę dla motocykli z tej rodziny wprowadzono wraz z modelem z 2008 roku. Od tej pory wszystkie określane są jako Kawasaki Ninja 250R.

Kawasaki Ninja 250R

Pierwsze informacje na temat pojawienia się zupełnie nowego modelu z rodziny Ninja pojawiły się jesienią 2007 roku i wywołały spore poruszenie. Kawasaki zauważyło, że na rynku motocyklowym jest pustka i postanowiło stworzyć jedyną w swojej klasie sportową maszynę o pojemności 250 cm3. To była świetna decyzja, gdyż w 2008 roku, gdy Ninja 250 R trafiła do salonów, chętnych na jej zakup było tak wielu, że trzeba było czekać w kolejce. Sprawdzone rozwiązania techniczne zaczerpnięte z większych modeli sportowych połączono z ekonomicznym, lecz wydajnym silnikiem, a przy tym zachowano rozsądną cenę.

Model Kawasaki Ninja 250R z 2008 roku był znaczącą aktualizacją wcześniejszych wersji tego motocykla. Ta generacja przyniosła szereg ulepszeń zarówno w wyglądzie, jak i wydajności, co uczyniło go jeszcze bardziej atrakcyjnym dla entuzjastów motocykli. Model ten otrzymał odświeżony i bardziej nowoczesny wygląd, który był zainspirowany większymi motocyklami sportowymi z serii Ninja. Posiadał ostre linie, dynamiczną sylwetkę i charakterystyczne owiewki, które podkreślały sportowy charakter motocykla. Wydawać by się mogło, że przednia lampa jest bardzo podobna kształtem do tych, które montowane są w serii nakedów i jest to prawda.

Niewielki, ale bardzo udany silnik

Ninja 250R z 2008 roku posiada silnik chłodzony cieczą, dwucylindrowy o pojemności 249 cm³, który generował moc około 32 KM przy 11 000 obr./min, co pozwalało na osiągnięcie prędkości powyżej 160 km/h. Nie są to wygórowane dane, jednakże biorąc pod uwagę liczbę torów kartingowych w Polsce, jest to aż nadto. Kilka niewielkich usprawnień i modyfikacji przełożeń sprawia, że motocykl staje się zdecydowanie bardziej dynamiczny i bez większej zadyszki powalczy z nieco mocniejszą konkurencją. Dodatkowo stosunkowo niewielka moc przy niskiej wadze sprawia, że świetnie sprawdzi się on dla wszystkich początkujących motocyklistów. Sama jednostka przez wiele lat produkcji otrzymała miano bezawaryjnej, a prosta konstrukcja sprawia, że każdy mechanik poradzi sobie z naprawą.

Kompromis

Motocykl posiadał lekką, ale wytrzymałą ramę wykonaną z stalowych rur, co wpływało na precyzję prowadzenia i stabilność. Zawieszenie było dobrze dobrane, zapewniając komfort jazdy na różnych nawierzchniach. Do jazdy torowej konieczne jest jednak usztywnienie zawieszenia zarówno z przodu, jak i z tyłu, jednakże trzeba zaznaczyć, że inżynierowie znaleźli złoty środek do jazdy codziennej. Docenimy to szczególnie przemierzając nasze dziurawe drogi.

Z przodu Ninja 250R wyposażony jest w pojedynczy tarczowy hamulec i pojedynczy hamulec tarczowy z tyłu. Fabryczny układ radzi sobie z niewielką masą motocykla i sprawnie go spowalnia. Użytkownicy tego modelu chwalą sobie jednak wymianę fabrycznych przewodów hamulcowych na stalowe i zmianę samych klocków na nieco bardziej sportowe. Siła hamowania zmienia się wówczas diametralnie. Motocykl ma 6-biegową skrzynię biegów.

Kawasaki Ninja 250R z 2008 roku oferował stosunkowo wygodną i ergonomiczną pozycję. Niska wysokość siedzenia i wyprofilowana kierownica zapewniały komfort i kontrolę podczas jazdy. Śmiało można powiedzieć, że wysokość kierownicy sprawia, że kierowca siedzi wręcz wyprostowany, a sama konstrukcja motocykla nie wymusza na nas typowo sportowej pozycji, która przyprawia o ból pleców czy nadgarstków. W przypadku przebudowy tego modelu na torówkę, konieczne jest przeniesienie kierownicy pod górną półkę.

Kiedyś, a dziś

Inżynierowie Kawasaki, którzy w 2007 roku pracowali nad modelem Ninja 250 R z pewnością zakładali, że ma być to niewielki motocykl o zabarwieniu sportowym, który sprawnie wprowadzi młodych kierowców, którzy dopiero co otrzymali prawo jazdy w świat jednośladów. Lekka konstrukcja w porównaniu z niewielkimi gabarytami i wydajnym silnikiem miała sprawić, że niewielka Ninja będzie prowadzić się bardzo przyjemnie, wybaczając przy tym sporo błędów świeżemu kierowcy. Założenia stały się faktem i model ten, szczególnie podczas premiery kupowany był właśnie przez początkujących motocyklistów, którzy swoją przygodę z jednośladami chcieliby zacząć właśnie na motocyklu sportowym.

Aktualnie trendy się nieco zmieniły i pojemność 250 cm3 odchodzi nieco w niepamięć. Niewielkie tory wyścigowe w Polsce sprawiły jednak, że Ninja 250 R z pierwszych lat produkcji przeżywa aktualnie drugą młodość. Konstrukcja i rozwiązania zaczerpnięte z większych modeli z rodziny Ninja sprawiły, że po kilku niewielkich modyfikacjach można z tego motocykla zrobić fajny sprzęt do jazdy na torze. Jego ceny znacznie spadły, dlatego wielu amatorów, a w tym także zawodników postawiło właśnie na model Ninja 250, aby nie tylko odwiedzać obiekty wyścigowe dla własnej satysfakcji, ale także trenować, a następnie startować w wielu pucharach przeznaczonych dla małych pojemności, które odbywają się na terenie naszego kraju. Natychmiast na rynku pojawiło się mnóstwo akcesoriów i dodatków, dzięki którym można jeszcze bardziej podkreślić jego sportowy charakter. Dodatkowo duża liczba części zamiennych w niskich cenach sprawia, że naprawy gleby na torze nie zrujnują naszego budżetu. Bez względu na to, czy rozpoczynamy przygodę z motocyklami i świeżo po odebraniu prawka chcielibyśmy, aby w naszym garażu stanął sportowy jednoślad, czy chcielibyśmy spróbować swoich sił na torze, Ninja 250 R będzie świetnym wyborem. Najlepiej świadczą o tym nie zapewnienia producenta, lecz pozytywne opinie użytkowników.

Dane techniczne Kawasaki Ninja 250R (IV generacja)

Osiągi

Moc maksymalna – 33.0 KM / 11000 rpm
Maksymalny moment obrotowy – 22.0 Nm / 8200 rpm
Pojemność zbiornika paliwa – 17.8 L

Silnik

Typ – czterosuwowy, dwucylindrowy R2, chłodzony cieczą, DOHC
Pojemność skokowa – 249.0 ccm
Stopień sprężania – 11.6:1,
Układ zasilania – wtryski paliwa 2x Keihin TTK28

Układ napędowy

Skrzynia biegów – manualna
Ilość przełożeń – 6-przełożeniowa
Sprzęgło – mokre, wielotarczowe
Przeniesienie napędu – łańcuch

Podwozie

Wymiary (długość, szerokość, wysokość) – 2085 x 715 x 1115 mm
Rozstaw osi – 1400 mm
Masa pojazdu w stanie suchym – 152.0 kg
Rama – rurowa, typu diamond

Zawieszenie

Przód – 37 mm widelec teleskopowy, skok 120 mm
Tył – wahacz, amortyzator typu uni-trak, skok 130 mm

Hamulce

Przód – pojedyncza tarcza 290 mm, dwutłoczkowy zacisk
Tył – pojedyncza tarcza 220 mm, jednotłoczkowy zacisk

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button