Junak M12 Cafe czy M12 Vintage? Proste porównanie dla niezdecydowanych. Opinia, dane techniczne, zdjęcia, ceny, czy warto?

Którego Junaka wybrać? M12 Cafe czy M12 Vintage?

W skrócie
  • W tym artykule znajdziesz porównanie dwóch motocykli Junak 125: Junaka M12 Cafe 125 z Junakiem M12 Vintage 125.
  • Oba motocykle różni przede wszystkim wygląd oraz funkcjonalność nadwozia.
  • Zarówno Cafe jak i model Vintage napędza ten sam, 10-konny silnik chłodzony powietrzem oraz olejem o pojemności 125 cm3.
  • Junak M12 Cafe Vs. Junak M12 Vintage. Który motocykl 125 wybrać?
  • Jak jeżdżą i prowadzą się oba Junaki?
  • Dane techniczne. Junak M12 Cafe 125 oraz Junak M12 Vintage 125.
  • Więcej testów motocykli, porównań oraz historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoslad.pl

Zarówno Junak M12 Cafe 125 jak i M12 Vintage 125, to motocykle klasyczne na prawo jazdy kat. “B”, które mogą zrobić naprawdę niezłe wrażenie. Z jednej strony to bliźniaki, z drugiej, ich charaktery są zupełnie niepodobne. Czy to źle? Oczywiście, że nie. Dzięki temu po prostu jest w czym wybierać.

Kiedy późnym latem Junak M12 Cafe pojawił się w moim garażu, zrobił to w towarzystwie Junaka M12 Vintage. Miałem zatem możliwość jeździć na obu motocyklach w tym samym czasie i porównać je dogłębnie. Z jednej strony, to przecież bardzo podobne motocykle. Z drugiej? Różnią je detale, które wpływają totalnie na ich odbiór i sprawiają że tak naprawdę mówimy o dwóch różnych jednośladach.  Już na samym początku mogę Wam powiedzieć, że z niewiadomych przyczyn notorycznie do jazdy wybierałem wcielenie Cafe. Przyczyn tego stanu rzeczy było kilka, ale jedno najważniejsze: na Junaku M12 Cafe 125 czułem się jakby lepiej. Nie oznacza to jednak, że Junak M12 Vintage 125 jest jakiś kulawy.

Najważniejsze jest jednak to, że oba motocykle sprawiały, że na czas jazdy przenosiłem się w mojej głowie do lat szczenięcych, kiedy jazda na motocyklu sprawiała mi największą frajdę i nie tylko cieszyłem się podróżą, ale przede wszystkim poprzez prostotę motocykla 125 relaksowałem się. Wiem, że dla większości z Was nie ma to żadnego znaczenia, ale dla mnie ma szczególne. Jeśli motocykl potrafi to zrobić, tzn. że po prostu jest dla mnie. Na co dzień jeżdżę najbardziej zaawansowanymi statkami dostępnymi w sprzedaży. Właśnie dlatego wskoczenie w siodło prostego motocykla sprawia, że zwyczajnie odpoczywam od tego przesytu, natłoku i spięcia. Motocykl przede wszystkim ma mi dawać radość z użytkowania i taką radość dawały mi oba motocykle – za to daje ogromnego plusa.

Obejrzyj również nasz film:

Inną kwestią jest to, że Junak M12 Cafe jak i Vintage jest oparty na platformie M12, a to oznacza, że raczej nikt nie powinien obawiać się chińskich korzeni tego motocykla. Sprzęt ten pozostaje w sprzedaży od wielu lat i jest to jego największa zaleta. Po pierwsze dlatego, że została przetestowana na wskroś. Ilość sprzedanych sztuk w naszym kraju jest ogromna przez co żaden użytkownik nie zostanie sam jak palec kiedy coś padnie i będzie trzeba kupić części zamienne i najważniejsze (z punktu widzenia motocyklisty): w Polsce działają silne grupy Junakowców, które nie tylko podpowiedzą Ci jak rozwiązać dany problem, jeśli ten się pojawi, ale również będą opcją na spotkania i wspólne przejażdżki po całym kraju!

Junak M12 Vintage czy M12 Cafe? Po prostu trzeba chcieć jeździć na motocyklu

Tak! Jeśli spojrzymy na ten sprzęt z otwartą głową, odrzucimy ramy motocykla 125 i po prostu będziemy chcieli pojeździć to naprawdę wycieczki po całym kraju są w zasięgu jednocylindrowego silnika. Może nie będzie tak szybko jak na dużych motocyklach, ale już dawno temu przekonałem się, że w podróży szybciej nie znaczy lepiej. Wystarczy przejechać tą samą drogę (nie musi być długa) na motocyklu klasy 600, a potem na rowerze, aby spostrzec różnice poznawcze. Odpowiednie podejście wydaje się tutaj najważniejsze.

Z drugiej strony oba motocykle serii M12 wydają się po prostu solidnymi propozycjami motocykli 125 do swoich zadań: niewiele palą, są solidnie wykonane i przede wszystkim nadają się zarówno do jazdy po mieście jak i do dłuższych i krótszych wycieczek krajoznawczych. Dodatkowo dostępność części zamiennych jest bezproblemowa, a to spory atut – biorąc pod uwagę jak krótki jest sezon motocyklowy w naszym kraju. Z kolei poza sezonem oba motocykle będziesz mógł customizować, tuningować i przerabiać – to pod tym kątem niezwykle wdzięczne jednoślady. To zasługa nie tylko prostoty konstrukcji, ale również dostępności do elementów tuningowych. Jest tego trochę!

Junak M12 Cafe. Najważniejsze informacje:

  1. Junak M12 Cafe to motocykl 125, który kosztuje 13 999 zł.
  2. W ramie tego motocykla znajdziesz jednocylindrowy silnik o mocy 10 KM.
  3. Wysokość siedziska wynosi 730 mm. Jest to świetny prognostyk dla osób niższych oraz początkujących motocyklistów.
  4. Junak M12 Cafe dostępny jest w trzech wersjach kolorystycznych: czarna, czarno-bordowa, czarno-grafitowa.
  5. Motocykl zasilany jest wtryskiem paliwa.

Junak M12 Vintage Vs Cafe. Różnice w wyglądzie

Przejdźmy do różnic, które dzielą oba motocykle, a jest ich trochę. Oba motocykle różnią się przede wszystkim wyglądem i idącą pewnymi zmianami ergonomią. Zacznijmy od kierownicy. M12 Vintage posiada praktycznie prostą rurkę, która sprawia, że jesteśmy nieco bardziej wyciągnięciu na motocyklu do przodu. W Cafe, kierownica posiada klasyczne przełamania, co w mojej opinii sprawia, że jazda jest po prostu bardziej komfortowa. Inną różnicą wpływającą na odczucia z jazdy jest ułożenie podnóżków kierowcy. Model Vintage posiada tzw. podłogi, które są wyciągnięte do przodu. Z kolei w modelu Cafe znajdziemy klasycznie umiejscowione sety, co sprawia, że siedzimy mniej na tyłku, a bardziej na udach i tyłku. Osobiście wolę tą drugą pozycje – mój kręgosłup jakoś łatwiej znosi nierówne polskie drogi w tej konfiguracji, ale niech to będzie moja subiektywna opinia.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Sporą różnicą dzielącą oba motocykle jest kanapa. Oczywiście, wygląda inaczej. W Cafe jest nieco cieńsza i może prezentować się mniej wygodnie. Szczerze mówiąc, to na żadnym motocyklu nie spędziłem tak dużo czasu żeby stwierdzić, że któraś jest mniej wygodna, albo zdecydowanie bardziej komfortowa. Po prostu siedzenia są i wydają się bardzo neutralne. Dodam tylko, że w siodle obu motocykli potrafiłem spędzić cały dzień, jadąc przez pół Polski. Ważną informacją będzie natomiast fakt, że kanapy w obu sprzętach znajdują się na tej samej wysokości.

Zbiornik paliwa ma znaczenie

Centralnym elementem motocykla M12 jest jego zbiornik paliwa. To właśnie on skupia na sobie największą uwagę i to właśnie z niego najwięcej osób wyczyta różnice miedzy tymi motocyklami. Wiecie dlaczego tak jest? Ponieważ są to takie same zbiorniki. Zamurowało Was? Sami zobaczcie. Pozornie są inne, ale jest to złudzenie wynikającego z innego malowania. M12 Vintage posiada po prostu zbiornik pomalowany na czarny mat z chromowanym zbiornikiem. Z kolei M12 Cafe dodatkowo w najpopularniejszym malowaniu ma dwa kolorowe pasy namalowane w poziomie. Niewielka różnica, a czyni naprawdę spore zmiany wizualne. Dodatkowo te kolory uzupełniają linię kolorystyczną motocyklach na bocznych puszkach. To naprawdę wygląda dobrze!

Przeczytaj również:

Junak M12 Cafe 125: ten motocykl na prawko B to na pewno cafe racer?

Oba Junaki mają ten sam silnik, ale już różne układy wydechowe. Za wydech, po raz kolejny przyznaję plusika Junakowi 125 Cafe – wygląda lżej i bardziej klasycznie. Zresztą nawiązuje swoim kształtem do kultowych motocykli customowych. Naprawdę może się podobać. Zostawmy wydech i skupmy się jeszcze na zadupkach obu motocykli. M12 Cafe jest prosty do bólu i znowu nawiązuje do tradycji customowych. Z kolei w M12 Vintage widzimy sznyt amerykańskich jednośladów. Nie tylko kanapa kierowcy jest znacznie bardziej wyprofilowana, ale przede wszystkim pasażer siedzi wyżej. Z kolei za plecami pasażera znajduje się rurka, do której przykręcono tablicę rejestracyjną. Jest to również niezbyt wygodne oparcie dla pasażera, które tak czy inaczej daje naprawdę spore poczucie bezpieczeństwa.

Junak M12 Cafe czy Vintage? Który jest bardziej turystyczny?

Jeśli zatem planujesz przewozić na Junaku swoją drugą połowę, która do tej pory nie miała nic wspólnego z motocyklami, to warto się zastanowić nad modelem Vintage. Miejsca dla pasażera jest więcej, a poczucie bezpieczeństwa w niektórych sytuacjach może okazać się na wagę złota. Poza tym warto zaznaczyć, że “niewygodną” rurkę można szybko i w prosty sposób “uwygodnić”.

Warto również wspomnieć o walorach turystycznych. Junak M12 Vintage wydaje się zdecydowanie bardziej turystycznym motocyklem, właśnie ze względu na tył motocykla. W tej konfiguracji będzie Ci dużo łatwiej załadować i przypiąć torby motocyklowe, plecak czy rolkę niż do modelu Cafe.

Patrząc na przody obu motocykli dostrzeżecie różne tarcze hamulcowe oraz specyficzne osłony przeciwpyłowe w modelu Cafe. Vintage 125 tego nie ma, mimo że oba motocykle mają te same zawieszenia. Tutaj, producent skupił się tylko i wyłącznie na wyglądzie.

Junak M12 Vintage. Najważniejsze informacje:

  1. Junak M12 Vintage kosztuje 13 999 zł.
  2. Junak M12 dysponuje jednym z największych rozstawów osi w swojej klasie. Osie dzieli odległość 1435 mm, ta z kolei ma ogromny wpływ na stabilność motocykla.
  3. Motocykl ten produkowany jest od wielu lat. To tak naprawdę ma ogromne znaczenie, ponieważ w sieci znajdziesz całą masę opinii na temat tego motocykla.
  4. Prędkość maksymalna Junaka M12 Vintage wynosi 100 km/h.
  5. Silnik modelu M12 Vintage zasilany jest wtryskiem paliwa.

Jak jeżdżą oba Junaki?

Junak M12 Cafe oraz Vintage 125 jest napędzany dokładnie tym samym silnikiem. Z jednej strony 10 KM nie pozwala na szaleństwo, z drugiej do spokojnej jazdy i skutecznego poruszania się po mieście nie potrzeba właściwie nic więcej. Bardzo bym chciał, aby silnik produkowany przez korporacje Zongshen rozwijał dopuszczalne ustawą o pojazdach 125 15 koni mechanicznych, ale jestem niemal pewien, że przy tym rygorze ekologicznym i wymogach dotyczących wytrzymałości materiałów stosowanych do 15- konnych silników cena pieca diametralnie był wzrosła. Oczywiście, Junaki przekraczają prędkość 100 km/h  jednak w trasie nie przekraczałbym 80-90 km/h.

5-biegowa skrzynia jest całkiem nieźle zestopniowana, a wałek wyrównoważający dobrze sobie radzi z nadmiarem wibracji – za to daję piątkę z plusem. Biegi wchodzą pewnie, a dźwignia sprzęgła działa lekko. To ważne informacje względem początkujących i np. drobniejszych osób. Warto w tym momencie powiedzieć, że kanapa umieszczona jest na wysokości zaledwie 730 mm. Z pewnym podparciem podczas manerwów parkingowych nikt nie będzie mieć problemów, a umiarkowana masa 140 kg też nie powinna nikogo przytłoczyć. Co ciekawe według danych technicznych Junak M12 Cafe 125 jest o 1 kg cięższy od modelu Vintage.

Warto także nadmienić, ze Junak M12 Cafe oraz M12 Vintage są sprzętami o sporych gabarytach. Całkowita długość modelu Cafe to 2061 mm, a modelu Vintage t0 2091 mm. Spory jak na 125-kę rozstaw osi powoduje że, za kierownicą jest także sporo miejsca. Przy moim wzroście 186 cm nie czuję się na nim jak goryl Magilla na wrotce. Pozycja za kierą jest zrelaksowana, a kolana ugięte pod rozsądnym kątem.

Junaki M12. Co wybrać?

Junak M12 Cafe to motocykl 125, który w mojej opinii nie udaje tak dużo jak wcielenie Vintage. To przede wszystkim motocykl, który może się podobać i niech nie moje zdanie będzie tutaj wykładnikiem, a osób (moich znajomych), które wypowiadały swoje opinie na temat obu motocykli. M12 Cafe po prostu zwraca na siebie uwagę i nie powoduje krzywego uśmieszku na buzi zatwardziałego motocyklisty. Z drugiej strony model Vintage 125 jest bardziej stonowany przez co powinien się mniej rzucać w oczy. W mojej opinii, głównym “zwracaczem” uwagi jest podobieństwo do Sporstera, przez co wielu motocyklistów może postrzegać ten sprzęt jako motocykl udający coś, czym nie jest.

Oczywiście zarówno Sportster jak i M12 Vintage reprezentują pewien styl motocykli, których jest zdecydowanie więcej na świecie. Tutaj jednak głównym podobieństwem jest nie tylko linia motocykla czy zegar na kierownicy, ale i czarny, matowy kolor nawiązujący do Sporstera 883 w wersji Iron.

Na pewno sporą zaletą modelu Vintage są jego gabaryty i olbrzymi rozstaw osi. Dla wysokich osób, chcących jeździć na motocyklach 125 rozmiary tego jednośladu mogą okazać się ostatnią deską ratunku w poszukiwaniu wymarzonego sprzętu.

Podsumowanie być może wyda Ci się oczywiste, ale bardzo często proste rozwiązania są najlepsze. Oba motocykle zbudowane są na tej samej platformie i łączy je zdecydowanie więcej aspektów niż dzieli. Owszem, wymieniłem sporo różnic dotyczących linii nadwozia, ale różnice te wpływają głównie na pozycję kierowcy. Większość układów jest taka sama, a różnice w jeździe raczej będą wynikać tylko z pozycji za kierownicą. Rozważając zakup obu motocykli, zdecydowałbym się na ten, który zwyczajnie podoba mi się bardziej lub ewentualnie sprawia lepsze wrażenie po przymiarkach w salonie.

Dane techniczne: Junak M12 Cafe Vs. Junak M12 Vintage:

DANE TECHNICZNE JUNAK M12 CAFE JUNAK M12 VINTAGE
POJEMNOŚĆ 125 125
RODZAJ SILNIKA CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, OHC CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, OHC
CZTEROSUWOWY, JEDNOCYLINDROWY, OHC WTRYSK PALIWA WTRYSK PALIWA
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA 90 KM/H 90 KM/H
MOC 9,53 9,53
WAŁEK WYRÓWNOWAŻAJĄCY TAK TAK
ROZRUCH ELEKTRYCZNY ELEKTRYCZNY
HAMULEC PRZÓD TARCZOWY HYDRAULICZNY,CBS TARCZOWY HYDRAULICZNY, CBS
HAMULEC TYŁ TARCZOWY HYDRAULICZNY, CBS TARCZOWY HYDRAULICZNY, CBS
ROZMIAR OPONY PRZÓD 90 / 90 – 18 90 / 90 – 18

 

ROZMIAR OPONY TYŁ 140 / 90 – 15 130 / 90 – 15

 

WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( MM ) 2061 / 835 / 1105 2090 / 870 / 1130

 

MASA WŁASNA 141 KG 140
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE 150 KG 150
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( MM ) 730 730
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA 13,5 L 13,5 L
ILOŚĆ MIEJSC 2 2
DOSTĘPNE KOLORY CZARNY, CZARNO-BORDOWY, CZARNO-GRAFITOWY BRĄZOWY, CZARNY
CENA 13 999 zł 13 999 zł

Tobiasz Kukieła

Dziennikarz motoryzacyjny, fotograf, reportażysta. Na motocyklach jeździ od dzieciaka i cały czas odczuwa potrzebę rozwijania swoich umiejętności jeździeckich. Jest złomiarzem z powołania - zdecydowanie częściej kupuje motocykle niż je sprzedaje. Czy to jego problem?

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

    1. Przymierzam się do zakupu m12 vintage, jedno co mnie powstrzymuje to bardzo wysoko ustawiona dzwignia zmiany biegów. Czy można ją regulować? W salonie nie potrafili mi na to pytanie odpowiedzieć. Jestem wysoka (1,82), stopa też nie mała, a musiałam unosić całą nogę, aby grzbietem stopy dosięgnąć dźwigni. Zmiana biegów jest utrudniona.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button