Honda Forza 300 2020: Skuterowa klasa premium [prezentacja] 

Jaki jest jeden z najlepszych skuterów klasy 125 ccm? Odpowiedź jest bardzo prosta: to Honda Forza 125. W takim razie równanie jest dość proste – gdy dodamy większy silnik Forza będzie jeszcze lepsza. Przed Wami nowa Honda Forza 300 2020. 

Honda, największy producent jednośladów na świecie, wie jak robić skutery. Robi ich miliony na rynki azjatyckie. Problem w tym, że w Europie od skutera wymagamy czegoś zupełnie innego. To dlatego u nas tak dużą popularnością cieszą się maxiskutery. „Maxi” nie tylko w rozumieniu „duży”, ale przede wszystkim „luksusowy”. W konkurencyjnej klasie panuje jeden nadrzędny trend: więcej znaczy lepiej. I dokładnie tą drogą poszła Honda z modelem Forza 300. 

W latach 2015-2018 Honda sprzedała ponad 30 000 sztuk modelu Forza 125. Nic więc dziwnego, że na rynku pojawiła się większa wersja. Forza 300 zbliżona jest do mniejszego modelu. Różni się przede wszystkim mocniejszą, 25-konną jednostką napędową. Załóżmy na chwilę, że Forzy 125 nie znamy. 

Honda Forza 300: Wyposażenie

Forza od zawsze była skuterową klasą premium. Czuć to od pierwszych chwil za sterami. Właściciela witają dwa analogowe, bardzo ładne zegary. Pomiędzy nimi wyświetlacz LCD z pełnym zakresem informacji dla kierowcy. Ciekawym rozwiązaniem jest bezkluczykowy dostęp. Nie tylko odpalimy nasz skuter bez wyciągania kluczyka z kieszeni, ale także otworzymy schowki. Co więcej, akcesoryjny kufer centralny także można dołączyć do systemu bezkluczykowego (choć jego cena jest wysoka).

Zegary są czytelne, świetnie wyglądają i pasują do ogólnego, luksusowego stylu.

Jeśli jesteśmy przy schowkach – ich ilość i pojemność jest zadowalająca. Po kierownicą zmieścimy telefon i kilka drobniejszych rzeczy w zamykanym schowku (jest gniazdo do ładowania), a pod siedzeniem zmieszczą się aż dwa integralne kaski. Kolejny spory plus.

Świetnym rozwiązaniem jest elektrycznie sterowana szyba w zakresie 140 mm, co przyda się wszystkim tym, którzy maxi skuterami wyjeżdżają także poza miasto. LED-owe oświetlenie jest w standardzie, na najłatwiej 300-kę odróżnić od 125-ki tym, że w większym modelu kierunkowskazy są na stałe podświetlone. Wzorem chociażby modelu Africa Twin. 

Forza 300: Jednostka napędowa

Jednocylindrowa jednostka napędowa o pojemności 279 ccm i mocy ok. 25 KM. W praktyce już mniejsza Forza świetnie radziła sobie w mieście, nawet w dwie osoby. 300-ce niczego nie brakuje w kwestii dynamiki. Przy masie na poziomie 185 kg Forza 300 oferuje przyspieszenia wystarczając, żeby zostawić każdego kierowcę samochodu pod światłami. Ważniejsze jest jednak to, że – w odróżnieniu od Forzy 125 – skuterem śmiało można pojechać na dłuższy wypad. Przelotowa prędkość na poziomie 130 km/h nie powinna być większym problemem. Zasięg? Ponad 300 km, a spalanie na poziomie 3,5-5 litrów / 100 km. 

Bezkluczykowy dostęp także do schowków i akcesoryjnego kufra centralnego.

Kolejną różnicą w stosunku do mniejszej Forzy jest zastosowanie systemy HSTC. Honda nazywa system „kontrolą momentu obrotowego” we wszystkich swoich modelach. W praktyce to kontrola trakcji. Czy takie rozwiązanie potrzebne jest w skuterze? Pewnie! Na mokrej nawierzchni w mieście dodatkowy każdy dodatkowy stróż jest na wagę złota. Oczywiście Forza posiada system ABS (a dokładniej CBS). 

Maxiskuter od Hondy. Jak jeździ Forza 300?

Jednym zdaniem można zdefiniować cały akapit: komfort i jeszcze raz komfort. Za sterami znajdzie się sporo miejsca, także dla wyższych motocyklistów. Ochrona przed wiatrem jest świetna dzięki regulowanej szybie. Zegary czytelne, nieprzekombinowane. Siedzisko nie uwiera w pośladki nawet po całym dniu jeżdżenia po mieście. Jakość resorowania nie pozostawia wiele do życzenia, tak samo jak zwrotność. 300-ka w praktyce powstała na bazie przerośniętej 125-ki, więc skuter to idealny kompromis pomiędzy nieco przerośniętymi maxi skuterami o motocyklowych gabarytach, a zupełnie małymi 125-mi. 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Pod siedzeniem zmieszczą się dwa integralne kaski.

Jedyny zarzut? Nieco mało emocji, także od jednostki napędowej. Pytanie tylko, czy osoby poszukujące maxi skutera klasy premium szukają także emocji. Emocji więcej ma Integra czy X-ADV, które są… dwa razy droższe. Forza 300 to bardzo racjonalne rozwiązanie.

Honda Forza 300: Czy warto?

W segmencie jest sporo rozwiązań, zwłaszcza od japońskich marek. Forza nie jest ani specjalnie droższa, ani specjalnie tańsza od konkurencji. Jest na pewno dopracowana, komfortowe i świetnie wykonana. Forza 300 to bez dwóch zdań bezpieczny wybór. Nam się podoba!

Honda Forza 300: Zdjęcia

[trending]

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button