
- Limitowana edycja słynnego Fat Boy w wersji Gray Ghost.
Milwaukee, 8 maja 2025 r. – Harley-Davidson zaprezentował nowy model Fat Boy Gray Ghost, piąty motocykl z limitowanej kolekcji Kultowe Ikony, upamiętniający 35-lecie debiutu Fat Boya. Produkcja została ograniczona do 1990 egzemplarzy na całym świecie. Sugerowana cena detaliczna w Polsce wynosi 31 670 €.
Model wyróżnia się unikalnym wykończeniem Reflection, które zostało wykonane przy użyciu techniki PVD (fizyczne osadzanie z fazy gazowej). Proces ten pozwala uzyskać efekt chromu o większej odporności na korozję i precyzyjnym wykończeniu. Wykończenie to po raz pierwszy H-D zastosował na tak dużych powierzchniach – zbiorniku paliwa i błotnikach.
Historia Harley-Davidson Fat Boy – kultowy motocykl custom, który zmienił oblicze marki
W 1990 roku, gdy rynek motocyklowy był zdominowany przez maszyny sportowe o coraz wyższych osiągach, Harley-Davidson zaprezentował model, który od razu przyciągnął uwagę miłośników klasyki i potężnych sylwetek – Harley-Davidson Fat Boy. Motocykl ten, od początku wyróżniający się unikalną linią i masywną konstrukcją, szybko zdobył status ikony stylu fat custom.
Inspiracje i początki modelu Fat Boy
Geneza modelu Fat Boy sięga 1987 roku, kiedy to w salonie Harley-Davidson w Montrealu powstał customowy motocykl oparty na platformie Softail. Projekt Duca Dufoura i Denisa Lavoie’a – nazwany „Lowboy” – cechował się m.in. obniżonym zawieszeniem, pełnymi aluminiowymi kołami, szeroką kierownicą i przednim błotnikiem z włókna szklanego. Egzemplarz ten zwrócił uwagę ówczesnego dyrektora generalnego Harley-Davidson, Jerry’ego Wilke’a, który postanowił przesłać go do centrali w Milwaukee.
Choć Lowboy nie trafił bezpośrednio do produkcji, stał się inspiracją dla zespołu projektowego H-D, kierowanego przez Willie’ego G. Davidsona i Louie’ego Netza. Efektem ich pracy był motocykl Fat Boy – nowoczesna maszyna o masywnej, klasycznej sylwetce, która łączyła stylistykę retro z nowoczesnymi rozwiązaniami mechanicznymi.
Jedną z najbardziej charakterystycznych cech pierwszego Fat Boya były pełne, odlewane koła, które stanowiły wyraźne odejście od tradycyjnych, szprychowych obręczy.
W informacji prasowej producent dzieli się także kamieniami milowymi w historii modelu:
- 1990: Oryginalny Fat Boy™ debiutuje w jednym schemacie malowania, Fine Silver Metallic, i jest napędzany sztywno mocowanym silnikiem Evolution™ V-Twin.
- 1991: Fat Boy zyskał sławę i wszedł do popkultury dzięki udziałowi w filmie „Terminator 2: Dzień sądu”, w którym aktor Arnold Schwarzenegger jechał tym motocyklem przez Los Angeles w dynamicznej scenie pościgu. Film był światową sensacją, pomagając ugruntować pozycję motocykla Fat Boy jako reprezentatywnego modelu marki Harley-Davidson na wielu rynkach, szczególnie w Europie. Jeden z motocykli użytych w filmie znajduje się obecnie w kolekcji Harley-Davidson Museum.
- 2000: Dubiut wyrównoważonego silnika Twin Cam 88B™ w modelach Softail™, w tym również w motocyklu Fat Boy.
- 2005: Oferowany w ramach limitowanej kolekcji model CVO™ Fat Boy™, napędzany silnikiem Twin Cam 103™, jest dostępny w sprzedaży przez dwa lata. Wśród mocnych akcentów stylistycznych posiadał między innymi obniżone tylne zawieszenie, stylowe płaskie siodło, otoczone chromem siodełko pasażera i nowe wykończenie metal-grind w trzech odsłonach kolorystycznych.
- 2007: Rok mechanicznych i stylistycznych udoskonaleń, podkreślonych przez nowy silnik Twin-Cam 96B™ sparowany z nową 6-stopniową skrzynią biegów Cruise Drive™. Nowy podcięty tylni błotnik okrywa grubą tylną oponę o szerokości 200 mm, a nowe 17-calowe pełne koła z odlewu aluminium intrygują zdobieniem w formie rzędu „dziur po kulach”kalibru 0,5 cala.
- 2010: W modelu Fat Boy™ Lo wysokość siedzenia została obniżona do zaledwie 616 mm dzięki jeszcze bardziej obniżonemu zawieszeniu z przodu i z tyłu oraz niskoprofilowemu siedzisku.
- 2016: Model Fat Boy™ S z rocznika 2016 napędza potężny silnik Screamin’ Eagle™ Twin Cam 110™ i jest wykończony w mrocznym stylu Dark Custom™.
- 2018: Fat Boy to jeden z ośmiu rewolucyjnych modeli Softail™ zbudowanych na bazie podwozia z tylnym zawieszeniem typu monoshock i wyposażonych w wyrównoważony silnik Milwaukee-Eight™ V-Twin. Nowa stylistyka – masywny przód, nowy kształt reflektora oraz olbrzymia opona tylna o szerokości 240 mm – zaskakuje, ale na pierwszy rzut oka widać, że tamaszyna to niewątpliwie Fat Boy™.
- 2025: Model Fat Boy™ jest jednym z sześciu motocykli Cruiser naszpikowanych nowoczesną technologią i urzekających podwyższonymi osiągami oraz odświeżoną stylistyką. Ta oryginalna ikona stylu fat custom, napędzana nowym silnikiem Milwaukee-Eight™ 117 Custom, imponuje jak nigdy wcześniej.
Nowoczesne technologie i udoskonalenia w modelu Harley-Davidson Fat Boy Gray Ghost 2025
Limitowana edycja Fat Boy Gray Ghost z kolekcji Icons Collection bazuje na pełnym pakiecie udoskonaleń technologicznych wprowadzonych w roczniku 2025 modelu Fat Boy.
1. Silnik Milwaukee-Eight 117 Custom – więcej mocy i momentu obrotowego
Fat Boy Gray Ghost napędzany jest nowym, dostrojonym silnikiem Milwaukee-Eight 117 Custom, generującym 101 KM (75 kW) i 165 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jak podaje producent, oznacza to wzrost o 7% mocy i o 3% momentu w porównaniu z poprzednią wersją Fat Boy 114 z 2024 roku.
Rozwiązania techniczne zastosowane w jednostce napędowej obejmują:
-
Układ wydechowy 2-w-2 z katalizatorami, wykonany z lekkich, nowoczesnych materiałów. Konstrukcja tłumików pozwala tłumić wysokie częstotliwości i podkreślać głębokie, charakterystyczne brzmienie silnika.
-
Nowe głowice cylindrów z przeprojektowaną komorą spalania, owalnymi otworami wlotowymi i zoptymalizowanymi gniazdami zaworów – dla lepszej wydajności i oszczędności paliwa.
-
Układ chłodzenia głowic cylindrów, w którym olej silnikowy kierowany jest z zamontowanej na ramie chłodnicy oleju przez kanały chłodzące głowic cylindrów.
2. Udoskonalone zawieszenie dla większego komfortu
Nowy Fat Boy 2025 oferuje na nowo skalibrowane zawieszenie, które zwiększać ma komfort jazdy. Hydrauliczna regulacja napięcia wstępnego tylnego amortyzatora, dostępna pod siedzeniem, umożliwia dostosowanie zawieszenia do wagi kierowcy, pasażera lub bagażu.
3. Tryby jazdy i personalizacja osiągów
W nowym modelu Fat Boy Gray Ghost kierowca może wybierać pomiędzy trzema fabrycznymi trybami jazdy: Road, Rain i Sport. Każdy z trybów automatycznie dopasowuje parametry mocy, momentu obrotowego i poziom ingerencji systemów wspomagających do aktualnych warunków jazdy.
4. Zaawansowane systemy bezpieczeństwa
Motocykl wyposażono w zestaw systemów wspomagających zwiększających bezpieczeństwo. Systemy te to:
- System zapobiegający blokowaniu się kół podczas jazdy na wprost/z działaniem w zakręcie (ABS/C-ABS)
- System kontroli trakcji podczas jazdy na wprost/z działaniem w zakręcie (TCS/C-TCS)
- System kontroli poślizgu ogranicznikiem momentu obrotowego podczas jazdy na wprost/z działaniem w zakręcie (DSCS/C-DSCS)
- System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)
5. Funkcjonalność i detale użytkowe
Wśród nowych rozwiązań poprawiających komfort użytkowania znalazły się również:
- Pełne oświetlenie LED, obejmujące reflektor, światła pozycyjne, stopu oraz kierunkowskazy.
- Port USB-C, zlokalizowany po lewej stronie pod zbiornikiem paliwa.
- Nowa lokalizacja złączy do podgrzewanych akcesoriów, przeniesionych pod siedzenie – łatwiejszy dostęp i wygodniejsza obsługa.
- 5-calowy zegar montowany na konsoli z analogowym prędkościomierzem. Klasyczny prędkościomierz uzupełnia wielofunkcyjny ekran LCD.
Skąd wzięła się nazwa „Fat Boy”?
Na sam koniec odpowiemy na nurtujące wielu pytanie. Skąd wzięła się nazwa „Fat Boy”? Wokół nazwy narosło wiele legend. Jednak według samego Davidsona, inspiracją była masywna, „gruba” sylwetka motocykla. Nazwa miała być nieco prowokacyjna i żartobliwa – wpisywała się w niekonwencjonalne podejście marki do projektowania maszyn wyróżniających się na tle konkurencji.


Przeczytaj też:
Nowa seria wyścigowa Harley-Davidson w kalendarzu MotoGP od 2026 roku