Czy każdy właściciel kat. B od 3 lat może dostać kat. A1?

Dziś do Skuterowo.com dotarło ciekawe pytanie – czy każdy kierowca, który posiada od minimum 3 lat prawo jazdy kategorii B może dostać wpis do dokumentu o posiadaniu uprawnień A1? Teoretycznie to prosta sprawa, w końcu nowe przepisy o 125 ccm na B są niejako równoznaczne z uprawnieniami jakie posiada A1.

Na początek jednak zapoznajcie się z treścią maila przesłanego na [email protected], którego adresatem jest Piotr:

Witam serdecznie,

Chciałbym Was zapytać jako chyba najbardziej znaczący portal o tematyce skuterowej w Polsce o następującą kwestię która mnie nurtuje:

Jestem Polskim obywatelem, z Polskim prawem jazdy kat. B powyżej 3 lat.

Dzięki naszym ustawodawcom jakby “z automatu” uzyskałem uprawnienia na kategorie A1.

Chciałbym zatem zaptać:

czy mogę udać się do Wydziału Komunikacji z prośbą o wpisanie w moim prawie jazdy tychże uprawnień?

Byłoby to bardzo pomocne w sytuacji np. wyjazdu za granicę i chęci wypożyczenia pojazdu o pojemności 125 cm.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Myślę że czytelników zainteresowałaby odpowiedź a Wam jako redakcji na pewno będzie łatwiej uzyskać takie informacje.

Dzięki i Lewa W Górę 🙂

Piotr

p.s. wyrażam zgodę na publikację mojego zapytania!

Wielkie dzięki za przesłany list. Logicznie analizując uprawnienia jakie posiada kategoria prawka B oraz A1 można dojść do wniosku, że każdy kto posiada kat. B od co najmniej 3 lat otrzymuje z automatu kompetencje jakie posiada A1, tj możliwość poruszania się:

– motocyklem o pojemności skokowej silnika nie przekraczającej 125 cm³ i mocy nie przekraczającej 11 kW (14,9556 KM) oraz stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającej 0,1 kW/kg,
– motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
– pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM.

Teoretycznie zatem każdemu z automatu można spokojnie zaznaczyć przy okienku A1 potwierdzenie posiadania uprawnień, jest jednak wielkie ale.  Prawo jazdy danej kategorii otrzymuje osoba, która m.in.: odbyła wymagane szkolenie, zdała z wynikiem pozytywnym egzamin państwowy w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego. Nie nie ma zatem w prawie innej definicji uzyskiwania uprawnień danej kategorii. Wydział Komunikacji może uzupełnić rubrykę jedynie na podstawie potwierdzenia Twoich umiejętności w WORD (pozytywny wynik egzaminu). Szkoda.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

6 opinii

  1. Niby w przypadku AM można wymienić kartę motorowerową na prawko AM bez egzaminu w WORDzie, chociaż niby w szkole był egzamin, ale wiadomo, różnie z tym bywa.

  2. Nie jest prawdą, że “kto posiada kat. B od co najmniej 3 lat otrzymuje z automatu kompetencje jakie posiada A1”. Prawo jazdy B nie obejmuje bowiem wspomnianych w artykule motocykli trójkołowych o mocy nieprzekraczającej 15 kW.

    Posiadacz A1 (jak i A2) może dosiąść trójkołowca o symetrycznym rozmieszczeniu kół (motocykle L5e) bez względu na pojemność silnika. Oznacza to, że będzie mógł sobie pojeździć np. takim Piaggio MP3 250/300 etc., pod warunkiem, że ten będzie zdławiony do 15 kW.

    I to jest podstawowa różnica między obiema kategoriami. W kwestii kierowania motocyklami A1 daje więcej od B. Zatem brak możliwości otrzymania wpisu A1 wynika nie tylko m.in. z konieczności zdania egzaminu, ale również z węższego zakresu uprawnień kat. B.

  3. Mi się już nie chce poprawiać tych wypocin. Coś tam lizną, czegoś nie dopiszą, coś przekręcą, merytorycznie zazwyczaj poziom niezbyt wysoki. Pani Ania przewodzi w tej niechlubnej klasyfikacji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button